• Anonym (Queen)

Friska människor som klagar på snöröjning

Jag kan bli fundersam över hur otroligt många människor som just nu klagar och klagar på hur dåligt det går för olika kommuner att röja undan snö nu när det kommit mycket på kort tid.

Helt ärligt, hur många anställda ska finnas tillgängliga i beredskap för att få bort snö? 

Att sitta och klaga på sociala medier hjälper lite. Det lättaste är att man tar fram en rejäl spade eller liknande och går ut och skottar själv där man vet att just den här vägen har jag när jag går till bussen eller liknande. Om alla hjälps åt som kan, orkar inte höra att vissa sitter i rullstol eller att man går på morfin för kraftig ryggsmärtor. Majoriteten kan nog skotta. 

Hur kan det alltid vara samhällets och politikernas fel att snön inte är borta, visst vi har betalat skatt för att få snöröjning, men det finns inte med tillräckligt många som kan göra detta på heltid nu liksom. 

Varför inte ta ansvar? 

• Svar på tråden Friska människor som klagar på snöröjning
  • Anonym (Queen)
    Anonym (Rico) skrev 2026-01-18 09:56:13 följande:
    Ja, hur svårt ska det vara att pölsa i snö några dagar om året. Bara att sätta på sig lite bättre skor och planera för att det tar lite längre tid att ta sig fram.
    För att jag har barnvagn och fastnar vilket ta längre tid. Detsamma blir det för personer med rullator 
  • Anonym (Queen)
    LaFontaine skrev 2026-01-18 10:03:24 följande:
    Hur funkar det i praktiken? Går du upp vid tre på morgonen, skottar tre timmar med din spade och dina två pulkor, kommer hem vid sex och drar igång morgonracet och åker till jobbet? Hur funkar det i vardagen?
    Det kommer inte så mycket snö hela tiden och det var inte en jättegrej, jag gör det ju för att det är bra för mig så varför skulle jag då gå ut kl 3 på morgonen? 
  • Anonym (Christoffer)

Problemet är att kommunerna betalar för detta, vi betalar skattepengar för detta. Att snöröjningen är undermålig är för att många kommuner är väldigt snåla och tar det bolaget som anger lägst pris/betalning. 
    Man får det man betalar för.

Dessutom har hyresvärdar en skyldighet att områden som dom äger, bostadsområden ska vara lättillgänglig är och lätt att komma fram.  För att sjukvård, ambulans och annat ska kunna kom fram. För att hyresgäster ska kunna ta sig till jobb, kunna handla mat och viktiga saker man behöver ha tillgång till.  On detta inte sköts, kan man faktiskt anmäla sin hyresvärd. Som riskerar vite för misskötsel. Många som inte vet detta.

Det är ju tur för dessa att vi lever i Sverige, med bland den mesigaste befolkningen någonsin. Ingen vågar säga till. Det ser man bl.a vad gäller protester. Titta på andra länder. Här nöjer man sig väldigt lätt. Politikerna är överlyckliga. 

• nihka
    Anonym (Queen) skrev 2026-01-17 23:52:11 följande:

Fast läser du ens vad jag skriver?? Menar du att vi ska lägga enorma resurser på att vi ska få en helt exemplarisk snöröjning. Har inte förskolepersonal, skolor, äldreomsorg och liknande varit öppna nu eller fungerande utifrån vädret? Räcker ju med att någon hoppar framför tåget på morgonen så blir tunnelbanan sen, men liksom i det stora hela så har saker fungerat, inte optimalt. Men ingen klagar lika högljutt över alla signalfel. Har man en sån viktig tjänst så är det bästa att inte vara beroende av spårbunden trafik. Såg något nyhetsinslag nyligen med en kvinna som pendla mellan strängnäs och Stockholm och när tåget stod still så kom hon sådär 3 timmar sent minst till jobbet? Då kan man fråga sig om det är hållbart. 

Skottningen jag gör som är 1 km underlättar enormt. När t ex ett centrum har massa snö så man inte kan ta sig in på biblioteket, apoteket och mataffären.

Det gör att när folk ska gå till bussen så går det fortare att gå till själva bussen så folk slipper gå mitt i gatan för att komma fram. Jag förstår inte hur man kan vara så otacksam. Du får det att låta som att jag tycker vi ska ta bort plogbillarna och typ börja skotta hela samhället för hand. 

Jo, det mesta har varit öppet pga att kommunerna skött snöröjningen, inte för att du har varit ute med spade och pulka och duttat lite här och där när det passat dig på din fritid.

Visst kan privata initiativ underlätta fläckvis för vissa under vissa begränsade tider, men det är absolut inget samhället kan eller bör förlita sig på.

Så när snöröjningen brister ska man visst klaga så kommunen får veta att de som skött röjningen inte har gjort ett tillräckligt bra jobb.

Varför ska jag vara tacksam för att du är ute och skottar i ditt villaområde i en Stockholmförort?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Jagande)
    Anonym (Queen) skrev 2026-01-18 10:28:03 följande:
    Det kommer inte så mycket snö hela tiden och det var inte en jättegrej, jag gör det ju för att det är bra för mig så varför skulle jag då gå ut kl 3 på morgonen? 
    Det är väl klrt du måste gå it vid 3 om det enligt dig själv tar några timmar att skotta en kilometer, hur ska du annars ta dig med barnvagnen till förskolan på morgonen?
  • Anonym (Vera)
    Anonym (Christoffer) skrev 2026-01-18 10:52:14 följande:

Problemet är att kommunerna betalar för detta, vi betalar skattepengar för detta. Att snöröjningen är undermålig är för att många kommuner är väldigt snåla och tar det bolaget som anger lägst pris/betalning. 
    Man får det man betalar för.

