• Anonym (Ts)

Han slog, han satt i fängelse

Men jag som var offret förlorade ALLT. Hans vänner finns kvar, mina vänner lämnade mig. Hans unge (förlåt men hen är såklart på pappas sida). Fyllde år häromdan och då insåg jag att jag är helt ensam nu. Tyvärr för gammal för att hitta nya vänner, testa tinder? Känner mig så extremt ledsen och ensam. Vet inte vad jag ska göra? Är gammal nu, men enligt exet inte jätteful än. Jag vill inte vara ensam och ledsen hela tiden, men vill inte vara med en man jag är rädd för

• Svar på tråden Han slog, han satt i fängelse
  • Eurydike 87

Tyvärr kan man som offer förlora väldigt mycket! Min familj frös ut mig när jag blev misshandlad, så jag vet hur ensam man kan känna sig. Som tur är lärde jag känna vänner (på den nya orten) som kunde stötta mig. Grattis i efterskott! Att fira födelsedagar ensam är känsligt för många och då förstår jag att det kändes extra tungt. Att du är för gammal för att träffa vänner stämmer inte. Det är aldrig för sent. Du ska absolut inte leva med en man du är rädd för, men du behöver trotsa rädslan och de negativa fördomarna om att du skulle vara för gammal för att lära känna nya vänner.

• Lynx123

Man är ALDRIG för gammal för att skaffa nya vänner.

Försök skaffa nya intressen, gå en ny utbildning. Gör något kreativt. Gå med i en förening.

Vet du varför de gamla vännerna försvann? Kanske ni ändå kan träffas och prata om det?

• Anonym (Jenny)

Ja. Så är det att vara brottsoffer. Man kan ju aldrig göra händelsen ogjord. Det spelar ingen roll vilket straff den andre får, det är ändå man själv som måste göra det svåra jobbet att resa sig upp och gå vidare. Så är det. 

Du ska inte vara med en man du är rädd för. Att vara det hindrar dig från att hitta bättre sällskap. Du blir som låst vid honom. Du måste kunna resa dig upp för att kunna gå vidare, men han håller ner dig. 

Och man blir aldrig för gammal för att få nya vänner. Min mamma fick en ny bästis som 70+. 

• Anonym (Lee)

Grattis på födelsedagen och grattis till att ha börjat din väg mot ett eget liv! 🌷

Att vara med en man som slår dränerar dig på energi. Du känner dig tom, maktlös och utan förmåga att ändra ditt liv. 

Så nu börjar den långa vägen av läkande och nyorientering.

Bry dig inte om exet, vart han än går bär han med sig potentialen att slå sin partner. Ingen bra egenskap att ta med sig in i ett nytt liv. Ofta är det så att en man som slår fortsätter med det i nästa relation. De klarar inte att skapa en vanlig trevlig relation.

Så var snäll och ha tålamod med dig själv på den nya knaggliga vägen!

Människor har gett bra råd redan i tråden. Som att hitta någon kurs, motionsgrupp i ditt närområde som träffas varje vecka, eller annat som gör att du möter andra människor.

Svenska kyrkan har grupper (finns inget krav på att vara religiös) och biblioteken brukar ha bokklubbar där man läser en bok och diskuterar. Du kan gå till vilket bibliotek du vill i kommunen och detsamma gäller kyrkan.

Blir det väldigt svårt så brukar det finnas kurator på Vårdcentralen som du kan ha samtal med. Blir det akut finns det hjälplinjer dit du kan ringa. Det finns också diakoner i kyrkan som har samtalsutbildning. 

Ja, dejting är på sikt något du kan göra om du vill träffa någon! Men dröj lite med det tills du känner lite fastare mark under fötterna. Annars är risken att du i din nya osäkerhet blir ihop med fel person!

Skippa Tinder utan ta något seriösare som Mötesplatsen eller Match. 

• Anonym (Lee)

Kanske skulle du kontakta ett kvinnohus och fråga om de behöver volontärer? För du har ju erfarenheter som kan vara bra i det sammanhanget. Kanske att du kan hitta någon vän bland de som arbetar där, många av dem kan ha samma bakgrund som du. 

• Anonym (Mimmi)

Ledsen att du blivit ensam trots att det var han som var den som gjorde fel. Är i lite samma situation, där till och med ens egen familj anklagar en för att falskeligen anklaga. Allt för att det saknas bevis. 

Det är tufft, men det är ur denna situation du behöver bygga upp livet. Testa tinder. Gå nån kvällskurs. Stärk dig själv. Med tiden ser du hur naiva människor är, och att det inte är ditt fel. 

• Anonym (m)
    Anonym (Mimmi) skrev 2026-01-17 11:56:26 följande:

Ledsen att du blivit ensam trots att det var han som var den som gjorde fel. Är i lite samma situation, där till och med ens egen familj anklagar en för att falskeligen anklaga. Allt för att det saknas bevis. 

Det är tufft, men det är ur denna situation du behöver bygga upp livet. Testa tinder. Gå nån kvällskurs. Stärk dig själv. Med tiden ser du hur naiva människor är, och att det inte är ditt fel. 

I TS situation lär det dock ha funnits bevis då han blev dömd... så lite annorlunda
  • klyban
    Anonym (Ts) skrev 2026-01-17 00:55:48 följande:
    Han slog, han satt i fängelse

Men jag som var offret förlorade ALLT. Hans vänner finns kvar, mina vänner lämnade mig. Hans unge (förlåt men hen är såklart på pappas sida). Fyllde år häromdan och då insåg jag att jag är helt ensam nu. Tyvärr för gammal för att hitta nya vänner, testa tinder? Känner mig så extremt ledsen och ensam. Vet inte vad jag ska göra? Är gammal nu, men enligt exet inte jätteful än. Jag vill inte vara ensam och ledsen hela tiden, men vill inte vara med en man jag är rädd för

Här kan du hitta en kompis.
    www.familjeliv.se/forum/thread/83631387-har-insett-att-jag-har-ingen-i-mitt-liv
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Han slog, han satt i fängelse