• Anonym (Ledsen)

Kräver jag för mycket av min man nu i slutet av graviditeten?

Jag är gravid och vi har drygt 4 veckor till BF. Jag har varit sjukskriven sedan vecka 30 för högt blodtryck och hyperemesis. Jag har kräkts hela graviditeten och haft ett rent ut sagt helvete. Tabletterna mot illamåendet gjorde mig så trött att jag inte funkade på jobbet så jag valde att inte ta dem utan kräkas 5 gånger om dan istället. Kroppen sa ifrån i vecka 30 när både njurar och lever visade påverkan. Från dess har jag varit sjukskriven 100% och tagit tabletterna vilket gör att jag är ganska trött. Jag ska dessutom vila mycket på grund av mitt blodtryck. 

Förra två veckor sedan fick min man nån sorts uppvaknande och köpte sig ett gymkort eftersom hans kompis också gjort det. Till saken hör att jag har tjatat på honom i ett och ett halvt år om att göra detta för att vi skulle kunna peppa varandra och ha en gemensam aktivitet, åtminstone några av träningstillfällen men nu väntade han tills jag fysiskt inte kan eller får träna.

Detta har gjort mig jätteledsen av flera anledningar. Dels anledningen ovan (som ändå är den minsta), dels för att jag känner mig så himla ensam eftersom jag är hemma själv hela dagarna och känner ingen annan som är ledig dagtid och eftersom jag är så trött/begränsad kvällstid är det också svårt att umgås med vänner. Då tycker jag ändå att det är lite av hans skyldighet att vara hemma med mig och ?underhålla? mig efter jobbet. Kanske ta en lite kort lugn promenad, spela ett spel eller bara prata. Nu kommer han hem, kastar i sig maten och två kvällar i veckan + en gång mitt på dagen antingen lördag eller söndag spenderar han typ 2 timmar på gymmet med sin kompis. Varannan vecka, när han har sina barn, går dessutom 2 kvällar åt till deras träning som tar 2-3 timmar.

När han kommer hem sen är han jättetrött och lägger sig med mobilen antingen i soffan eller sängen. Sen lägger han bort den och vi ser ett avsnitt av serien vi kollar på gemensamt innan det är dags för honom att sova för att orka nästa dag. Vårt sexliv är obefintligt då jag inte upplever att vi har någon övrig närhet, vilket gör att jag tappar sugen.

Jag tänker också att detta kan bli ett problem när bäbis anlänt, att jag ska ha ansvaret typ jämt, särskilt på hans barnveckor. 

Jag försökte ta upp idag att det kanske var lite dålig tajming att börja träna precis just nu, men då fick jag höra att jag var egoistisk, inte brydde mig om eller unnade honom något och att han aldrig får göra något för sig själv. Han gick an hur mycket som helst om hur han inte fattade hur man kunde vara så sjukt osjälvständig och missunnsam och att han fick väl sluta träna då så jag blev nöjd plus att han skulle gå ner i tid på jobbet så han kunde sitta hemma och göra alla nöjda istället. Jag höll mig ändå lugn, trots att jag har hett temperament i vanliga fall 😅, och sa att jag kan förklara vad jag menar när han lugnat sig och är trevlig igen. Det var tydligen inte intressant. Jag kände att det inte var någon vits att försöka förklara hur jag menade så jag gick därifrån efter att ha sagt att vi får ta det här en annan dag när det går prata. 

Kräver jag verkligen så oresonligt mycket av min man att jag förtjänade en sån utskällning? Jag har ju inte kunnat göra nästan någonting alls för mig själv på typ 8 månader medan han fått göra det han velat, gå ut och ta några öl med polarna, osv. Är det orimligt att han får ?offra? lite de sista veckorna nu och hålla mig sällskap? Och att han faktiskt inte kan vara borta 10 timmar utöver jobbet när bäbis har kommit? 

