• Lejba

Gravid nästäppa

Hej,

är gravid i vecka 20 och är täppt i näsan sedan jag var förkyld/hade bihåleinflammation. Är det någon som har samma problem? Endast vanlig nässpray hjälper och har håller på och bli galen😢

• Svar på tråden Gravid nästäppa
  • Anotherone

Jag höll också på att bli galen. Blev rekommenderad nässpray med kortison som jag köpte (minns inte om jag var tvungen att få på recept) men det var ingen skillnad. Testade också renässans som är ren koksalt men som ändå ska verka avsvällande. Ingen skillnad.
    Så barnmorskan sa att du får göra det som behövs, vilket var nässpray med menthol. Och ändå fick jag ursäkta mig nästan dagligen i möten och i telefon med folk, att jag är INTE sjuk! Jag är bara otroligt täppt i näsan på grund av graviditeten

Och det sjuka vara att när barnet väl fötts sen så var problemet som bortblåst.

• Lejba

Hur länge tog du nässpray? Minns du hur många gånger om dagen du tog nässpray? Det är verkligen inget förutom nässpray som hjälper?

• Anotherone
    Lejba skrev 2026-01-20 19:15:41 följande:

Hur länge tog du nässpray? Minns du hur många gånger om dagen du tog nässpray? Det är verkligen inget förutom nässpray som hjälper?

Jag försökte nog följa rekommendationen på förpackningen och inte ta oftare. Och jag vet att jag försökte avgifta mig själv och trappa ner till att använda nässpray för barn men det funkade inte alls. Otrinex har jag för mig var bäst. Även på natten, jag kunde vakna i panik och kunde knappt andas!
Svar på tråden Gravid nästäppa