• Anonym (TS)

ARFID hysteri

Jag kan inleda med att berätta att jag som barn enbart ville äta pannkakor och våfflor och gick hellre utan mat i flera dygn. 

Jag har diagnoserna autism och ADHD.

Mina föräldrar lagade flera måltider varje dag för att det skulle finnas mat till både mig och mitt autistiska syskon. 

Grejen är den var att mina föräldrar inte gjorde detta till någon stor grej. 

Idag äter jag mycket varierat och kan prova saker men kan fortfarande anse att bläckfisk är väldigt gummiaktigt, jag kan äta det, men det är inget jag frivilligt beställer In detta på en restaurang.

Däremot är jag något fundersam kring diagnosen AFRID.

När man förstorar upp det och får det till någon form av tillstånd och pratar med barnen om detta.

I ett nyhetsinslag nyligen såg jag en förälder sitta med sitt barn och prata med journalisten om att barnet inte är kräset och att det bara inte går för barnet att få i sig mat och så vidare.

Fast då gör man ju detta till något som är så. Man berättar det för barnet och jag tror många får en förstärkning av att prata så.

Tro mig, jag har haft alla möjliga konstiga tics och tvångsritualer och idéer hur saker och ting ska vara. Vilka plattor man får stå på gatan och så vidare?

När jag pratat om detta t ex har detta blivit förstärkt och blossar upp till ett större problem än det faktiskt är. Idag har jag annat att tänka på, vilket gör att tvånget nästintill är helt borta.

Är detta verkligen vettigt att göra ARFID till en stor grej? Det är väl bara att erbjuda annan mat, inte döma och sedan är man tyst och man låter barnet veta att allt som serveras här får barnet äta, detta bjuds och ta vad du vill. Om man då alltid serverar pannkakor om barnet vill ha detta så är det inga problem men att barnet ändå vet att jag får prova det andra också. Men att börja diskutera hur barnet är med barnet och säga att barnet har ett tillstånd som gör att det blir såhär tror jag direkt är skadligt. Eller? 

• Svar på tråden ARFID hysteri
  • Anonym (TS)
    EpicF skrev 2026-01-12 15:51:29 följande:
    Då kanske du hade haft lättare att sätta ord på hur du känner och upplever allt kring mat. Och även fått bekräftat att du fortfarande är normal och inte konstig/annorlunda eller onormal. 
    Och då kanske missat all god mat jag får äta idag. Jag har aldrig tänkt på mig som konstig när det kommer till  mat. 
  • Anonym (X)
    Anonym (P) skrev 2026-01-12 15:05:19 följande:

Jätteintressant fråga tycker jag. Jag är psykolog och tänker ofta på liknande frågor. Hur mycket förstärker vi beteenden genom att ge dem namn och kategorisera människor - du är en sån, det är därför du beter dig sådär. Har väl inget direkt svar på dina frågor, men tror definitivt att det finns en sån risk. 

Hur gör du ditt jobb om du inte ger namn åt olika beteenden och kategoriserar människor?
  • Anonym (P)
    Anonym (X) skrev 2026-01-12 16:15:19 följande:
    Hur gör du ditt jobb om du inte ger namn åt olika beteenden och kategoriserar människor?
    Var skrev jag att jag inte gör det?
  • Anonym (Marie)

Jag tror absolut att det är bäst för barnet att bli accepterat som det är utan att man gör en stor grej av det. Men barn stöter på så många fler än föräldrarna och många är väldigt okunniga om npf, arfid m.m.

Att behöva gå utan mat hela skoldagen eller tvingas äta sånt man far illa av är inga bra alternativ. Då kan man behöva prata mycket om problemen, och ge dem namn som andra kan söka på för att skaffa sig bättre kunskap. 

