• Tecum

Hälften av FL:s läsare vill bli hemmafruar!

Enligt Aftonbladets ledarsida i onsdags vill hälften av FL:s läsare bli "VD i hemmet" enligt en omröstning de hänvisar till. Nåja, det tror väl ingen på men det blir en bra rubrik. Men faktum är att ca 15% av unga tjejer definierar sig som "soft girls" enligt genusforskaren Catrin Lundström. "Man går inte hemma och städar och har tråkigt utan den nya hemmafrun verkar ha ett härligt och flärdfullt liv", heter det. De vill alltså slippa jobb och karriärstress och bli försörjda av en man. De är kritiska till feminism och den rådande samhällsordningen där alla ska ha ett lönearbete eller företag.

Ledarskribenten gör det enkelt för sig och skyller på influencers. "Det handlar om en hel generation unga tjejer som inte ser sin självständighet som särskilt viktig", som hon formulerar det. Men kanske finns det en poäng i att ifrågasätta kraven på ständigt heltidsarbete, som i sin tur följer på de ekonomiska behov vi har, eller tror oss ha?

Och hur matchar denna trend den sjunkande nativiteten, att det föds allt färre barn? Vi har en bra och heltäckande barnomsorg men det räcker inte längre, unga tjejer vill vara hemma med barnen istället? Eller...? 
    Även om tjejerna sett "sina mödrar bränna ut sig på slitiga låglönejobb utan vettig pension" borde de också sett samma mödrar få det mycket sämre ekonomiskt efter skilsmässa. Hur blir det då helt utan egen lön och pensio

• Svar på tråden Hälften av FL:s läsare vill bli hemmafruar!
  • Anonym (B)

Problemet är väl att de "hemmafruarna" som är framgångsrika influencers tjänar väl pengar på detta , så de är inte riktigt hemmafruar i den bemärkelsen att de blir försörjda av en man och är ekonomiskt beroende.

• Tecum
    Anonym (B) skrev 2026-01-11 16:28:18 följande:

Problemet är väl att de "hemmafruarna" som är framgångsrika influencers tjänar väl pengar på detta , så de är inte riktigt hemmafruar i den bemärkelsen att de blir försörjda av en man och är ekonomiskt beroende.

Precis min tanke! De är smarta företagare och lever inte som de lär.
  • Tecum
    Anonym skrev 2026-01-11 16:36:29 följande:

Vore bra med en länk...

What?! Är du Clumsy smurf, han som spammar FL med länkar? Jag har fått för mig att ingen klickar på länkar utan föredrar en sammanfattning av det viktiga. Jag gör iaf det...

Men det är AB 7/1, ledarsidan. Bara att googla!
  • Anonym
    Tecum skrev 2026-01-11 16:46:03 följande:
    What?! Är du Clumsy smurf, han som spammar FL med länkar? Jag har fått för mig att ingen klickar på länkar utan föredrar en sammanfattning av det viktiga. Jag gör iaf det...

Men det är AB 7/1, ledarsidan. Bara att googla!
    Nej, det är jag inte.
    Sedan har jag fått för mig att smurfen faktiskt är en kvinna... fast jag kan ha fel.

Jag klickar på länkar ofta, orkar dock inte googla. Så intressant är inte en poll från familjeliv.
  • Anonym (Nowoman)
    Anonym skrev 2026-01-11 16:49:12 följande:
    Nej, det är jag inte.
    Sedan har jag fått för mig att smurfen faktiskt är en kvinna... fast jag kan ha fel.

Jag klickar på länkar ofta, orkar dock inte googla. Så intressant är inte en poll från familjeliv.
    Nej, hen är knappast någon kvinna, med tanke på en del antifeministiska åsikter hen kommer med.
  • Anonym
    Anonym (Nowoman) skrev 2026-01-11 17:00:17 följande:
    Nej, hen är knappast någon kvinna, med tanke på en del antifeministiska åsikter hen kommer med.
    Kanske inte, men jag läste något som verkligen gjorde att jag tänkte att det kanske är en kvinna trots allt. Har inte trott det tidigare.
    Minns dock inte vad det var.

Och inte spelar det någon direkt roll heller.
  • Postman
    Anonym skrev 2026-01-11 16:49:12 följande:
    Nej, det är jag inte.

