Anonym (W) skrev 2026-01-26 14:24:10 följande:
Jag ser ett problem här och det gäller förstås inte bara er förening.
Det första är att informera alla åskådare om att man inte lägger ut bilder på sociala medier, men förstås kan filma sitt eget barn.
Det andra är att informera barnen när ni tar foto. Ni ska väl även informera föräldrarna?
Barnen är ju inte där för att vara era reklamskyltar för att värva fler spelare. De borde rimligtvis ha samma skydd från att bli fotograferade inom idrotten som de har i skolan.
Vår förening anordnar inga egna tävlingar. Däremot är barnen anmälda till tävlingar. Då åker vårdnadshavare till andra klubbar/orter med sina barn för att barnen ska tävla. Det är i dessa sammanhang som vi informerar vårdnadshavare att vi, vår förening, inte kan påverka hur andra gör.
När det gäller att vi informerar barnen. Jag skrev i mitt inlägg att vårdnadshavare inför varje nytt år fyller i lappar med vad de godkänner att deras barn får och inte får vara med på när det gäller fotografering och i vilka sammanhang.
Vi fotograferar 1-2 gånger per år för att uppdatera olika sidor, eller för att vi ska vara med på evenemang, göra reklam för att locka sponsorer, samla in dokumentation för klubbens skull (vår förening firade nyligen 60 år och det firades ganska stort, då vill man kunna se vad som har hänt genom åren).
Vid dessa tillfällen tar vi INTE in samtycke från vårdnadshavarna för de har redan lämnat in den lappen till oss i början av året. Vi informerar barnen för alla har olika viljor och vissa vill inte vara med på fotografering även om deras föräldrar har sagt ja till det.
Reklamskyltar.... ja du. Gå in på vilken kommunal hemsida som helst och surfa runt lite. Det finns bilder på både personal och barn. Är dessa barn reklamskyltar som du menar?
En förening behöver få in sponsorer för att få in pengar. Föräldrarna skiter inte pengar som de kan strö hej vilt runtomkring sig. Om vi gör en liten folder, eller publicerar bilder på vår hemsida/fb/instagram för att våra sponsorer ska synas (loggan finns på matchställ) då är det ett väldigt lågt pris att betala för att föreningen ska få in lite mer pengar för att kunna gå runt.
Barnen ÄR skyddade. Inget sker mot barnens vilja.