• Anonym (Tina)

Kåt! Är det fel att tillfredsställa sig själv?

Kåt! Är det fel att tillfredsställa sig själv?

även om man är i ett förhållande? 

vad tycker ni?

• Svar på tråden Kåt! Är det fel att tillfredsställa sig själv?
  • Anonym (Mina)
    Dardi007skane skrev 2026-01-16 15:37:25 följande:

Hej . Det är inget fel att tillfredsställa oavsett att man är i förhållande . Det är din egen kropp så ingen kan stoppa dig :)

Jag är i förhållande och trots vi har ett bra sexliv vi brukar båda onanera vid tillfälle , något som gör att sexet blir ännu bättre :) 

Instämmer helt och hållet Dardi! Helt rätt och okej på alla sätt och vis att ?äga? sin egen kropp och vagina och penis om man så är inne i ett förhållande. Alltså tillfredsställer man sig som man vill när känslan väcks. 

Håller även med om att samlivet om det är aktivt bara blir bättre av parternas privata onani sessioner. 

Förstår nada av tummen ned på ditt inlägg. Konservativa tyckare? 

• Core
    Anonym (Dennic) skrev 2026-01-17 11:05:37 följande:
    Men lägg ner ditt intelligensbefriade trams och lär dig att begripa vad det faktiskt handlar om. Jag säger det igen eftersom det tydligen inte gick in första gången - gemensamma värderingar. Har man redan samma syn på onani som något negativt så uppstår det inga konflikter kring den saken. Du har uppenbarligen en egosyn på sex och det har inte jag. Skönt att man kan välja bort personer som inte intresserar en. 
    Jojo, det är uppenbart att du tycker att äga sin egen sexualitet är egosyn.

Absolut, det har du helt rätt i, alla har rätten att ha hur smala preferenser som helst, jag motsätter mig bara dina generella påståenden om hur saker ligger till, vad som är bäst. Bara för att något sätt att leva är bäst i ditt huvud, vad som är ego eller ej, är det ingen naturlag för det.
    Det är inte personliga värderingar, det är felaktiga påståenden. I min värld är det du som är egoist, men det är så klart en subjektiv uppfattning.

Även om jag själv inte är en onanist skulle jag undra vad det var för tomte jag stött på om jag fick frågan om jag utövar självbefläckelse eller ej, och att det är en dealbreaker, så tur är det väl att du är helt öppen med det vid första kontakt så att det finns möjlighet för den du har kontakt med att dra sig ur.
  • Anonym (Mina)
    GinTonic skrev 2026-01-17 11:54:13 följande:

Om någon redan vid första dejten skulle klargöra att onani på egen hand inte är tillåtet så skulle jag tacka för kaffet och se mig om efter någon annan empatisk och tillåtande person att träffa istället. 

Samma här! 👍
  • Anonym (Mina)
    Dardi007skane skrev 2026-01-16 15:37:25 följande:

Hej . Det är inget fel att tillfredsställa oavsett att man är i förhållande . Det är din egen kropp så ingen kan stoppa dig :)

Jag är i förhållande och trots vi har ett bra sexliv vi brukar båda onanera vid tillfälle , något som gör att sexet blir ännu bättre :) 

Instämmer helt och hållet Dardi! Helt rätt och okej på alla sätt och vis att ?äga? sin egen kropp och vagina och penis om man så är inne i ett förhållande. Alltså tillfredsställer man sig som man vill när känslan väcks. 

Håller även med om att samlivet om det är aktivt bara blir bättre av parternas privata onani sessioner. 

• Anonym (Dennic)
    Core skrev 2026-01-17 12:55:58 följande:
    Jojo, det är uppenbart att du tycker att äga sin egen sexualitet är egosyn.

Absolut, det har du helt rätt i, alla har rätten att ha hur smala preferenser som helst, jag motsätter mig bara dina generella påståenden om hur saker ligger till, vad som är bäst. Bara för att något sätt att leva är bäst i ditt huvud, vad som är ego eller ej, är det ingen naturlag för det.
    Det är inte personliga värderingar, det är felaktiga påståenden. I min värld är det du som är egoist, men det är så klart en subjektiv uppfattning.

Även om jag själv inte är en onanist skulle jag undra vad det var för tomte jag stött på om jag fick frågan om jag utövar självbefläckelse eller ej, och att det är en dealbreaker, så tur är det väl att du är helt öppen med det vid första kontakt så att det finns möjlighet för den du har kontakt med att dra sig ur.
    Nej, det är sanningen. Onani är en egoakt och jag föredrar partners som är fokuserade på gemenskapen i sex och inte egot. 

Nej, jag är ingen egoist eftersom jag inte ser sex som en egoakt, onani är meningslöst av den anledningen.

