• Anonym (ABC)

Gåvor från föräldrar

Jag och min mans föräldrar är extremt olika och tycker olika. 
    Min mans föräldrar är väldigt givmilda och ger sina barn regelbundet gåvor i form av pengar. De hjälper alltid till om det krisar ekonomisk.
    Mina föräldrar är tvärtom.  Jag och mina syskon har inte fått en krona i gåva, sista gången jag fick pengar var när jag fyllde 25 år (500 kr)för 26 år sedan.  Pengar finns, de sålde huset för 2 år sedan för 1,9 miljoner kronor. De har alltid sagt att när man är vuxen ska man klara sig själv och inte be om hjälp, varken praktiskt eller ekonomiskt, att ge barn pengar och gåvor är fel enligt dom och de menar att de flesta inte heller delar ut gåvor till vuxna barn och de ser min man som bortskämd medan hans föräldrar menar att det är självklart att man bidrar när det behövs.
    Vem har rätt?

• Svar på tråden Gåvor från föräldrar
  • Anonym (5454)

Det handlar inte om rätt eller fel, det handlar om hur man som människa väljer att göra med sina pengar.

• Anonym (S)

Man får väl göra som man vill och själv tycker är rätt. Det finns inget objektivt rätt eller fel vad gäller sådana här saker. Acceptera att ni tycker olika. Om hans föräldrar vill ge pengar till sina barn ska de självklart göra det. Det behöver inte handla om att man inte klarar sig själv.

• Anonym (Ida)

Ingen har rätt, man gör som man vill och de finns föräldrar som ger pengar och de som inte gör det. 

Även om svaret vore att 74% av föräldrar i Sverige ger inte sina vuxna barn pengar skulle det inte påverka er situation eller innebära att några föräldrar gör fel. 

Det kan mycket väl stämma att de flesta av din mans föräldrars bekanta ger pengar och att dina föräldrars bekanta inte gör det, så alla tycker de gör vad som är normalt. 

Jag fick inga pengar av mina föräldrar (fick ett lån en gång som jag betalat tillbaka) men jag har gett mina unga vuxna pengar. 

• Anonym (m)

Jag tycker dina föräldrar har fel i att tala om hur andra ska göra och att din mans föräldrar gör fel.

• Anonym (B)

Folk gör olika och det finns inte en enda rätt sätt.
    Men det gäller bara om dina förälder är nöjda med samma beteende från sina barn.
    Vill de aldrig ha hjälp från er?

Det är fel att vara en hycklare och kappvändare...

• Anonym (Gina)
    Anonym (m) skrev 2026-01-18 20:37:25 följande:

Jag tycker dina föräldrar har fel i att tala om hur andra ska göra och att din mans föräldrar gör fel.

Bästa svaret, det är det enda felet som görs i den här situationen.
    Att säga att man som vuxen inte ska be om hjälp och att din man är bortskämd. De kan ha den åsikten men inte säga det till dig/er. På vad vis är det hjälpsamt?
  • Anonym (Samma)

Säger som tidigare talare. Det är upp till var och en. Vi har samma situation i min familj. Jag skulle inte få en krona från min mamma (som är den som är kvar i livet) men min mans föräldrar både hjälper till och ger honom/oss generösa gåvor. Ser inget fel i något av det egentligen, de har själva tjänat ihop till sina pengar och de får lägga sina slantar på vad de anser bäst. 

Sedan är det givetvis en balansgång. Att kasta pengar på barnen så fort det blir lite krävt kan ju också stjälpa dem i längden. Större gåvor gör sig nog bäst när man som förälder kan känna sig trygg med att barnen lärt sig pengars värde.

Men fortfarande, upp till var och en och dina föräldrar har ju inte att göra med vad din mans föräldrar gör eller inte gör! 

Min egen åsikt är att jag hellre ser pengarna komma till nytta, än att mina barn får ett stort arv 10-20 år efter att de hade behövt det som bäst. 

• Jemp

Rätt? Båda två?

Är ni i ekonomisk knipa?

Jag har aldrig fått pengar av min mamma sen jag flyttade hemifrån (från pappas håll kom tyvärr ett arv då han gick bort allt för tidigt). Ser ett visst värde i det. Däremot har hon bjudit på resor under studietiden/strax efter examen, skämmer bort barnbarnen osv. 

• MsM84

Håller med om att det enda felet gällande det ekonomiska är att de dömer mannens familj. Däremot reagerar jag över att man inte ska få praktisk hjälp. Självklart är det inte ett måste att hjälpa någon, men för mig hjälper man de man bryr sig om här i livet.

• Jemp
    Jemp skrev 2026-01-19 07:38:20 följande:

Rätt? Båda två?

Är ni i ekonomisk knipa?

Jag har aldrig fått pengar av min mamma sen jag flyttade hemifrån (från pappas håll kom tyvärr ett arv då han gick bort allt för tidigt). Ser ett visst värde i det. Däremot har hon bjudit på resor under studietiden/strax efter examen, skämmer bort barnbarnen osv. 

