• Anonym (Rundaarkivet)

Varför har folk så stark tilltro till polisen vid småbrott?

Det är ju numera välkänt att många, mindre allvarliga brott, eller som av polisen anses som mindre allvarliga, bortprioriteras och utredningar läggs ned av olika skäl, ofta pga bristande bevis, frånvaro av vittnen eller för att brottet vid en närmare analys inte visat sig vara något brott.eller kanske är "på gränsen".

När tillochmed bostadsinbrott har låg prio hos polisen borde kanske folk förstå at polisen inte gärna befattar sig med brott som är lindrigare än så, som t,ex förtal, ärekränkning eller ens olaga hot. Särskilt brott som begåtts på nätet verkar polisen nästan strunta i. Anmälde själv en gång ett hot jag fått via Facebook messenger, men polisen menade att jag skulle höra av mig igen först om det hände något, t.ex. om någon brukade våld mot mig eller hotade mig på ett mer "konkret" sätt.

Även kvinnomisshandel verkar polisen många gånger ta lätt på, och det finns väl många kvinnor som kan intyga detta, med män som går fria trots att de misshandlat kvinnor, så att en del kvinnor får flytta till avlägsen ort och skaffa skyddad adress.

Ändå säger vissa även när mindre allvarliga brott begåtts att "Sådant här ser polisen allvarligt på", när det visar sig senare att de inte alls gör det. Varför har många en så naivt stark tilltro till polisen? Vi ser ju också hur gängkriminalitet och skjutningar eskalerar, och då är det självklart att polisen måste prioritera sådant.

• Svar på tråden Varför har folk så stark tilltro till polisen vid småbrott?
  • Tecum

Det handlar inte om tilltro. Gäller det egendomsbrott måste de anmälas för att du ska få ut försäkring. Vid personbrott gäller det att kunna visa på ett mönster, t ex vid stalkning, eller visa på annan regelbunden störning. Eller få fram statistik på att du bor i ett brottsutsatt område för att motivera större polisiär närvaro.

Svar på tråden Varför har folk så stark tilltro till polisen vid småbrott?