• Anonym (Mor)

Är det ok att tränare lägger ut bilder på privat konto?

Är det ok att tränare i barnlag lägger upp bilder på barnen på sitt privata, öppna konto? Det är bilder från i princip varje match med tydliga bilder på barnens ansikte. Inläggen har ingen koppling till laget, utan är till för att tränaren ska berätta om sin och sitt barns prestation. 

Jag känner mig inte bekväm med detta. Vi är restriktiva med barnen på sociala medier, men har sagt ja till bilder i föreningens regi. Inte till en hobbyinfluencer.

Vad säger ni? 

• Svar på tråden Är det ok att tränare lägger ut bilder på privat konto?
  • EpicF

Nej, det är självklart inte ok. Ansiktena ska vara blurrade så länge man inte har tillstånd att lägga ut offentliga bilder på andra barn. 

• EpicF

Dessutom stå strider det mot GDPR då bilder räknas som personuppgifter. Så det kan ni faktiskt anmäla. Kruxet är dock att han äger upphovsrätten till bilder, men har oavsett inte rätt att publicerade öppet utan tillstånd. 

• EpicF
    Anonym (m) skrev 2026-01-24 12:44:02 följande:
    Då får ni väl hålla er hemma då. Går man ut i samhället så får vem som helst ta kort och använda på sina sidor om det inte är i något brottsligt syfte då.
    Efter samtycke från barnets förälder eller personen i fråga.... bilder räknas som personuppgifter och kan i många fall strida mot GDPR. Finns grund till att det knappt existerar skolkataloger längre. 
  • EpicF
    Anonym (m) skrev 2026-01-24 14:50:56 följande:
    Fast dina barn blir ju likväl "exponerade" som du kallar det? Så vad spelar det för roll för dig om det hade varit den andra anledningen?
    Hade det varit för klubbens räkning så hade ts godkänd det eftersom klubben hade frågat. Tränaren i fråga har inte fått samtycke från föräldrarna att exponera deras barn. 
  • Anonym

Så många i den här tråden som tycker att det är helt okej att en privatperson lägger upp idrottande barn på sin privata facebook.
    Så, jag ska gå ner till IP och fota barn på träning för tydligen är det ett helt normalt beteende?
    Sen ska jag lägga upp dem på min kanal med många följare och tagga vilket lag det är och var de tränar. Det är en sportkanal som jag försöker dra följare till. Idrottande barn kan säkert dra följare!

• Anonym (eh)
    Anonym (Soccer) skrev 2026-01-24 22:06:58 följande:
    Ändå lite obstinat.

Om man nu inte gillar att tränaren lägger tupp bilder är det bara att messa honom något I stil med:

"Hej Anders!
    Tack för allt jobb du gör för laget! Det är verkligen något vi är glada för. 
    Jag ser att du lägger upp bilder på laget på dina sociala medier. Jag skulle uppskatta om du kunde låta bli att posta vårt barn då vi är lite oroliga för vad som kan hända om bilderna hamnar i orätta använder.

Tack på förhand!

/Förälder"

Nej, verkligen inte om du hängt med i debatten och även sett vad AI kan göra med bilder. Jag har själv nyss snokat upp en minderårig genom taggningar och jag ville inget illa med det turligt nog men ack vad det kändes fel att kunna göra det. 

En tränare som jobbar med barn borde inte vara helt clueless om debatten, gdpr etc. Ofta är fotbollstränare föräldrar vilket denna verkar vara plus det faktum att vill man öka sina följare... Nej man lyckas inte missa att andra inte brukar tycka det är ok att deras barn publiceras. Jag säger inte att tränaren behöver avsättas men klubben får ta konversationen, inte enskilda föräldrar.

• Anonym (W)

Jag hade bara sagt något kort som inte kunde missuppfattas - t ex: Kan du vara snäll och sluta lägga upp bilder på mitt barn på sociala medier? 

Om han inte lyssnar skulle jag anmäla honom till klubben. 

Han är ute på hal is och det måste han få veta. Annars kommer han bara fortsätta. 

Här kan han läsa vad som gäller inom t ex svensk fotboll: aktiva.svenskfotboll.se/spelare/vardegrund/om-att-filma-barn-och-unga/ 

• Agda90

Jag är aktiv i en idrottsförening där vi är ute på en hel del tävlingar. Vi lämnar ut informationslappar inför varje ny säsong där föräldrar fyller i vad vi får och inte får göra gällande fotografering (bland annat). 
    Får barnet finnas på bild 
    1. socialamedier
    2. klubbens egna hemsida
    3. Förekomma med bild och namn i tidningar. (intervjuer förekommer då en utövare är sportjournalist och snappar upp väldigt snabbt om våra utövare är på tävling)

Vi är även tydliga med  att vi inte kan påverka vem som fotograferar på tävling och var dessa bilder läggs ut. Där får vårdnadshavarna själva vara på plats och ha koll. 

Vi är noga med att enbart använda klubbens fb och instagram. Dock vill vi få spridning på inläggen för att locka till fler medlemmar så många av oss som är aktiva i föreningen delar dessa inlägg. Men vi lägger ALDRIG ut något inlägg med någons barn på egna sidor. Det hade vi i styrelsen inte accepterat och efter ett par tillsägningar (beroende på situation) hade personen riskerat att bli avstängd. 

Vi informerar alltid barnen innan vi tar foto. De är där för att utöva sin sport, inte för att vara fotomodeller, men ibland behöver vi förnya våra bilder till olika ändamål. Då går vi ut med info om det innan så att barnen vet om att vid x övning kommer det finnas någon som fotar och varför. Har vi barn som inte får förekomma på bild så delar vi upp de tränande barnen i två grupper och fotograferar bara den som får synas på bild. Ingen känner sig utpekad och alla får vara delaktiga. 

