Förstår ni vad som händer i USA just nu?
Fattar ni? Kan ni fatta? Can you wrap your head around that?
Kan ni fatta att det finns svenska och nordiska politiker som står och hejar på?
Fattar ni? Kan ni fatta? Can you wrap your head around that?
Kan ni fatta att det finns svenska och nordiska politiker som står och hejar på?
Ray Dalio startade den största finansiella hedgefonden i världen.
Han intresserade sig för historia och satte hela sitt enorma digitala analysinstrument och personal för att kolla upp ekonomisk utveckling genom tiderna.
Det han kom fram till passar väldigt bra in på dagens situation, både intetnationellt och nationellt. Finns video på Youtube med titeln "Principles for dealing with the changing world order" . Titta på den längre versionen.
Han är inte politisk utan försöker sammanfatta olika förlopp i ekonomin och världen.
Eftersom han är ekonom så har han andra avsnitt på Youtube där han pratat om hur man ska hantera sina sparpengar.
Ett som handlar om hur man ska göra i dagens läge om man har 10 000 dollar ca (100 000 kr) sparade. Han är bl.a orolig för att inflation ska urholka pengarna (dollar), men även andra valutor där regeringarna har lånat för mycket.
Det här berör oss också eftersom många fonder har aktier/obligationer i USA, och dessutom, om de får inflation, så brukar det även dyka upp här. Även ökande svenska försvarsutgifter kommer att öka risken för inflation.
Det är det här som gör att många riksbanker och privatpersoner köper guld nu. Ray Dalio rekommenderar att man har ca 10-15 % guld i sitt sparande. För att klara inflation och börskrascher bättre.
Efter vad jag förstår så börjar republikanerna få kalla fötter och inser att de kommer att förlora i mellanårsvalet. Trump har helt enkelt blivit en belastning för dem. Han har gått för långt och nu börjar de planera för att han på ett eller annat sätt ska lämna sin plats åt Vance.
Efter vad jag förstår så börjar republikanerna få kalla fötter och inser att de kommer att förlora i mellanårsvalet. Trump har helt enkelt blivit en belastning för dem. Han har gått för långt och nu börjar de planera för att han på ett eller annat sätt ska lämna sin plats åt Vance.
Läget i Staterna är ett resultat av 2 olämpliga presidentkandidater. Alla visste hur Trumpen var. Inget nytt där. Men kunde verkligen inte demokraterna få fram en bättre kandidat än Kamala Harris? Jag vet att demokraterna hade tiden emot sig, men ändå.