-
-
Svar på tråden Är jag verkligen så snål?
-
Måste vara jobbigt att vara så fattig men ändå vara av uppfattningen att man har det gott ställt.
-
Precis. Hur kan man ens slösa pengar på ris?! 🤔Anonym (Aldrig aldrig snål) skrev 2026-01-23 20:12:04 följande:Ja, när det finns gratis myrägg man kan koka och få protein av istället?
Skandalöst.
-
Det kanske är en tunn linje mellan sparsam och snål?
Om du har en så rak kommunikation med vänner att flera uttryckt att de tycker att du är snål, be dom motivera.
Kan det möjligen finnas avundsjuka från deras sida att ni får pengar över att spara men inte dom?
Jag undrar hur du känner inom dig när du väljer att köpa eller betala för något som INTE är till absolut lägsta pris, t.ex vad gäller livsmedel eller kläder?
Om du då inte kan känna glädje utan mer obehag kanske du behöver bearbeta din barndom!
Sedan beror det mycket på hur du förhåller dig till omgivningen, om du smiter undan när det ska samlas till en present , aldrig bjuder igen på rimlig nivå osv. Ove Sundberg- snål!
Hur är din partner i denna fråga? -
Ja till lite överdrift verkar det ha gått.Anonym (Snåljåpen?) skrev 2026-01-20 13:06:49 följande:Är jag verkligen så snål? Jag har fått höra flera gånger från olika håll att jag upplevs som snål. Jag håller inte med alls. Jag är bara väldigt noga med vad vi i familjen lägger pengarna på. T.ex vägrar jag köpa mat ute, jag packar alltid en matsäck. Köper nästan aldrig glass i kiosker fast barnen ber om det. Priserna på glass är inte rimliga längre. Jag köper aldrig lotter, jultidningar, majblommor och gud vet allt. Fika gör vi alltid hemma eller tar med fikabord. Nästan aldrig på café. Vi går inte på bio, badhus eller liknande. Jag väntar in i det längsta på att det ska bli rea på saker vi behöver (om det inte är absolut akut såklart). Vi som familj har det gott ställt men jag vägrar låta pengarna rinna iväg på ?skit?. Ser hur mina vänner konstant är på lekland, djurparker, bio osv med sina barn. Men mina barn får nöja sig med gratisaktiviteter alt extremt billiga aktiviteter. Är jag snål?
Det är skillnad på att vara sparsam och att barnen aldrig någonsin får göra något som andra barn gör. Om man gör något riktigt sällan blir det extra roligt. Då får man verkligen valuta för pengarna.
Och intäktera från Majblomman går till barn som har det svårt i Sverige. Man måste naturligtvis inte köpa det, men att spara in på välgörenhet som skolbarnen säljer är väl ingen direkt merit. -
Meddelande borttaget -
Meddelande borttaget -
Pengar är till för att uppfylla grundläggande behov som att äta, för att ha lite trygghet om något oförutsett inträffar och för att njuta av livet.
Ibland innebär njutningen att man köper glass på stan, en kortsiktig njutning här och nu. Om du köper några glassar nu gör det varken till eller från för barnens framtida boende.
Att spara in 500kr på glass (= många njutningar) nu, kommer inte att påverka dina barns framtida boenden eller körkort. ?Jag kan inte ta körkort nu, för mamma tog oss till djurparken och köpte piggelin en gång för 14 år sen? -
Ja, du är snål!
-
Så länge det inte blir ett socialt handikapp så är det bra. Fast det blir det om du aldrig går med på café eller äter ute.Anonym (Snåljåpen?) skrev 2026-01-20 13:06:49 följande:Är jag verkligen så snål? Jag har fått höra flera gånger från olika håll att jag upplevs som snål. Jag håller inte med alls. Jag är bara väldigt noga med vad vi i familjen lägger pengarna på. T.ex vägrar jag köpa mat ute, jag packar alltid en matsäck. Köper nästan aldrig glass i kiosker fast barnen ber om det. Priserna på glass är inte rimliga längre. Jag köper aldrig lotter, jultidningar, majblommor och gud vet allt. Fika gör vi alltid hemma eller tar med fikabord. Nästan aldrig på café. Vi går inte på bio, badhus eller liknande. Jag väntar in i det längsta på att det ska bli rea på saker vi behöver (om det inte är absolut akut såklart). Vi som familj har det gott ställt men jag vägrar låta pengarna rinna iväg på ?skit?. Ser hur mina vänner konstant är på lekland, djurparker, bio osv med sina barn. Men mina barn får nöja sig med gratisaktiviteter alt extremt billiga aktiviteter. Är jag snål?
När det blir så att ens ekonomiska sinne får negativa konsekvenser på det sociala har man gått för långt.
Värst är dock människor som är snåla när de bjuder hem folk. -
Meddelande borttaget -
Med tanke på hur små dina barn är så tycker jag inte du låter så jättesnål. Ja lite snål kanske men barnen är ju så små att det det kanske inte är så konstigt att ni hållit er lite mer hemma. Badhus, bio, djurparker osv passar barn i betydligt högre ålder än era barn, framförallt minsta.
När barnen blir äldre kan det dock vara klokt att kanske lägga in ett fåtal aktiviteter per år som kostar lite.