Har uppfattat smurfen som kvinna med. Klickar också på länkar när någon har med det. 
  • Postman
    Anonym (B) skrev 2026-01-11 16:28:18 följande:

Instämmer, tror så med. Ska man vara hemmafru så behöver man antingen en sidoinkomst eller en partner att leva på. 
  • Anonym (P)

En av Aftonbladets sämre ledare och det säger inte lite. Undersökningen på familjeliv gjordes 2012 (14 år sedan) och att dra växlar av urvalet (familjeliv) kan få vilken statistiker som helst att gapskratta.

• Anonym (Pappa vet bäst)
    Tecum skrev 2026-01-11 16:03:28 följande:
    Hälften av FL:s läsare vill bli hemmafruar!

Enligt Aftonbladets ledarsida i onsdags vill hälften av FL:s läsare bli "VD i hemmet" enligt en omröstning de hänvisar till. Nåja, det tror väl ingen på men det blir en bra rubrik. Men faktum är att ca 15% av unga tjejer definierar sig som "soft girls" enligt genusforskaren Catrin Lundström. "Man går inte hemma och städar och har tråkigt utan den nya hemmafrun verkar ha ett härligt och flärdfullt liv", heter det. De vill alltså slippa jobb och karriärstress och bli försörjda av en man. De är kritiska till feminism och den rådande samhällsordningen där alla ska ha ett lönearbete eller företag.

Ledarskribenten gör det enkelt för sig och skyller på influencers. "Det handlar om en hel generation unga tjejer som inte ser sin självständighet som särskilt viktig", som hon formulerar det. Men kanske finns det en poäng i att ifrågasätta kraven på ständigt heltidsarbete, som i sin tur följer på de ekonomiska behov vi har, eller tror oss ha?

Och hur matchar denna trend den sjunkande nativiteten, att det föds allt färre barn? Vi har en bra och heltäckande barnomsorg men det räcker inte längre, unga tjejer vill vara hemma med barnen istället? Eller...? 
    Även om tjejerna sett "sina mödrar bränna ut sig på slitiga låglönejobb utan vettig pension" borde de också sett samma mödrar få det mycket sämre ekonomiskt efter skilsmässa. Hur blir det då helt utan egen lön och pensio

Jag, som är äldre, kommer ihåg uttråkade hemmafruar där barnen kommit upp i tonåren. Eftersom väldigt många vid det laget hade dammsugare, kylskåp och åtmindstone tillgång till en halvautomatisk tvättmaskin, så fanns det helt enkelt inte nog med sysselsättning hemma.

Det var ett väldigt ensamt jobb och hemmafruarna hade mindre inflytande över familjens större inköp än vad kvinnor har idag.

Det var oftare männen som ville ha skilsmässa, idag är det tvärtom. Han hade hittat någon yngre och intressantare på jobbet. Och med dålig förankring i arbetslivet så var det inte alltid lätt att få en bra anställning. Men enkla jobb fanns det fler av då. 

Kvinnorna hade också mindre koll, de visste inte hur det fungerade i arbetslivet, kunde framstå som lite barnsliga.

Kunde inte skilja sig som äldre heller, eftersom de om möjligt hade ännu lägre pension som hemmafruar och bostadstillägg för pensionärer var inte uppfinnet.

För barnen var pappan den viktigaste vuxne i familjen, enligt jämförande studier. 

Nej vi borde föra en kamp mot dåliga arbetsförhållanden istället!
  • Tecum
    Anonym (P) skrev 2026-01-11 17:26:41 följande:

En av Aftonbladets sämre ledare och det säger inte lite. Undersökningen på familjeliv gjordes 2012 (14 år sedan) och att dra växlar av urvalet (familjeliv) kan få vilken statistiker som helst att gapskratta.

Intressant att det är så länge sen, soft girltrenden är väl ganska ny? Men de har väl nyhetstorka efter alla helger och inte många journalister jobbar då.
  • Anonym (M.)

Garantinpensionen är så hög idag, att de allra flesta kvinnor som arbetar heltid ändå kommer att komma under gränsen, och få komplettera upp med garantipension (och även bostadstillägg om de är ensamstående). Så för pensionen ändras inget om du som kvinna arbetar eller inte - om du inte har valt ett högavlönat yrke som få kvinnor arbetar i och gjort karriär, såklart. 

Jag vet många kvinnliga pensionärer som grämer sig nu, de säger att de offrade barnen när de lämnade dem långa dagar på dagis, för att alla sa att "du måste arbeta heltid och du får absolut inte vara hemma länge än vanliga mammaledigheten, för du måste tänka på din pension!" Och så gör det ingen skillnad idag... otroligt bittert när man kommer till den åldern, att man börjar summera sitt liv. 

Svar på tråden Hälften av FL:s läsare vill bli hemmafruar!