• Tecum

Hälften av FL:s läsare vill bli hemmafruar!

Enligt Aftonbladets ledarsida i onsdags vill hälften av FL:s läsare bli "VD i hemmet" enligt en omröstning de hänvisar till. Nåja, det tror väl ingen på men det blir en bra rubrik. Men faktum är att ca 15% av unga tjejer definierar sig som "soft girls" enligt genusforskaren Catrin Lundström. "Man går inte hemma och städar och har tråkigt utan den nya hemmafrun verkar ha ett härligt och flärdfullt liv", heter det. De vill alltså slippa jobb och karriärstress och bli försörjda av en man. De är kritiska till feminism och den rådande samhällsordningen där alla ska ha ett lönearbete eller företag.

Ledarskribenten gör det enkelt för sig och skyller på influencers. "Det handlar om en hel generation unga tjejer som inte ser sin självständighet som särskilt viktig", som hon formulerar det. Men kanske finns det en poäng i att ifrågasätta kraven på ständigt heltidsarbete, som i sin tur följer på de ekonomiska behov vi har, eller tror oss ha?

Och hur matchar denna trend den sjunkande nativiteten, att det föds allt färre barn? Vi har en bra och heltäckande barnomsorg men det räcker inte längre, unga tjejer vill vara hemma med barnen istället? Eller...? 
    Även om tjejerna sett "sina mödrar bränna ut sig på slitiga låglönejobb utan vettig pension" borde de också sett samma mödrar få det mycket sämre ekonomiskt efter skilsmässa. Hur blir det då helt utan egen lön och pensio

• Svar på tråden Hälften av FL:s läsare vill bli hemmafruar!
  • exandthecity
    Anonym (kluring) skrev 2026-01-12 20:50:43 följande:
    Det låter inte riktigt sannolikt detta; varför skulle han gå med på detta; betala henne för att dumpa honom, liksom bara vänta tills han fört över tillräckligt så att hon dumpar honom.... Det är lite väl osannolikt. Skiljas på omvänd avbetalning. Undrar hur hennes version av detta är? 
    Han bor kvar i huset och har delad vårdnad. Han vill såklart att barnen ska ha ett bra liv även när de är hos mamman. 
  • Anonym (Lyxfrun)

Jag är hemmafru och min man jobbar hans lön räcker för att vi ska kunna bo bra, ha hemhjälp, resa mm vi har 3 barn och jag kan istortsätt göra vad jag vill, kan vara ?lyxhemmafru? och sitta på spabehandlingar om jag vill, köpa vad jag vill.. Meeeen detta livet är så sjukt överskattat, det är inte kul, som tur är är bara min hemmafrupaus tillfällig då jag ska börja en ny kurs om några veckor och sedan börja jobba någon gång efter sommaren. Att sitta hemma år ut och år in är inte speciellt stimulande och de personer som jag har träffar som är hemmafruar är rätt tråkiga.. Tänker att det är en 100% en kvinnofälla.. Mina barn är ff så små att de behöver mig så jag försöker njuta av att jag har mycket tid med dem, jag tränar o träffar vänner dagligen men min intellektuella del av hjärnan skrumpnar lite för var dag?k

• Anonym (Laila)

känner inte igen detta alls bland yngre tjejer. Har tonårsdöttrar, plus jobbar med tonåringar och har aldrig hört att någon vill be hemmafru. Det flesta vill varken ha barn eller man. De flesta drömmer om att bo själva och ha en givande karriär. 

• Anonym (Roger)
    Anonym (Laila) skrev 2026-01-13 00:39:50 följande:

känner inte igen detta alls bland yngre tjejer. Har tonårsdöttrar, plus jobbar med tonåringar och har aldrig hört att någon vill be hemmafru. Det flesta vill varken ha barn eller man. De flesta drömmer om att bo själva och ha en givande karriär. 

Vilket stämmer med forskning och undersökningar. Då polariseringen emellan könen ökat, främst politiskt.

Tror att det är ytterst få kvinnor/, tjejer som tänder på höger konservativa och extremisternas syn på kvinnor. Hur dom ska agera livmoder och vara hushållerska hemma åt mannen. Som ska ta allt ansvar och bli utbränd innan 40. 