• Anonym (l)
    Anonym (TS) skrev 2026-01-12 16:11:43 följande:
    Och då kanske missat all god mat jag får äta idag. Jag har aldrig tänkt på mig som konstig när det kommer till  mat. 
    Så för att du hade lättare att sätta ord på saker som barn behövdes det inte? Det är inte ens säkert att du skulle fått en ARFID-diagnos. Lite som att ett barn med autism men utan diagnos förrän i vuxen ålder fortfarande hade autism och att en diagnos skulle kunna hjälpa rejält med att få självförtroende, stöd etc. Ingen vill höra att de är bortskämda eller kräsna när de verkligen kämpar och mår dåligt för att de inte kan äta vad andra vill. Jag åt själv ganska begränsat som barn men jag har alltid provat nya saker till viss del och skulle aldrig fått en ARFID-diagnos. 
  • Anonym (l)

Barn växer upp till vuxna och dessa vuxna brukar faktiskt börja testa ännu mer olika livsmedel då det får ske i deras takt. När ingen skäller eller dömer och att de i övrigt lever liv som är mer anpassade för dom.

• EpicF
    Anonym (TS) skrev 2026-01-12 16:11:43 följande:
    Jag antar att du inte är ett barn idag. 
  • EpicF
    Anonym (l) skrev 2026-01-12 19:20:06 följande:

Barn växer upp till vuxna och dessa vuxna brukar faktiskt börja testa ännu mer olika livsmedel då det får ske i deras takt. När ingen skäller eller dömer och att de i övrigt lever liv som är mer anpassade för dom.

Inte alltid. Jag fick diagnosen SÄ (selektiv ätatörning) som liten och jag är fortfarande extremt selektiv i matväg. SÄ är vad diagnosen hette tidigare. 

Ingen har någonsin skällt på mig eller dömt mig som barn, förmodligen för att jag faktiskt hade dianose SÄ. 
  • Anonym (l)
    EpicF skrev 2026-01-12 19:34:36 följande:
    Inte alltid. Jag fick diagnosen SÄ (selektiv ätatörning) som liten och jag är fortfarande extremt selektiv i matväg. SÄ är vad diagnosen hette tidigare. 

Ingen har någonsin skällt på mig eller dömt mig som barn, förmodligen för att jag faktiskt hade dianose SÄ. 
    Sa jag alltid, var det viktigt här? Att du som vuxen kan välja och väljer att inte jobba på att utöka din meny är nog i minoritet. 
  • Anonym (TS)
    EpicF skrev 2026-01-12 19:30:13 följande:
    Jag antar att du inte är ett barn idag. 
    Jag är inte ett barn idag. Däremot är jag en vuxen kvinna med autism och ADHD och har sett hur detta lett till mycket dåliga saker för andra personer som fick diagnoserna. Jag valde att inte fokusera på mina svårigheter, jag fokuserar uteslutande åt styrkor jag har.
    Dom jag träffat som fokuserat på svagheter trots att dom har stora resurser har blivit mycket begränsade i vad dom kan och inte. Dom har blivit diagnosen, levt upp till kriterier de inte tidigare visat tecken på. Det har blivit begränsade av sin diagnos och svårigheterna har blivit en del av deras identitet. Det är ingenting de inte kan för att de har en diagnos. Som att man inte kan flyga pga autism för att det är mycket folk på en flygplats.

När jag precis fått min diagnos blev jag kraftigt försämrad och allt blev för mycket intryck. Allt var jobbigt och utmattande. Idag i andra miljöer jag mår bra i och trivs i så är detta inget problem. Och det kan man ju se bland andra personer med autism också. Problemet är ju om människor fastnar i tron om att det inte är en idé för man är på ett visst sätt.

Du kan ändra detta till selektiv ätstörning eller vad du vill. Finns ju även exempel från psykiatrin där man låst in unga tjejer inom slutenvården som har rätt milda problem men som direkt tagit på sig en identitet som sjuk och på bara några dagar blivit riktigt riktigt sjuka och smittats av identiteten sjuk Och då får man en roll att leva upp till. 
  • EpicF
    Anonym (l) skrev 2026-01-12 19:43:12 följande:
    Sa jag alltid, var det viktigt här? Att du som vuxen kan välja och väljer att inte jobba på att utöka din meny är nog i minoritet. 
    Vem sa att jag inte har utökat min meny? 
Svar på tråden ARFID hysteri