• HändigByggare1

Fler med liten ettåring?

Min lilla tjej som precis blivit 12 månader vägde in sig på strax över 7,1kg och var 73 cm lång, så hon ligger -3 på skalan på vikten. Var också liten när hon föddes, bara 2,3 kg. Men i övrigt pigg och glad och kryper runt i full fart. Har varit liten i maten sen födsel, men har alltid följt sin kurva utan att dippa.

Fler med små ettåringar?

• Svar på tråden Fler med liten ettåring?
  • Spucks

Det är ungefär de exakta måtten min nu vuxen dotter hade i den åldern - både vikt och längd. Skrattande Hon var dock lång när hon föddes (53cm).

• Aliona

Min ett-åring var nästan lika liten, kommer inte ihåg exakt men han låg på -2,5 i viktkurvan. Han föddes dock helt genomsnittlig så han tappade sin kurva rejält. Han åt rätt bra, det var en kombination av en magsjuka, och att han var väldigt rörlig och aktiv. Det var stor press och stress från bvc, vi lät honom äta massa rapsolja, smör och grädde, men inget hände. Han är idag 9 år och fortfarande smal men också väldigt atletisk. 

Är ni oroliga för tillväxten? Hur långa är ni föräldrar? 

• Anonym (Pojke)

Min son var vid sin 1 års koll 73,5 cm och 8,3 kg. Han var också liten vid födseln trots fullgången graviditet. Han följer sina kurvor och har många år på sig att växa till sig. 

Lillasyster var likaså hon liten vid födseln men tog i kapp det på bara några månader.

• HändigByggare1

@Spucks, spännande, var hon fortsatt liten under hela uppväxten eller växte hon till sig vid nåt tillfälle?

@Aliona, det är väl mest stressen som varit från bvc med extra kontroller och hets om vikten. Har också tillsatt olja osv i maten, men likt dig blev det inget som resulterade i mer vikt, hon är också väldigt aktiv. Men har lett till att matstunderna mer blivit en stress än nånting som är trevligt och att hon bara ska kunna få äta tills hon själv är nöjd.
    Vi är 180 och 162 cm, så enligt deras tillväxtprognos så ligger hon ändå korrekt för uppskattad längd på sikt.

• Spucks
    HändigByggare1 skrev 2026-01-17 10:40:00 följande:

@Spucks, spännande, var hon fortsatt liten under hela uppväxten eller växte hon till sig vid nåt tillfälle?

Hon var alltså lång vid födseln, kort vid ett år fram till ungefär 3 år, sedan genomsnitt. Sedan kom hon tidig i puberteten och hade därmed sin växtspurt tidig och var lång från när hon var ungefär 9. Sedan växte hon långsammare, som det brukar vara när puberteten väl har börjat på riktigt och blev så småningom genomsnitt och slutade kort. Hon är 160cm, men det är inte konstigt med tanke på att hela hennes pappas familj är kort och hennes morfars familj är åt det kortare hållet.
  • Venenum

Jag har ingen ettåring men en sexåring som också låg på standard avvikels -3 som ettåring. Det gör hon även nu som sexåring. Även om hon är kortast och nättast i klassen är hon nog en av de livligaste och fullt kapabel. Hon bara växer och frodas i sin egen takt. 

>> det är okej att tänka fel, så länge man tänker själv
  • HändigByggare1

@Venenum Härligt att höra att det är ett energiknippe! Var/är hon också svår med maten? och var hon också liten från födsel?

• Anonym (Annat)

Ganska precis så stor var vår ettåring. Hon fyllde tre innan hon klev över 10 kg. Alltid liten under skolåren men idag 166 cm lång tonåring.

Svar på tråden Fler med liten ettåring?