• Hallohallo

Har er bm sagt att pappan ska sluta snusa?

Vi fick detta råd av vår bm på mvc. Jag är gravid och slutade snusa för länge sen. Vår bm sa till pappan att även han borde sluta snusa i samband med förlossningen eftersom nikotinet skulle utsöndras via huden och exponera barnet för nikotin när han har det hud mot hud osv. 

Nu försöker han sluta men bara för att börja igen när bebisen är stor nog så SIDS-risken minskat. 

Men har vår bm verkligen rätt i detta? Ni som också har snusande partner, har ni hört något sånt råd? 

• Svar på tråden Har er bm sagt att pappan ska sluta snusa?
  • Anonym (Nix)

Nej, aldrig hört faktiskt. Men, vår lille är snart ett år och stoppar ALLT i munnen så av säkerhetsskäl så ligger jag på maken om att han ska sluta ändå. Det är helt enkelt farligt att ha sånt hemma och tillgängligt. Så om pappan slutar är det lika bra att göra för gott, det är ju heller ingen vana man vill föra vidare till sina barn.

• Anonym (m)
    Anonym (Nix) skrev 2026-01-15 17:14:58 följande:

Nej, aldrig hört faktiskt. Men, vår lille är snart ett år och stoppar ALLT i munnen så av säkerhetsskäl så ligger jag på maken om att han ska sluta ändå. Det är helt enkelt farligt att ha sånt hemma och tillgängligt. Så om pappan slutar är det lika bra att göra för gott, det är ju heller ingen vana man vill föra vidare till sina barn.

Ja, planera att börja snusa igen efter att man har slutat, aldrig hört något så idiotiskt...
  • Just Precis

Det låter helt jävla orimligt att man skulle ha såna nivåer av nikotin i huden att de skulle kunna upptas av någon annans hud och i förlängningen hamna i blodomloppet på någon annan. I call bullshit. Som folk som inte vill ?andas alkohol? på bebisen.

Finns förstås en massa skäl att inte snusa eller dricka generellt och att vara nykter kring spädis men de dumheter folk hittar på för att övertyga andra och sig själva om det saknar fan gränser.

• Jemp

Vi fick höra att risken/negativa påverkan är mycket mindre från snusning än rökning vad gäller samsovning osv.
    Mina barn är dock i lågstadieåldern nu, så det var ett tag sen.

• Anonym (X)

Jag har hört att vissa får höra det om de har en partner som snusat/rökt, då det kan bli triggande och man är extra känslig under spädbarnstiden. Sedan är det ju inte hälsosamt alls, och vilka nivåer av nikotin mm som finns beror väl på flera faktorer som märke osv.

Men han borde ju sluta för både bebis och sin egen skull.

• Anonym (Undrar)

Varför skulle han börja igen om han en gång lyckats sluta? Är ni mogna för att få barn, undrar jag?

Sedan har jag svårt att tro att det skulle kunna utsöndras så mycket på huden att babyn skulle ta skada, det är nog ett marginellt problem. Det är värre att det finns giftiga saker hemma, som barnet förr eller senare kan få tag i, samt att pappan är ett dåligt föredöme. 

• Anonym (nä)

Mina ungar är stora, unga vuxna, så jag fick inte nåt sånt råd av BM, kanske för att man visste mindre då.

MEN jag ser ju örngottet som min man sover på, det gulnar snabbt och jag kan inte se nån annan anledning än snuset/nikotinet som utsöndras när han svettas och sover.

Dock tror jag inte att det skulle gå över till bebisen in nån större utsträckning, men ändå, det utsöndras ju på nåt sätt från huden. 

Ingen av mina barn snusar, de tycker att pappan ser fjantig ut med sin stora läpp, så på det sättet är det ju positivt att han snusat och har avskräckt dem från att börja. Han har alltid haft snuset oåtkomligt för barnen så det kändes inte heller som nåt problem.  

• Anonym (H)

Aldrig hört talas om och har svårt att tro att det skulle stämma. Men han borde sluta för sin egen hälsas skull.

Svar på tråden Har er bm sagt att pappan ska sluta snusa?