Eller jo, jag får ta tillbaka det där! Har aldrig fått några pengar in i vardagen, men fått ett lån som hjälp till handpenning vilket såklart varit enormt värdefullt.
  • Anonym (faktor)

I Podden Rika Tillsammans som handlar om privatekonomi gås detta ämne igenom och det de konstaterade är att föräldrar som har möjlighet att ge ett förskott på arv som ger raketskjuts åt barnens amorteringar under familjebildaråren har stor betydelse, om barnen är ansvarsfulla med ekonomin i övrigt. 

Det har alltså enligt deras presentation mer betydelse och ger större trygghet att få t.ex. 500 000 kr vid 30 år än 2 miljoner när man är 55 år och utgifterna redan har minskat.

Det kan även vara roligare för en förälder att "ge med en varm hand än med en kall". 

Att ge pengar till sina barn blir också allt vanligare, framförallt när räntorna var som högst för några år sedan.

2023 lät det från SBAB så här:

"Den åldersgrupp som stöttat sina barn i störst utsträckning de senaste sex månaderna är de mellan 60?69 år. Nästan hälften, 48 procent, av dem som har barn i den åldersgruppen har stöttat dem ekonomiskt. Det innebär, annorlunda uttryckt, att uppskattningsvis varannan vuxen i åldersgruppen 32?41 år tagit emot ekonomiskt stöd av en förälder. Givet antagandet att de som idag är 60?69 år var cirka 28 år gamla i snitt när de fick sina barn.

? Det är på sätt och vis förvånande att vuxna, nästan medelålders, barn fått ekonomiskt stöd i större utsträckning än de barn som precis flyttat hemifrån. Samtidigt vet vi att det är en grupp som drabbats väldigt hårt ekonomisk. Många av dem har små barn och har kanske köpt en villa de senaste åren. De som köpte en villa under 2021 har till exempel i genomsnitt fått se sina räntekostnader öka med nästan 9 000 kronor i månaden. Att få pengar från sina föräldrar uppskattas säkert men kan kanske samtidigt känns lite skamligt och det är nog inget man skryter om på kafferasten, säger Linda Hasselvik."

www.sbab.se/1/om_sbab/press/arkiv_publicering/pressmeddelande/2023-11-06_varannan_vuxen_far_ekonomisk_hjalp_av_foralder.html

• Anonym (M.)
    Anonym (faktor) skrev 2026-01-19 07:43:16 följande:

I Podden Rika Tillsammans som handlar om privatekonomi gås detta ämne igenom och det de konstaterade är att föräldrar som har möjlighet att ge ett förskott på arv som ger raketskjuts åt barnens amorteringar under familjebildaråren har stor betydelse, om barnen är ansvarsfulla med ekonomin i övrigt. 

Det har alltså enligt deras presentation mer betydelse och ger större trygghet att få t.ex. 500 000 kr vid 30 år än 2 miljoner när man är 55 år och utgifterna redan har minskat.

Det kan även vara roligare för en förälder att "ge med en varm hand än med en kall". 

Att ge pengar till sina barn blir också allt vanligare, framförallt när räntorna var som högst för några år sedan.

2023 lät det från SBAB så här:

"Den åldersgrupp som stöttat sina barn i störst utsträckning de senaste sex månaderna är de mellan 60?69 år. Nästan hälften, 48 procent, av dem som har barn i den åldersgruppen har stöttat dem ekonomiskt. Det innebär, annorlunda uttryckt, att uppskattningsvis varannan vuxen i åldersgruppen 32?41 år tagit emot ekonomiskt stöd av en förälder. Givet antagandet att de som idag är 60?69 år var cirka 28 år gamla i snitt när de fick sina barn.

? Det är på sätt och vis förvånande att vuxna, nästan medelålders, barn fått ekonomiskt stöd i större utsträckning än de barn som precis flyttat hemifrån. Samtidigt vet vi att det är en grupp som drabbats väldigt hårt ekonomisk. Många av dem har små barn och har kanske köpt en villa de senaste åren. De som köpte en villa under 2021 har till exempel i genomsnitt fått se sina räntekostnader öka med nästan 9 000 kronor i månaden. Att få pengar från sina föräldrar uppskattas säkert men kan kanske samtidigt känns lite skamligt och det är nog inget man skryter om på kafferasten, säger Linda Hasselvik."

www.sbab.se/1/om_sbab/press/arkiv_publicering/pressmeddelande/2023-11-06_varannan_vuxen_far_ekonomisk_hjalp_av_foralder.html

De flesta har fler än ett barn, och det är få som har stora summor på banken att ge bort. 
  • Anonym (Man gör som man vill)

Man gör som man vill och har möjlighet till. 

För mig och min familj är det en självklarhet att ställa upp för varandra, även ekonomiskt. Särbons mamma bjuder alla barn och barnbarn på en resa över nyår, för hon vill och kan. 

• Anonym (Bibbi)

Vad gäller att ge gör man som man själv vill. Men jag tycker att dina föräldrar har fel som totalsågar din mans föräldrars sätt. 

Svar på tråden Gåvor från föräldrar