• Anonym (Queen)

Friska människor som klagar på snöröjning

Jag kan bli fundersam över hur otroligt många människor som just nu klagar och klagar på hur dåligt det går för olika kommuner att röja undan snö nu när det kommit mycket på kort tid.

Helt ärligt, hur många anställda ska finnas tillgängliga i beredskap för att få bort snö? 

Att sitta och klaga på sociala medier hjälper lite. Det lättaste är att man tar fram en rejäl spade eller liknande och går ut och skottar själv där man vet att just den här vägen har jag när jag går till bussen eller liknande. Om alla hjälps åt som kan, orkar inte höra att vissa sitter i rullstol eller att man går på morfin för kraftig ryggsmärtor. Majoriteten kan nog skotta. 

Hur kan det alltid vara samhällets och politikernas fel att snön inte är borta, visst vi har betalat skatt för att få snöröjning, men det finns inte med tillräckligt många som kan göra detta på heltid nu liksom. 

Varför inte ta ansvar? 

• Svar på tråden Friska människor som klagar på snöröjning
  • LaFontaine
    Anonym (Queen) skrev 2026-01-17 18:49:39 följande:
    Alltså vägarna är kommunens ansvar? men kontoret ligger troligtvis nära någons hus? Om fotvården ligger nära ett centrum så har ju dom som bor precis i närheten skottat där? det är väldigt sällan så att det inte finns något annat i närheten. 
    Gång- och cykelvägar är också kommunens ansvar. Där jag bor är trottoaren utanför bostadshusen i 9 av 10 fall också kommunens ansvar. 

Ditt system bygger ju på systematik. Hur säkerställer du den systematiken? Det går ju inte att gå ut och skyffla lite här och där. Då faller ju allt. 
  • nihka
    Anonym (Jill) skrev 2026-01-17 18:35:32 följande:

Snart kommer den tid på året då det brukar vara massor av sjukskrivningar pga förkylning, influensa, magsjuka osv. Eftersom det kostar pengar att anställa vikarier kanske alla borde hoppa in som tex lärarvikarier eller sjukvårdare? Sitt egna jobb kan man då sköta på kvällen och natten. Tänk om alla ryckte in och jobbade som lärare ett par dagar, sen undersköterska ett par dagar eller varför inte busschaufför - en massa pengar skulle sparas! Några kunde köra plogbil också. 

Hahaha! Underbart!
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Queen) skrev 2026-01-17 18:47:25 följande:
    Det skapar en gemenskap och att vi alla hjälps åt. Även om du inte vill skotta kan du ju bidra med fikabröd, kaffe och korv. Och vad får du? Ja, perfekt skottat så du kan ta dig fram. Man kan hjälpas åt och alla kan inte skotta. Alla har inte fysisk möjlighet till detta. Men det vore bra om man hjälper till på något sätt. Typ hejar på. Tackar eller på något annat sätt man vill visar sin uppskattning. 
    Jo, kanske det.
    Själv har jag inget intresse av någon gemenskap med grannarna.
  • nihka
    Anonym (Queen) skrev 2026-01-17 18:50:46 följande:
    Tror du det där händer på en dag eller? 
    Nej. På en natt. Snöröjning sker nattetid inför morgontrafiken.

På dagen jobbar jag och har varken tid eller möjlighet att studera snövallar.
  • Anonym (Jagande)

Jag åker både buss och tåg till jobbet, går c:a 2.5 kilometer enkel väg. 

Till affären är det 1.5 kilometer, till förskolan 2.

Hur många timmar tycker du det är rimligt att jag lägger på snöröjning TS?

• nihka
    LaFontaine skrev 2026-01-17 18:48:53 följande:
    TS reser runt med både skyffel och spett förstår du. Händerna fulla på tunnelbanan, så att säga!
    Eller så har hon gott om tid att gå ut med kaffetermosen när det har kommit lite nysnö för att bana väg för en barnvagnspronenad till den lokala affären lite senare.
  • Anonym (Queen)
    Anonym (Jagande) skrev 2026-01-17 19:07:09 följande:

Jag åker både buss och tåg till jobbet, går c:a 2.5 kilometer enkel väg. 

