• Anonym (wtf)

Förstår ni vad som händer i USA just nu?

Fattar ni? Kan ni fatta? Can you wrap your head around that?

Kan ni fatta att det finns svenska och nordiska politiker som står och hejar på?

• Svar på tråden Förstår ni vad som händer i USA just nu?
  • Mentat
    Anonym (Antiextremist) skrev 2026-01-27 13:22:50 följande:
    Argumentet faller på egen orimlighet. Att 43% av SD:s väljare sympatiserade med Trump innan valet är ingen slump eller okunskap, det är ett uttryck för en ideologisk dragning åt det auktoritära, nationalistiska och konspiratoriska håll som Trump representerar. Att försöka ursäkta detta med att "man inte visste" om Trumps dårskap är en förolämpning mot väljarnas egen agens och politiska medvetenhet.
    Tron att Sveriges mest USA-besatta parti inte hade koll på Trumps agendas fascistiska grundtoner,  muren, isolationismen, populismen , är naivt bortförklarande. Att kalla det "pest eller kolera" är att låtsas som att SD:s väljare är passiva offer snarare än aktiva anhängare av ett fascistusk politiskt projekt som bygger på samma populistiska verktyg som Trump själv.
    Dessutom: att jämföra tre procent av V:s väljare med fyrtiotre procent av SD:s är ett retoriskt trick av det billigare slaget. Små statistiska avvikelser används som skenargument för att relativisera ett strukturellt mönster, nämligen att den svenska extremhögern dras till auktoritära fascistiska högerledare utomlands.
    Och nej, det handlar inte "om Israel" men det handlar om den världsbild som binder samman Trumpismen, SD och sionister en blandning av extrem nationalism, rasism, kolonialusm och misstro mot demokratiska institutioner. Precis det som borde synas, inte ursäktas.
    Notera gärna att den här tiraden kommer från en som i andra sammanhang klagar på att debattörer inte svarar på hela hans inlägg men som i detta fallet passar på att ignorera nyckelsentensen i mitt inlägg, att valet för många väljare stod mellan två dåliga alternativ. Många föredrog helt enkelt det republikanska partiets grundvärderingar framför det demokratiska. Det betyder inte att man a priori gillar Trump.

Det är ett praktexempel på sådan intellektuell ohederlighet som skribenten själv är snabb att tillvita andra. 
  • Anonym (Ray)
    Anonym (Ray) skrev 2026-01-27 13:45:38 följande:

Ray Dalio startade den största finansiella hedgefonden i världen.

Han intresserade sig för historia och satte hela sitt enorma digitala analysinstrument och personal för att kolla upp ekonomisk utveckling genom tiderna.

Det han kom fram till passar väldigt bra in på dagens situation, både intetnationellt och nationellt. Finns video på Youtube med titeln "Principles for dealing with the changing world order" . Titta på den längre versionen.

Han är inte politisk utan försöker sammanfatta olika förlopp i ekonomin och världen.

Eftersom han är ekonom så har han andra avsnitt på Youtube där han pratat om hur man ska hantera sina sparpengar.

Ett som handlar om hur man ska göra i dagens läge om man har 10 000 dollar ca (100 000 kr) sparade. Han är bl.a orolig för att inflation ska urholka pengarna (dollar), men även andra valutor där regeringarna har lånat för mycket.

Det här berör oss också eftersom många fonder har aktier/obligationer  i USA, och dessutom, om de får inflation, så brukar det även dyka upp här. Även ökande svenska försvarsutgifter kommer att öka risken för inflation. 

Det är det här som gör att många riksbanker och privatpersoner köper guld nu. Ray Dalio rekommenderar att man har ca 10-15 % guld i sitt sparande. För att klara inflation och börskrascher bättre.

Tillägg: Ray Dalio förklarar den ökande politiska polariseringen med beskringar av utvecklingen.

Detta gjorde han före Trumps andra termin, men det förklarar den nutida utvecklingen. Man får aldrig glömma att Trump i grund och botten är en fastighetsmagnat.
  • Anonym (Antiextremist)
    Mentat skrev 2026-01-27 14:24:55 följande:
    Notera gärna att den här tiraden kommer från en som i andra sammanhang klagar på att debattörer inte svarar på hela hans inlägg men som i detta fallet passar på att ignorera nyckelsentensen i mitt inlägg, att valet för många väljare stod mellan två dåliga alternativ. Många föredrog helt enkelt det republikanska partiets grundvärderingar framför det demokratiska. Det betyder inte att man a priori gillar Trump.

Det är ett praktexempel på sådan intellektuell ohederlighet som skribenten själv är snabb att tillvita andra. 
    Det är nästan rörande hur du försöker rädda ansiktet genom att förklara bort ditt eget svepande resonemang som någon sorts intellektuell objektivitet. Du utropar vikten av att "svara på hela inlägget" men utelämnar själv bekvämt den mest centrala poängen i min kommentar, precis som en elev som hoppar över den svåraste frågan på provet och sedan klandrar läraren för orättvis bedömning.

