• Anonym (Camilla)

Överklagad dom/Stämning

Hej! Skriver för att ev få ett svar av någon som kan det här då jag inte kan något om sånt här.Min 19 åriga dotter var med och gjorde ett penningtvättsbrott 2024 där hon hämtat ut ett paket i sitt namn åt en kille som blåst en dam på 24.500:-. Hon har inte sagt hans namn då hon är rädd för sin egen skull och sin familj,så det bara hon som blivit dömd. Hon blev först dömd av tingsrätten i juni 2024 och sedan överklagat och fick sin dom av hovrätten nu november 2025, skadestånd på 18.500:- + ränta, dagsböter på 2000:- och villkorlig dom. Nu har damen överklagat och stämt min dotter och yrkar på hela summan 24.500 inget fel i det, jag skulle också vilja ha alla pengar tillbaka)hon är kallad till rättegång nu i februari ) min fråga är vad det kan bli istället? Hovrätten har ju redan dömt? Är inte det, det högsta? 
    Hon har inget fast jobb utan jobbar bara extra på Ica ibland.

• Svar på tråden Överklagad dom/Stämning
  • Anonym (Camilla)

Ja alltså jag fattar ingenting eftersom jag aldrig haft med sånt här att göra. 

Det står åklagarmyndigheten längst upp till vänster. 

Kan det vara så att det här alltså är ett nytt åtal?  Hon är ju villkorligt dömd och jag fick veta för ett par veckor sedan att hon blivit tagen IGEN för ringa narkotikabrott. 

Ska även bara tillägga att den okända gärningsmannen inte är hennes pojkvän. Detta hände Augusti 2024, den usla pojkvännen hon träffar idag, träffade hon i somras så han har inget med saken att göra men man hoppas ju att hon kan lämna honom snart då han drar ner henne i drogträsket. 

Svårt  att försöka vara en bra mamma till ett vuxet barn som inte bor hemma, jag har gjort allt som står i min makt för att hjälpa henne och flera i min familj,men hon vill inte ha hjälp och hon förstår heller inte att hon har ett missbruk. Hon säger att hon inte kommer att lämna honom utan då är det jag som får lämna henne. Säger bara att hon försöker sluta röka hasch, men det kommer ju inte ske så länge hon bor med denna kille i en knarkarkvart i Rinkeby.  Han är 35 år ska tilläggas och hon 19. Kanske behöver hon nå botten för att vara redo att ta sig upp. Har fått rådet att backa och försöka släppa men det är inte så lätt, hon är min dotter, den jag älskar mest på hela jorden. Hur ska man kunna släppa helt? Känner att jag typ börjar bli medberoende . Och vad ska jag göra med alla dessa papper som kommer hem från polisen/kronofogden/ socialen. Någon annan här inne som har vuxna barn med missbruk/umgås med kriminella osv. Hon är en fin tjej liksom, men hon har en rätt svår ADHD, alltid hängt med fel människor,impulsiv.Tack och lov ett extra jobb på ICA som hon sköter exemplariskt, men det är ju bara en tidsfråga det med, sen har hon inget om hon blir av med det.  Det är nästan så jag önskar att hon får fängelse, för vad ska annars kunna hjälpa? Bara bli dömd till böter och lite ungdomsvård kommer inte hjälpa känner jag.  Allt kommer bara att fortsätta med droger,brott osv. Samtidigt är jag livrädd för något SIS hem. 

• Anonym (J)
    Anonym (Camilla) skrev 2026-01-21 16:48:31 följande:

Hon bor inte hemma utan är bara skrive hos mig, hon bor  hos någon somalier som är kriminell och tar droger så jag vet inget mer tyvärr än det jag skrev då det kom hem papper på posten :(

Öppnar du din dotters post?
  • Anonym (Camilla)

Ja men bara för att hon vill att jag ska göra det,hon är nästan aldrig här hemma. annars skulle jag aldrig göra det. Har sagt att hon gärna får skriva sig någon annanstans då jag går under av oro. 

• Anonym (Karin)
    Anonym (Camilla) skrev 2026-01-22 17:40:38 följande:

Kan det vara så att det här alltså är ett nytt åtal?  Hon är ju villkorligt dömd och jag fick veta för ett par veckor sedan att hon blivit tagen IGEN för ringa narkotikabrott. 

