Första graviditeten - det blev tvillingar. Hjälp!
Jag var på första ultraljudet nyligen och bland det första dom säger är att det är ju tvillingar. Varken jag eller min man har tvillingar i släkten, och vi tänkte att det är ju så ovanligt att ingen av oss tänkte att det kunde vara en faktisk möjlighet. Ingen av oss har barn sen innan och det här skulle liksom bli vårt första barn, och nu känns allt så stort och okänt när vi fått veta att det är två bebisar där inne.
Jag känner mest bara ångest och oro för hur det ska bli nu. En bebis kändes liksom hanterbar, men två på en gång känns jättemycket. Allt från hur förlossningen kommer gå nu, till allt som behöver köpas måste fungera för två och kommer behöva vara större och klumpigare och att det kommer vara svårare att "spontant" göra något själv med bebisarna. Jag tycker att allt känns helt ärligt jättejobbigt och jag är ganska rädd.
Det låter oerhört dramatiskt, men jag kan sörja lite att vi inte kommer få bli en liten familj på tre och jag kan bli lite avundsjuk när jag ser andra som precis fått sin första bebis att de kan fokusera på bara den.
Jag tror att mycket bara handlar om att jag inte vet hur det kommer bli och att allt känns så okänt just nu, mer än något annat, djupare. Men det gör ju inte situationen bättre för mig här och nu idag. Jag vill ju liksom kunna känna mig glad och se fram emot att möta dom här två små, och inte bara känna smått panik och ångest. Jag vet liksom inte ens om jag vill ha fler än två barn, så det här kanske blir min första och enda graviditet, och jag vill ju kunna njuta av den helt,. Sen är det ju klart att jag vill vara redo för att möta bebisarna också, på alla plan, både fysiskt och mentalt. Jag vill liksom inte bygga upp massa negativitet runt det här, bara för att dom råkar vara två.
Så jag undrar, finns det fler där ute som blev föräldrar till tvillingar, särskilt om det var första barnen också? Vad har ni för tips? Vad är allt positivt med att få två på en gång? Känner att jag behöver all hjälp jag kan få just nu.
Tacksam för svar.