• Anonym (Tess)

Försovning och toksminkning

Jag har tjejer på jobbet som kan komma toksent till jobbet runt 45 minuter till 1,5 timme och förklaringen är att man försovit sig. Trots detta så är dessa tjejer rejält sminkade. 

Nu jobbar vi med något där man behöver vara fysiskt på plats. Tänk er ett sjukhus, skola eller liknande. Närvaro är ett krav. 

Jag kan inte förstå prioriteringar i detta. Jag vet att dessa tjejer lägger minst 30 minuter på sminkning annars varje dag, vilket dom varit tydliga med att säga. Att deras ansikte är en tavla som ska målas. 

Frågan är om den måste målas en halvtimme när man är sen? 

Om jag försovit mig så gör jag det absolut enbart nödvändigaste, varken mer eller mindre. 

• Svar på tråden Försovning och toksminkning
  • Anonym (Sabine)

Smink eller ej, kommer man såpass mycket försent upprepade gånger så tar man inte sitt jobb seriöst.

Om ni andra drabbas genom att behöva göra deras arbetsuppgifter parallellt med era egna så ta upp problemet med chefen. 

• Anonym (facked up)

Anledningen är helt irrelevant.

Ta upp deras försening/olovliga frånvaro med chefen när det drabbar dig, annars har du inget att säga om det även om jag också tycker de låter som Brainless Barbie.

• Anonym (Tess)
    Anonym (facked up) skrev 2026-01-11 18:12:35 följande:

Anledningen är helt irrelevant.

Ta upp deras försening/olovliga frånvaro med chefen när det drabbar dig, annars har du inget att säga om det även om jag också tycker de låter som Brainless Barbie.

Fast jag förstår inte hur man kan vakna försent och trots detta prioritera annat än att bara åka. 

Vid något tillfälle skulle vi på kurs med jobbet och alla ska att vi ses imorgon klockan 10:00. 

På morgonen läser jag mejlet noga för kursen och ser att vi börjar redan 8:30. Jag kastar mig in i en taxi och blir 2 minuter sen. Det är jag och 2 till som är där, resten kommer kl 10 istället och då pratar vi om 20 personer. 

• Anonym (P)
    Anonym (Sandra) skrev 2026-01-11 17:45:27 följande:

Förstår inte riktigt varför du bryr dig? Om någon regelbundet kommer 1,5 timma sent till jobbet kommer ju arbetsgivaren behöva hantera det. Det har ju faktiskt ingenting med dig att göra. 

Ibland jobbar man i lag; i skolan, vården och omsorgen. Det blir tyngre om någon ofta kommer för sent. Panik i planeringen när man inte vet om människan kommer också. 
  • fornminne
    Anonym (Tess) skrev 2026-01-11 18:22:19 följande:

Fast jag förstår inte hur man kan vakna försent och trots detta prioritera annat än att bara åka. 

Vid något tillfälle skulle vi på kurs med jobbet och alla ska att vi ses imorgon klockan 10:00. 

På morgonen läser jag mejlet noga för kursen och ser att vi börjar redan 8:30. Jag kastar mig in i en taxi och blir 2 minuter sen. Det är jag och 2 till som är där, resten kommer kl 10 istället och då pratar vi om 20 personer. 

Din poäng verkar vara att alla kan försova sig eller missuppfatta tiden, men då skyndar man sig och sminkar sig inte i en halvtimme hemma. Högst 5 min, om man inte kan fixa det under resan.

Jag håller självklart med om det. Men grundproblemet är ju inte sminkningen, utan om någon upprepade gånger är väldigt sen till jobbet. Det spelar ingen roll om personen har sminkat sig eller ej, problemet är själva förseningen. Särskilt om det går ut över kollegor och arbetskamrater, om dessa får mer jobb eller om möten och annat måste skjutas upp.

Detta är ju något som chefen får ta tag i. Kanske inte om det händer en gång om året eller bara handlar om några minuter, men i dina inlägg låter det som att det är ett stort och återkommande problem. Sen ser det förstås extra illa ut om den som har försovit sig dyker upp stylad på jobbet en timme försent.
  • Anonym (aaa)

Ja för att resten trodde att det var 10... vad är din poäng?
  • Anonym (Sabine)

Det där handlade ju om en missuppfattning och har inte ett skvatt med vare sig sminkning eller försovning att göra. 
  • Anonym (Skulden till det...)

Skulden till det ligger antagligen hos en hunkig manlig kollega eller chef. 

Be hunken sunka till sig så slutar de. Mycket lättare att han ändrar sig än att de ändrar sig. Sluskig skäggstubb och ljusgrå mysbyxor funkar.

• Anonym (Tess)
    Anonym (aaa) skrev 2026-01-11 20:15:23 följande:
    Ja för att resten trodde att det var 10... vad är din poäng?

