• Anonym (Snåljåpen?)

Är jag verkligen så snål?

Jag har fått höra flera gånger från olika håll att jag upplevs som snål. Jag håller inte med alls. Jag är bara väldigt noga med vad vi i familjen lägger pengarna på. T.ex vägrar jag köpa mat ute, jag packar alltid en matsäck. Köper nästan aldrig glass i kiosker fast barnen ber om det. Priserna på glass är inte rimliga längre. Jag köper aldrig lotter, jultidningar, majblommor och gud vet allt. Fika gör vi alltid hemma eller tar med fikabord. Nästan aldrig på café. Vi går inte på bio, badhus eller liknande. Jag väntar in i det längsta på att det ska bli rea på saker vi behöver (om det inte är absolut akut såklart). Vi som familj har det gott ställt men jag vägrar låta pengarna rinna iväg på ?skit?. Ser hur mina vänner konstant är på lekland, djurparker, bio osv med sina barn. Men mina barn får nöja sig med gratisaktiviteter alt extremt billiga aktiviteter. Är jag snål?
  • Svar på tråden Är jag verkligen så snål?
  • Anonym (Tid)
    Anonym (Snåljåpen?) skrev 2026-01-21 15:19:19 följande:
    För att annars kanske folk tror att jag inte gör något alls med
    barnen?
    Jobbar du?
  • Anonym (Jag)

Bara läst ts. Och ja du låter snål, du är mer än "ekonomisk"

• Anonym (Tipsfråncoachen)
    Anonym (Snåljåpen?) skrev 2026-01-21 15:28:07 följande:
    3 och snart 5, har skrivit det ett par gånger nu.
    OK. Att jag skrev 2 och 4 beror på att du tidigare skrev "snart 3 och 5", inte "3 och snart 5"

Anyway. Det är förstås ett plus att ni pratar ihop om middagsplanerna på födelsedagarna. Minns att det var kul att få välja vad man skulle äta.
  • fornminne

Nej TS, du är inte skadligt snål eftersom dina barn får vad de behöver, de är bara 3 och 5 år, du verkar vara aktiv med barnen och ni hittar på saker. Samt unnar er sådant som kostar ibland, om än inte ofta.

Dina barn lider inte.

Däremot tycker jag att du ska fråga dig varför du måste hålla så hårt i pengar. Om det kommer från din uppväxt? Att vara sparsam är bra, men du drar det lite väl långt. 

Att inte åka på dyra resor är en sak. Att inte ens köpa glass för att man tycker att det är onödigt, är något helt annat. När dina barn blir äldre lär de också vilja ha mer och märka skillnaden mot kamrater.

Det är en annan sak om man inte har råd, men du skriver att ni har bra ekonomi. 

• Anonym (123)
    Anonym (Snåljåpen?) skrev 2026-01-21 14:28:31 följande:
    Jag är uppvuxen med en ensam mamma som hade det extremt knapert pga sjukdom. Så hon höll alltid hårt i pengarna. Det har väl blivit att jag (inte alltid medvetet dock) hållit lite väl hårt i pengarna. Men jag tänker att så länge barnen är nöjda, ändrar jag väl inget speciellt. Men om barnen frågar efter något, ja då tänker jag om. Barnen får välja helt fritt när de fyller år tex om de vill äta på restauran/hämtmat eller vad de vill att vi äter hemma. De föredrar att äta hemma. Glass får de köpa nån enstaka gång i kiosken. I övrigt ger jag dom mycket tid, och aktiviteter som vi som familj verkligen gör tillsammans.
    Jag instämmer absolut i att inte strössla pengar till höger och vänster. Och jag förstår din känsla, det är helt omöjligt för mig att förmå mig till att köpa min favoritchoklad för 15 kr på närmaste Ica för att jag tycker det är helt sjukt dyrt för den lilla biten (jag har en lön på 75 000 och min man har liknande lön, så det handlar ju verkligen inte om att inte ha råd utan mer om en bedömning hur mycket saker är värt). 

Det som är viktigt är ju att man ändå hittar en balans. Man blir inte lyckligare av att dö med en massa pengar på banken. Men om barnen uppskattar att gå i naturen blir de inte heller lyckligare av att gå på lekland.

Och det som jag känner är viktigt för mig i hanteringen av pengar och som jag tänker kan vara viktigt för dig också är att snålheten inte drabbar någon annan. 

