• Anonym (Ts)

Kan man få reda på vem som gjort orosanmälan?

Kom hem efter julledigt och möts av ett brev att nån gjort en anonym orosanmälan. Orsaken var att "pappan visar sympati för Trump på sin facebook" och anmälaren är akut orolig för barnet. Det stod också i brevet att ärendet kommer inte att handläggas ytterligare. Så antar att den blir nedlagd?
    Det som stör mig är att vi inte vet vem som gjort anmälan, det borde ju vara nån i vår närhet? Kan tillägga att det enda som skrivits om Trump är ett inlägg med "grattis till segern" efter att han vann senaste valet....
    Man känner sig nu övervakad av alla man möter. Var det grannen, föräldrarna till barnets kompisar, förskolepedagogen? Ingen aning. Och att man är akut orolig för barnet? Betyder det att man anser att barnet borde omplaceras? Anmälan kom in kvällstid i alla fall, så borde inte vara nån förskolepersonal i alla fall? 
    Kan vi begära ut vem som gjort anmälan om den nu är nedlagd? Eller vet inte ens soc?

• Svar på tråden Kan man få reda på vem som gjort orosanmälan?
  • Anonym (m)
    EpicF skrev 2026-01-14 12:33:23 följande:
    Nej, vilket jag inte heller har påstått. 

Anmälan var anonym. Inte ens socialen vet namnet på anmälaren. Hade de veta vem det var hade ts fått reda p0
    Ådet eftersom hon har rätt till det. 

Och har också rätt att få ut anmälan i orginal, och där kanske hon kan gissa sig till vem det är beroende på skrivsätt etc. Nu är det dock svårt att gissa sig till utifrån ett enda inlägg på Facebook, som vem som helst kan läsa. 

Man kan också gissa sig till utifrån specifika händelser som är beskrivna i en anmälan. Men med en anonym anmälan kan aldrig få reda på vem anmälaren är. Man kan enbart gissa och anta. 
    Ja det är ju det jag säger, TS kan förstå vem det är ändå även om inte socialen gör det, men ändå så har du hela tiden invänt med att anmälan är anonym och personen i så fall använder en anonym mailadress.
  • Anonym (m)
    Anonym (mail) skrev 2026-01-14 12:44:36 följande:
    De flesta kommuner har ju inte mail som sätt att göra en anmälan, utan ett digitalt system får man fyller i uppgifter. I den kan man skriva mer eller mindre fri text, men det är liksom inte ett beskrivande mail man skickar. Man avråder ju från att använda mail när det gäller känsliga uppgifter, och i synnerhet när det gäller personuppgifter. 

Man kan också ringa in en anmälan, och då skriver mottagaren ner det som sägs, men det blir sällan helt ordagrant, utan mer en sammanfattning av ärendet. 
    Ja man kan göra anmälan på flera sätt, men den här diskussionen började med att TS trodde det var från en mailadress och då föreslog jag att hon skulle begära ut alla sådana uppgifter för att se om hon kan hitta några ledtrådar. 
  • Anonym (m)
    EpicF skrev 2026-01-14 12:35:17 följande:
    Så längre anmälaren inte har skrivit under med sitt namn eller på annat sätt fördelat sitt namn så ÄR anmälan helt ANONYM. Det är det som ÄR en anonym anmälan. 

Däremot om Pelle Andersson skickar in en digital anmälan under sitt egna namn så är den inte anonym, även Pelle önskar att vara anonym. Och då får ts (eller den som anmäls) reda på vem som skickat in. 
    Ja det vet jag väl, men fortfarande , som jag sagt hela tiden, anmälaren kan göra misstag och avslöja sig på något sätt ändå. Även om personen är anonym för socialen så betyder inte det att TS inte kan förstå vem det är ändå om hon begär ut all information som socialen fått.
  • Anonym (mail)
    Anonym (m) skrev 2026-01-14 13:11:04 följande:
    Ja man kan göra anmälan på flera sätt, men den här diskussionen började med att TS trodde det var från en mailadress och då föreslog jag att hon skulle begära ut alla sådana uppgifter för att se om hon kan hitta några ledtrådar. 
    Synd att inte TS tog reda på hur det var då. 
  • Anonym (m)
    Anonym (mail) skrev 2026-01-14 14:39:57 följande:
    Synd att inte TS tog reda på hur det var då. 
    Det gjorde hon väl
  • Anonym (E)
    Anonym (Ts) skrev 2026-01-14 12:59:51 följande:
    Att dom inte har nåt att gå på för att starta en utredning. Nån har fyllt i nåt formulär på hemsidan anonymt, vi har fått ordagrant vad personen skrivit. 

Mitt ex anmälde mig till soc otaliga gånger, ibland med namn och andra gånger anonymt, trots att han inte hade någon insyn i vårt liv. Han hade dessutom kontaktförbud under ett par år (pga tidigare våld, hot och stalking).

Soc lade ner anmälningarna direkt efter att ha pratat med mig. De förklarade att om det hade kommit in anmälningar från skolan eller sjukvården så hade de inlett en utredning men inte när samma person utan insyn anmäler. De fattade ju att det var han även när han var anonym. 

