• Anonym (Akut?)

Hut akut farligt är detta?

Person med väldigt låg vikt (alltså riktigt allvarlig undervikt) och låg vilopuls (runt 44-45 slag per minut) upplever nu att benen svullnar. Hur akut fara skulle ni säga att det är? Kan den här personen vänta några veckor med att söka vård om det inte blivit bättre?

• Svar på tråden Hut akut farligt är detta?
  • Anonym (Akut?)
    Anonym (Gh) skrev 2026-01-15 05:51:13 följande:
    Och en dag kommer du kanske bara ramla ihop och sen är det kört. Varför ens fråga här när du bryr dig mer om annat än ditt eget liv? 
    Jag förstår hur det kan ha verkat så mendet var inte att jag inte brydde mig ... jag är liksom bara så rädd för så många saker i livet, inklusive att prata i telefon. Så tänkte jag att det säkert finns folk här på fl som har koll så jag kan fråga här i stället för att prata m 1177.
  • Anonym (Akut?)
    Anonym (L) skrev 2026-01-15 08:08:59 följande:

Enda sättet att bli av med telefonfobi är att öva. Innan du ringer upp så tänker du på vad samtalet ska handla om och sedan skriver du upp viktiga punkter som du vill fråga om och själv nämna. Det går lite lättare att ringa då.

Tack för att du fattar att det faktiskt är en genuin rädsla!Hjärta Jag brukar planera mina samtal i minsta detalj haha men det är lika jobbigt ändå :/
  • Anonym (Akut?)
    Anonym (Maria) skrev 2026-01-15 08:46:44 följande:
    Du blev rädd så då gick du och lade dig och sov?

Du mår inte bra! Varken fysiskt eller psykiskt. Dina symtom med svullna ben och låg puls är allvarliga och behöver undersökas akut. 

Om du inte bryr dig om dig själv, kanske du bryr dig om dina anhöriga?
    Haha ja det verkar nog jättekonstigt men det är det som alltid händer när jag blir rädd. Hjärnan liksom bara tvärstannar och så somnar jag. Jag vet att andra funkar tvärtom och att det är helt onormalt att reagera så här.

Hursomhelst, du o alla andra hade ju rätt ... Och jag är som saft så tacksam för er input!
  • Anonym (nope)
    Anonym (Akut?) skrev 2026-01-15 14:25:43 följande:

Tack igen alla för era svar! Jag ska svara bättre men ville bara säga snabbt nu att jag åkte in på småtimmarna o nu ligger jag uppkopplad till en massa maskiner o grejer och de säger att jag inte hade haft råd att vänta en minut till ... ni hade rätt och även om en del kanske fått intrycket att jag bara sket i era råd så var det inte alls så - jag är så tacksam mot er och hade det inte varit för er så hade jag ff legat kvar hemma. Jag var bara rädd för att åka in. Jag svarar bättre på de inlägg jag inte svarat på än senare 

Vad bra at du åkte in! Jag förstår att det kan vara väldigt jobbigt och svårt att ta kontakt med vården - jag känner likadant. Ibland behöver man övertalning, även om det bara är från främlingar p  internet.

Hoppas du får den vård du behöver, nu och i förlägningen.
  • Anonym (Akut?)
    Anonym (nope) skrev 2026-01-15 17:44:09 följande:
    Vad bra at du åkte in! Jag förstår att det kan vara väldigt jobbigt och svårt att ta kontakt med vården - jag känner likadant. Ibland behöver man övertalning, även om det bara är från främlingar p  internet.

Hoppas du får den vård du behöver, nu och i förlägningen.
    Tack Hjärta
  • Anonym (nn)

hur går det? har de kommit fram till orsaken? 

• Anonym (Regan)

Din undervikt har du säkert redan sökt läkare eller dietist för även om du drar dig för att söka vård. Nu var det inte detta tråden specifikt gällde men undervikten är säkerligen ett underliggande problem.                                                                                                                                    Även om man är normalviktig är det farligt att tappa vikt hastigt, då kan de symptom uppträda som TS beskriver. I mitt fall tillstötte häftigt illamående; jag kunde varken äta eller dricka på en 3--4 dagar.. Njurarna var i farozonen och allmäntillståndet dåligt. Dropp och maskiner minns jag, men det mesta är höljt i dimma. De svullna benen var dessutom ömma och stela. Hoppas TS snart blir återställd och får lämna sjukhuset.

• Anonym (Akut?)
    Anonym (nn) skrev 2026-01-16 01:22:22 följande:

hur går det? har de kommit fram till orsaken? 

Still here. Orsaken? Rejäl undervikt (166cm, 31kg) i kombination med extremt energiintag (200?300kcal/dag). Så, my own fault really ... Den här gången har det ballat ur mer än någon gång tidigare Rynkar på näsan
  • Anonym (Akut?)
    Anonym (Regan) skrev 2026-01-16 04:05:15 följande:

Din undervikt har du säkert redan sökt läkare eller dietist för även om du drar dig för att söka vård. 

Nope - jag har hållit mig undan noga. Det var illa nog med hur folk försökte lägga sig i under tonåren; jag vill inte tillbaka till det. Fast så här illa har det inte varit tidigare så jag vet inte, jag inser ju samtidigt att jag egentligen behöver hjälp.

