Anonym (Ana) skrev 2026-01-17 16:27:46 följande:
Det kan man absolut tycka, men det är som det är.
Den "grundade anledningen" är att ts har svår anorexia. Det är alltså bokstavligt talat det som är den grundade anledningen. Man vet helt enkelt av erfarenhet att anorexipatienter har en tendens att motsätta sig vården när det väl kommer till kritan, även om man initialt var positivt inställd. Borde man då ändå inte kunna vänta med att LPT:a tills patienten de facto motsätter sig? Jo, det kan man ju också tycka. Men det är också som det är.
Men nu kanske vi ska släppa detta - eller iaf i den här tråden; du kan ju alltid starta en egen tråd om detta, för det är definitivt ett ämne som tål att diskuteras, och jag förstår din frustration och uppbragdhet. Jag kände likadant när jag första gången konfronterades med detta för många, många, många år sen ...
Men vården ges ju till TS, det är liksom ingenting jag tycker utan det är vad TS berättar, att hon får och tar emot vård. Så det verkar ju inte alls finnas någon grundad anledning att tro att vården inte kan ges till den här patienten, för vården ges ju? Ges, alltså vården ges nu. Jag läser vad som står i lagen, inte att man tror något om framtiden. Det står inte så. Jag är inte frustrerad eller uppbragd så kan du låta bli att försöka måla på mig känslor som jag inte har, tack. Och angående att släppa diskussionen så kan du släppa precis när du vill, ingen som tvingar dig att svara.