Rätta chefens stavfel?
Det här en känslig fråga förstås. Jag jobbar mycket med textbearbetning och har haft två olika chefer som båda har svårt för att skriva korrekt.
I det första fallet var det verkligen illa med stavfel, särskrivningar och felaktig meningsbyggnad.
Vid ett tillfälle skulle den första chefen skriva en längre text som skulle läsas av externa aktörer.
Jag rättade hennes text den gången eftersom jag såg reaktionerna hos vår personal som läste texten. Det skulle inte se bra ut för chefens del om texten skickades ut externt.
Jag rättade så lite som möjligt så att det fortfarande skulle vara hennes text men hon blev ändå kränkt.
Mot bakgrund av det har jag ett litet dilemma nu. Den andra chefen med skrivsvårigheter, som är min nuvarande, använder ett visst uttryck helt fel.
Hon skriver det ungefär som det låter och det är helt fel ord med en annan betydelse. Jag vill inte outa mig genom att skriva exakt vilket men det ser bara galet ut.
Mina kollegor har reagerat på det och självklart gör andra det också när hon skriver det i mejl eller texter.
Min fråga är alltså: Skulle ni påpeka felet eller låta det vara?
Jag vill ju inte att hon ska känna sig kränkt men inte heller att hon gör bort sig.