• Mildamatilda16

Akut torra läppar, hjälp!

Jag var sedan i höstas så extremt torra läppar. Jag har testat Decubals lips and dra spots, vanliga läppbalsam, bepanthen, Locobase repair, men inget hjälper. Har inte gjort några förändringar för övrigt, dricker mycket vatten, äter lagon hälsosamt, dricker sparsamt med alkohol. Jag använder sällan läppstift och sånt, men de få gånger jag gjort det senaste månaderna känns det som att läpparna börjar flagna. När jag vaknar på morgonen är jag så torr så hela munnen snörper ihop sig. Vad är det för fel och vad gör man?

• Svar på tråden Akut torra läppar, hjälp!
  • cosinus

För mig funkar lypsyl bra.

En kompis var helt maniskt beroende av försvarets hudsalva, provade köpa en sån själv och insåg att det kändes bra för stunden men att det i förlängningen torkade ut så det inte gick bara utan. Gick tillbaka till lypsyl och sa det åt honom. Han köpte då lypsyl och klarade sig snart utan salva alls.

men det är säkert individuellt vad som funkar men mina bästa är lypsyl och vanligt vaselin

• Anonym (Carm)
    Anonym (o) skrev 2026-01-24 17:20:01 följande:

Lypsyl är väldigt beroendeframkallande, det finns många bättre märken. Undvik tungan mer än som nödlösning.

TS: Carmex räddade mig en vinter. Salvor med bivax eller ringblomma kan också vara bra. Okeeffes brukar rekommenderas.

Carmex är superbra! Även O'Keeffes. 
  • Postman

Sluta att använda alla produkter på läpparna och låt kroppen själv styra det. Jag tror att dessa produkter torkar ur istället för att ni ska köpa mer och mer. 

• Anonym (Carm)
    Postman skrev 2026-01-26 07:23:07 följande:

Sluta att använda alla produkter på läpparna och låt kroppen själv styra det. Jag tror att dessa produkter torkar ur istället för att ni ska köpa mer och mer. 

Jag vet inte om det är för sent? Läppbalsam och annat klet är beroendeframkallande. Eller det kanske funkar med långsam avvänjning?
    Både min pappa och min sambo har aldrig smörjt in varken läppar eller ansikte. Och ingen av dem har onormal torrhet varken i ansiktet eller läpparna.
    Sambon använder handkräm på händer och läppar någon gång när det varit kallt länge. 1-3 ggr varje vinter.
    Så det ligger mycket i vad du säger.
  • Postman
    Anonym (Carm) skrev 2026-01-26 07:33:51 följande:
    Jag vet inte om det är för sent? Läppbalsam och annat klet är beroendeframkallande. Eller det kanske funkar med långsam avvänjning?
    Både min pappa och min sambo har aldrig smörjt in varken läppar eller ansikte. Och ingen av dem har onormal torrhet varken i ansiktet eller läpparna.
    Sambon använder handkräm på händer och läppar någon gång när det varit kallt länge. 1-3 ggr varje vinter.

Har aldrig heller använt nåt på varken läppar och ansikte och jag har inga problem. 

Kanske detta går att använda i en övergångsperiod. 
    https://www.apoteket.se/produkt/apoteket-vit-vaselin-100-ml-tub-1003066/?gclsrc=aw.ds&&utm_source=google&gad_source=1&gad_campaignid=17398370540&gclid=EAIaIQobChMIkKDP3NCokgMVbwuiAx11gRN5EAQYASABEgIoXvD_BwE

• Anonym (mm)

Fast "låta kroppen själv styra det" var väl vad man gjorde från början, och det funkade inte...är ju därför man ens börjat smörja sig
  • Anonym (Carm)
    Anonym (mm) skrev 2026-01-26 14:03:53 följande:
    Fast "låta kroppen själv styra det" var väl vad man gjorde från början, och det funkade inte...är ju därför man ens börjat smörja sig
    Jag började med Lypsyl helt utan problem, tyvärr. Tror inte att jag är ensam om det.
    Lypsyl hade ju så himla fina färger och goda lukter på sina lypsyl när jag var äldre barn. Tyckte jag då.
    Sen dess är jag torsk. Fast inte så illa som många andra. Varannan dag använder jag nu under den kalla perioden ungefär. Fast bär det med mig alltid, man vet aldrig när läpparna börjar fnasa och göra ont.
  • Anonym (Carm)
    Postman skrev 2026-01-26 08:01:04 följande:

Har aldrig heller använt nåt på varken läppar och ansikte och jag har inga problem. 