Bryr mig inte om vad du tycker om mina värderingar heller. Vi ska inte dejta och för mig är det du som är en tomte med ditt eget synsätt. 

Och det finns redan personer i vissa vettiga kretsar som delar mina värderingar kring sex och jag behöver knappast diskutera särskilt mycket med dem, då vi redan har samma synsätt. 
  • Dardi007skane
    Anonym (Mina) skrev 2026-01-17 12:59:30 följande:

Tummen ned kommer från ett desperat grup (gamlingar) som finns här på FL vilket jag tycker jätte synd om :( stackarna 
  • Core
    Anonym (Dennic) skrev 2026-01-17 13:04:48 följande:
    Nej, det är sanningen. Onani är en egoakt och jag föredrar partners som är fokuserade på gemenskapen i sex och inte egot. 

Nej, jag är ingen egoist eftersom jag inte ser sex som en egoakt, onani är meningslöst av den anledningen.

Bryr mig inte om vad du tycker om mina värderingar heller. Vi ska inte dejta och för mig är det du som är en tomte med ditt eget synsätt. 

Och det finns redan personer i vissa vettiga kretsar som delar mina värderingar kring sex och jag behöver knappast diskutera särskilt mycket med dem, då vi redan har samma synsätt. 

Ja det är väl jättebra att du har en krets som tycker samma som dig, då finns inget problen. Som sagt, vad du gör spelar inte det minsta roll för mig, jag motsätter mig dina predikningar om hur saker är, hade du bara formulerat hur du känner hade jag nog inte ens besvarat ditt inlägg.

Men för en mer konstruktiv diskussion provar jag ett annat perspektiv på dig.

Män har ett genetiskt högre sexuellt driv än kvinnor. Män har ett konstant hormonellt behov medans kvinnor går hormonella cykler. Bara för att människan har utvecklat ett intellekt försvinner inte den biologiska aspekten som funnits med oss sedan vi var apor.

Min undran är då, säg att en kvinna är i en period utan lust, men en man känner stor lust och känner ett starkt behov, vem är det då som ska göra våld på sig själv, är det mannen som ska sitta snällt och vänta in kvinnan, eller är det kvinnan som ska ställa upp, fast hon egentligen inte är sugen? I en oegoistisk relation ser jag inget sunt svar på den frågan. 

• Anonym (Dennic)
    Core skrev 2026-01-17 13:26:13 följande:

Ja det är väl jättebra att du har en krets som tycker samma som dig, då finns inget problen. Som sagt, vad du gör spelar inte det minsta roll för mig, jag motsätter mig dina predikningar om hur saker är, hade du bara formulerat hur du känner hade jag nog inte ens besvarat ditt inlägg.

Men för en mer konstruktiv diskussion provar jag ett annat perspektiv på dig.

Män har ett genetiskt högre sexuellt driv än kvinnor. Män har ett konstant hormonellt behov medans kvinnor går hormonella cykler. Bara för att människan har utvecklat ett intellekt försvinner inte den biologiska aspekten som funnits med oss sedan vi var apor.

Min undran är då, säg att en kvinna är i en period utan lust, men en man känner stor lust och känner ett starkt behov, vem är det då som ska göra våld på sig själv, är det mannen som ska sitta snällt och vänta in kvinnan, eller är det kvinnan som ska ställa upp, fast hon egentligen inte är sugen? I en oegoistisk relation ser jag inget sunt svar på den frågan. 

Att ha behov av sex innebär inte att man måste ge efter varenda liten impuls. Barn gör på det sättet, inte vuxna. Tålamod är ett vuxet och attraktivt drag.
    Att bete sig som en apa är det inte.

Män kan hålla sig attraktiva för att öka kvinnors lust. Och är man inte sexuellt kompatibla så kan man alltid skilja sig. 
  • Core
    Anonym (Dennic) skrev 2026-01-17 13:29:53 följande:
    Att ha behov av sex innebär inte att man måste ge efter varenda liten impuls. Barn gör på det sättet, inte vuxna. Tålamod är ett vuxet och attraktivt drag.
    Att bete sig som en apa är det inte.

Män kan hålla sig attraktiva för att öka kvinnors lust. Och är man inte sexuellt kompatibla så kan man alltid skilja sig. 

Jag pratar inte om varenda liten impuls. Om det är en längre period? Eller, säg att det finns hälsoskäl till att kvinnan inte kan deltaga i sexuella aktiviteter på ett tag, så är skilsmässa den primära lösningen?  

Jag misstänkte nästan det, du är en sån som vill att mannen kuvar sig för kvinnan. Du kan garanterat hitta sådana män, men utfallet är givet på förhand.

