Anonym (S) skrev 2026-01-28 09:56:00 följande:
Och då är det ok att gynna de kriminella gängen, menar du?
Har man problem går man till läkaren och får utskrivet lagliga mediciner.
Jag kan tyvärr garantera att det är väldigt svårt att veta när man stöttar kriminella aktörer och inte. De äger restauranger och stora restaurangkedjor, företag inom välfärdssektorn, skolor, riktiga butiker och internetbutiker och människor, företag, stat och kommun handlar med dem varje dag.
Många stora företagare, bla. Louis Vuitton, har tagit emot stora summor kontanter som de sett mellan fingrarna med. Flera hundratusen snackar vi nu. På en persons besök. Företagare gör samma sak hela tiden. LV bara ett exempel i mängden. Och LV är ett stort företag som borde klara sig ändå kan man tycka?
Äter du ute ibland, handlar i butiker någon gång eller besöker gym. Kanske konsumerar tjänster som rättshjälp, massage, städning, frisörer eller nagelsalonger? Tyvärr så stöttar du kriminalitet omedvetet. Ju flitigare konsument desto större summa till kriminella.
Att enbart skylla på slutkonsumenten av narkotika för att gängen tjänar pengar är fel. Det är småsummor jämfört med allt annat.
Jag vill inte göda gäng. Jag är för att cannabis bör säljas under strikt kontroll på Systembolaget. Då skulle just cannabismarknaden åtminstone skäras av till att gälla enbart tonåringar då Systemet som vi alla vet har 20årsgräns. Staten skulle få in mycket i skatt som kan gå till att vårda missbrukare och hjälpa kriminella att bryta med tidigare liv.
Jag hoppas få se det under min livstid. Kriminella skulle förstås göra allt för att stoppa det.