Dom TS nämner, är en del unga tonårstjejer som tittar på videoklipp i sociala medier och tror att livsstilen innebär lyx och flärd. Att mannen ska betala allt och att dom ligger i sängen och käkar lyxpraliner. Ytterst få män har såklart i råd med detta.
  • Anonym (EBIT)
    Anonym (Malin) skrev 2026-01-12 18:52:13 följande:
    Nja, risken är att man vänjer sig vid hemmalivet, sysslorna tar inte all tid och när barnen är i skolan har man ett antal timmar till eget förfogande. Utveckla sina intressen och skapa nya.
    Det finns inget jag kan göra hemma som är lika viktigt som det jag gör när jag arbetar.

Sjukhusvård, laboratorieforskning och produktion av avancerade produkter sker som regel inte i någons kök.

Men om allt man kan är att baka bullar så visst, då förstår jag det valet.
  • Anonym (Pappa vet bäst)
    Anonym (Soft) skrev 2026-01-12 20:59:26 följande:

Kan förstår att många unga kvinnor drömmer om ett bekvämt liv som soft girl där pengar inte står ivägen för vad man vill göra.

Tänker på alla svenska NHL-proffs och fotbollspelare vars fruar mest verkar ta det lugnt.

Låter skön, tycker jag. Ta exempelvis Maja Nilsson-Lindelöf vars mans nya kontrakt i Aston Villa gav honom 200 miljoner SEK för tre år.

Maja är influencer med många följare. Hon gör något för någon välgörenhetsoeganisationer. Har en klädkollektiuon tillsammans med någon av de stora klädkedjotna. Är med i någon podd ibland osv.

Vem vill inte ha det livet?

Jamen då är hon ju inte bara hemmafru i traditionell mening.

Om mannen tröttnar på henne sitter hon i en rävsax, han har förmodligen äkteskapsförord så att det som de har sparat är hans. 

Hon har inget bra CV eller bra arbetslivserfarenhet att söka jobb på.

Hon har ingen upparbetad podd/konto som influencer. Kan inte leva på det. 

Nej skulle aldrig våga leva så utöver kanske max  2 år. Sedan skulle jag stenhårt skaffa mig en egen plattform med någon typ av inkomst, jobb eller verksamhet. Eller utbilda mig mot jobb.
  • Anonym (Kate)
    Anonym (Laila) skrev 2026-01-13 00:39:50 följande:

Precis, var finns alla dessa tjejer som vill bli hemmafruar? De tjejer jag känner drömmer om att göra en bra karriär och killarna vill ha jämställda, smarta tjejer som försörjer sig själva. 

• Mayjel
    Anonym (EBIT) skrev 2026-01-13 08:14:04 följande:
    Det finns inget jag kan göra hemma som är lika viktigt som det jag gör när jag arbetar.

Sjukhusvård, laboratorieforskning och produktion av avancerade produkter sker som regel inte i någons kök.

Men om allt man kan är att baka bullar så visst, då förstår jag det valet.
    Det är tråkigt att baka bullar och även att laga mat. Inget som stimulerar hjärnans utveckling i nån vidare bemärkelse heller.
  • Anonym (Måndagsfråga?)

Hur många kvinnor som vill bli hemmafruar eller ej beror mycket på veckodag. Ställer man frågan på måndagar vill fler det.

• Anonym (K)
    Anonym (Pappa vet bäst) skrev 2026-01-13 08:42:30 följande:
    Jamen då är hon ju inte bara hemmafru i traditionell mening.

Om mannen tröttnar på henne sitter hon i en rävsax, han har förmodligen äkteskapsförord så att det som de har sparat är hans. 

Hon har inget bra CV eller bra arbetslivserfarenhet att söka jobb på.

Hon har ingen upparbetad podd/konto som influencer. Kan inte leva på det. 