Aja, vi kommer ingenstans här, jag lämnar diskussionen och önskar dig all lycka och är genuint glad för din skull att du har en krets du passar in i.

• Anonym (Mina)
    Anonym (Dennic) skrev 2026-01-17 13:04:48 följande:

Om onani är en egoakt, enligt dig, hur kommer det sig majoriteten av hälsoutövare är av åsikten onani är något mycket positiv för hälsan? Må-bra-hormoner frisätts som reducerar stress, lindrar ex vis menssmärta, höjer humöret med många flera positiva aspekter. Kvinnan/mannen utforskar sin kropp i onanin som i sin tur kan öka lusten. En win win för paret, inte sant? För att inte missa faktumet regelbundna utlösningar minskar mannens risk för prostatacancer. Hur kan alla dessa hälsofördelar som en sund onani står för vara förknippade med ren egoism eller en egoistisk handling för dig? Beskriv gärna hur du tänker! Ponera du eller din partner är bortresta i jobbet. Innebär det då att inte någon av er har ett eget livsutrymme stort nog till tillfredsställa sig själv?

Ska vi i förlängningen av egoism stämpeln på onani sträva bakåt i tiden? När det var händerna på täcket som gällde för barn redo utforska sig själva?

• KimLinnefeldt
    Anonym (Dennic) skrev 2026-01-17 11:05:37 följande:
    Men lägg ner ditt intelligensbefriade trams och lär dig att begripa vad det faktiskt handlar om. Jag säger det igen eftersom det tydligen inte gick in första gången - gemensamma värderingar. Har man redan samma syn på onani som något negativt så uppstår det inga konflikter kring den saken. Du har uppenbarligen en egosyn på sex och det har inte jag. Skönt att man kan välja bort personer som inte intresserar en. 
    Du är smart och andra är dumma i huvudet? Det där sättet att argumentera bara sänker stämningen i tråden och du tillför ingenting positivt. Du kanske vill avreagera dig på grund av någon inre ilska, men då kanske du kan gå ut och skotta snö istället.
  • Anonym (Dennic)
    Core skrev 2026-01-17 13:44:53 följande:

Jag pratar inte om varenda liten impuls. Om det är en längre period? Eller, säg att det finns hälsoskäl till att kvinnan inte kan deltaga i sexuella aktiviteter på ett tag, så är skilsmässa den primära lösningen?  

Jag misstänkte nästan det, du är en sån som vill att mannen kuvar sig för kvinnan. Du kan garanterat hitta sådana män, men utfallet är givet på förhand.

Aja, vi kommer ingenstans här, jag lämnar diskussionen och önskar dig all lycka och är genuint glad för din skull att du har en krets du passar in i.

Ännu mer dumheter från dig. Att hålla sig attraktiv för sin partner handlar verkligen inte om att kuva sig. Sånt trams. Det borde vara en självklarhet och ett tecken på respekt. Och logiskt rentav - vill man att ens partner ska attraheras av en så får man helt enkelt se till att vara attraktiv. Det är inget märkvärdigt.

Och det där med sjukdom som omöjliggör sex kanske skulle motivera en del till att onanera mer men det är fortfarande ingenting som intresserar mig. Jag har inget behov av att utföra egoakter utan värderar sex högre än så, i att se det som ett möte i gemenskap. En man som intresserar sig för sin kvinnas kropp är bra mycket mer attraktivt än en man som känner ett aplikt behov av att dra i sitt eget kön. Det är bara avtändande och även en smula gay i mina ögon. 

Bra att du lämnar tråden. Nån diskussion från din sida har dock aldrig pågått eftersom det enda du ägnat dig åt i dina svar till mig är projiceringar, halmdockor och lögner kring min person. Den taktiken kommer man inte långt med i en vuxen diskussion så lika bra att du tackar för dig. 
    Anonym (Mina) skrev 2026-01-17 15:16:05 följande:

Om onani är en egoakt, enligt dig, hur kommer det sig majoriteten av hälsoutövare är av åsikten onani är något mycket positiv för hälsan? Må-bra-hormoner frisätts som reducerar stress, lindrar ex vis menssmärta, höjer humöret med många flera positiva aspekter. Kvinnan/mannen utforskar sin kropp i onanin som i sin tur kan öka lusten. En win win för paret, inte sant? För att inte missa faktumet regelbundna utlösningar minskar mannens risk för prostatacancer. Hur kan alla dessa hälsofördelar som en sund onani står för vara förknippade med ren egoism eller en egoistisk handling för dig? Beskriv gärna hur du tänker! Ponera du eller din partner är bortresta i jobbet. Innebär det då att inte någon av er har ett eget livsutrymme stort nog till tillfredsställa sig själv?

Ska vi i förlängningen av egoism stämpeln på onani sträva bakåt i tiden? När det var händerna på täcket som gällde för barn redo utforska sig själva?

