• Anonym (Ryssen)

Vilken gymkedja tränar du på och varför?

Vad har störst betydelse?

Närheten/ålatsen" Priset? Atmosfären? Utrustningen" eller vad?

Vilka ställen har du erfarenhet av?
    Nordic Wellness, STC, Friskis, Actic, SATS eller vad?
    Bra och mindre bra med dessa ställen?

• Svar på tråden Vilken gymkedja tränar du på och varför?
  • Anonym (Man får kolla lokalt)

Senaste tre åren:

1. Friskis: För alla, rätt avslappnat. Funkade bra och var nöjd tills de renoverade och flyttade runt allt så att löpbanden stod på rad i korridoren direkt där alla kommer in så alla som ska in på stället måste glo på ens röv. Nej tack, då byter jag eftersom löpbandet är det jag använder mest.

2. SATS: Lite mer spännigt kanske men knappast bara influencers som kysser sina muckler på selfies heller.

Blev irriterad på att de trots diverse kassamanövrar var helt inkapabla att fixa ett kort för 5 månader och automatiskt avslut på ett kvitto (jag tränar ute på sommaren) utan att jag kom dit tre olika gånger, för de hade tagit ifrån all vanlig personal behörighet att göra detta. Utöver det noll AC i lokalen och fläktfunktionen var deaktiverad på löpbanden så det blev helveteshett redan tidigt på våren.

3. Är nu på fristående stort gym som är för alla åldrar och där trivs jag.

Jag tror verkligen inte alla kedjors gym har samma "fel" så man får nog prova lokalt vilka man trivs med- de flesta har provträning gratis en vecka eller så.
    Har du någon du känner som köper kort får de ofta bjuda in också.

• Anonym (kedjefri)

Jag skippar de stora kommerciella kedjorna. Tränar på kommunens simhall/gym/utegym/elljusspår, eller på den lilla, privata i närheten. Jag har testat de flesta stora kedjorna, men de har alltid haft saker jag inte gillat, bland annat väldigt på säljare, och i övrigt trist atmosfär.

• Anonym (Hemma)

Jag har investerat i att ha lite utrustning hemma. Jag känner att jag gymmar mycket mer om jag inte måste ta tiden att ta mig till ett gym. 

Vi har köpt löpband, cykel, roddmaskin och yoga-mattor. Det har inköpts lite i taget över 10 år. Det har blivit billigare än vad vi la på gymmedlemskap. 

• Anonym (?)

Just nu på ett som ligger när och är lättillgängligt. 

Mina krav:
    Lätt att ta sig dit
    Rätt utrustning och pass
    Inte för dyrt

Sen spelar det mindre roll om det är någon kedja eller det kommunala badhuset.

Periodvis har jag tränat på jobbets gym.

• Anonym (Vic)

Jag tränar på STC. Förr var det puls och träning, men de köptes upp. Synd, för när det var puls och träning var det riktigt bra och välskött. Nu är det smutsigt och maskiner trasiga i evigheter. Tyvärr är STC det enda som finns här och ska träningen bli av krävs närhetsprincipen. 

• Anonym (Medley)

Tränar hos Medley för där kan jag både gymma och simma. 

Mina erfarenheter från SATS och Friskis är för över 15 år sedan. 

• PH76

Jag tränar på Medley och på jobbet, för mig handlar det uteslutande om närhetsprincipen. Ska man få till det X-antal gånger per vecka så behöver det vara tillgänglig.

• Anonym (Elin79)

Som ung upp till kanske 18-19 hängde jag med min mamma på Friskis och hade ungdomskort där. Bra intro till träning allmänt!

För ca 20 år sen hängde jag på SATS. De hade ett stort utbud inkl pass på lunchen vilket passade mig. Blev kvar som kund tills mitt äldsta barn var ca 1 år. Jag hade försökt nyttja barnpassningen men eftersom den inte var bokningsbar så var det mer regel än undantag att man kom ner till ett (bokat) träningspass där man hade plats men sen fanns det inte plats för barnet. Så jag sa upp det.

Gick över till Medley som hade ett bra utbud inkl spinning och pass från LesMills med bra instruktörer. PLUS simhall. Så det var toppen med litet barn, ville vi bada så använde jag mitt kort och barnet gick gratis. Närmare hem också.

Ytterligare några år senare öppnade STC i närheten och jag har inte tid ändå att gå på pass längre så det passar mig perfekt. Så jag har testat alla varianter

• Anonym (H)

Jag kör mest gruppträning och har 5 Sats inom kort gångavstånd. Med några tunnelbanestationer når jag minst lika många. Så utbudet är väldigt stort och kvaliten på instruktörer och förnyelse stor. Jag gillar spinning med Bodybikes och appen Mowl och träning i hotsalar. Plus Power pilates och olika yoga.

• Mrs Moneybags

Jag gillar bara styrketräning - inga pass. Går på Fitness 24/7 som ligger 5 minuters promenad bort så att jag kan duscha hemma. Styrketränar ca 4 gånger i veckan. 

Dessutom är det billigt.

Men - jag skulle hellre gå på ett mer välutrustat gym med bastu! 

För mig styr dock närhetsprincipen. 

• Anonym (Elin79)
    Mrs Moneybags skrev 2026-01-12 09:54:10 följande:

Jag gillar bara styrketräning - inga pass. Går på Fitness 24/7 som ligger 5 minuters promenad bort så att jag kan duscha hemma. Styrketränar ca 4 gånger i veckan. 

Dessutom är det billigt.

Men - jag skulle hellre gå på ett mer välutrustat gym med bastu! 

För mig styr dock närhetsprincipen. 

Jag håller med!
    Nu är det säkert en kostnadsfråga och mitt gym (STC obemannat) har ingen bastu. Hade det funnits hade jag säkert duschat där ibland. Nu har jag också bara 4-5 min promenad dit så jag drar på överdragskläder och sen duschar jag hemma. 
  • TvillingmammaVästgöte

Jag tränar på Actic.
    Jag har valt Actic för att de har ett fint välutrustat gym, bra gruppträning och simhall. 
    Bastu har de också förstås vilket jag älskar , att basta efter simningen är skönt. 
    Jag har nyligen lärt mig crawl och ryggcrawl och gillar verkligen att simma. 

Svar på tråden Vilken gymkedja tränar du på och varför?