Så det här hade jag lyft med någon ansvarig på klubben. För jag hade inte uppskattat om mina barn förekom på en influensers sida. 

• Anonym (W)
    Agda90 skrev 2026-01-26 13:07:25 följande:

Jag är aktiv i en idrottsförening där vi är ute på en hel del tävlingar. Vi lämnar ut informationslappar inför varje ny säsong där föräldrar fyller i vad vi får och inte får göra gällande fotografering (bland annat). 
    Får barnet finnas på bild 
    1. socialamedier
    2. klubbens egna hemsida
    3. Förekomma med bild och namn i tidningar. (intervjuer förekommer då en utövare är sportjournalist och snappar upp väldigt snabbt om våra utövare är på tävling)

Vi är även tydliga med  att vi inte kan påverka vem som fotograferar på tävling och var dessa bilder läggs ut. Där får vårdnadshavarna själva vara på plats och ha koll. 

Vi är noga med att enbart använda klubbens fb och instagram. Dock vill vi få spridning på inläggen för att locka till fler medlemmar så många av oss som är aktiva i föreningen delar dessa inlägg. Men vi lägger ALDRIG ut något inlägg med någons barn på egna sidor. Det hade vi i styrelsen inte accepterat och efter ett par tillsägningar (beroende på situation) hade personen riskerat att bli avstängd. 

Vi informerar alltid barnen innan vi tar foto. De är där för att utöva sin sport, inte för att vara fotomodeller, men ibland behöver vi förnya våra bilder till olika ändamål. Då går vi ut med info om det innan så att barnen vet om att vid x övning kommer det finnas någon som fotar och varför. Har vi barn som inte får förekomma på bild så delar vi upp de tränande barnen i två grupper och fotograferar bara den som får synas på bild. Ingen känner sig utpekad och alla får vara delaktiga. 

Så det här hade jag lyft med någon ansvarig på klubben. För jag hade inte uppskattat om mina barn förekom på en influensers sida. 

Jag ser ett problem här och det gäller förstås inte bara er förening. 

Det första är att informera alla åskådare om att man inte lägger ut bilder på sociala medier, men förstås kan filma sitt eget barn.

Det andra är att informera barnen när ni tar foto. Ni ska väl även informera föräldrarna? 

Barnen är ju inte där för att vara era reklamskyltar för att värva fler spelare. De borde rimligtvis ha samma skydd från att bli fotograferade inom idrotten som de har i skolan. 
  • Agda90
    Anonym (W) skrev 2026-01-26 14:24:10 följande:
    Jag ser ett problem här och det gäller förstås inte bara er förening. 

Det första är att informera alla åskådare om att man inte lägger ut bilder på sociala medier, men förstås kan filma sitt eget barn.

Det andra är att informera barnen när ni tar foto. Ni ska väl även informera föräldrarna? 

Barnen är ju inte där för att vara era reklamskyltar för att värva fler spelare. De borde rimligtvis ha samma skydd från att bli fotograferade inom idrotten som de har i skolan. 
    Vår förening anordnar inga egna tävlingar. Däremot är barnen anmälda till tävlingar. Då åker vårdnadshavare till andra klubbar/orter med sina barn för att barnen ska tävla. Det är i dessa sammanhang som vi informerar vårdnadshavare att vi, vår förening, inte kan påverka hur andra gör. 

När det gäller att vi informerar barnen. Jag skrev i mitt inlägg att vårdnadshavare inför varje nytt år fyller i lappar med vad de godkänner att deras barn får och inte får vara med på när det gäller fotografering och i vilka sammanhang. 
    Vi fotograferar 1-2 gånger per år för att uppdatera olika sidor, eller för att vi ska vara med på evenemang, göra reklam för att locka sponsorer, samla in dokumentation för klubbens skull (vår förening firade nyligen 60 år och det firades ganska stort, då vill man kunna se vad som har hänt genom åren). 
    Vid dessa tillfällen tar vi INTE in samtycke från vårdnadshavarna för de har redan lämnat in den lappen till oss i början av året. Vi informerar barnen för alla har olika viljor och vissa vill inte vara med på fotografering även om deras föräldrar har sagt ja till det. 

Reklamskyltar.... ja du. Gå in på vilken kommunal hemsida som helst och surfa runt lite. Det finns bilder på både personal och barn. Är dessa barn reklamskyltar som du menar?

En förening behöver få in sponsorer för att få in pengar. Föräldrarna skiter inte pengar som de kan strö hej vilt runtomkring sig. Om vi gör en liten folder, eller publicerar bilder på vår hemsida/fb/instagram för att våra sponsorer ska synas (loggan finns på matchställ) då är det ett väldigt lågt pris att betala för att föreningen ska få in lite mer pengar för att kunna gå runt. 

Barnen ÄR skyddade. Inget sker mot barnens vilja. 
  • Anonym (L)
    Anonym (Mor) skrev 2026-01-24 10:35:08 följande:
    Är det ok att tränare lägger ut bilder på privat konto?

Är det ok att tränare i barnlag lägger upp bilder på barnen på sitt privata, öppna konto? Det är bilder från i princip varje match med tydliga bilder på barnens ansikte. Inläggen har ingen koppling till laget, utan är till för att tränaren ska berätta om sin och sitt barns prestation. 

Jag känner mig inte bekväm med detta. Vi är restriktiva med barnen på sociala medier, men har sagt ja till bilder i föreningens regi. Inte till en hobbyinfluencer.

Vad säger ni? 

Nej inte bra! De andra barnens ansikten ska inte vara identifierbara på fotot!
Svar på tråden Är det ok att tränare lägger ut bilder på privat konto?