• Anonym (Ninni)

Vad kan man förvänta sig av/ha för krav på släktingar som gör "oplanerade" långbesök?

Jag har ärvt en liten stuga/torp av en släkting som gått bort, i höstas. Ingen visste riktigt att stugan existerade, och släktingen avslujade det inte heller när jag började prata med henne om att jag tänkte spara ihop till ett sommarställe. Det är bara funderingar jag har haft sedan i sommras så jag har inte direkt spritt det i familjen.

I första andetaget när vi fick veta att släktingen testamenterat en stuga till mig så trodde alla att jag skulle vilja sälja den, och alla sa också att de inte var intresserade. När jag sa att jag tänker behålla stugan blev det lite annat ljud i skällan. Det var det genast jättebra att någon i familjen har ett lantställe som man kan besöka.

Jag har inte sagt nej till det. Men inte än sagt ok heller. För julefridens skull mestadels. 

Men nu vänder jag mig till er, kära familjelivare, för att få hjälp med vad som kan vara rimliga regler och förväntningar för att ha besök av familj i en stuga. Jag har ju hört att det kan bli både diskussioner och bråk. Så jag tänker att det kan vara bra att förekomma det. Jag har också vuxit upp med att hjäpa och ta hand om allt och alla utom mig själv och har lätt för att bli överkörd ibland.

Så, tips och tankar? Tack!

• Svar på tråden Vad kan man förvänta sig av/ha för krav på släktingar som gör "oplanerade" långbesök?
  • Anonym (Ninni)
    Anonym (?) skrev 2026-01-25 19:12:21 följande:

Säg nej

Det vill jag inte göra. Inte rakt av. De är min familj, inte vilt främmande människor.
  • Anonym (Mia)

Säg att om de vill komma och hälsa på så ska de fråga innan om det passar och bestäm också om ni vill låna ut stugan när ni inte är där.
    Bestäm även regler för t ex mat, sängkläder osv. 

• Anonym (?)
    Anonym (Ninni) skrev 2026-01-25 19:18:03 följande:
    Det vill jag inte göra. Inte rakt av. De är min familj, inte vilt främmande människor.
    Säg då något i still med
    Jätte kul att ni kan komma. Ni är välkomna fredag till söndag. Bra om ni tar med sängkläder och handukar. Om vi bjuder på fredagmiddag, står ni för lördagmiddag då? 
  • Anonym (??)

Vad tänker du att det ska bli bråk om?

• Anonym (Sommarstuga)

Åker gästerna bil tar de med sig sängkläder och kanske en matkasse, är ekonomi begränsad så uppskattar jag lite ogräsrensning eller ett hembakat bröd.

• Anonym (Ninni)
    Anonym (Mia) skrev 2026-01-25 19:20:00 följande:

Säg att om de vill komma och hälsa på så ska de fråga innan om det passar och bestäm också om ni vill låna ut stugan när ni inte är där.
    Bestäm även regler för t ex mat, sängkläder osv. 

Det var liksom det jag bad om hjälp med att komma på/vad som är rimligt.
  • Anonym (Jonna)

Det är din stuga. Är fint av dig att dela med dig, om din stuga blir ett populärt resemål för de övriga och det blir ett problem för dig så får du säga ifrån. Är inte svårare än så. Du kan låna ut den när du inte vill vara där själv men är viktigt att du är medveten om att det är du som bestämmer. 

• Anonym (?)
    Anonym (Ninni) skrev 2026-01-25 19:54:50 följande:
    Det är orimligt att ni ska åka därifrån när ni vill vara där
    Det är rimligt att gäster tar med sängkläder och handdukar 
    Det är rimligt att gäster som inte är tydligt inbjudna bidrar med mat och vin
    Det är rimligt att gäster hjälper till med matlagning och disk
    Det är rimlig att gäster som stannar mer än 24 timmar bidrar med saker som gräsklippning, bygg odyl
    Det är mycket rimligt att ni ger en gräns när de ska åka hem
  • Anonym (?)