Jag tror att soc får in allt möjligt trams från folk som vill jävlas, utöver de uppriktiga och seriösa orosanmälningarna.  

Det faktum att de la ner anmälan mot er på en gång innebär ju att de inte ens tog själva anmälan på allvar. 

Det är obehagligt att bli kontaktad av Soc även om man inte har något att dölja och barnen mår bra. 

Jag levde med den stressen under många år men till slut brydde jag mig inte eftersom jag visste att de förstod hur det låg till.

• Anonym (Ts)
    Anonym (E) skrev 2026-01-14 15:45:54 följande:

Mitt ex anmälde mig till soc otaliga gånger, ibland med namn och andra gånger anonymt, trots att han inte hade någon insyn i vårt liv. Han hade dessutom kontaktförbud under ett par år (pga tidigare våld, hot och stalking).

Soc lade ner anmälningarna direkt efter att ha pratat med mig. De förklarade att om det hade kommit in anmälningar från skolan eller sjukvården så hade de inlett en utredning men inte när samma person utan insyn anmäler. De fattade ju att det var han även när han var anonym. 

Jag tror att soc får in allt möjligt trams från folk som vill jävlas, utöver de uppriktiga och seriösa orosanmälningarna.  

Det faktum att de la ner anmälan mot er på en gång innebär ju att de inte ens tog själva anmälan på allvar. 

Det är obehagligt att bli kontaktad av Soc även om man inte har något att dölja och barnen mår bra. 

Jag levde med den stressen under många år men till slut brydde jag mig inte eftersom jag visste att de förstod hur det låg till.

Fy vad hemskt för dig. Det är riktigt obehagligt att det kommit in en anmälan, även om dom som sagt la ner den på en gång.
    Att få anmälningar hela tiden måste vara oerhört stressande. Att vi fick en nerlagd tycker jag var stressande, särskilt att inte veta från vem den kommer.
    Vi har inget att dölja och soc skulle vara välkomna att komma på hembesök när som helst om dom skulle känna oro.
    Så sorgligt att soc ska behöva sålla bland alla falska anmälningar, det finns ju de barn som far illa på riktigt.
  • Anonym (E)
    Anonym (Ts) skrev 2026-01-14 15:57:59 följande:
    Fy vad hemskt för dig. Det är riktigt obehagligt att det kommit in en anmälan, även om dom som sagt la ner den på en gång.
    Att få anmälningar hela tiden måste vara oerhört stressande. Att vi fick en nerlagd tycker jag var stressande, särskilt att inte veta från vem den kommer.
    Vi har inget att dölja och soc skulle vara välkomna att komma på hembesök när som helst om dom skulle känna oro.
    Så sorgligt att soc ska behöva sålla bland alla falska anmälningar, det finns ju de barn som far illa på riktigt.

Förstår det, klart att man undrar vem det är. Har din man en offentlig Facebook-profil? I så fall kan det ju sjukt nog vara någon som ni inte ens känner eller någon i periferin. 

Om ni inte har en konflikt med någon i er omgivning verkar det ju inte så troligt att anmälan kommer därifrån. 

Det framstår mest som ett idiotiskt infall. Jag tror inte att det är så stor risk att det kommer fler anmälningar.

Håller med, det är ett idiotiskt slöseri med soc tid. 

• Anonym (Ts)
    Anonym (E) skrev 2026-01-14 16:22:40 följande:

Förstår det, klart att man undrar vem det är. Har din man en offentlig Facebook-profil? I så fall kan det ju sjukt nog vara någon som ni inte ens känner eller någon i periferin. 

Om ni inte har en konflikt med någon i er omgivning verkar det ju inte så troligt att anmälan kommer därifrån. 

Det framstår mest som ett idiotiskt infall. Jag tror inte att det är så stor risk att det kommer fler anmälningar.

Håller med, det är ett idiotiskt slöseri med soc tid. 

Jo, han har tydligen offentlig. Får väl ändra på det nu.
    Ja, jag hoppas att det var första och sista anmälan verkligen. Obehagligt att tänka att det kan vara nån vi inte ens känner...
  • EpicF
    Anonym (Ts) skrev 2026-01-14 16:33:32 följande:
    Jo, han har tydligen offentlig. Får väl ändra på det nu.
    Ja, jag hoppas att det var första och sista anmälan verkligen. Obehagligt att tänka att det kan vara nån vi inte ens känner...
    Då kan det vara en helt random persom som inte varken känner eller egenligen vet vilka ni är, men som inte gillar din sambos inlägg. 
  • Anonym (Skatteflykt)

Det är säkert många som redan varit på bollen, men jag svarar ändå: så länge orosanmälan inte lämnats in anonymt kan man det.

• molly50
    Anonym (Skatteflykt) skrev 2026-01-28 22:32:50 följande:

Det är säkert många som redan varit på bollen, men jag svarar ändå: så länge orosanmälan inte lämnats in anonymt kan man det.

Det står i trådstarten att det var anonymt.
Svar på tråden Kan man få reda på vem som gjort orosanmälan?