Ja, att jag vi ett tillfälle höll på att komma sent, men att jag kastar mig på taxi appen, bokar en bil och kastar på mig kläderna. Annars brukar jag inte försova mig, men jag menar hur jag reagerar. 

När man har ett jobb så förväntas man vara i tid och det här är inte ett sådant tillfälle jag syftar på När folk kommer med smink. Däremot är det märkligt att en hel arbetsgrupp nästan inte dyker upp när det tydligt står i schemat tiderna. Bara för att någon börjar säga kl 10 så trodde alla att det var kl 10 utan att checka själva. Men det är inte detta tillfällen jag pratar om försening 

• Anonym (Sabine)
    Anonym (Tess) skrev 2026-01-11 21:42:05 följande:

Ja, att jag vi ett tillfälle höll på att komma sent, men att jag kastar mig på taxi appen, bokar en bil och kastar på mig kläderna. Annars brukar jag inte försova mig, men jag menar hur jag reagerar. 

Då är jag med.

Ja, för dig och mig är det en märklig prioritering. Men vi försover oss ju inte heller i första taget.

En person som struntar i att den försovit sig en massa gånger, utan att försöka komma tillrätta med problemet, tycker förmodligen inte att det är viktigt att vara i tid till jobbet. Och tycker man inte att det är viktigt att vara i tid till jobbet så faller det sig nog naturligt att prioritera andra saker, som till exempel smink.

Så deras beteende är logiskt, om man ser det ur deras perspektiv. Och så länge arbetsgivaren fortsätter att låta dem komma sent, utan repressalier, så kommer de nog att fortsätta.
  • Anonym (Mia)

Jag ser många som sminkar sig i kollektivtrafiken (jag skulle aldrig klara det!) så inte säkert att det försenade dem mer.

• Anonym (Sandra)
    Anonym (P) skrev 2026-01-11 18:28:33 följande:
    Ibland jobbar man i lag; i skolan, vården och omsorgen. Det blir tyngre om någon ofta kommer för sent. Panik i planeringen när man inte vet om människan kommer också. 
    Då är det upp till arbetsgivaren att ta itu med det och lösa situationen. Och jobbar man någonstans där AG skiter i när folk kommer, oavsett hur det påverkar alla andra, bör man kanske leta sig till ett nytt jobb.
  • Anonym (Mi)

Jag tänker också att det ju nästan verkar vara en kultur på er arbetsplats att det är helt okej (hur kan det annars fortgå och inträffa ofta med flera olika personer?) Det behöver ju tydliggöras på något sätt att såhär gör vi inte längre från och med nu, och att ledningen sedan ser till att genomföra det. Annars kommer de ju fortsätta tro att det är okej och nya personer som börjar kommer se hur andra gör och själva falla in i beteendet. Unga personer som kanske är på sitt första jobb har ju ingen aning om hur det fungerar och vad som är okej och rimligt och inte utan lär sig av det de ser omkring sig.

På mitt jobb är det helt okej att komma och gå vilket jag är väldigt tacksam för men man tar ju seden dit man kommer. Och förstår att det verkligen inte är möjligt överallt. När under studietiden hade ett kundtjänstjobb och satt i telefon särskilda tider kom jag självklart i tid, hemska tanke om man skulle kommit sent (de hade säkert löst det men jag hade tyckt det var så pinsamt). Visst kan man försova sig men det ska ju vara något utöver det vanliga, och som övriga skriver skyndar man sig då. Man får skippa sminket helt enkelt.

• EpicF

Vad säger eran chef om att det kommer så myclet försent? Händer det ofta? 

Här är det sminkningen som är problemet utan att de kommer upp till 1,5h försent. 

• EpicF
    Anonym (Tess) skrev 2026-01-11 17:37:35 följande:
    Dom kör bil så lär bli väldigt svårt med eyeliner, ögonskugga och verkligen mycket smink. Det är inte typ mascara jag pratar om nu utan maxad sminkning 
    Finns många som kan sminka sig i bilen när de kör. 

Men sminkningen är ett sekundärpoblem här. 
  • EpicF

Där har eran chef gjort ett fel, eftersom ni fick besked om att vara på kl 10. 

Hur de prioriterar skn morgon, förlovning eller ej, är inte ditt bekymmer. 
  • EpicF

När man har ett jobb så förväntas man vara i tid och det här är inte ett sådant tillfälle jag syftar på När folk kommer med smink. Däremot är det märkligt att en hel arbetsgrupp nästan inte dyker upp när det tydligt står i schemat tiderna. Bara för att någon börjar säga kl 10 så trodde alla att det var kl 10 utan att checka själva. Men det är inte detta tillfällen jag pratar om försening 

Ja, och de andra trodde fortfarande ni började kl 10. Att man dubbelkolla en tidspunkt man fått är helt ok. Den episoden var ingen förlovning utan ett misstag gällande tiden. 

Vad säger eran chef?
  • EpicF

Så varför tog du upp exemplet? 
Svar på tråden Försovning och toksminkning