Kanske detta går att använda i en övergångsperiod. 
    https://www.apoteket.se/produkt/apoteket-vit-vaselin-100-ml-tub-1003066/?gclsrc=aw.ds&&utm_source=google&gad_source=1&gad_campaignid=17398370540&gclid=EAIaIQobChMIkKDP3NCokgMVbwuiAx11gRN5EAQYASABEgIoXvD_BwE

Billigt också med så stora förpackningar!
  • Anonym (mm)
    Anonym (Carm) skrev 2026-01-26 14:13:46 följande:
    Jag började med Lypsyl helt utan problem, tyvärr. Tror inte att jag är ensam om det.
    Lypsyl hade ju så himla fina färger och goda lukter på sina lypsyl när jag var äldre barn. Tyckte jag då.
    Sen dess är jag torsk. Fast inte så illa som många andra. Varannan dag använder jag nu under den kalla perioden ungefär. Fast bär det med mig alltid, man vet aldrig när läpparna börjar fnasa och göra ont.
    Ja då fanns det ju ingen anledning att börja...men så verkar det inte ha varit för TS? Fast jag kanske har missuppfattat 
  • Anonym (o)

Om det vore så enkelt... Sommartid är jag jättedålig på att ens använda något på läpparna och så fort det blir vinter går läpparna sönder ändå. Jag använder produkter som inte gör att jag måste smörja varje timme, vilket för mig är tex lypsyl= märket 
  • Anonym (o)

lypsyl som i att då måste jag smörja varje timme, inte som att jag använder :P se tidigare post för vad jag använder

• Anonym (o)

Vaselin fungerar inte heller utan torkar ut mina läppar mer, så bara akut ibland om det är vad jag har

• Anonym (Carm)
    Anonym (mm) skrev 2026-01-26 14:21:51 följande:
    Ja då fanns det ju ingen anledning att börja...men så verkar det inte ha varit för TS? Fast jag kanske har missuppfattat 
    Ts anger inget i trådstarten om när det börjades med läppbalsam. Bara att läpparna blivit extremtorra och problematiska på sistone.

Som jag minns det höll var och varannan tjej i mellanstadiet på att smörja Lypsyl eller Labello. Så är nog inget ovanligt. Läpparna luktade gott och fick en liten lyster. Så dumt egentligen.
    Tror inte att så många då hade problem, men vissa förstås.
  • Anonym (Nelly)
    Anonym (Carm) skrev 2026-01-26 07:33:51 följande:

Precis, de har ingen onormal torrhet, det är därför de inte behöver hudkräm. :)
    Själv använde jag nästan aldrig hudkräm när jag var yngre, men nu som snart 50-åring behövs det. Smörjer jag inte spricker huden på händerna och jag får smärtsamma sår. Min sambo har haft torr hud hela livet men är skitdålig på att smörja in sig (gör det typ aldrig) och får eksem och torrsprickor. 

Jag har aldrig upplevt att jag skulle bli beroende av hudkräm. Jag använder det på vintern och när våren kommer behövs det inte längre. 

• Anonym (Carm)
    Anonym (Nelly) skrev 2026-01-26 18:04:26 följande:

Precis, de har ingen onormal torrhet, det är därför de inte behöver hudkräm. :)
    Själv använde jag nästan aldrig hudkräm när jag var yngre, men nu som snart 50-åring behövs det. Smörjer jag inte spricker huden på händerna och jag får smärtsamma sår. Min sambo har haft torr hud hela livet men är skitdålig på att smörja in sig (gör det typ aldrig) och får eksem och torrsprickor. 

Jag har aldrig upplevt att jag skulle bli beroende av hudkräm. Jag använder det på vintern och när våren kommer behövs det inte längre. 

Du har rätt. Händerna blir väldigt dåliga för de flesta på vintern. Speciellt om man är ute mycket i sitt arbete eller med barn etc.
    Det jag pratar om är onödigt användande av läppbalsam från tidig ålder. Jag tror att många, inklusive mig själv, som inte har särskilda hudproblem inte hade behövt smeta på läppbalsam var och varannan dag (eller flera gånger om dagen till och med!) om man inte hade börjat i tidig ålder.
Svar på tråden Akut torra läppar, hjälp!