• Svar på tråden Kräver jag för mycket av min man nu i slutet av graviditeten?
  • molly50
    Tow2Mater skrev 2026-01-21 17:01:47 följande:
    Förhoppningsvis förstår han då vad det innebär att ta hand om barn och hem efter han tvingas ta hela ansvaret. Det kan vara svårt för män att förstå det innan de gör det, och ofta vill inte kvinnan släppa sitt barn så han får göra det och lära sig. Precis som kvinnan inte kommer t ex lära sig byta däck på bilen genom att läsa instruktionsboken och ge skiftnyckeln till mannen när han ber om den medan han gör grovjobbet.
    Ja,men då gäller det bara 10 dagar. Dagar som de båda ska ägna åt att knyta an med barnet och TS kanske måste amma.
    Så det kan bli svårt att lämna över hela ansvaret på honom då. Utan det är nog kanske bättre då han tar FL.
  • Tow2Mater
    molly50 skrev 2026-01-22 16:34:51 följande:
    Ja,men då gäller det bara 10 dagar. Dagar som de båda ska ägna åt att knyta an med barnet och TS kanske måste amma.
    Så det kan bli svårt att lämna över hela ansvaret på honom då. Utan det är nog kanske bättre då han tar FL.
    Den där j*dra amningen verkar vara orsaken kvinnan anser mannen inte ska få ta ansvar, och sedan gnäller hon om att han aldrig tar ansvar.
  • Anonym (Ledsen)
    Tow2Mater skrev 2026-01-22 22:05:23 följande:
    Den där j*dra amningen verkar vara orsaken kvinnan anser mannen inte ska få ta ansvar, och sedan gnäller hon om att han aldrig tar ansvar.
    Man kan väl ha delat ansvar även om mamman ammar? Finns ju andra saker en bäbis behöver. Därmed säger jag inte att du inte har rätt, många mammor har svårt att dela ansvar med pappan och gör hon det står hon över axeln för att se så det blir rätt gjort. 
  • Anonym (kankan)
    Tow2Mater skrev 2026-01-22 22:05:23 följande:
    Många män verkar använda amningen som ursäkt för att inte engagera sig i bebisen, och sen när aningen är avslutad så skyller de på att de inte lärt sig bebisens behov och rutiner.

Men amningen är en del av bebisens behov, det finns mycket annat som pappan kan göra med bebisen, och göra för mamman för att underlätta hennes enorma insats som är amningen. 

När män beter sig som TS man gör nu, det är så förhållanden spricker, grundreceptet. 
  • Anonym (kankan)
    Anonym (Ledsen) skrev 2026-01-22 15:07:14 följande:
    Jag känner mig inte ett dugg hotad av hans barn och har aldrig gjort skillnad på dem här hemma. Jag försöker hitta ett sätt att effektivisera hans tid och eftersom jag fått ta många tunga samtal med hans äldsta barn som har det jobbigt nu tänker jag att det kanske är mindre förlust i relationen med både mig och barnen om han inte sitter på läktaren i två timmar och istället är hemma två timmar extra en annan dag. 
    Det rimliga är ju att han drar ned på sina egna aktiviteter utanför hemmet när han vill/behöver lägga tid på sina barns aktiviteter. Det går oftast inte att få precis allt när man är förälder eller lever i en relation, det är en del man får uppoffra i perioder av sina barns liv.

För även om ni inte skulle få en bebis så blir det ju en skum relation i paret om man alltid är iväg på egen hand, visst ska man få göra egna saker, träffa egna vänner, men med nåt slags balans i tid och prioritet. Och att han ju även är borta från sina större barn de tiderna, så det blir inte kvalitetstid med dem heller såsom han håller på. 
  • Anonym (Johanna)
    Anonym (signe) skrev 2026-01-22 13:40:26 följande:
    Jag förstår att du har en tuff situation, men varför får han inte följa sina barn till träningen?  

Han kanske kan få bestämma själv när han vill umgås med sina barn? Tonåringar kan behöva sina föräldrar lika mycket som småbarn, men på ett helt annat sätt. Jag ser inte det som konstigt. 