Nej skulle aldrig våga leva så utöver kanske max  2 år. Sedan skulle jag stenhårt skaffa mig en egen plattform med någon typ av inkomst, jobb eller verksamhet. Eller utbilda mig mot jobb.
    Man skriver inte på ett äktenskapsförord som missgynnar en. Självklart kommer hon att få del av hans pengar med tanke på att hon måste följa med honom vart han än flyttar, ta hand om barn och hem. Har hon inte krävt det så är hon antingen rik själv eller korkad. 
  • Meddelande borttaget
  • Tow2Mater
    Mayjel skrev 2026-01-13 09:55:07 följande:
    Det är tråkigt att baka bullar och även att laga mat. Inget som stimulerar hjärnans utveckling i nån vidare bemärkelse heller.
    Säg det till alla kockar, kallskänkor, skol/sjukhusbespisningspersonal, bagare, etc....
  • Mayjel
    Tow2Mater skrev 2026-01-13 22:58:17 följande:
    Säg det till alla kockar, kallskänkor, skol/sjukhusbespisningspersonal, bagare, etc....
    Vilket dumt svar du just gav. Att laga vanlig mat i hemmet är ju naturligtvis nåt helt annat än att utbilda sig i det, vilket handlar om just det som var hela min poäng - att ett professionellt arbete är betydligt mer utvecklande än att vara hemma. Facepalm deluxe på dig.
  • PH76

Jag skulle hellre vara hemmaman om det var ekonomiskt försvarbart. Jag arbetar endast för pengar, behövde jag inte det så finns det en uppsjö med andra saker jag hellre skulle lägga min tid på.

Så det är inte så konstigt att det "vill det", men sen kommer verkligheten oftast ikapp.

• Anonym (vanir)

Jag tror att det finns hela skalan, från unga kvinnor som vill bli hemmafruar till unga kvinnor som inte vill ha man och barn alls, och allt däremellan.

De flesta verkar ändå vilja utbilda sig, hitta ett stimulerande arbete och hoppas på en jämställd relation där man hjälps åt, så att båda - inte bara den ena - kan kombinera yrkesliv och familjeliv utan att bränna ut sig.

Konservativa mäns kvinnosyn ger de flesta unga kvinnor inte mycket för. Och ju fler unga män som är högerkonservativa, desto större klyfta mellan könen. Vad det leder till i framtiden, eller hur många par som bildas med dessa förutsättningar, återstår att se.

Sen verkar de som vill bli hemmafruar förvänta sig ett bekvämt liv, inte nödvändigtvis som lyxfruar men med hög levnadsstandard. De flesta verkar inte vara beredda att sänka sin standard för att ha råd att vara hemma med barnen och leva på en inkomst. Alltså måste de hitta förmögna män, eller åtminstone högavlönade, om ekvationen ska gå ihop.

De flesta män har inte råd med en hemmafru på de premisserna, även om de inte tjänar dåligt. Särskilt inte med dagens prisökningar och bostadspriser.

Kan man tänka sig att leva enklare är det en annan sak. Då kan antingen den ena vara hemma med barnen på heltid (behöver ju inte vara kvinnan), eller så kan båda gå ner i tid. Jag kan absolut förstå att det lockar att jobba mindre när man har barn, slippa ha barnen långa dagar på förskolan osv. Men det är knappast bara kvinnor som känner så.

• Anonym (vanir)
    PH76 skrev 2026-01-14 12:50:38 följande:

Jag skulle hellre vara hemmaman om det var ekonomiskt försvarbart. Jag arbetar endast för pengar, behövde jag inte det så finns det en uppsjö med andra saker jag hellre skulle lägga min tid på.

Så det är inte så konstigt att det "vill det", men sen kommer verkligheten oftast ikapp.

Jag gillar mitt jobb och skulle inte vilja sluta jobba även om jag kunde. Däremot skulle jag jobba mindre, kanske halvtid.

Håller med om att det finns en uppsjö andra saker man kan lägga sin tid på.

I de nykonservativa kretsar där hemmafru-idealet främst florerar, verkar det inte så populärt med hemma-män. Kvinnor antingen skuldbeläggs för att de inte vill vara hemma med barnen, eller ses som offer (som egentligen inte vill jobba men måste).