Till affären är det 1.5 kilometer, till förskolan 2.

Hur många timmar tycker du det är rimligt att jag lägger på snöröjning TS?

Hela poängen är väl att folk tillsammans gör detta. Det lär ju vara fler än du som går till förskolan och det lär vara fler som bor närmre som då kan ta en bit. 

• Anonym (Jagande)
    Anonym (Queen) skrev 2026-01-17 20:14:03 följande:

Hela poängen är väl att folk tillsammans gör detta. Det lär ju vara fler än du som går till förskolan och det lär vara fler som bor närmre som då kan ta en bit. 

Hur ska det organiseras? Vem ansvarar för till exempel cykelvägar längs områden utan hus? Ska pendlare åka dit på fritiden och fixa? Igen, hur skadet organiseras?
    och vad har kommunen då för roll? Budgeten kan minskas och skatten sänkas?
  • Anonym (Jagande)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2026-01-17 20:27:43 följande:

Detta verkar ju vara ett Stockholmsproblem, borde vara lätt att lösa i en stor och rik kommun. Kanske att ni får höja kommunalskatten lite, 

En rik kommun borde redan ha råd att fixa det, eller hur?

Det är för övrigt inte ett Stockholmsproblem, ser likadant ut här.
  • Anonym (Queen)
    Anonym (Jagande) skrev 2026-01-17 20:27:56 följande:
    Hur ska det organiseras? Vem ansvarar för till exempel cykelvägar längs områden utan hus? Ska pendlare åka dit på fritiden och fixa? Igen, hur skadet organiseras?
    och vad har kommunen då för roll? Budgeten kan minskas och skatten sänkas?

Fast det är ju det som oftast görs först. Men helt ärligt, du kan försöka hitta fel, men om situationen just nu är att det inte är skottat ute, man har svårt att komma fram till förskolan på morgonen, man har svårt att gå till affären. Det händer inget när man felanmäler Till kommunen. 

Jag tycker att det är viktigt att detta ska göras av skattefinansierad verksamhet, men allt går inte så fort man vill, det blir inte så perfekt som man önskar. Jag anser inte heller att man ska prioritera exemplarisk snöröjning på bekostnad av t ex förskolan, skola, äldreomsorg, barns fritid, bibliotek och så vidare. Det är en sån kort period att den satsningen med liksom 100 nya plogbilar och 100 personer till i bemanningen är värt det. 

• nihka
    Anonym (Queen) skrev 2026-01-17 21:59:19 följande:

Fast det är ju det som oftast görs först. Men helt ärligt, du kan försöka hitta fel, men om situationen just nu är att det inte är skottat ute, man har svårt att komma fram till förskolan på morgonen, man har svårt att gå till affären. Det händer inget när man felanmäler Till kommunen. 

Jag tycker att det är viktigt att detta ska göras av skattefinansierad verksamhet, men allt går inte så fort man vill, det blir inte så perfekt som man önskar. Jag anser inte heller att man ska prioritera exemplarisk snöröjning på bekostnad av t ex förskolan, skola, äldreomsorg, barns fritid, bibliotek och så vidare. Det är en sån kort period att den satsningen med liksom 100 nya plogbilar och 100 personer till i bemanningen är värt det. 

Och hur ska personalen som arbetar på förskola, skola, inom äldreomsorg på fritidsgårdar och bibliotek ta sig till jobbet om de inte kommer fram på vägar och gångbanor? Snöröjning är av yttersta vikt för att Sverige inte ska stanna bara för att det är vinter.

Dessutom ska varutransporter och all samhällstjänst som polis, ambulans och  räddningstjänst fungera hela året.