Att göra något med sina barn två kvällar i veckan varannan vecka kan inte ses som överdrivet på något sätt. 

Du kanske jämför med när du fick ditt första barn? Då kanske ni var två personer utan tidigare barn och hade betydligt mer tid till varandra och barnet. Nu är din man snart trebarnspappa. Det innebär väl att de veckor som tonåringarna är på plats så finns det inte så mycket tid över till någon egentligen. Det är inte lätt att dela sig nu på tre och sen på fyra personer som behöver ens tid och engagemang. 

Om min sambo hade sagt att jag inte får följa med till mitt barns träning (dans i det här fallet) hade jag nog lämnat honom. Jag kan inte alltid vara med henne på grund av småsyskonen, ibland får hon åka buss själv och mormor hämtar.  Men det kan ju vara kul som förälder att se vad barnet gör också och barnet (även om det är en tonåring)  uppskattar ofta om man är med och är engagerad. Nu har jag varken bil eller körkort tyvärr (bor precis utanför Stockholm) men om jag hade haft det hade jag nog gärna skjutsat när jag kan. 

Jag har två barn sen innan och två gemensamma med sambon. Vet att det inte alltid är lätt med bonusfamiljer. Men jag tycker det är konstigt med alla de här kvinnorna på familjeliv som helt frivilligt blir tillsammans med män som har barn sen innan och sen inte klarar av att leva med att männen har barn sen innan. TS eller någon annan får gärna förklara hur ni tänker? Varför inte välja någon utan barn? 

Sen vet jag inte om TS har barn sen innan men när man har en bebis (som jag har nu) skulle man göra nästan vadsomhelst för en kväll ensam när man bara kan ta det lugnt och kolla serier eller läsa eller något. Varför inte passa på att njuta av det innan bebisen kommer? 

• Anonym (Lilly)
    Anonym (Johanna) skrev 2026-01-23 08:46:29 följande:

Om min sambo hade sagt att jag inte får följa med till mitt barns träning (dans i det här fallet) hade jag nog lämnat honom. Jag kan inte alltid vara med henne på grund av småsyskonen, ibland får hon åka buss själv och mormor hämtar.  Men det kan ju vara kul som förälder att se vad barnet gör också och barnet (även om det är en tonåring)  uppskattar ofta om man är med och är engagerad. Nu har jag varken bil eller körkort tyvärr (bor precis utanför Stockholm) men om jag hade haft det hade jag nog gärna skjutsat när jag kan. 

Jag har två barn sen innan och två gemensamma med sambon. Vet att det inte alltid är lätt med bonusfamiljer. Men jag tycker det är konstigt med alla de här kvinnorna på familjeliv som helt frivilligt blir tillsammans med män som har barn sen innan och sen inte klarar av att leva med att männen har barn sen innan. TS eller någon annan får gärna förklara hur ni tänker? Varför inte välja någon utan barn? 

Sen vet jag inte om TS har barn sen innan men när man har en bebis (som jag har nu) skulle man göra nästan vadsomhelst för en kväll ensam när man bara kan ta det lugnt och kolla serier eller läsa eller något. Varför inte passa på att njuta av det innan bebisen kommer? 

Om du läser TS inlägg i tråden så borde det klarna kring hur hon tänker.

Själv har jag svårt att förstå hur man kan skriva ett så här dömande inlägg till någon utan att läsa vad som skrivits  

• molly50
    Anonym (Johanna) skrev 2026-01-23 08:46:29 följande:

TS har skrivit att hon inte alls motsätter sig att han skjutsar sina barn till deras träningar. Det är att han samtidigt lägger flera timmar på egen träning samma vecka så att han knappt är hemma.
    De flesta män med sunt förnuft och en gnutta empati vill väl vara hemma så mycket det går med sin höggravida partner. Speciellt när hon mår dåligt som TS gör.

