• Anonym (Adjö USA)

Kan du tänka dig att bojkotta exvis Apple-produkter?

Eftersom många klagar på att USA (eller rättare sagt Trump) gått totalt överstyr så undrar jag vad du skulle kunna tänka dig att göra som kan få effekt om många hänger på.  Kan du exvis tänka dig att avstå Apple-produkter? Välja en annan elbil än Tesla? Skippa amerikanska drycker såsom cola? Antar det är svårt att ersätta diverse amerikanska molntjänster och appar, men har någon bra tips så ge dom gärna. Välja andra betalkort, men vilka alternativ finns?

• Svar på tråden Kan du tänka dig att bojkotta exvis Apple-produkter?
  • Anonym (123)

Ja. Jag har faktiskt tröttnat på de ständiga angreppen mot Europa.

Jag tycker Apples produkter är fantastiska men nästa gång blir det något annat. 

Skulle de angripa Grönland så blir det hejdå till Netflix, HBO och annat Amerikanskt.

• PH76

Både ja och nej, jag kommer inte skippa Apple då det blir så jobbigt med alla andra apparater i huset, men jag håller just nu på och väljer en annan bil en Tesla som tjänstebil just på grund av detta.

• Aniiee

Det är lite lurigt det där med bojkott. För verm är det egentligen i leden som skadas av den? Inte är det Tom Cook i alla fall. Och knappast ens varumärket, det ska tille n rejält bred front i bojkott för att ett varumärke ska ta skada. Se bara på Nestlé, som "bojkottats" i 30 års tid. 

Just Apple har jag dock alltid bojkottat. Jag vill ha lite mer frihet än dummy-bites.

Annars är jag absolut för att välja smått istället för stort, men det är inte för att jag bojkottar de stora företagen, utan för att jag väljer att stötta små.

Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
  • Tecum

Jag är med men vad ska man bojkotta för att få effekt? Apple kan man räkna bort eftersom vi alla redan tvingats in i den digitala världen. Coca-cola bojkottar jag gärna och ska jag köpa elbil blir det inte Tesla. Vad har vi mer för amerikanska produkter som vi använder allmänt? Film, serier och musik? Alla säger att vi är så ekonomiskt beroende av USA, men gäller det en vanlig konsument? 
    Låt bli att åka dit som turist tycker jag!

Jag tycker att hela EU ska bojkotta OS -28. Det ska bli Trumps stora stund men utan Europa blir OS bara ett skämt. Synd om idrottarna men här står faktiskt demokratin i hela världen på spel. 

• Martins07

Det finns många andra alternativ liksom 
    Ubuntu, Federa, 
    Nothing phone
    Nextcloud, 
    Libreoffice
    Onlyoffice
    2FA app
    Deepseek
    Etc...
    Lista är lång. 
    Våra politiker är följare och inte ledare. De gör vad det är sagt till dem att göra. 
    Vi kan boycotta amerikanska produkter och tjänster och leva utan det. Ja det är möjligt. Hur fungerar Ryssland t.ex...

• Anonym (qwerty)

Använder inte Apple och kör ingen Tesla idag, har inte Netflix eller prime eller HBO heller.

Hur är det själv, kan du avstå Fisbook, Instagram, McDonalds, olika typer av alkohol och allt annat som gynnar USA? Mediciner, kan du sluta ta dem? Tror du att just det du köper gynnar USA eller bara deras marknad eller hur är tanken här?

• Anonym (Adjö USA)
    Anonym (qwerty) skrev 2026-01-21 22:55:36 följande:

Använder inte Apple och kör ingen Tesla idag, har inte Netflix eller prime eller HBO heller.

Hur är det själv, kan du avstå Fisbook, Instagram, McDonalds, olika typer av alkohol och allt annat som gynnar USA? Mediciner, kan du sluta ta dem? Tror du att just det du köper gynnar USA eller bara deras marknad eller hur är tanken här?

Jag använder inte heller Apple och har inga amerikanska bilar. Alkohol dricker jag knappt så noll problem där och mediciner behöver jag som tur är inte. Däremot har jag och användet Netflix, HBO och FB. Tror jag har instagram, men skulle lätt kunna avinstallera det. Kidsen föredrar Max här hemma så Donken är vi aldrig på.