Det är rimligt att gäster som lånar stugan av er lämnar den i samma skick eller bättre än när de kom samt betalar en liten hyra

• Anonym (Isabella)

För det första är det en sak att säga att man vill komma och hälsa på i sommar och en annan att faktiskt göra det... Så det är inte säkert att det blir så mycket som du befarar.
    Om någon nämner något om det under våren kan du ju svara att ni får se om det passar någon gång, ni får se om det funkar med några gemensamma datum längre fram, typ. Om ni sedan bestämmer något får du vara tydlig med hur många personer, om det funkar att flera släktingar kommer samtidigt, osv. Bestäm alltid i förväg vilka datum, dvs även när de ska hem.
    Jag vet inte hur stor stugan är och vad som finns där, men om det finns flera sovrum kan ditt sovrum alltid vara ditt (även om det är störst och de är flera) Fundera på om det i så fall är ok att någon sover i vardagsrummet, eller om de får tränga ihop sig i gästrummet. Var tydlig med att de får ta med sängkläder och handdukar. Finns det täcken, kuddar och ev. madrasser till gäster eller ska de ta med?
    Bestäm i förväg hur ni ska göra med mat och dryck, utifrån hur många/vilka gäster det är och hur länge de stannar. Kanske ska du stå för frukost till alla och de tar med lunch/middag/fika? 

• Anonym (S)

Stugan är din så du och ingen annan avgör vad som är rimligt för andras besök i den...

Du måste hitta DINA gränser. Bestäm först och främst vad DU vill ha stugan till. Dina behov och önskningar går först...du ska inte behöva avstå eller anpassa dig för att andra ska kunna komma..

Vill du ha besök (går det ens) eller är besöken endast när du inte är där?
    Är den nära och du vill att den ska vara möjlig att dra till spontant så påverkar det ju...

• klyban

Vad som är rimligt är att dom ska stå för sitt uppehälle, betala avgifter som de utnyttjar som kanske tex sopor och vatten och avlopp.
    Städa efter sig vad nu det må vara, kanske göra träggårdsarbeten eller något liknande, ha med egna sängkläder och vad nu mer det kan vara.

Och då detta om det är påtvingat deras långbesök, här finns även ett tvärnej med också, men verkade inte som du var intresserad av det så är inte aktuellt, men det finns där om det inte funkar.

Det värsta för dig är om de anser det är ett ställe de inte ska göra ett skit, inte betala saker de använder och för långbesök.
    Ett dygn/helg 1-2st per år, så kan man kanske stå för det själv tom.

Lite udda och säga oj ska du ha huset, och sen låta som det är deras eget hus, det skulle få mig lite rädd för komma skall.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Mia)

Alla har sina regler för vad de tycker är rimligt. Du och din partner får prata ihop er. Du har dessutom fått råd om t ex mat och sängkläder. 

• Anonym (Q)

Min farbror, som har ett par fina stugor, skickar ut en kalender (Doodle, kanske det heter?) där han har fyllt i de dagar som de är tillgänglig för gäster under året. Där kan man sedan fylla i när man kan komma och hälsa på och också se när andra är där. Han skriver in när han kan behöva extra hjälp med att tex måla om eller andra reparationer och underhåll av stugan, men de flesta "öppna" dagar är när han och hans fru inte är där själva.

I stugan finns en lista med saker som måste göras, från hur man sätter på vatten och värme till hur man städar upp efter sig och hur man stänger ner stugan om ingen kommer och avlöser direkt. Han har också kontaktinfo till en städfirma som man kan anlita om man inte fixar städningen själv.

Han tar inget betalt, men de flesta lämnar en flaska gott vin eller någon annat annat litet bevis på sin uppskattning, och ser till att stå för åtminstone en trevligare middag om värdparet är där.

Nu är jag ju på den mottagande sidan av detta, men det verkar funka smidigt och det finns inga oklarheter med när de är ok med besök och när de inte vill ha gäster.

Svar på tråden Vad kan man förvänta sig av/ha för krav på släktingar som gör "oplanerade" långbesök?