• Anonym (Borde ha litat på mig själv)

SGI vid egen uppsägning??

Är det någon som sagt upp sig och vet vad som hände med SGIn???

Jag har varit dum nog och lyssnat alldeles för mycket på andras råd under alldeles för lång tid. Dett gör att jag nu står i en situation där jag är totalt utmattad och sjukskriven för det. Det finns nu en stor risk att jag kommer behöva säga upp mig själv. Är det någon som vet vad som hände med min SGI då?  Jag har frågade fler myndigheter men ingen har hitintills gett mig något svar.

Jag vill inte ha en massa tips eller råd om andra saker utan vill bara veta om någon har erfarenhet eller vet vad som händer  med SGIn i denna situation.
  • Svar på tråden SGI vid egen uppsägning??
  • Dennis

Du måste skriva in dig på arbetsförmedlingen samma dag som du blir arbetslös för att skydda din SGI annars nollas den.
    Du kan skydda den om du är sjukskriven eller föräldraledig på försäkringskassan eller studerar 5 dagar i veckan.

• Anonym (GG)
    Anonym (Borde ha litat på mig själv) skrev 2026-01-23 17:49:14 följande:
    SGI vid egen uppsägning??

Är det någon som sagt upp sig och vet vad som hände med SGIn???

Jag har varit dum nog och lyssnat alldeles för mycket på andras råd under alldeles för lång tid. Dett gör att jag nu står i en situation där jag är totalt utmattad och sjukskriven för det. Det finns nu en stor risk att jag kommer behöva säga upp mig själv. Är det någon som vet vad som hände med min SGI då?  Jag har frågade fler myndigheter men ingen har hitintills gett mig något svar.

Jag vill inte ha en massa tips eller råd om andra saker utan vill bara veta om någon har erfarenhet eller vet vad som händer  med SGIn i denna situation.
    På vilket sätt man slutar en anställning har inget med SGI:n att göra. Det gäller samma som alltid att man ska anmäla sig på AF första arbetslösa dag dvs första vardagen efter din sista arbetsdag. 
  • Anonym (...)

Så länge du får beviljat sjukpenning så är din sgi skyddad.

Tack för svar hitintills 

Att jag ska anmäla mig till Arbetsförmedlingen vet jag.

Min sjukskrivning går ut och Försäkringskassan har redan flaggat för att jag kanske inte kommer kunna få mer sjukpenning bevilja då det klart och tydligt står att det är arbetsrelaterat och att jag behöver byta jobb. Pga av alla samtal kopplat till arbetet, anställning och allt annat jag tvingats göra är jag i sämre skick nu än för 3 mån. 
    Läkaren vill egentligen sjukskriva mig på heltid ett tag till och sedan upptrappning mot annat men då måste anställningen avslutas först. På läkaren låt det som SGIn riskerade OM jag tvingas säga upp mig själv. Det verkade också som att de skulle bli svårare att få till en ny sjukskrivning godkänd av FK on jag säger upp mig själv en ligt den info jag fått tidigare.

Problemet är tiden, att det är för få dagar att spela på

• Anonym (...)
    Anonym (Borde ha litat på mig själv) skrev 2026-01-24 22:02:48 följande:

Tack för svar hitintills 

Att jag ska anmäla mig till Arbetsförmedlingen vet jag.

Min sjukskrivning går ut och Försäkringskassan har redan flaggat för att jag kanske inte kommer kunna få mer sjukpenning bevilja då det klart och tydligt står att det är arbetsrelaterat och att jag behöver byta jobb. Pga av alla samtal kopplat till arbetet, anställning och allt annat jag tvingats göra är jag i sämre skick nu än för 3 mån. 
    Läkaren vill egentligen sjukskriva mig på heltid ett tag till och sedan upptrappning mot annat men då måste anställningen avslutas först. På läkaren låt det som SGIn riskerade OM jag tvingas säga upp mig själv. Det verkade också som att de skulle bli svårare att få till en ny sjukskrivning godkänd av FK on jag säger upp mig själv en ligt den info jag fått tidigare.

Problemet är tiden, att det är för få dagar att spela på

Vänta med att säga upp dig då? Vem ska tvinga dig att säga upp dig jag förstår inte.

