• Anonym (Ts)

Kan man få reda på vem som gjort orosanmälan?

Kom hem efter julledigt och möts av ett brev att nån gjort en anonym orosanmälan. Orsaken var att "pappan visar sympati för Trump på sin facebook" och anmälaren är akut orolig för barnet. Det stod också i brevet att ärendet kommer inte att handläggas ytterligare. Så antar att den blir nedlagd?
    Det som stör mig är att vi inte vet vem som gjort anmälan, det borde ju vara nån i vår närhet? Kan tillägga att det enda som skrivits om Trump är ett inlägg med "grattis till segern" efter att han vann senaste valet....
    Man känner sig nu övervakad av alla man möter. Var det grannen, föräldrarna till barnets kompisar, förskolepedagogen? Ingen aning. Och att man är akut orolig för barnet? Betyder det att man anser att barnet borde omplaceras? Anmälan kom in kvällstid i alla fall, så borde inte vara nån förskolepersonal i alla fall? 
    Kan vi begära ut vem som gjort anmälan om den nu är nedlagd? Eller vet inte ens soc?

• Svar på tråden Kan man få reda på vem som gjort orosanmälan?
  • Anonym (m)
    Anonym (Uma) skrev 2026-01-12 13:02:29 följande:
    Du vet att man kan lägga upp hur många mejladresser som helst?
    Jag kan kalla mig för Kalle Anka och göra en anmälan från en random hotmail-adress...
    Ja? Men det är väl fortfarande ens egen mail?
  • Anonym (m)
    Anonym (sjukt) skrev 2026-01-12 13:34:41 följande:
    Så man kan anmäla om föräldrarna röstar på S? Om man känner oro dvs!
    Ja, precis, känna oro, det finns ingen lag emot folks känslor.
  • Anonym (Uma)
    Anonym (m) skrev 2026-01-12 14:22:46 följande:
    Egen och egen. 
    Jag har 4-5 mejladresser som är "mina egna" dvs det är bara jag som har lösen till dem. En skulle man möjligen kunna använda för att avkoda att det är "jag" som mejlar från den utifrån för-och efternamn. Övriga inte.
    Så du skulle inte kunna sitta på myndighetssidan och få ett mejl från hipphoppjerka82@myownemail.com och utläsa att JAHAAA....
    det är Frida Pettersen i Pajala som mejlat! 
  • EpicF
    Anonym (m) skrev 2026-01-12 14:22:46 följande:
    Ja, en anonym sådan. 

Har man en privat mail med namn etc så blir aldrig anmälan anonym. 
  • Anonym (g)
    EpicF skrev 2026-01-12 14:45:11 följande:
    Ja, en anonym sådan. 

Har man en privat mail med namn etc så blir aldrig anmälan anonym. 
    "
    Inte via sin egna mail, för då är inte anmälan anonym längre. 

"Vems mail är det då, om inte sin egen?"

Personen har rätt i sak. Anonym är inte samma samma sak som att mejladressen inte är ens egna...

• Anonym (g)
    Anonym (Uma) skrev 2026-01-12 14:36:36 följande:
    Egen och egen. 
    Jag har 4-5 mejladresser som är "mina egna" dvs det är bara jag som har lösen till dem. En skulle man möjligen kunna använda för att avkoda att det är "jag" som mejlar från den utifrån för-och efternamn. Övriga inte.
    Så du skulle inte kunna sitta på myndighetssidan och få ett mejl från [email protected] och utläsa att JAHAAA....
    Tror ingen missförstår vad en anonym mailadress är. 
  • Anonym (m)

,

Anonym (Uma) skrev 2026-01-12 14:36:36 följande:
    Egen och egen. 
    Så du skulle inte kunna sitta på myndighetssidan och få ett mejl från [email protected] och utläsa att JAHAAA....
    Vadå "dina egna"? Vems är det annars?

Jag menade inte att "de som sitter på myndighetssidan" ska luska ut det.
  • Anonym (m)

Folk klantar sig, missar saker. Försöker vara anonyma men något kanske avslöjar dem ändå.

• Anonym (m)
    EpicF skrev 2026-01-12 14:06:10 följande:
    Det handlar förmodligen om ett mail från en helt anonym mailadress. 
    Det vet inte TS om hon inte försöker ta reda på det. Men du tycker hon ska ge upp då får hon definitivt inte veta något. TS har frågat om hjälp om det går att luska fram så hon vill antagligen försöka åtminstone.
  • EpicF
    Anonym (g) skrev 2026-01-12 14:48:15 följande:
    "
    Inte via sin egna mail, för då är inte anmälan anonym längre. 

"Vems mail är det då, om inte sin egen?"

Personen har rätt i sak. Anonym är inte samma samma sak som att mejladressen inte är ens egna...

Ja, man kan ha en anonym egen mailadress. Vilket var det jag bekräftade. 
  • EpicF
    Anonym (m) skrev 2026-01-12 14:52:26 följande:

,

Vadå "dina egna"? Vems är det annars?

Jag menade inte att "de som sitter på myndighetssidan" ska luska ut det.
    Ska vara petig så är det domänen adress, och inte ens egna. 
  • Anonym (m)
    EpicF skrev 2026-01-12 15:40:23 följande:
    Ska vara petig så är det domänen adress, och inte ens egna. 
    Men det gäller väl alltid, oavsett om adressen är anonym eller ej, så att påpeka att det inte är ens egen adress av den anledningen blir väl ganska irrelevant för den här diskussionen.
  • EpicF
    Anonym (m) skrev 2026-01-12 15:49:57 följande:
    Men det gäller väl alltid, oavsett om adressen är anonym eller ej, så att påpeka att det inte är ens egen adress av den anledningen blir väl ganska irrelevant för den här diskussionen.
    Läste du ens vad jag skrev?
  • Anonym (m)
    EpicF skrev 2026-01-12 15:52:52 följande:
    Läste du ens vad jag skrev?
    Ja det gjorde jag och det är helt irrelevant för att hjälpa TS.
  • Anonym (vanir)

TS, det är svårt att avgöra om anmälan är gjord av någon som känner genuin oro för ert barn (om än på helt orimliga grunder), eller någon som bara vill jäklas.