Det spelar ingen roll om du skottar några meter trottoar så du kommer fram till affären med barnvagnen, för om inte varutransporterna tar sig fram blir det tomt i butikshyllorna.
  • Anonym (Queen)
    nihka skrev 2026-01-17 23:21:25 följande:
    Och hur ska personalen som arbetar på förskola, skola, inom äldreomsorg på fritidsgårdar och bibliotek ta sig till jobbet om de inte kommer fram på vägar och gångbanor? Snöröjning är av yttersta vikt för att Sverige inte ska stanna bara för att det är vinter.

Dessutom ska varutransporter och all samhällstjänst som polis, ambulans och  räddningstjänst fungera hela året.

Det spelar ingen roll om du skottar några meter trottoar så du kommer fram till affären med barnvagnen, för om inte varutransporterna tar sig fram blir det tomt i butikshyllorna.

Fast läser du ens vad jag skriver?? Menar du att vi ska lägga enorma resurser på att vi ska få en helt exemplarisk snöröjning. Har inte förskolepersonal, skolor, äldreomsorg och liknande varit öppna nu eller fungerande utifrån vädret? Räcker ju med att någon hoppar framför tåget på morgonen så blir tunnelbanan sen, men liksom i det stora hela så har saker fungerat, inte optimalt. Men ingen klagar lika högljutt över alla signalfel. Har man en sån viktig tjänst så är det bästa att inte vara beroende av spårbunden trafik. Såg något nyhetsinslag nyligen med en kvinna som pendla mellan strängnäs och Stockholm och när tåget stod still så kom hon sådär 3 timmar sent minst till jobbet? Då kan man fråga sig om det är hållbart. 

Skottningen jag gör som är 1 km underlättar enormt. När t ex ett centrum har massa snö så man inte kan ta sig in på biblioteket, apoteket och mataffären.

Det gör att när folk ska gå till bussen så går det fortare att gå till själva bussen så folk slipper gå mitt i gatan för att komma fram. Jag förstår inte hur man kan vara så otacksam. Du får det att låta som att jag tycker vi ska ta bort plogbillarna och typ börja skotta hela samhället för hand. 

• ClumsySmurf
    Anonym (Queen) skrev 2026-01-17 16:36:40 följande:
    Jag tar med en spade och pulka och går ut och skottar och kör iväg snön med två pulkor? jag har inte med barnen då. efter det så kan jag ju gå ut och det funkar toppen.

Där jag bor står grannarna och hjälper varandra att skotta fram sina bilar och man ringet folk och frågar om dom vill ha hjälp? så vi hjälps åt. Skulle alla görs detta, så blir problemen mindre. Tro mig. 
    Anonym (Queen) skrev 2026-01-17 23:52:11 följande:

Fast läser du ens vad jag skriver?? Menar du att vi ska lägga enorma resurser på att vi ska få en helt exemplarisk snöröjning. Har inte förskolepersonal, skolor, äldreomsorg och liknande varit öppna nu eller fungerande utifrån vädret? Räcker ju med att någon hoppar framför tåget på morgonen så blir tunnelbanan sen, men liksom i det stora hela så har saker fungerat, inte optimalt. Men ingen klagar lika högljutt över alla signalfel. Har man en sån viktig tjänst så är det bästa att inte vara beroende av spårbunden trafik. Såg något nyhetsinslag nyligen med en kvinna som pendla mellan strängnäs och Stockholm och när tåget stod still så kom hon sådär 3 timmar sent minst till jobbet? Då kan man fråga sig om det är hållbart. 

Skottningen jag gör som är 1 km underlättar enormt. När t ex ett centrum har massa snö så man inte kan ta sig in på biblioteket, apoteket och mataffären.

Det gör att när folk ska gå till bussen så går det fortare att gå till själva bussen så folk slipper gå mitt i gatan för att komma fram. Jag förstår inte hur man kan vara så otacksam. Du får det att låta som att jag tycker vi ska ta bort plogbillarna och typ börja skotta hela samhället för hand. 

Har du skottat 1 km med en spade och pulka?
    Hur lång tid tar det?

Svar på tråden Friska människor som klagar på snöröjning