Nu var det inte detta tråden specifikt gällde men undervikten är säkerligen ett underliggande problem.      

Ja.

Hoppas TS snart blir återställd och får lämna sjukhuset.. 

Tack! De har inte velat säga nåt (än) om hur länge jag måste stanna, bara att jag kom i absolut sista minuten och att de inte kan säga hur prognosen ser ut ... vet inte riktigt hur man ska tolka det, och vill nog inte riktigt veta heller. Rynkar på näsan
  • Anonym (Livet)
    Anonym (Akut?) skrev 2026-01-16 05:10:48 följande:
    Nope - jag har hållit mig undan noga. Det var illa nog med hur folk försökte lägga sig i under tonåren; jag vill inte tillbaka till det. Fast så här illa har det inte varit tidigare så jag vet inte, jag inser ju samtidigt att jag egentligen behöver hjälp.
    Ja.
    Tack! De har inte velat säga nåt (än) om hur länge jag måste stanna, bara att jag kom i absolut sista minuten och att de inte kan säga hur prognosen ser ut ... vet inte riktigt hur man ska tolka det, och vill nog inte riktigt veta heller. Rynkar på näsan
    Bra att du fått vård ❤️ Var rädd om ditt liv, du har bara ett. Du är ung så tag i dina problem nu, det här borde vara en väckarklocka för dig. Vet inte hur din vardag ser ut men se till att du får hjälp med ätstörningarna nu. Kroppen tål inte hur mycket stryk som helst, såna symtom som du hade kan vara direkt livshotande. 
  • Anonym (Rose)
    Ja.
    Jag tycker så otroligt synd om dig och jag hoppas och önskar att du får hjälp, inte bara hjälp att överleva just detta. Du säger att du håller dig nog undan vård, men om du fick önska, vill du inte bli frisk? Varför tar du inte emot vård och hjälp?Hjärta
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Akut?) skrev 2026-01-16 05:04:31 följande:
    Still here. Orsaken? Rejäl undervikt (166cm, 31kg) i kombination med extremt energiintag (200?300kcal/dag). Så, my own fault really ... Den här gången har det ballat ur mer än någon gång tidigare Rynkar på näsan
    Vilken tur att du åkte in. Ta hand om dig. KRAM
  • Anonym (Tant O)

Så bra att du åkte in! Se till att få en remiss till ätstörningsenheten innan du blir utskriven. Låt det här bli ditt steg in i vården och vägen mot att må bättre. Jag önskar dig allt gott! 

• Anonym (Regan)
    Ja.
    Svårt det där, jag har följt några anorektiska flickor på FL. Självbilden hos dem stämmer inte med den verkliga. Det är svårt att hitta argument för stt beveka dem att börja äta. De självklara, att de kommer att dö och att deras föräldrsr kommer att bli ledsna räcker inte.                                                                                                             Mat är ju så gott, vällagad, rätt kryddad, en njutning!' Dessutom, de flesta är fåfänga och det är inte snyggt att vara alltför mager. Tänk på allt som är kul, alla olästa böcker som väntar och all musik! Promenader, en pojkvän, naturen, den vår som nalkas!                                                                                                                                       Min viktnedgång hade andra och medicinska orsaker. Tillbaka på ett lagom och bra BMI. Frossade i godsaker en period, på uppmaning. Efterrättspajer med vispgrädde, goda kötträtter med gräddsås och stekt fisk med remouladsås, glass.
  • Anonym (m)
    Ja.
    Tar du inte emot vård frivilligt så kan de tvångsinlägga dig. Kanske har de redan förberett för detta om du vägrar. Så det är nog bäst du stannar så länge de tycker.
  • Anonym (m)
    Anonym (Tant O) skrev 2026-01-16 09:56:15 följande:

Så bra att du åkte in! Se till att få en remiss till ätstörningsenheten innan du blir utskriven. Låt det här bli ditt steg in i vården och vägen mot att må bättre. Jag önskar dig allt gott! 

Må bättre? Har väl inte framkommit att TS mår dåligt, så länge hon slipper folk och prata i telefon och sånt, vad det verkar
  • Anonym (m)
    Anonym (Akut?) skrev 2026-01-15 14:25:43 följande:

Tack igen alla för era svar! Jag ska svara bättre men ville bara säga snabbt nu att jag åkte in på småtimmarna o nu ligger jag uppkopplad till en massa maskiner o grejer och de säger att jag inte hade haft råd att vänta en minut till ... ni hade rätt och även om en del kanske fått intrycket att jag bara sket i era råd så var det inte alls så - jag är så tacksam mot er och hade det inte varit för er så hade jag ff legat kvar hemma. Jag var bara rädd för att åka in. Jag svarar bättre på de inlägg jag inte svarat på än senare 

Är det mot svullnaden eller vad är det som de behandlar med maskiner?
  • Anonym (Tant O)
    Anonym (m) skrev 2026-01-16 11:40:08 följande:
    Må bättre? Har väl inte framkommit att TS mår dåligt, så länge hon slipper folk och prata i telefon och sånt, vad det verkar
    Du ska nog läsa alla TS inlägg. Det verkar kunna röra sig om mycket långt gången anorexi med organsvikt som följd. 
Svar på tråden Hut akut farligt är detta?