• Anonym (Adjö USA)

Kan du tänka dig att bojkotta exvis Apple-produkter?

Eftersom många klagar på att USA (eller rättare sagt Trump) gått totalt överstyr så undrar jag vad du skulle kunna tänka dig att göra som kan få effekt om många hänger på.  Kan du exvis tänka dig att avstå Apple-produkter? Välja en annan elbil än Tesla? Skippa amerikanska drycker såsom cola? Antar det är svårt att ersätta diverse amerikanska molntjänster och appar, men har någon bra tips så ge dom gärna. Välja andra betalkort, men vilka alternativ finns?

• Svar på tråden Kan du tänka dig att bojkotta exvis Apple-produkter?
  • Anonym (Applemos)
    Aniiee skrev 2026-01-22 09:37:45 följande:
    Snabb rättning från mig: Samsung är loreanskt. Vill ju ha japanskt får du köpa Sony.
    Ja men så är det ju!
    Kan meddela att det inte är första gången jag säger att Samsung är japanskt och blir rättad????
    Fattar inte varför min hjärna har programmerat likhetstecken mellan Japan och Samsung?
    Sydkorea är inte så illa det heller.
  • Anonym (Applemos)
    Aniiee skrev 2026-01-22 09:37:45 följande:
    Snabb rättning från mig: Samsung är loreanskt. Vill ju ha japanskt får du köpa Sony.
    Står även på listan jag kopierade in från AlltomPC, att samsung är sydkoreanskt, som jag tyckte att jag läste igenom:D
  • Tremere

Det beror helt på vilket företag man bojkottar. Många klassiska varumärken som Coca-Cola, Pepsi eller McDonald?s produceras lokalt i Europa via dotterbolag och franchisetagare. En bojkott här slår därför oftast mot europeiska jobb och handlare snarare än mot huvudkontoret i USA.

Vill man att en bojkott faktiskt ska märkas på den amerikanska marknaden är digitala tjänster betydligt mer effektiva. Exempel är Google, Meta, Microsoft, Amazon (särskilt AWS), Apple (tjänster), Netflix, Adobe och Salesforce. Där går intäkterna direkt till det amerikanska bolaget utan lokal produktion som mellanled.

Generellt är konsumentbojkotter ganska svaga om de sker i det tysta. De får verklig effekt först när många deltar, när målet är tydligt och när det gäller prenumerationer eller affärskritiska tjänster snarare än enstaka köp i butik.

• Aniiee
    Anonym (Applemos) skrev 2026-01-22 13:25:54 följande:
    Ja men så är det ju!
    Kan meddela att det inte är första gången jag säger att Samsung är japanskt och blir rättad????
    Fattar inte varför min hjärna har programmerat likhetstecken mellan Japan och Samsung?
    Sydkorea är inte så illa det heller.
    Anonym (Applemos) skrev 2026-01-22 13:28:44 följande:
    Står även på listan jag kopierade in från AlltomPC, att samsung är sydkoreanskt, som jag tyckte att jag läste igenom:D

Blir så ibland. Jag tänker alltid att Ubisoft är kanadensiskt, när det egentligen är franskt.
    Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
  • KimLinnefeldt

Vi har slutat med Coca-Cola. Har ställt in planerna på en långresa till Californien i år. Vill gärna bojkotta mer, men jag är lite slarvig. Bytte schampo men bytte tillbaka för att det är så bra.

• Tow2Mater

Röstar du V eller MP stödjer du Trump.

Tillsammans röstade extremhögern, en del konservativa, vänsterpartister och miljöpartister för att pröva Mercosuravtalet i EU-domstolen. Det kan ta upp till två år innan det är klart. 

De vann med bara tio ledamöters övervikt. Fem svenska röster hade alltså kunnat förändra utfallet.

I omröstningen blev Miljöpartiet och Vänsterpartiet tungan på vågen för att skjuta upp hela avtalet. Den enda som gynnas av det är Donald Trump.

www.aftonbladet.se/ledare/a/wrea25/mercosuravtalet-v-och-mp-lyckas-hjalpa-trump-att-satta-at-eu

• Anonym (Roefwen)

Nej, verkligen inget jag bryr mig om.

• Anonym (Alla kan göra något)
    Anonym (qwerty) skrev 2026-01-21 22:55:36 följande:

Använder inte Apple och kör ingen Tesla idag, har inte Netflix eller prime eller HBO heller.

Hur är det själv, kan du avstå Fisbook, Instagram, McDonalds, olika typer av alkohol och allt annat som gynnar USA? Mediciner, kan du sluta ta dem? Tror du att just det du köper gynnar USA eller bara deras marknad eller hur är tanken här?

Vi är många som redan agerat i minst ett år och "tanken" är att alla gör så mycket de kan, det som de tycker känns rimligt.

Jag väljer annat än
    Heinz, Colgate, Yes, Listerine, CocaCola Company, Marabou, burgarkedjor osv osv.

Har avslutat Threads, X, Amazon, Ebay, Netflix och utvärderar Bluesky som social ersättare.
  • Anonym (Alla kan göra något)
    Tremere skrev 2026-01-22 16:05:55 följande:

Det beror helt på vilket företag man bojkottar. Många klassiska varumärken som Coca-Cola, Pepsi eller McDonald?s produceras lokalt i Europa via dotterbolag och franchisetagare. En bojkott här slår därför oftast mot europeiska jobb och handlare snarare än mot huvudkontoret i USA.

Det där är ju bara feltänk. Folk med dålig fantasi kommer inte sluta äta burgare, då blir det nya burgarjobb på andra burgarhak. 
  • Random Name

Jag har nog aldrig trott på bojkott i någon större omfattning. Det kanske funkar ett tag men sedan faller folk tillbaka i sina gamla vanor. Försämra inte din livssituation för att det för närvarande sitter ett dement troll i vita huset.

Det jag däremot tror på är opinion. Vi med normal nyhetsrapportering kunde tidigt se Trumps ambitioner (redan 2016) och förfall men det är inte lätt för väldigt många amerikaner som inte sällan sitter framför Fox News som filtrerar allt negativt om Trump 24/7. Å andra sidan så är det numera till 98% absurda feberdrömmar från vita huset så Fox får desperat hitta en twist på det hela. Flamsa bort det eller göra en double down. Eller börja prata om transpersoner när Trump gjort något riktigt tokigt.

Häromdagen var jag på en lunchrestaurang där det satt tre amerikaner och åt. Jag har ALDRIG hört amerikaner prata så lågt. De nästan viskade. Unikt! Jag har bott i USA och många vänner jag talat med skäms och det är stora förändringar i rullning, men det tar tid.

Personligen kommer jag inte jobba aktivt på bojkott, däremot kommer jag aldrig någonsin besöka USA så länge nuvarande ledning sitter där. Förtroendet är kraftigt skadeskjutet och det kommer ta LÅNG tid innan någon vågar se USA som en pålitlig partner igen. Men Trump och company tror ju att ensam är stark så, good luck with that.

Trump har lyckats göra Europa till en persona non grata och de amerikaner som vill resa i framtiden måste tyvärr betala priset. Inte rättvist.

• Tecum

Bojkotter brukar inte fungera i längden och även om de gör det tar det lång tid innan effekterna märks. Bäst är snabba bojkotter som syns direkt och i detta fall är det att avstå alla typer av resor till USA, både turism, elev/idrottsutbyte och tjänsteresor.

Svar på tråden Kan du tänka dig att bojkotta exvis Apple-produkter?