Att gömma sig bakom frasen "två dåliga alternativ" är en bara en retorisk livlina. Den låter resonabel, men används här som täckmantel för ett på förhand bestämt försvar av det egna lägret. Det är lite som att säga "Jag gillar inte brända rostmackor, men den här är åtminstone min."

Den påstådda "intellektuella ohederligheten" blir till slut bara ett eko av din egen självbilde: en poserande vilja att framstå som balanserad, när allt man egentligen gör är att väga sina egna förutfattade meningar på en mycket snedvinklad våg.

Att säga att man uppskattar det republikanska partiets grundvärderingar men inte gillar Trump är som att säga att man gillar cigarettrök men inte vill ha cancer, det ena leder oundvikligen till det andra. Trump är inte ett olycksfall i den republikanska historien, han är slutprodukten av dess värdegrund, destillerad till sin mest råa form.

Republikanerna valde honom inte trots hans fascistiska  demagogi, hans faktaförakt och hans narcissistiska nationalism, utan på grund av det. Dessa drag var precis vad partiets bas, länge matad av kulturkrig och egoistisk individualism, hade bett om. När man i decennier har predikat misstro mot stat, vetenskap, solidaritet och "eliternas" kunskap, då får man en ledare som gör stolthet av okunnighet och ser medlidande som svaghet.

Så nej, Trump står inte vid sidan av den republikanska ideologin, han är dess logiska fullbordan, en levande illustration av vad som händer när man låter fascism och girighet kläs ut till "frihet". Att försöka distansera honom från partiets värderingar är som att skylla på spegeln för det ansikte man ser där.
  • Anonym (vanir)
    Anonym (wtf) skrev 2026-01-26 13:03:57 följande:
    Applåder! EN som kom in i tråden förstår vad som händer I USA just nu. EN. Jag trodde verkligen att fler skulle vara på tårna här. 
    Kan du utveckla?
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (wtf)
    Xenia skrev 2026-01-27 12:54:56 följande:
    Om du uttrycker dig kryptiskt är det ditt fel om vi inte förstår, inte vårt fel.
    Absolut inte ert "fel". Jag ville bara se om ni var med. Så det var liksom med flit.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Kanske)

Efter vad jag förstår så börjar republikanerna få kalla fötter och inser att de kommer att förlora i mellanårsvalet. Trump har helt enkelt blivit en belastning för dem. Han har gått för långt och nu börjar de planera för att han på ett eller annat sätt ska lämna sin plats åt Vance.

• Anonym (Antiextremist)
    Anonym (Kanske) skrev 2026-01-28 00:25:35 följande:

Efter vad jag förstår så börjar republikanerna få kalla fötter och inser att de kommer att förlora i mellanårsvalet. Trump har helt enkelt blivit en belastning för dem. Han har gått för långt och nu börjar de planera för att han på ett eller annat sätt ska lämna sin plats åt Vance.

Trump kommer aldrig att tillåta det. Innebördskrig.
  • Anonym (M.)

Nja, de republikaner som redan är ute i kylan protesterar. Men de andra är för rädda för att förlora sina jobb, och de håller tyst. 

Sedan är frågan vad Trump gör om valet inte går hans väg. En ny attack mot demokratin?
  • Anonym (Tramp)

Skulle Vance vara ett bättre alternativ? Han verkar vara stöpt i samma form som Trumpen.
  • Anonym (Tramp)

Läget i Staterna är ett resultat av 2 olämpliga presidentkandidater. Alla visste hur Trumpen var. Inget nytt där. Men kunde verkligen inte demokraterna få fram en bättre kandidat än Kamala Harris? Jag vet att demokraterna hade tiden emot sig, men ändå.

• Anonym (Tramp)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2026-01-28 00:42:48 följande:
    Trump kommer aldrig att tillåta det. Innebördskrig.
    Åt vilket håll är du antiextremist? Åt vänster eller höger? Eller båda?
  • Anonym (Antiextremist)
    Anonym (Tramp) skrev 2026-01-29 16:43:53 följande:
    Åt vilket håll är du antiextremist? Åt vänster eller höger? Eller båda
    Anonym (Tramp) skrev 2026-01-29 16:43:53 följande:
    Åt vilket håll är du antiextremist? Åt vänster eller höger? Eller båda?

?
    Åt vilket håll jag är antiextremist? Vilken underbar paradox du bjuder på. Jag vet, det kan vara förvirrande i dessa tider när människor verkar tro att anständighet måste ha partifärg, men antiextremism handlar inte om vänster eller höger, utan om förnuft kontra total extremistisk idioti.
Svar på tråden Förstår ni vad som händer i USA just nu?