Jemp skrev 2026-01-19 18:41:55 följande:
Men kommentarerna kommer ju inte i ett vacuum.
Enligt min erfarenhet också på ett väldigt icke-konstruktivt sätt. ?Du väger för mycket, testa att äta äpple och ta en promenad ibland?. Inte en fråga om hur man lever, ingen omtanke eller samtal, ingen kontakt med föräldrar eller hjälp i övrigt. Bara att tala om att kroppen är fel. Det kan vara betydligt mer förödande för hälsa och självkänslan än vad det är att ligga i den högre skalan av normalvikt, vilket alltså inte innebär några hälsorisker.
Tyvärr verkar det inte mycket bättre nu vad jag hört av vänner, mer än möjligen att deras barn är såpass unga så det varit självklart med föräldrakontakt.
Det var min poäng? En enda olämplig kommentar kan absolut utlösa anorexia, men är aldrig grundorsaken, utan man måste se hela kontexten.
Att säga som du beskriver till en ungdom är dessutom direkt olämpligt och väldigt oprofessionellt. Vad jag vet har våra 13-åringar aldrig hört något liknande i skolan. De pratar inte vikt eller utseende med barnen eller ungdomarna, utan om vad kroppen mår bra av. Skönhetsnormer har däremot diskuterats, varför sådana kan vara skadliga samt var man kan vända sig om man mår dåligt.
De enskilda samtalen med skolsköterskan tror jag också handlar om att se hur barnen har det hemma. Om de brukar äta frukost, vad som serveras hemma osv.
Som någon skrev i början av tråden, handlar det om att se att barnen får mat hemma, vad för mat, samt fånga upp de barn där det kanske behövs stödinsatser.