Men att män också skulle kunna känna så, kanske också vill ha mer tid med sina barn, verkar inte finnas i deras värld. Män ska försörja familjen.
  • Anonym (Pappa vet bäst)
    Anonym (K) skrev 2026-01-13 15:54:55 följande:
    Man skriver inte på ett äktenskapsförord som missgynnar en. Självklart kommer hon att få del av hans pengar med tanke på att hon måste följa med honom vart han än flyttar, ta hand om barn och hem. Har hon inte krävt det så är hon antingen rik själv eller korkad. 
    Det är vanligt idag med äktenskapsförord.

Dessutom är många istället  sambor och då har man ingen del i den andres tillgångar alls, förutom om bostaden har köpts för gemensamt bruk. Och även i det fallet händer det att par avtalar bort sambolagen. 
  • ClumsySmurf
    Tecum skrev 2026-01-11 16:46:03 följande:
    Anonym skrev 2026-01-11 16:36:29 följande:

Vore bra med en länk...

What?! Är du Clumsy smurf, han som spammar FL med länkar? Jag har fått för mig att ingen klickar på länkar utan föredrar en sammanfattning av det viktiga. Jag gör iaf det...

Men det är AB 7/1, ledarsidan. Bara att googla!
    för en nyanserad och seriös diskussion, räcker det med att endast läsa en  sammanfattning av det någon annan tycker är viktigt?

jag tycker det saknas någon nyans i din sammanfattning så jag känner ett behov av att spamma med länkar och klagomål som du kan göra en ny sammanfattning av.

genusforskaren Catrin Lundström nämnde inget om soft girls i artikeln från 2011 när hon kommenterade pollen på FL

https://www.aftonbladet.se/relationer/a/4dL6BG/varannan-mamma-vill-bli-hemmafru

Eftersom rubriken är "Tonårstjejers högsta dröm 2026"  antar jag att det handlar om detta:
    Tonårstjejers högsta dröm 2026? Att bli hemmafru

Hela 14 procent - var sjätte flicka - mellan 7 och 14 år identifierar sig som "soft girls", enligt Ungdomsbarometern. Det handlar om att ha en dröm om att försörjas som hemmaflickvän, att förstärka "mjuka" egenskaper och klassiskt kvinnliga egenskaper.

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/vrQbVl/tonarstjejers-hogsta-drom-2026-att-bli-hemmafru
    "Ledarskribenten gör det enkelt för sig och skyller på influencers."

de är precis som jag kritiska till (mainstream) feminism så de är nazifluencers
    På de allt fler kontona syns nämligen en tydlig koppling till något ännu mörkare. Inte sällan är inläggen inte bara kritiska till feminism och den rådande samhällsordningen. Nej, de landar mer eller mindre subtilt i slutsatsen i att svaret stavas nationalism. Något som bland andra Expo har varnat för.
    ----
    Om någon nu undrade hur den politiska kopplingen mellan tradwives-rörelsen och ytterhögern ser ut?

Har du tonårsdöttrar? Kanske borde du ta snacket med dem om vilken framtid de vill ha.

www.aftonbladet.se/ledare/a/vrQbVl/tonarstjejers-hogsta-drom-2026-att-bli-hemmafru

Tradwives & nazifluencers
    expo.se/podcasts/tradwives-nazifluencers/
    Jag har gjort en helt annan koppling så jag spammar med länkar

Soft girl som karriärval
    www.duochlivet.se/artikel/soft-girl-som-karriarval/

Why Quiet Quitting Is Becoming More Common 

The soft life: why millennials are quitting the rat race
    www.theguardian.com/lifeandstyle/2024/apr/02/soft-life-why-millennials-are-quitting-the-rat-race

Why Young People Don't Want To Work

• ClumsySmurf
    Anonym (Nowoman) skrev 2026-01-11 17:00:17 följande:
    Nej, hen är knappast någon kvinna, med tanke på en del antifeministiska åsikter hen kommer med.
    att vara anti den ena av feminismens två huvudinriktningar är att ha "antifeministiska åsikter", om man ogillar fel feminism

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Hälften av FL:s läsare vill bli hemmafruar!