Ska även bara tillägga att den okända gärningsmannen inte är hennes pojkvän. Detta hände Augusti 2024, den usla pojkvännen hon träffar idag, träffade hon i somras så han har inget med saken att göra men man hoppas ju att hon kan lämna honom snart då han drar ner henne i drogträsket. 

Svårt  att försöka vara en bra mamma till ett vuxet barn som inte bor hemma, jag har gjort allt som står i min makt för att hjälpa henne och flera i min familj,men hon vill inte ha hjälp och hon förstår heller inte att hon har ett missbruk. Hon säger att hon inte kommer att lämna honom utan då är det jag som får lämna henne. Säger bara att hon försöker sluta röka hasch, men det kommer ju inte ske så länge hon bor med denna kille i en knarkarkvart i Rinkeby.  Han är 35 år ska tilläggas och hon 19. Kanske behöver hon nå botten för att vara redo att ta sig upp. Har fått rådet att backa och försöka släppa men det är inte så lätt, hon är min dotter, den jag älskar mest på hela jorden. Hur ska man kunna släppa helt? Känner att jag typ börjar bli medberoende . Och vad ska jag göra med alla dessa papper som kommer hem från polisen/kronofogden/ socialen. Någon annan här inne som har vuxna barn med missbruk/umgås med kriminella osv. Hon är en fin tjej liksom, men hon har en rätt svår ADHD, alltid hängt med fel människor,impulsiv.Tack och lov ett extra jobb på ICA som hon sköter exemplariskt, men det är ju bara en tidsfråga det med, sen har hon inget om hon blir av med det.  Det är nästan så jag önskar att hon får fängelse, för vad ska annars kunna hjälpa? Bara bli dömd till böter och lite ungdomsvård kommer inte hjälpa känner jag.  Allt kommer bara att fortsätta med droger,brott osv. Samtidigt är jag livrädd för något SIS hem. 

Till att börja med så beklagar jag din situation och jag är ledsen att jag inte har något bra svar att ge. Jag förstår att det är jättetufft och att du är orolig, och att du känner dig maktlös. Hon är vuxen, du kan inte tvinga henne till något. Jag hoppas det finns någon här som kan ge bättre råd än vad jag kan.

Gällande posten, vet du var hon bor? Kan du inte lägga det som kommer i ett nytt kuvert och skicka det till den adressen. Gör det utan att öppna den. (Jag såg att du fått hennes tillåtelse att göra det, men hon får själv ta hand om det),

Men, för att återgå till de här brevet hon fått nu. Ja, om stämningsansökan är från Åklagarmyndigheten så är det här ett nytt åtal. Du skriver att hon blev tagen för ringa narkotikabrott. Om det är det hon är åtalad för så står det på stämningsansökan. Då står det ringa narkotikabrott, och sen om hon är misstänkt för att att ha använt det, eller innehaft, vilken sort, hur mycket, och datum och plats. 

Ringa narkotikabrott ger alltid böter, även om fängelse finns i straffskalan så blir det dagsböter, även för en 19-åring. Hur mycket varierar beroende på hur mycket och vilken sort. Är det enbart bruk det gäller så är det alltid 30 dagsböter, oavsett vilken sorts narkotika det gäller. 

Jag undrar lite hur det kommer sig att du trodde att det handlade om att damen från penningtvättsbrottet överklagat eller stämt henne? Jag frågar absolut inte för att vara nedlåtande eller spydig, jag förstår att det här verkligen inte är enkelt när man aldrig haft med processen att göra. Men ett åtal för ringa narkotikabrott är ju något helt annat än en stämning. Var fanns infon om stämning från damen? 

Det kanske är så att det ÄVEN finns en stämning, och/eller ett överklagande till HD, från damen ifråga. I så fall är det en helt separat process, den har inget med det här åtalet att göra.
  • Anonym (M)
    Anonym (Camilla) skrev 2026-01-22 17:40:38 följande:

Då är det nog ett nytt åtal. 
  • Anonym (Camilla)

Tack för dina ord K. 
    På första sidan står det STÄMNING och KALLELSE. 

