• Anonym (OKEJ)

Vem var objektivt snyggast, Luke eller Josh ?

Är uppväxt med Familjen Macahan på TV och minns att Luke var på omslaget till OKEJ, Frida och Veckorevyn titt som tätt, och så den där postern i mitten som tjejerna satte upp på väggen i flickrummet. Jag har tagit för givet att Luke var den som tjejerna tyckte var snyggast, eftersom det var betydligt mer sällsynt att Josh fick vara omslagspojke eller pryda någon flickrumsvägg.
    Men nyligen fick jag höra att Josh var snyggingen. Kanske var det så att det hade mer att göra med hur de båda rollkaraktärerna porträtterades i serien. Luke var den äventyrlige som brukade rida iväg på uppdrag ihop med farbror Zeb, och som tenderade att hamnade i trubbel. Josh var den familjeorienterade som stannade kvar för att ta hand om gården och systrarna. 

Frågor: Vem är snyggast om bedömningen görs av någon som aldrig sett TV-serien och då BARA går på utseende och inte på de båda karaktärernas roller i seriens handling? Ni som har barn födda efter millennieskiftet kan gärna googla fram några bilder på Luke Macahan och Josh Macahan och göra det testet på ungdomarna.  
    Skiljer sig resultatet jämfört med vad ni själva tyckte, om ni är i den åldern att ni kan minnas dem från 80-talet när serien var som mest populär ? 
  • Svar på tråden Vem var objektivt snyggast, Luke eller Josh ?
  • Anonym (d)

Aldrig sett. Efter en snabb googling tycker jag att Josh är snyggare på bild iaf.

• Anonym (Miss X)

Vargtass var den snyggaste, sedan Luke. 
    Var med på den tiden men följde inte serien.

• Anonym (Jo)

Absolut var det Luke. Serien följdes varje vecka.

• Anonym (Hmmm..,,)

Helt klart Luke Hjärta

• Anonym (Luke)

Luke hade mer utstrålning. Josh har nog ett utseende som är mer gångbart idag. Men jag gillar nog Luke :)

• Anonym (1223)

Luke såklart! Josh var ju bara den mesiga lillebrorsan!

• Anonym (OKEJ)
    Finns massa inlägg om Familjen Macahan i nostalgigrupper för 60/70-talister på Facebook. Såg tex denna kommentar:

- Jag tyckte att Zeb var grymt cool o sympatisk men Luke var hur snygg som helst! Mannen jag gifte mig med var sjukt lik Luke men det gick tyvärr inte så bra. 
  • Anonym (OKEJ)
    Anonym (OKEJ) skrev 2026-01-19 21:23:44 följande:
    Finns massa inlägg om Familjen Macahan i nostalgigrupper för 60/70-talister på Facebook. Såg tex denna kommentar:

- Jag tyckte att Zeb var grymt cool o sympatisk men Luke var hur snygg som helst! Mannen jag gifte mig med var sjukt lik Luke men det gick tyvärr inte så bra. 

Man kan undra hur många Josh-killar hon nobbade innan hon valde sin Luke, och om hon har ändrat uppfattning om Josh senare i livet .    =)

• Anonym (Q)

Luke var överlägset snyggast och han fanns ofta i mina fantasier. Sedan hade jag vissa fantasier om Zeb åt det lite mer kinky hållet.

• Tänk logiskt

Josh var ju yngre, skulle väl föreställa tonåring, medan Luke var äldre och skulle föreställa vuxen. Jag antar att det bidrog till att Luke ansågs snyggare av de flesta kvinnor. 
    Att Josh fick vara hemma mest berodde också på att han var ung. Han ville gärna ut på äventyr, men tilläts inte alltid av familjen. 

• Anonym (OKEJ)
    Tänk logiskt skrev 2026-01-22 21:09:03 följande:

Josh var ju yngre, skulle väl föreställa tonåring, medan Luke var äldre och skulle föreställa vuxen. Jag antar att det bidrog till att Luke ansågs snyggare av de flesta kvinnor. 
    Att Josh fick vara hemma mest berodde också på att han var ung. Han ville gärna ut på äventyr, men tilläts inte alltid av familjen. 

Bruce Boxleitner (Luke) bör ha varit runt ca 26-27 när serien spelades in och den andra skådisen 2 år yngre. Tror inte att den skillnaden var avgörande för vem av dessa som vann tjejernas hjärtan, när vi snackar tjejer i högstadieåldern och däromkring. 
  • Anonym (Varför)

Varför fråga om karaktärer i en så uråldrig TV-serie? Vi lever 2026 nu.