Om du är sämre nu så kanske läkaren behöver istället sjukskriva dig mot ALLA yrken på arbetsmarknaden. 

Försäkringskassan kommer inte godkänna sjukskrivning mit det jobb jag har längre.

Läkaren kan inte sjukskriva mig mot hela arbetsmarknaden så länge jag har kvar min tjänsten 

• Anonym (...)
    Anonym (Borde ha litat på mig själv) skrev 2026-01-25 00:11:58 följande:

Försäkringskassan kommer inte godkänna sjukskrivning mit det jobb jag har längre.

Läkaren kan inte sjukskriva mig mot hela arbetsmarknaden så länge jag har kvar min tjänsten 

Varför skulle läkaren inte kunna göra det? Det gör ju andra läkare. Han ska intyga hur sjuk du är, ingenting annat.
  • Jemp

Även om SGI skyddas verkar du få betydligt lägre ersättning som arbetslös och sjukskriven. 

Hjälp min utmattade hjärna fatt

Är SGIn skyddad under en period om jag säger upp mig själv även om ingen sjukskrivning finns? (Förutsatt att jag anmält mig till Arbetsförmedlingen samma dag)

Förstår att ni alla vill hjälpa och tack för det. Normalt sett hade jag blivit överlycklig av alla tips och trådar att dra vidare i men Tyvärr är min förmåga att sortera och tolka info såpass nedsatt att alla info utöver direkt svar på frågan ställer till mer än det gör nytta 

• Anonym (dgdgh)
    Anonym (Borde ha litat på mig själv) skrev 2026-01-25 12:46:37 följande:

Tyvärr är min förmåga att sortera och tolka info såpass nedsatt att alla info utöver direkt svar på frågan ställer till mer än det gör nytta 

I så fall måste du prata med FK direkt, det finns ingen garanti att dom svar du får här är korrekta.
  • Anonym (GG)

Det där stämmer inte alls! Du ska verkligen INTE säga upp dig i tron att du måste det för att vara fortsatt sjukskriven.

Såhär är det. Du har väl varit sjukskriven 180 dagar nu misstänker jag? Då är man i nästa fas i rehabkedjan vilket innebär just att om man ska vara fortsatt sjukskriven så är det inte bara emot det jobb man har utan alla jobb. Alltså att arbetsförmågan inte bara är nedsatt vad gäller det jobb man har utan att man inte skulle kunna arbeta med något annat heller för närvarande. Sen finns det även undantag från den regeln t ex om man förväntas kunna återgå i tjänst inom ett år. Men det betyder ABSOLUT INTE att man behöver säga upp sig.
  • Anonym (...)
    Anonym (GG) skrev 2026-01-25 17:36:19 följande:
    Det där stämmer inte alls! Du ska verkligen INTE säga upp dig i tron att du måste det för att vara fortsatt sjukskriven.

Såhär är det. Du har väl varit sjukskriven 180 dagar nu misstänker jag? Då är man i nästa fas i rehabkedjan vilket innebär just att om man ska vara fortsatt sjukskriven så är det inte bara emot det jobb man har utan alla jobb. Alltså att arbetsförmågan inte bara är nedsatt vad gäller det jobb man har utan att man inte skulle kunna arbeta med något annat heller för närvarande. Sen finns det även undantag från den regeln t ex om man förväntas kunna återgå i tjänst inom ett år. Men det betyder ABSOLUT INTE att man behöver säga upp sig.
    Somliga läkare har tyvärr sina egna ideer om sådana här saker. TS läkare verkar tro att han inte kan sjukskriva mot hela arbetsmarknaden om inte TS säger upp sig först. 

Jag kommer aldrig kunna gå tillbaka till mitt jobb.
    För varje dag det ens pratas om det blir jag sämre, så jag måste få ett avslut på ett eller annat sätt NU. Så jag kan börja läka.

Grunden till att jag frågar om SGI är att en vårdinsats jag egentligen behöver men som inte kommer kunna genomföras om möjlighet till sjukskrivning inte finns. 

• Meddelande borttaget
Svar på tråden SGI vid egen uppsägning??