Jag kan tex inte förmå mig att köpa den där chokladen till mig, men jag kan köpa den åt mina barn. Jag kan ha svårt att köpa något dyrare än det billigaste på menyn när jag är på restaurang, men jag tvekar inte att diskret säga till en vän jag vet har tuff ekonomi och jag ser skruvar på sig när hon läser menyn att jag betalar hennes kväll så att hon kan slappna av och bara ha kul. 

Jag är noga med att mina barn ska förstå pengars värde, men samtidigt få dom att förstå att man ändå ska använda pengarna för att leva och inte bara samla på hög och inte våga använda. Att hitta balansen mellan eftertanke, sparande och spontanitet där de båda förstnämnda är de som möjliggör det sista. 
  • Anonym (.)

Om ens sparsamhet går ut över andra, då är man snål anser jag.

• Anonym (Peter)
    Anonym (Snåljåpen?) skrev 2026-01-20 13:20:39 följande:
    Vid speciella tillfällen får barnen välja mat själva, om de vill gå ut och äta eller vad de vill ha för mat vi lagar hemma. Oftast vill de dock att vi gör något hemma.
    Vet en 3-åring vad äta ute är?
  • EpicF
    Anonym (Peter) skrev 2026-01-21 21:35:26 följande:
    Vet en 3-åring vad äta ute är?
    Beror väl på hur mycket de har varit på restaurang. Mina visste det mär de var runt 3. 
  • Anonym (Money)
    Anonym (Snåljåpen?) skrev 2026-01-20 13:16:52 följande:
    Jag förstår faktiskt inte riktigt hur du menar. Barnen har roligt, leker med kompisar, vi gör gratis/billiga aktiviteter som är mysiga. Jag unnar mig i princip inget heller. Vi har glass hemma. Tycker glass är onödigt dyrt i kioskerna idag.

Och ni går inte på djurpark för ni har djur hemma? 

• Anonym (Polly)

Inte snål men... Tråkig? 
    Jag håller hårt i pengarna, men att aldrig köpa glass ute, aldrig gå på kaffe och att vara beroende av gratisaktiviterer och matsäck låter bara trist om man inte har ett tidsbegränsat besparingsmål för att flytta till större mm.
    Ditt liv låter trist och ja, det finns grader i helvetet. 

• Anonym (J)

Snålt och tråkigt. Hade haft förståelse för om du barit väldigt fattig. Är själv ensamstående med två kids. Vi fikar på stan, går på bio, reser, går på lekland osv några ggr i månaden. Har det okej ekonomiskt, medel typ. Vill ju skapa minnen med barnen. (Fattar att många gratisaktiviteter också funkar, vi varvar med dessa.)

• Anonym (J)

Glömde tillägga: det handlar också om, som fler skrivit, atr lära barnen hur de beter sig olika miljöer. Min 2-åring börjar lära sig hur man beter sig på cafe och restaurang. Min 13-åring vet hur man beter sig i de flesta miljöer då han har exponerats för resor utomlands och haft många aktiviteter sedan ung ålder. Det är bland annat den upplevelsen och erfarenheten jag betalar för. 

• Anonym (KLITT)
    Anonym (Snåljåpen?) skrev 2026-01-20 13:06:49 följande:
    Är jag verkligen så snål? Jag har fått höra flera gånger från olika håll att jag upplevs som snål. Jag håller inte med alls. Jag är bara väldigt noga med vad vi i familjen lägger pengarna på. T.ex vägrar jag köpa mat ute, jag packar alltid en matsäck. Köper nästan aldrig glass i kiosker fast barnen ber om det. Priserna på glass är inte rimliga längre. Jag köper aldrig lotter, jultidningar, majblommor och gud vet allt. Fika gör vi alltid hemma eller tar med fikabord. Nästan aldrig på café. Vi går inte på bio, badhus eller liknande. Jag väntar in i det längsta på att det ska bli rea på saker vi behöver (om det inte är absolut akut såklart). Vi som familj har det gott ställt men jag vägrar låta pengarna rinna iväg på ?skit?. Ser hur mina vänner konstant är på lekland, djurparker, bio osv med sina barn. Men mina barn får nöja sig med gratisaktiviteter alt extremt billiga aktiviteter. Är jag snål?
    Tycker nog du kan köra lite hårdare med barnen.

Skruva åt kranen lite till!
Svar på tråden Är jag verkligen så snål?