Målet gäller: Penningtvättsbrott. 
    Domstolen har fått in en kallelse om stämning mot dig. Ansökan följer med detta brev. Du stäms nu för att svara på åtalet och vad som begärs i övrigt i ansökan. Du kallas till huvudförhandling fredag 6 februari klockan 9. Lokal 3B.
    på andra sidan står det stämningsansökan med min dotters namn och personnummer. Sen står det penningtvätt brott med stora bokstäver och vad det är som har hänt under. Sen följer det 5 sidor till med information. Så därför måste det väl ha med detta penningtvätt att göra tänker jag? 

• Anonym (Karin)
    Anonym (Camilla) skrev 2026-01-22 18:49:21 följande:

Tack för dina ord K. 
    På första sidan står det STÄMNING och KALLELSE. 

Målet gäller: Penningtvättsbrott. 
    Domstolen har fått in en kallelse om stämning mot dig. Ansökan följer med detta brev. Du stäms nu för att svara på åtalet och vad som begärs i övrigt i ansökan. Du kallas till huvudförhandling fredag 6 februari klockan 9. Lokal 3B.
    på andra sidan står det stämningsansökan med min dotters namn och personnummer. Sen står det penningtvätt brott med stora bokstäver och vad det är som har hänt under. Sen följer det 5 sidor till med information. Så därför måste det väl ha med detta penningtvätt att göra tänker jag? 

Okej, ja, då gäller det ju penningtvätt igen. Jag skrev om ringa narkotikabrott för att du skrev att hon hade åkt fast för det.

Eftersom det är från tingsrätten så kan det inte vara en fortsättning på det hon redan är dömd för. Man kan, så klart, bara dömas en gång för samma brottstillfälle, det går inte väcka åtal för något som redan är avdömt.

Du skriver i trådstarten att det penningtvättsbrottet hon är dömd för skedde 2024. Står det att det här också skedde 2024? Det brukar alltid stå i texten om vad som hänt,  "det hände den [datum]" på "[plats]. 

Du ska förstås inte lämna ut känslig information som gör att vi kan identifiera din dotter, så skriv inga detaljer här. Men det borde vara något som skett senare.
  • Anonym (Camilla)

Kan jag kontakta dig på något annat sätt? 

Du får gärna skriva till mig på Whatsapp? Eller vanligt? Törs man skriva ut telefonnr här eller hur kan man göra? Men detta är något som hände 2024 i augusti 

• Anonym (Karin)
    Anonym (Camilla) skrev 2026-01-22 19:03:23 följande:

Kan jag kontakta dig på något annat sätt? 

Du får gärna skriva till mig på Whatsapp? Eller vanligt? Törs man skriva ut telefonnr här eller hur kan man göra? Men detta är något som hände 2024 i augusti 

Beklagar, men jag är väldigt mån om min anonymitet, så jag vill tyvärr inte kontakta/bli kontaktad på annat sätt. Om det hände 2024 i augusti är det ju något nytt eftersom du skrev att den förra tingsrättsdomen kom i juni 2024.

Eftersom hon dömdes till villkorligt sist kan hon riskera fängelse nu och då bör hon ha rätt till en försvarare. Om det inte redan finns en försvarare förordnad är min bästa rekommendation att uppmana henne att begära det, och att din dotter sen går igenom ärendet med honom/henne.

Jag vet inte hur mycket kontakt du har med din dotter, men vi är på Familjeliv kommer ändå inte kunna ge tillräckliga råd när vi inte är insatta, eller för den del saknar tillräckliga kunskaper. 
  • Anonym (Camilla)

Jag förstår dig verkligen, tack ändå. Det är väl bara vänta och se då. Kanske är fängelse det bästa ändå. 

• Anonym (Karin)
    Anonym (Camilla) skrev 2026-01-22 19:23:07 följande:

Jag förstår dig verkligen, tack ändå. Det är väl bara vänta och se då. Kanske är fängelse det bästa ändå. 

Ja, kanske. Har hon missbruksproblem kan hon få skyddstillsyn också, kanske vore bättre.

www.kriminalvarden.se/fangelse-frivard-och-hakte/frivard/skyddstillsyn/

Jag hoppas ni har så pass mycket kontakt att du kan se till att hon får alla papper.?

Om hon inte kommer på förhandlingen kan de antingen döma i hennes utevaro, utan att hon får chans att tala för sin sak, eller så ställer de in den, men då riskerar hon att få betala vite, alltså en avgift för att hon uteblev.
Svar på tråden Överklagad dom/Stämning