8 år äldre sambo - pension och pengar
Jag vill gärna höra hur man kan tänka. Min sambo fyller 60 nästa år, jag är 8 år yngre. Vi har båda barn men inga gemensamma. Ungefär samma inkomst och kapital idag men han kommer ärva sin pappas hus inom en inte alltför avlägsen framtid som ger honom ett rejält kapitaltillskott.
Min sambo har inte bråttom att gå i pension men vi längtar båda till en fas i livet med mer tid över till annat än jobb. Problemet är ju att jag ligger ganska långt efter honom om man skulle följa en normal nedtrappning av jobb och sen pension. Vår gemensamma ekonomi möjliggör nog att jag trappar ned tidigt. I planen för framtiden finns att flytta till ett mer lantligt och billigare boende, vi kommer kunna bli lånefria med hans kommande kapital. Under förutsättning att vi är friska och pigga kan det bli fantastiskt bra. Men. Om jag börjar jobba deltid, eller inte alls, redan vid 60-årsåldern och min sambo skulle dö plötsligt hamnar jag i en jättesvår sits eftersom vi inte är gifta och det blir hans barn som ärver (vilket jag tycker är rimlig).
Det finns säkert fler här som är i liknande sits med viss åldersskillnad och pension inte alltför långt borta. Hur har ni tänkt?