Hur mycket kostar det att ta körkort?
Förstår att det självklart varierar beroende på hur duktig man är, hur mycket man har övningskört osv. Men på ett ungefär.
Vill öronmärka endel av barnens sparande till körkortet.
Förstår att det självklart varierar beroende på hur duktig man är, hur mycket man har övningskört osv. Men på ett ungefär.
Vill öronmärka endel av barnens sparande till körkortet.
Räkna med minimum 20.000 så har du samtidigt täckt alla avgifter som tillkommer. Troligen kan du räkna med lite mer än så .
25,000 30,000???
Har ni tänkt köra privat eller på körskola? Äldsta tog körkort förra året och det var definitivt inte några 15.000 för det. Vi körde privat. Sen de obligatoriska momenten då med halkkörning som var dyrast som kostade runt 2.000.
Uppkörningen var ganska dyr också då vi valde att köra upp med deras bil. Tror det kostade 1.700. Vi tog en lektion som var ett erbjudande i samband med halkkörningen, 650kr. Inga andra lektioner och en app för teorin som kostade 3-400. Sen själva provet för teorin då ca 4-500.
Har ni tänkt köra privat eller på körskola? Äldsta tog körkort förra året och det var definitivt inte några 15.000 för det. Vi körde privat. Sen de obligatoriska momenten då med halkkörning som var dyrast som kostade runt 2.000.
Uppkörningen var ganska dyr också då vi valde att köra upp med deras bil. Tror det kostade 1.700. Vi tog en lektion som var ett erbjudande i samband med halkkörningen, 650kr. Inga andra lektioner och en app för teorin som kostade 3-400. Sen själva provet för teorin då ca 4-500.
-forts- Körkorttillståndet hade vi från moppekortet, sen är det Risk-Ettan och handledarutbildning, typ 500 st.
Det som gör att det seglar iväg är om man tar många lektioner på körskola.
25,000 30,000???
Min äldsta son är precis klar med sitt och jag tror vi landade på 22-23k.
Jag vet inte exakt "vad som kostade vad" eller om det är poster här som inte kostar alls. Men från ett år sen när han/vi började så är det tillstånd, handledarkurs, risk 1 + 2, teori kurs och prov (där ingick lektioner + en app som han fick åtkomst till för att öva hemma) och totalt 12 körlektioner a 70 min. Vi hade köpt ett paket på 10 men la till 2st för att vässa vissa moment nu när det dessutom blev rejält vinterväglag. Och sen uppkörningen. Har kört hemma totalt kanske 25-30 tillfällen.
Han hade önskat sig pengar i present på 18-årsdagen så vi har haft en liten pott att ta av, resten har vi föräldrar lagt till.
Jag skulle säga kostnaden beror till större delen på barnet själv. Är det moget nog att ta körkort vid 18 ? Är hen tillräckligt motiverat? Finns läshuvudet?
Jag vet många föräldrar som suckat högt när pengarna rullat iväg på körlektion efter körlektion när barnet egentligen inte var varken mogen eller motiverad. Bra att kanske ha med i bakhuvudet när det närmar sig.
Många av mina jämnåriga vänner i gymnasiet skulle ha mått bättre av att slippa undan kravet på körkort några år till så har dom fixat det bättre.
Själv tog jag körkort först vid 30 när jag insåg behovet av det när jag själv var mamma och bodde i glesbygd.
Jag skulle säga kostnaden beror till större delen på barnet själv. Är det moget nog att ta körkort vid 18 ? Är hen tillräckligt motiverat? Finns läshuvudet?
Jag vet många föräldrar som suckat högt när pengarna rullat iväg på körlektion efter körlektion när barnet egentligen inte var varken mogen eller motiverad. Bra att kanske ha med i bakhuvudet när det närmar sig.
Många av mina jämnåriga vänner i gymnasiet skulle ha mått bättre av att slippa undan kravet på körkort några år till så har dom fixat det bättre.
Själv tog jag körkort först vid 30 när jag insåg behovet av det när jag själv var mamma och bodde i glesbygd.
För mina tvillingar blev det 25000 för en och drygt 30000 för syskonet. Det tog längre tid och flera uppkörningar för den ena .
Vi körde ganska lite privat, min man tränade lite på parkeringar med dem, men det mesta gjordes av körskolan. Sen fick de också köra lite mängdträning privat när de var nästan klara. Typ köra när vi skulle åka någonstans ändå.
Mina tvillingar gick en intemsivkurs på sommaren mellan tvåan och trean i gymnasiet.
Så de hade båda körkortet när de tog studenten. Intensivkurs tyckte vi var praktiskt, allt ingick , och körskolan planerade allt, teori, körlektioner 24 st tror jag och riskerna och risktvåan och träning innan uppkörning och uppkörningen i skolans bil.
Men vill man spara pengar blir det nog oftast mycket billigare privat förstås. Jag vet flera som inte tog en enda körlektion. Så det är ju väldigt olika. Vi ville inte köra med dem privat, tyckte att körskolan lärde ut bättre än vi kunde och vi hade pengarna.
Jag la 30 000 ungefär för 15-20 år sedan. Då gjorde jag allt på trafikskolan. Ingen övning privat alls.
Bestämt att öronmärka 30k för säkerhets skull. Tack för hjälpen alla!
Bestämt att öronmärka 30k för säkerhets skull. Tack för hjälpen alla!