• Maddi

Skolsköterska hälsosamtal 10 åring

Vad tycker ni om att skolsköterskan har samtal med 10 åringar angående kost? Är det bara jag som reagerar, nu med alla ideal som finns, att det är horribelt att prata kostvanor med barn? Jag förstår om det är ett överviktigt barn, att ta de med föräldrarna först och sen komma fram till hur man förmedlar det till barnet på rätt sätt. Nu har jag fått hem ett papper där bland annat kost och motion ska tas upp. 

• Svar på tråden Skolsköterska hälsosamtal 10 åring
  • Anonym (vanir)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2026-01-18 11:14:34 följande:

Jag har en ung flicka i släkten som fick svår anorexia efter ett samtal med skolsköterskan. Man får aldrig prata vikt med ett barn, det är så oerhört känsligt.

Jag tvivlar på att det berodde enbart på skolsköterskan. Förmodligen låg det mer bakom. Däremot kanske samtalet hos skolsköterskan blev den utlösande faktorn, om denne uttryckte sig olämpligt. Och sådant får givetvis inte hända, då är man inte lämplig för sitt jobb.

Kunskapen om vad som orsakar ätstörningar är ofta dålig. Osunda kroppsideal kan vara en bidragande orsak eller en utlösande faktor, men är sällan huvudorsaken. I stället handlar det om en inre ångest som barnet eller tonåringen försöker få utlopp för genom att antingen skada sig själv eller kontrollera sådant som kan kontrolleras, t ex mat. Vissa skär sig, vissa hetsäter, andra slutar äta osv.

Oftast ligger det andra problem eller andra diagnoser bakom, t ex npf, depression eller reaktion på tidigare trauman. Vissa kan t ex utveckla ätstörningar efter att ha blivit mobbade, och mobbningen behöver inte ha handlat om utseendet eller vikten.
  • Anonym (G)
    Anonym (vanir) skrev 2026-01-18 11:36:20 följande:
    Jag tvivlar på att det berodde enbart på skolsköterskan. Förmodligen låg det mer bakom. Däremot kanske samtalet hos skolsköterskan blev den utlösande faktorn, om denne uttryckte sig olämpligt. Och sådant får givetvis inte hända, då är man inte lämplig för sitt jobb.

Kunskapen om vad som orsakar ätstörningar är ofta dålig. Osunda kroppsideal kan vara en bidragande orsak eller en utlösande faktor, men är sällan huvudorsaken. I stället handlar det om en inre ångest som barnet eller tonåringen försöker få utlopp för genom att antingen skada sig själv eller kontrollera sådant som kan kontrolleras, t ex mat. Vissa skär sig, vissa hetsäter, andra slutar äta osv.

Oftast ligger det andra problem eller andra diagnoser bakom, t ex npf, depression eller reaktion på tidigare trauman. Vissa kan t ex utveckla ätstörningar efter att ha blivit mobbade, och mobbningen behöver inte ha handlat om utseendet eller vikten.
    Jag drabbades av ätstörningar efter ett samtal med skolläkare som antydde att jag vägde för mycket, fastän jag var normalviktig. Jag har ingen npf-diagnos, ingen depression, inga trauman och ingen mobbing. Jag var sjuk i många, många år på grund av just det samtalet. Innan det hade jag sett min kropp som ett verktyg, något som bar mig genom livet. Skolläkaren lärde mig att så inte var fallet, att min kropp var dålig och att det faktiskt var bättre att  vara underviktig än att som jag, ligga i det övre spannet av normalvikt. 
  • Anonym (vanir)
    Anonym (G) skrev 2026-01-18 11:43:49 följande:
    Jag drabbades av ätstörningar efter ett samtal med skolläkare som antydde att jag vägde för mycket, fastän jag var normalviktig. Jag har ingen npf-diagnos, ingen depression, inga trauman och ingen mobbing. Jag var sjuk i många, många år på grund av just det samtalet. Innan det hade jag sett min kropp som ett verktyg, något som bar mig genom livet. Skolläkaren lärde mig att så inte var fallet, att min kropp var dålig och att det faktiskt var bättre att  vara underviktig än att som jag, ligga i det övre spannet av normalvikt. 
    Det klart att man kan drabbas ändå, men det är mindre vanligt.

Jag beklagar dina erfarenheter, men är du säker på att det bara berodde på det samtalet? En enda antydning fick dig att gå från glad och säker, eller i alla fall med en hyfsat sund inställning, till att se dig själv och din kropp som så värdelös att du var sjuk i många år?

I så fall borde du ha påverkats av alla bilder på slanka modeller eller andra skönhetsideal.
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (G) skrev 2026-01-18 11:43:49 följande:

Jag skulle gissa att det var samtalet som var den utlösande faktorn, inte det som ensamt orsakade sjukdomen. 