Och ja,TS har ett barn sedan tidigare men som har flyttat hemifrån.
  • molly50
    molly50 skrev 2026-01-23 14:26:31 följande:
    TS har skrivit att hon inte alls motsätter sig att han skjutsar sina barn till deras träningar. Det är att han samtidigt lägger flera timmar på egen träning samma vecka så att han knappt är hemma.
    De flesta män med sunt förnuft och en gnutta empati vill väl vara hemma så mycket det går med sin höggravida partner. Speciellt när hon mår dåligt som TS gör.

Och ja,TS har ett barn sedan tidigare men som har flyttat hemifrån.
    Tilläggas ska att TS ena bonusbarn har det lite jobbigt och behöver ha kontakt med bup och skolhälsovården.
    Detta får TS hjälpa barnet med trots att det egentligen borde vara pappans och mammans uppgift.
    Så kanske borde även pappan ha tänkt efter innan han skaffade sig en ny partner och fler barn.
  • Anonym (Johanna)
    Anonym (Lilly) skrev 2026-01-23 14:06:55 följande:

Om du läser TS inlägg i tråden så borde det klarna kring hur hon tänker.

Själv har jag svårt att förstå hur man kan skriva ett så här dömande inlägg till någon utan att läsa vad som skrivits  

Jag har inte läst alla inlägg men i det inlägget av TS som jag läste lät det som att hon var sur för att han skjutsade barnen till träningen eftersom hon skrev att han inte ens umgås med barnen eller pratar med dom i bilen. 

Om jag ska vara ärlig så har jag lite svårt att förstå att man blir sur för att någon tränar också , det är väl viktigare att han är hemma när bebisen har kommit och hjälper till då. Kanske bättre att passa på att träna och göra saker utanför hemmet nu innan. Så länge han går att nå om något skulle hända. Om han däremot inte hjälper till hemma och lämnar allt hushållsarbete till henne när hon är höggravid förstår jag att hon blir sur. 

• Tow2Mater
    Anonym (Ledsen) skrev 2026-01-23 08:13:03 följande:
    Man kan väl ha delat ansvar även om mamman ammar? Finns ju andra saker en bäbis behöver. Därmed säger jag inte att du inte har rätt, många mammor har svårt att dela ansvar med pappan och gör hon det står hon över axeln för att se så det blir rätt gjort. 
    Men precis. Fast det var ju t o m  ett exempel här i tråden som uttryckte att det var ju inte mycket han kunde göra
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Johanna) skrev 2026-01-23 14:40:05 följande:

Jag har inte läst alla inlägg men i det inlägget av TS som jag läste lät det som att hon var sur för att han skjutsade barnen till träningen eftersom hon skrev att han inte ens umgås med barnen eller pratar med dom i bilen. 

Om jag ska vara ärlig så har jag lite svårt att förstå att man blir sur för att någon tränar också , det är väl viktigare att han är hemma när bebisen har kommit och hjälper till då. Kanske bättre att passa på att träna och göra saker utanför hemmet nu innan. Så länge han går att nå om något skulle hända. Om han däremot inte hjälper till hemma och lämnar allt hushållsarbete till henne när hon är höggravid förstår jag att hon blir sur. 

Jag är inte sur varken för att han tränar eller skjutsar sina barn till träning. Kommentaren om att de inte umgås mer än 5-10 min i bilen och att det kanske då finns viktigare tillfällen att finnas för sina barn än just de minuterna ä tagen ur sin kontext då jag svarade någon tyckte att det var viktig tid i deras umgänge. Jag tänker att en hel kväll tillsammans hemma och kunna prata i lugn och ro med sin pappa är mer värt.

Det som gör mig ledsen (inte sur) är att han på barnveckorna är borta fem av sju kvällar och på barnfria veckor tre av sju nu när jag mår dåligt och behöver stöttning. Jag är också orolig för hur det kommer att bli när bäbisen kommer om en månad, då det här träningsilet var något han började med för typ två veckor sedan, vilket jag tyckte var lite dålig tajming.