I vilket fall som helst är det inte förvånande att anmälan lades ner direkt.

Det du och pappan nu behöver komma fram till, är hur ni ska förhålla er till detta. Att gå omkring och vara misstänksam mot hela bekantskapskretsen, låter inte hållbart och kan förgifta era relationer.

Om anmälan är anonym kan ni inte få reda på vem som gjorde den, så vida inte personen erkänner. Börjar ni leka detektiver och försöker snoka fram det, kan det påverka era liv och relationer negativt ytterligare.

Jag förstår att ni är arga och besvikna. Jag förstår att det känns jobbigt. Men försök släppa detta. Om ni inte vill berätta för alla ni känner - eller de närmaste? - vad som har hänt och hur mycket det har sårat er.

Jag kommer aldrig att förstå hur man kan gilla Trump, men orosanmälan? Jisses.

• Anonym (Ts)
    Anonym (vanir) skrev 2026-01-12 19:18:59 följande:

TS, det är svårt att avgöra om anmälan är gjord av någon som känner genuin oro för ert barn (om än på helt orimliga grunder), eller någon som bara vill jäklas.

I vilket fall som helst är det inte förvånande att anmälan lades ner direkt.

Det du och pappan nu behöver komma fram till, är hur ni ska förhålla er till detta. Att gå omkring och vara misstänksam mot hela bekantskapskretsen, låter inte hållbart och kan förgifta era relationer.

Om anmälan är anonym kan ni inte få reda på vem som gjorde den, så vida inte personen erkänner. Börjar ni leka detektiver och försöker snoka fram det, kan det påverka era liv och relationer negativt ytterligare.

Jag förstår att ni är arga och besvikna. Jag förstår att det känns jobbigt. Men försök släppa detta. Om ni inte vill berätta för alla ni känner - eller de närmaste? - vad som har hänt och hur mycket det har sårat er.

Jag kommer aldrig att förstå hur man kan gilla Trump, men orosanmälan? Jisses.

Tack för bra svar. Ja, vi får nog bara släppa det känner jag. Märker väl förhoppningsvis om nån beter sig ovanlig, men vill inte lägga mer energi på detta nu. Om det är genuin oro för barnet ska man såklart anmäla, men för detta kändes det bara dumt.
    Angående Trump är jag personligen inget fan av honom heller, men sambon ska ju alltid vara lite tvärtemot vad "alla andra" i hans tycke anser. Men det är en annan historia.
  • Anonym (g)
    Anonym (Ts) skrev 2026-01-12 20:18:44 följande:
    Angående Trump är jag personligen inget fan av honom heller, men sambon ska ju alltid vara lite tvärtemot vad "alla andra" i hans tycke anser. Men det är en annan historia.
    Eller så är det precis varför någon tycker din sambo är en dålig förälder.
  • Anonym (vanir)
    Anonym (g) skrev 2026-01-12 20:34:40 följande:
    Eller så är det precis varför någon tycker din sambo är en dålig förälder.
    Barnsligt av TS sambo, men det gör en knappast till en dålig förälder värt en orosanmälan.
  • Anonym (g)
    Anonym (vanir) skrev 2026-01-12 20:47:01 följande:
    Barnsligt av TS sambo, men det gör en knappast till en dålig förälder värt en orosanmälan.
    Allt beror på hur det uttrycker sig. Läst ett flertal trådar bara på FL där deras sambo är tvärtemot på ett skadligt sätt som slätas över av en TS.
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Ts) skrev 2026-01-12 06:38:17 följande:
    Kan man få reda på vem som gjort orosanmälan?

Kom hem efter julledigt och möts av ett brev att nån gjort en anonym orosanmälan. Orsaken var att "pappan visar sympati för Trump på sin facebook" och anmälaren är akut orolig för barnet. Det stod också i brevet att ärendet kommer inte att handläggas ytterligare. Så antar att den blir nedlagd?
    Det som stör mig är att vi inte vet vem som gjort anmälan, det borde ju vara nån i vår närhet? Kan tillägga att det enda som skrivits om Trump är ett inlägg med "grattis till segern" efter att han vann senaste valet....
    Man känner sig nu övervakad av alla man möter. Var det grannen, föräldrarna till barnets kompisar, förskolepedagogen? Ingen aning. Och att man är akut orolig för barnet? Betyder det att man anser att barnet borde omplaceras? Anmälan kom in kvällstid i alla fall, så borde inte vara nån förskolepersonal i alla fall? 
    Kan vi begära ut vem som gjort anmälan om den nu är nedlagd? Eller vet inte ens soc?

Är den anonym så vet inte soc heller troligen.
    Att någon på fyllan anmält er för att ni gillar Trump är ju inte mycket att lägga i en utredning och därför är ärendet avslutat.

Däremot kan ni ju börja fundera på de som har tillgång till pappans FB, om den är öppen för alla kanske ni ska ändra det, är det bara för vänner så blir ju listan mindre. Gissningsvis någon från vänsterfalangen som läser Aftonbladet som bibeln och tycker att allt som går emot ens egen ideologi är "facism"
Svar på tråden Kan man få reda på vem som gjort orosanmälan?