Därför att dessa "experter" knappast talar för oss alla. Det finns människor som helt enkelt ej intresserar sig för onani och det är en helt naturlig variation. Jag tillhör den kategorin och vill också ha en partner som matchar en på det planet, då jag dessutom inte finner det attraktivt med egoakter som onani. För mig är det något avtändande. Och de hälsomässiga fördelarna med onani kan man lika väl uppnå tillsammans med sin partner så det är inget argument för mig. 

Det är ego av ganska uppenbara skäl. Akten utförs av en ensam människa till dennes egen lystnad enbart. Det är ego om något. 
    KimLinnefeldt skrev 2026-01-18 17:20:55 följande:
    Du är smart och andra är dumma i huvudet? Det där sättet att argumentera bara sänker stämningen i tråden och du tillför ingenting positivt. Du kanske vill avreagera dig på grund av någon inre ilska, men då kanske du kan gå ut och skotta snö istället.
    Tröttsam halmdocka i din första mening som inte ens är värd att besvara. 

Och de som verkligen sänker stämningen i tråden är såna som du och han som jag besvarade först - ni som inte ens klarar av att diskutera utan bara ska projicera er egen frustration, förvränga andras ord och ljuga om deras person, såsom ni gjort mot mig i hela tråden. Det är som sagt bara tröttsamt, löjeväckande och oärligt. Och det sista rådet där kan du vända till dig själv istället. Det är ännu en aktivitet som inte intresserar mig det minsta.
  • Anonym (Öhh)

Är snart 59 och har haft lite problem vilket förvånat både mig och min kvinna. Hon tog på sig skulden och även jag. 
    Klimakterium  och minskad lust från båda håll. Men nu har vi fått till det några gånger, även på morgonen vilket var längesedan. 
    Har provkört systemet själv och upptäckt att jag faktiskt funkar. Och även hon. 

• Anonym (Gymnasielärare)
    Dardi007skane skrev 2026-01-17 13:12:05 följande:
    Tummen ned kommer från ett desperat grup (gamlingar) som finns här på FL vilket jag tycker jätte synd om :( stackarna 

Har varit gymnasielärare i snart 30 år och måste nog säga att konservatismen har ökat i den åldersgruppen de senaste 10-15 åren. Är mentor och vi diskuterar olika saker i klassrummet och ni skulle bli förvånade över konservativa en del är. Vi har naturligtvis inte diskuterat just den här frågan men mycket annat som abort, våldtäkt och värdegrund Jag tycker det är oroväckande faktiskt. 
    Men som svar till trådskaparen så är det självklart med onanerande i vårat förhållande. Det skapar mer lust och vi kan leva ut olika fantasier. Man utforskar sig själv och sina känslor. Det är som att man tränar inför en prestation.😂

• IMÅ

Absolut inte fel!
    Både min man och jag onanerar ofta. Både ensam utan att den andra inte vet om det, ensam och skickar foton/filmer till den andra, ensam utan att den andra vet om det men att vi berättar efteråt. Jag är en mycket mer sexuell person än min man och är kåt mycket oftare än vad han är. Han tycker det är fint att jag kan tillfredsställa mig själv när han inte alltid är sugen. Och så går han igång på det  
    Så genom onani blir det mer sex i vårat förhållande. 

Men om vi inte hade pratat om det och inte vetat om att den andra brukade onanera hade jag nog blivit sårad. Även om jag tycker att han ska få onanera själv så vill jag inte att det ska ersätta vårat gemensamma sexliv. Och jag vill inte dölja saker för honom. Han vet att jag i perioder onanerar varje dag och jag vet att han gör det nån gång per månad. Och som sagt så berättar vi ibland, ibland skickar vi foton/filmer osv.

• Anonym (Öhh)

Låter sunt som koncept men jag har sååå svårt för det här med att höra/läsa noveller eller ens "dirty-talk" i sängen. Huuuu så avtändande snacka om att min lille kompis hade blivit en hiss-knapp.
    Det värsta jag varit med om var ett o.n.s som började gapa på "porr-films engelska" och  fejkade multipla orgasmer.... Fuck meeee oooohh yeeess....finns orsaker till att vissa blir just ett o.n.s

• Anonym (Så det så)

För mig äger alla sin egen sexualitet och gör precis vad man vill med den. Sedan i en relation så kan man välja att dela den med den man är i relation med. Den andra har ju sin relation och kan välja att dela, ha den för sig själv eller lämna om den inte är nöjd med mig. För mig är det lika otänkbart att säga att någon inte får onanera, som att kräva att den andra ska ha sex med mig.

Svar på tråden Kåt! Är det fel att tillfredsställa sig själv?