Mitt barn fick mycket långvarig ångestproblematik efter en specifik händelse. Visst var det händelsen som utlöste ångesten. Men det var en ändå relativt vanlig sak som hände (en kroppsskada) och barn får generellt inte svår ångestproblematik pga det. Förmodligen har mitt barn genetisk fallenhet för att utveckla ångest och du och flickan det har skrivits om hade fallenhet för att utveckla anorexia. 

Man har sett att en del människor kan utveckla anorexia genom att få för lite mat en period, tex genom religiös fasta. De har något i sig som triggar beteendet, trots att det låga intaget av mat inte ens hade med viktminskning att göra. 

Därmed inte sagt att elevhälsan på era skolor gjorde rätt! De verkar ha misskött sitt uppdrag. Men att säga att det var endast det samtalet som gav anorexia är förmodligen inte helt korrekt. 

• Anonym (G)
    Anonym (Ellen) skrev 2026-01-18 12:04:12 följande:

Jag skulle gissa att det var samtalet som var den utlösande faktorn, inte det som ensamt orsakade sjukdomen. 

Mitt barn fick mycket långvarig ångestproblematik efter en specifik händelse. Visst var det händelsen som utlöste ångesten. Men det var en ändå relativt vanlig sak som hände (en kroppsskada) och barn får generellt inte svår ångestproblematik pga det. Förmodligen har mitt barn genetisk fallenhet för att utveckla ångest och du och flickan det har skrivits om hade fallenhet för att utveckla anorexia. 

Man har sett att en del människor kan utveckla anorexia genom att få för lite mat en period, tex genom religiös fasta. De har något i sig som triggar beteendet, trots att det låga intaget av mat inte ens hade med viktminskning att göra. 

Därmed inte sagt att elevhälsan på era skolor gjorde rätt! De verkar ha misskött sitt uppdrag. Men att säga att det var endast det samtalet som gav anorexia är förmodligen inte helt korrekt. 

Det är ju bara en gissningslek från din (och min) sida, men jag blev sjuk efter samtalet med skolläkaren. Kanske hade jag blivit sjuk sen, kanske inte. Jag har varken innan eller efter detta haft några problem med psykisk ohälsa. 
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (G) skrev 2026-01-18 12:07:20 följande:
    Det är ju bara en gissningslek från din (och min) sida, men jag blev sjuk efter samtalet med skolläkaren. Kanske hade jag blivit sjuk sen, kanske inte. Jag har varken innan eller efter detta haft några problem med psykisk ohälsa. 
    Ja, så är det ju. Och jättetråkigt så klart att du drabbades, oavsett orsak. Det är en gräslig sjukdom. Men väldigt skönt att höra att du blev bra! (En bekant till mig bor just nu på behandlingshem med sin sjuka tonåring, så vi är ju oroliga.)
  • Anonym (o)
    Anonym (vanir) skrev 2026-01-18 12:01:19 följande:
    Det klart att man kan drabbas ändå, men det är mindre vanligt.

Jag beklagar dina erfarenheter, men är du säker på att det bara berodde på det samtalet? En enda antydning fick dig att gå från glad och säker, eller i alla fall med en hyfsat sund inställning, till att se dig själv och din kropp som så värdelös att du var sjuk i många år?

I så fall borde du ha påverkats av alla bilder på slanka modeller eller andra skönhetsideal.
    Varför likställer du vad en vuxen sa om ett barns kropp med bilder som man bläddrar förbi? Tills ätstörningar har satt fart och man märker kroppar överallt men just det skedet är det inte väsentligt. 
  • Anonym (vanir)
    Anonym (o) skrev 2026-01-18 12:17:44 följande:
    Varför likställer du vad en vuxen sa om ett barns kropp med bilder som man bläddrar förbi? Tills ätstörningar har satt fart och man märker kroppar överallt men just det skedet är det inte väsentligt. 
    Jag likställer inte, jag frågade vad som mer kan ha påverkat.

Hon skrev att skolläkaren "antydde". En enda antydning räcker för att göra en sjuk i många år? Fast man tidigare mådde bra och trivdes i sin kropp?

Att det kan vara den utlösande faktorn hos någon som redan är osäker eller har kroppskomplex, köper jag däremot.
  • Anonym (Pi)

En del personer har rent fysiskt lättare att utveckla anorexi. Sjukdomen kan därför vara vanligare i en del släkter.

Men yttre saker kan vara den utlösande faktorn. Allmänna kroppsideal i samhället, det pratas t.ex. mycket om att banta. Bilder i media med trådsmala modeller. Och att någon säger något olämpligt till barnet kan bidra.  

Skolsköterskan ska i den allmänna hälsoscreeningen bara tala om vilken kost som är bra för kroppen och det psykiska välmåendet. Har sköterskan några funderingar kring barnets vikt kan hen ta det i direkt kontakt med föräldern senare. 