Dessutom har hyresvärdar en skyldighet att områden som dom äger, bostadsområden ska vara lättillgänglig är och lätt att komma fram.  För att sjukvård, ambulans och annat ska kunna kom fram. För att hyresgäster ska kunna ta sig till jobb, kunna handla mat och viktiga saker man behöver ha tillgång till.  On detta inte sköts, kan man faktiskt anmäla sin hyresvärd. Som riskerar vite för misskötsel. Många som inte vet detta.

Det är ju tur för dessa att vi lever i Sverige, med bland den mesigaste befolkningen någonsin. Ingen vågar säga till. Det ser man bl.a vad gäller protester. Titta på andra länder. Här nöjer man sig väldigt lätt. Politikerna är överlyckliga. 

Fattar inte att folk gör tummen upp på detta. Kommunerna är inte snåla när de tar det billigaste anbudet. De anpassar sig till lagen om offentlig upphandling. Det är snart dags att rösta, läs på lite så ni vet vad ni tar beslut om. 
  • Anonym (Queen)
    Anonym (Jagande) skrev 2026-01-18 12:37:26 följande:
    Det är väl klrt du måste gå it vid 3 om det enligt dig själv tar några timmar att skotta en kilometer, hur ska du annars ta dig med barnvagnen till förskolan på morgonen?
    Nu läser du in saker som inte står? förskolan var stängd när det vräkte ner. Så jag och många andra gick ut och skotta 
  • Anonym (Jagande)
    Anonym (Queen) skrev 2026-01-18 14:30:58 följande:
    Nu läser du in saker som inte står? förskolan var stängd när det vräkte ner. Så jag och många andra gick ut och skotta 
    Eller så lägger du till saker som inte stått tidigare.
    Om förskolan är stängd är det ingen brådska men vad gör du om det börjar snöa nu och du ska till förskolan imorgon? Jo, du behöver ge dig ut och skotta vid 3.
  • Anonym (Queen)
    Anonym (Jagande) skrev 2026-01-18 18:37:45 följande:
    Eller så lägger du till saker som inte stått tidigare.
    Om förskolan är stängd är det ingen brådska men vad gör du om det börjar snöa nu och du ska till förskolan imorgon? Jo, du behöver ge dig ut och skotta vid 3.
    Ge dig, det handlar inte om det...
  • ClumsySmurf
    Anonym (Queen) skrev 2026-01-18 09:46:23 följande:
    Ja vi pratar om trottoaren nu. Några timmar Har det tagit 
    är det inte snökaos i stockholm varje år?
    hur funkar det där, är det ett eller flera företag som har snöröjningen?
  • Anonym (Queen)
    ClumsySmurf skrev 2026-01-18 19:29:03 följande:
    ingen aning faktiskt. Kaoset uppstår ju främst för att det är väldigt mycket människor på ett och samma ställe. 
  • Anonym (Vera)
    ClumsySmurf skrev 2026-01-18 19:29:03 följande:

Det är flera företag. I Stockholm är det inte fastighetsägarna som ansvarar för trottoarer längs gator,  det gör staden. Fastighetsägarna ansvarar bara för portar och gångar på den egna marken.

Det är olika företag som skottar vägar, trottoarer eller cykelvägar vilket blir knas ibland. De som skottar vägarna kan skotta upp en vall på trottoaren precis efter att det blivit skottat där. De som ansvarar för trottoaren kommer inte tillbaka och skottar igen för de har ju redan gjort sitt. 

Jag tror en bidragande orsak till att det är så dåligt skottat är att de som gör jobbet inte har tillräckligt med erfarenhet. Det har inte varit så mycket snö de senaste åren, är säkert en hel del nya som knappt skottat på riktigt förr.  

• Tow2Mater
    Anonym (Queen) skrev 2026-01-17 18:47:25 följande:
    Det skapar en gemenskap och att vi alla hjälps åt. Även om du inte vill skotta kan du ju bidra med fikabröd, kaffe och korv. Och vad får du? Ja, perfekt skottat så du kan ta dig fram. Man kan hjälpas åt och alla kan inte skotta. Alla har inte fysisk möjlighet till detta. Men det vore bra om man hjälper till på något sätt. Typ hejar på. Tackar eller på något annat sätt man vill visar sin uppskattning. 
    Tänkte på din tråd idag när jag läste om hur frivilliga skottade snö innan jobbet :) Dock inte i sverige, men iallafall. Uppfriskande läsning.

Two Manhattan buddies clearing nearly 30 local businesses and residences sidewalks the day after Jan. 25s monster snow storm. Psomas said the pair began shoveling snow at 6 a.m. Jan. 26 with the simple goal of clearing as many sidewalks as possible before work. The grueling work took about three hours. 

The Pizza Box on Bleecker Street shoveled its own sidewalk but kept the pair?s goodwill going by gifting them with a free pizza.

nypost.com/2026/02/09/us-news/duo-goes-viral-for-shoveling-nyc-sidewalks-for-free-after-winter-storm-fern/
Svar på tråden Friska människor som klagar på snöröjning