• Xenia
    Anonym (1223) skrev 2026-01-19 20:55:41 följande:

Luke såklart! Josh var ju bara den mesiga lillebrorsan!

Du kan alltså inte skilja på rollen och utseendet. Eftersom Luke var den äventyrlige brodern gillar du honom bäst.

F ö så hänger det på tycke och smak. Det går inte att säga vilken som objektivt ser bäst ut. Både ser bra ut. Att jag gillar Josh bäst beror kanske på att jag inte faller för äventyrliga typer.
  • Anonym (Miss X)
    Xenia skrev 2026-01-23 13:06:47 följande:
    Du kan alltså inte skilja på rollen och utseendet. Eftersom Luke var den äventyrlige brodern gillar du honom bäst.

F ö så hänger det på tycke och smak. Det går inte att säga vilken som objektivt ser bäst ut. Både ser bra ut. Att jag gillar Josh bäst beror kanske på att jag inte faller för äventyrliga typer.
    Haha, du gjorde det med flit va?
  • Tänk logiskt
    Anonym (OKEJ) skrev 2026-01-23 12:52:25 följande:
    Bruce Boxleitner (Luke) bör ha varit runt ca 26-27 när serien spelades in och den andra skådisen 2 år yngre. Tror inte att den skillnaden var avgörande för vem av dessa som vann tjejernas hjärtan, när vi snackar tjejer i högstadieåldern och däromkring. 
    Stämmer, Bruce Boxleitner är född 1950 och William Kirby Cullen 1952. Men han spelar tonåring, medan Luke har mer en hjälte till. Jag tror inte folk som tittar på serien helt separerar utseende från rollpersonlighet.
  • Xenia

Idag skulle jag nog gilla tuffe gubben Zeb bäst.

"Rollen var en av Boxleitners, som då var 26 år, första. Efter succén i ?Familjen Macahan? har han fortsatt ha en lång och aktiv skådespelarkarriär, även om det främst har rört sig om mindre roller. Han har bland annat setts i ?Uppdrag i Singapore?, ?Tron? och ?Heroes?.

Under inspelningen av ?Familjen Macahan? blev Boxleitner förälskad i sin motskådespelerska Kathryn Holcomb, som spelar Lukes syster Laura i serien. Paret gifte sig 1977. ?Syskonen? höll ihop i tio år och fick sönerna Sam och Lee Boxleitner, innan de skilde sig 1987. 1995 gifte sig Luke Macahan-skådespelaren med Melissa Gilbert, känd från ?Lilla huset på prärien?, som han höll ihop med fram till 2011. Paret fick sonen Michael tillsammans.

Sedan 2016 är Bruce Boxleitner gift för en tredje gång, med Verena King-Boxleitner.
    ---

William Kirby Cullen, 67, lyckades efter några mindre skådespelarjobb knipa rollen som Josh Macahan i ?Familjen Macahan?. Josh Macahan är yngre bror till Luke och Laura, men storebror till Jessie Macahan. Under seriens gång är Josh nära att mista livet efter en svår misshandel.

Precis som för flera av hans syskon i showen blev ?Familjen Macahan? toppen på William Kirby Cullens skådespelarkarriär. Efter seriens slut 1979 gjorde han några mindre roller i film och tv, men sedan 1985 har han inte skådespelat alls.

Hans mystiska liv i det tysta efter ?Familjen Macahan? har gjort att många är nyfiken på William Kirby Cullen. Det man vet är att han bor kvar i Long Beach, Kalifornien, och aldrig har gift sig."  www.expressen.se/noje/familjen-macahan-stjarnornas-tragiska-oden/

Hmm, "Luke" var gift 3 ggr och "Josh" inte alls, vad ska man dra för slutsatser av det.

Sådana serier som hela familjen kunde se tillsammans (utom de allra yngsta), sänds de öht längre?

• Anonym (OKEJ)
    Tänk logiskt skrev 2026-01-23 21:18:49 följande:
    Stämmer, Bruce Boxleitner är född 1950 och William Kirby Cullen 1952. Men han spelar tonåring, medan Luke har mer en hjälte till. Jag tror inte folk som tittar på serien helt separerar utseende från rollpersonlighet.
    Rollpersonlighet ja, absolut, men jag tror inte att just åldern var någon stor faktor i detta.
Svar på tråden Vem var objektivt snyggast, Luke eller Josh ?