Allt annat är förkastligt. I screeningen är det flera olika områden som berörs. Maten är bara en del i det hela.

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Ellen) skrev 2026-01-18 12:04:12 följande:

Nej, men du kan ju inte veta vem som har ärftlig benägenhet för anorexia.
    Man skall aldrig prata om ett barns vikt, särskilt inte en läkare eller sköterska som ju har en särskild auktoritet. 
  • Anonym (vanir)

Genetiska sårbarheter ska förstås inte underskattas. Detsamma gäller ju mycket annat, som t ex alkoholism eller depression.

Även om det oftast finns andra orsaker också, kan det finnas en genetisk komponent.

I vilket fall som helst ska elevhälsan givetvis inte uttrycka sig olämpligt. Inte föräldrar heller. Och jag håller med om att man aldrig ska prata vikt direkt med barn. Inte heller fokusera för mycket på kost och motion, då det i sig kan leda till fixering hos barnet. Bättre att prata om vad man mår bra av och GÖRA sådant man mår bra av. Föregå med gott exempel. 

• Anonym (Emma)
    Anonym (vanir) skrev 2026-01-18 13:53:42 följande:

Genetiska sårbarheter ska förstås inte underskattas. Detsamma gäller ju mycket annat, som t ex alkoholism eller depression.

Även om det oftast finns andra orsaker också, kan det finnas en genetisk komponent.

I vilket fall som helst ska elevhälsan givetvis inte uttrycka sig olämpligt. Inte föräldrar heller. Och jag håller med om att man aldrig ska prata vikt direkt med barn. Inte heller fokusera för mycket på kost och motion, då det i sig kan leda till fixering hos barnet. Bättre att prata om vad man mår bra av och GÖRA sådant man mår bra av. Föregå med gott exempel. 

Jag vet inte mycket om anorexia men det verkar som om vem som helst kan drabbas. En av min sons kompisar fick det i 15årsåldern. Söt smal tjej, högst betyg i klassen, kloka föräldrar med bra ekonomi, trevliga kompisar, snäll pojkvän osv. Kan inte tänka mig att någon någonsin sagt något om vikt till henne och varken föräldrar eller lärare pressade henne till att prestera så bra i skolan som hon gjorde. Om det nu kan finnas ärftliga anlag antar jag att det spelade en stor roll i hennes fall. Hon fick i alla fall bra hjälp som det verkar och var inlagd länge, med många besök från familj och vänner. 
  • Anonym (G)
    Anonym (vanir) skrev 2026-01-18 13:53:42 följande:

Man ska absolut inte säga till en tonåring att: "Det är bättre att vara underviktig än att vara som du, ligga högt inom normalvikt", när jag flaggade för att jag hade en klasskamrat som blev smalare och smalare och sällan åt lunch med oss andra. 
  • Tow2Mater
    Anonym (G) skrev 2026-01-18 09:26:32 följande:
    I trean berättade min dotters idrottslärare att man ska träna för att förbränna det man ätit och att man inte ska äta mer än vad man förbränner. Det tycker jag är långt ifrån att det är bra att röra sig och bättre att äta grönsaker än godis. 
    Och det är ju en korrekt fakta. I ett sammanhang.

Om ditt barn redan på förskolan fick till sig från andra barn att man inte ska äta tårta för då blir man tjock, kommer det kanske inte som en overraskning att det på idrottslektioner ställs sådana frågor som t ex mamma har sagt att man inte ska äta tårta för då blir man tjock. Och idrottsläraren diskuterar kring detta med barnen och svarar på deras frågor. Kanske kan din ätstorning bidra till att det ditt barn tar upp med dig, eller minns, från denna omfattande diskussion i klassen är just det du fokuserar på som negativt?
  • Anonym (Pi)
    Anonym (Emma) skrev 2026-01-18 14:41:53 följande:
    Jag vet inte mycket om anorexia men det verkar som om vem som helst kan drabbas. En av min sons kompisar fick det i 15årsåldern. Söt smal tjej, högst betyg i klassen, kloka föräldrar med bra ekonomi, trevliga kompisar, snäll pojkvän osv. Kan inte tänka mig att någon någonsin sagt något om vikt till henne och varken föräldrar eller lärare pressade henne till att prestera så bra i skolan som hon gjorde. Om det nu kan finnas ärftliga anlag antar jag att det spelade en stor roll i hennes fall. Hon fick i alla fall bra hjälp som det verkar och var inlagd länge, med många besök från familj och vänner. 
    Alla som blir anorektiska har inte speciella anlag för det, men en del har det. Och de  som har det fastnar därför lättare i sjukdomen. 
Svar på tråden Skolsköterska hälsosamtal 10 åring