• Anonym (Lilly)
    Anonym (Ledsen) skrev 2026-01-23 21:19:17 följande:

Jag är inte sur varken för att han tränar eller skjutsar sina barn till träning. Kommentaren om att de inte umgås mer än 5-10 min i bilen och att det kanske då finns viktigare tillfällen att finnas för sina barn än just de minuterna ä tagen ur sin kontext då jag svarade någon tyckte att det var viktig tid i deras umgänge. Jag tänker att en hel kväll tillsammans hemma och kunna prata i lugn och ro med sin pappa är mer värt.

Det som gör mig ledsen (inte sur) är att han på barnveckorna är borta fem av sju kvällar och på barnfria veckor tre av sju nu när jag mår dåligt och behöver stöttning. Jag är också orolig för hur det kommer att bli när bäbisen kommer om en månad, då det här träningsilet var något han började med för typ två veckor sedan, vilket jag tyckte var lite dålig tajming.

Men är det bara i två veckor som han har tränat såhär är det inte så troligt att han kommer behålla den frekvensen när bebisen kommit. Jag förstår att du är orolig och mår dåligt. Det är naturligt i din situation. De flesta mår dåligt av att vara isolerade och den sista månaden i graviditeten är jobbig både känslomässigt och kroppsligt. 

Jag tycker att din kille borde vara hemma med dig mer nu  men han är väl lite dum och har svårt att förstå hur det känns för dig. Det betyder inte att han är jättedum och kommer bli en frånvarande känslokall mansgris när bebisen har kommit. Om du tänker på hur din kille har varit under hela den tiden ni varit ihop, hur tror du då att det kommer bli?

Jag tror det blir bra. Det jag ser är att ni har bra förutsättningar. Du har en bra relation med hans barn och han är en inte perfekt men närvarande pappa som prioriterar sina barn. 

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (Lilly) skrev 2026-01-24 10:01:33 följande:

Men är det bara i två veckor som han har tränat såhär är det inte så troligt att han kommer behålla den frekvensen när bebisen kommit. Jag förstår att du är orolig och mår dåligt. Det är naturligt i din situation. De flesta mår dåligt av att vara isolerade och den sista månaden i graviditeten är jobbig både känslomässigt och kroppsligt. 

Jag tycker att din kille borde vara hemma med dig mer nu  men han är väl lite dum och har svårt att förstå hur det känns för dig. Det betyder inte att han är jättedum och kommer bli en frånvarande känslokall mansgris när bebisen har kommit. Om du tänker på hur din kille har varit under hela den tiden ni varit ihop, hur tror du då att det kommer bli?

Jag tror det blir bra. Det jag ser är att ni har bra förutsättningar. Du har en bra relation med hans barn och han är en inte perfekt men närvarande pappa som prioriterar sina barn. 

Ja, jag har inte varit ett dugg orolig fram till nu. Vi pratade tidigare i veckan och då var han väldigt fast besluten om att hålla den här träningsfrekvensen även senare. Jag påpekade att det nog inte är möjligt och sen får vi sen om poletten trillar ner.

Tack för dina vänliga ord, jag ska försöka tänka mer positivt ☺️
  • Tow2Mater
    Anonym (Ledsen) skrev 2026-01-24 10:35:25 följande:
    Ja, jag har inte varit ett dugg orolig fram till nu. Vi pratade tidigare i veckan och då var han väldigt fast besluten om att hålla den här träningsfrekvensen även senare. Jag påpekade att det nog inte är möjligt och sen får vi sen om poletten trillar ner.

Sedan kan ju även du följa med dem och träna en del av gångerna. Ni kan turas om att ha barnet medan den andra använder vikterna. 
  • Anonym (L)
    Anonym (Ledsen) skrev 2026-01-24 10:35:25 följande:

Hoppas att han förstår och att poletten trillar ner.
Svar på tråden Kräver jag för mycket av min man nu i slutet av graviditeten?