• Anonym (lite utanför)

Möjligheten att barn ljuger såhär

Om våld i hemmet. Den ena blivit omhändertagen och den andra ville inte flytt och är kvar (för stor?) vet att åtminstone den ena ljugit flera gånger förut även jag fått falska anklagelser mot mig (dock inte om våld) när barnet blivit missnöjd. Jag vet varken ut eller in.

Den stora som är kvar i hemmet förnekar att den sagt det som står i socialens papper och den vägrade även på att komma in till polisens förhör.

Händer det att barn hittar på sådana här historier? Anklagelserna är mot den ena föräldern. Jag hade mer trott på det om det gällt den andra föräldern som tappat det.

• Svar på tråden Möjligheten att barn ljuger såhär
  • Anonym (?)

Ja, det händer att barn ljuger för polisen/soc

• Anonym (L)

Tyvärr så förekommer det nog.

• Anonym (Hmm)

Det händer även att de säger sannigen men ingen tror på dem.

• Anonym (R)

Det händer att barn ljuger om att de blivit misshandlade när de inte blivit det. Det händer också att barn påstår att ingenting hänt, trots att de blivit slagna. 

Och det händer att de talar sanning om misshandel eller ingen misshandel, och det ifrågasätts vad de säger, ingen tror på dem. 

• Anonym (lite utanför)
    Anonym (R) skrev 2026-01-17 18:55:37 följande:

Det händer att barn ljuger om att de blivit misshandlade när de inte blivit det. Det händer också att barn påstår att ingenting hänt, trots att de blivit slagna. 

Och det händer att de talar sanning om misshandel eller ingen misshandel, och det ifrågasätts vad de säger, ingen tror på dem. 

Men va, någon tror ju någon på dem, annars hade aldrig den ena blivit tagen där om ingen trodde på dem.
  • Anonym (lite utanför)

Om soc tror på detta så varför tog de inte den andre också? Är inte det oansvarigt?

• EpicF
    Anonym (lite utanför) skrev 2026-01-17 20:37:52 följande:

Om soc tror på detta så varför tog de inte den andre också? Är inte det oansvarigt?

Finns ingen som kan svara på det. 
    Anonym (lite utanför) skrev 2026-01-17 20:36:25 följande:
    Men va, någon tror ju någon på dem, annars hade aldrig den ena blivit tagen där om ingen trodde på dem.
    Generellt så kan barn tala sanning att de har blivit misshandlade och igen tror de. Barnet ifrågasätts om det är sant. Eller tvärtom, ingen tror att de inte har blivit misshandlade. 

Så ja, barn kan ljuga om allt. Precis som vuxna. 
Svar på tråden Möjligheten att barn ljuger såhär