Jag tror absolut att det kan ge effekt när hela länder börjar bojkotta nåt varumärke av betydelse. Se bara hur Teslas försäljning sjönk som en sten. Och är det några som Trump vill gynna så är det inhemska bolag. Det är en stor del av vad hans politik går ut på.
  • Anonym (Applemos)

Här kommer en lista för att veta vilket amerikanskt och kinesiskt krafs man bör välja bort.

Amazon: USA
    Anker: Kina

Apple: USA
    Arlo: USA
    Asus: Taiwan
    Avast (ägs av Gen Digital): Tjeckien/USA
    AVG (ägs av Gen Digital): Tjeckien/USA
    Avira (ägs av Gen Digital): Tjeckien/USA
    Belkin: USA
    Bitdefender: Rumänien
    Bose: USA
    Brother: Japan
    Canon: Japan
    Creative: Singapore
    Dell: USA
    Deltaco: Sverige
    DJI: Kina
    D-Link: Taiwan
    Doro: Sverige
    Dropbox: USA
    Dynabook: Japan
    Epson: Japan
    Eset: Slovakien
    Facebook (ägs av amerikanska Meta): USA
    Fairphone: Nederländerna
    Flashback: Sverige
    F-Secure: Finland
    Garmin: Schweiz/USA
    Gigabyte: Taiwan
    Google/Alphabet: USA
    Grindr: USA
    Harman/Kardon: USA
    HP: USA
    Huawei: Kina
    Instagram (ägs av amerikanska Meta): USA
    Jabra: Danmark
    JBL: USA
    Kaspersky: Ryssland
    Kobo: Kanada
    Lenovo: Kina
    LG: Sydkorea
    Linkedin (ägs av amerikanska Microsoft): USA
    Linksys: USA
    Logitech: Schweiz/USA
    Malwarebytes: USA
    Match: USA
    McAfee: USA
    Microsoft: USA
    Motorola (ägs av Lenovo): Kina
    MSI: Taiwan
    Netgear: USA
    Nokia/HMD: Finland
    Norton (ägs av Gen Digital): Tjeckien/USA
    Nothing: Storbritannien
    Oneplus: Kina
    Oppo: Kina
    Panda: Spanien
    Philips: Nederländerna
    Pinterest :USA
    Pocketbook: Schweiz
    Proton: Schweiz
    Razer: Singapore/USA
    Realme: Kina
    Redit: USA
    Redmi: Kina
    Ring (ägs av Amazon): USA
    Roblox: USA
    Samsung. Sydkorea
    Sennheiser: Tyskland
    Sharp: Japan
    Signal: USA
    Snapchat: USA
    Sonos: USA
    Sony: Japan
    Suunto: Finland
    Synology: Taiwan
    TCL: Kina
    Tele2: Sverige
    Telegram: Förenade arabemiraten/Brittiska jungfruöarna (Storbritannien)
    Telenor: Sverige (men moderbolaget är norskt)
    Telia: Sverige
    Tiktok: Kina
    Tinder (ägs av Match): USA
    TP-Link: Kina
    Tre: Sverige (men huvudägaren är kinesisk)
    Trend Micro: Japan
    Trust: Nederländerna
    Twitch (ägs av Amazon): USA
    Twitter: USA
    Ubiquiti: USA
    Whatsapp (ägs av Meta): USA
    Xiaomi: Kina
    Youtube (ägs av Alphabet): USA
    ZTE: Kina
    Zyxel: Taiwan
  • Anonym (Applemos)

Bra att denna tråd kom upp! Tror det är många som vill välja bort varor från USA. 
    Kom ihåg att ALLT inte behöver bojkottas för att det ska bli bra, men om alla bojkottar så mycket amerikanskt som man kan så kommer det att ge effekt.
    Så ta inte åt er av kommentarer som: "Jaha vad duktig du är då som struntar i Cola, men du surfar faktiskt in på instagram ibland, alltså är inte du ett dugg bättre!"

Apple är redan bojkottat här sedan länge. Samsung från ett mycket fredligare Japan är bättre.
    De enda som verkligen "måste" ha äppelprodukter är vissa som jobbar med media, grafisk design etc. Andra mest villhöver av någon anledning, gammal vana kanske? 

Tänker mycket på dagligvaror och kläder för egen del. Försöker skita i så mycket amerikanskt och kinesiskt det bara går.

Ingen kan göra allt men alla kan göra något. Sliten klyscha absolut, men det stämmer!

• Aniiee
    Anonym (Applemos) skrev 2026-01-22 04:06:53 följande:

Bra att denna tråd kom upp! Tror det är många som vill välja bort varor från USA. 
    Kom ihåg att ALLT inte behöver bojkottas för att det ska bli bra, men om alla bojkottar så mycket amerikanskt som man kan så kommer det att ge effekt.
    Så ta inte åt er av kommentarer som: "Jaha vad duktig du är då som struntar i Cola, men du surfar faktiskt in på instagram ibland, alltså är inte du ett dugg bättre!"

Apple är redan bojkottat här sedan länge. Samsung från ett mycket fredligare Japan är bättre.
    De enda som verkligen "måste" ha äppelprodukter är vissa som jobbar med media, grafisk design etc. Andra mest villhöver av någon anledning, gammal vana kanske? 

Tänker mycket på dagligvaror och kläder för egen del. Försöker skita i så mycket amerikanskt och kinesiskt det bara går.

Ingen kan göra allt men alla kan göra något. Sliten klyscha absolut, men det stämmer!

Snabb rättning från mig: Samsung är loreanskt. Vill ju ha japanskt får du köpa Sony.
  • Anonym (Applemos)
    Aniiee skrev 2026-01-22 09:37:45 följande:
    Snabb rättning från mig: Samsung är loreanskt. Vill ju ha japanskt får du köpa Sony.
    Ja men så är det ju!
    Kan meddela att det inte är första gången jag säger att Samsung är japanskt och blir rättad????
    Fattar inte varför min hjärna har programmerat likhetstecken mellan Japan och Samsung?
    Sydkorea är inte så illa det heller.
  • Anonym (Applemos)
    Aniiee skrev 2026-01-22 09:37:45 följande:
    Står även på listan jag kopierade in från AlltomPC, att samsung är sydkoreanskt, som jag tyckte att jag läste igenom:D
  • Tremere

Det beror helt på vilket företag man bojkottar. Många klassiska varumärken som Coca-Cola, Pepsi eller McDonald?s produceras lokalt i Europa via dotterbolag och franchisetagare. En bojkott här slår därför oftast mot europeiska jobb och handlare snarare än mot huvudkontoret i USA.

Vill man att en bojkott faktiskt ska märkas på den amerikanska marknaden är digitala tjänster betydligt mer effektiva. Exempel är Google, Meta, Microsoft, Amazon (särskilt AWS), Apple (tjänster), Netflix, Adobe och Salesforce. Där går intäkterna direkt till det amerikanska bolaget utan lokal produktion som mellanled.

Generellt är konsumentbojkotter ganska svaga om de sker i det tysta. De får verklig effekt först när många deltar, när målet är tydligt och när det gäller prenumerationer eller affärskritiska tjänster snarare än enstaka köp i butik.

• Aniiee
    Anonym (Applemos) skrev 2026-01-22 13:25:54 följande:
    Ja men så är det ju!
    Kan meddela att det inte är första gången jag säger att Samsung är japanskt och blir rättad????
    Fattar inte varför min hjärna har programmerat likhetstecken mellan Japan och Samsung?
    Sydkorea är inte så illa det heller.
    Anonym (Applemos) skrev 2026-01-22 13:28:44 följande:
    Står även på listan jag kopierade in från AlltomPC, att samsung är sydkoreanskt, som jag tyckte att jag läste igenom:D

Blir så ibland. Jag tänker alltid att Ubisoft är kanadensiskt, när det egentligen är franskt.
  • KimLinnefeldt

Vi har slutat med Coca-Cola. Har ställt in planerna på en långresa till Californien i år. Vill gärna bojkotta mer, men jag är lite slarvig. Bytte schampo men bytte tillbaka för att det är så bra.

Svar på tråden Kan du tänka dig att bojkotta exvis Apple-produkter?