• Anonym (Tomaten)

Rostfritt stål

Hej! Vi lagade köttfärssås igår i en rostfri stekpanna. Därefter lade min man in stekpannan med köttfärsså i i kylen över natten. Kom nu på att det kan vara farligt att använda metall när man lagar mat med tomat i. 

Frågan är: kan vi äta köttfärssåsen idag (blev mycket som blev över) eller bör det slängas? 

• Svar på tråden Rostfritt stål
  • KimLinnefeldt

Vad är det för material/ytskikt i stekpannan? Om den är av gjutjärn så är det nog bara nyttigt. Och teflon avger nog inget om pannan står i kylen.

• Anonym (Oj)
    KimLinnefeldt skrev 2026-01-26 13:22:27 följande:

Vad är det för material/ytskikt i stekpannan? Om den är av gjutjärn så är det nog bara nyttigt. Och teflon avger nog inget om pannan står i kylen.

Står ju i inlägget att den är rostfri. 
  • Anonym (Tomaten)
    Anonym (Oj) skrev 2026-01-26 13:40:20 följande:
    Står ju i inlägget att den är rostfri. 
    Rostfri stål
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Tomaten) skrev 2026-01-26 13:55:15 följande:
    Rostfri stål
    Ja, jag menade inte rostfri plast. Men visst, med tanke på din fråga så borde jag kanske räkna med att du inte skulle förstå.
  • Anonym (veranika savenka)

Nej rostfritt stål är ingen fara, det läcker ju inte ut någon metall. Finns ju även lunchlådor i rostfritt stål. 

• Anonym (S)

Det är nog aluminium du tänker på. Det var vanligt i kastruller förr och förekommer väl fortfarande. Minns jag rätt så ökar det risken för Alzheimers. 

• Anonym (Tomaten)
    Anonym (S) skrev 2026-01-26 15:40:48 följande:

Det är nog aluminium du tänker på. Det var vanligt i kastruller förr och förekommer väl fortfarande. Minns jag rätt så ökar det risken för Alzheimers. 

Det ska tydligen vara aluminium med rostfritt stål över och under om jag förstår rätt. Ikea 365+ heter den. 
  • Anonym (S)
    Anonym (Tomaten) skrev 2026-01-26 16:49:19 följande:
    Det ska tydligen vara aluminium med rostfritt stål över och under om jag förstår rätt. Ikea 365+ heter den. 
    Det är ytan som kommer i kontakt med maten som spelar roll. Så är insidan rostfri så är det helt lugnt.
  • Anonym (S)
    Anonym (S) skrev 2026-01-26 17:59:56 följande:
    Det är ytan som kommer i kontakt med maten som spelar roll. Så är insidan rostfri så är det helt lugnt.
    Och med rostfri menar jag rostfritt stål. Aluminium är förstås inte rostigt, det heller.
  • Anonym (P)
    Man ska akta sig för teflonkärl som börjar vara slitna och plastkärl som inte är ägnade för mat, annars är det lugnt. Kopparkärl lär ju inte heller vara bra förresten. Rostfritt stål är väl ett av de bästa förvaringskärlen. 
  • Anonym (+++)
    Ikea 365+ är väl i rostfritt stål helt?
    Jag har haft både stekpannor och kastruller i kylen. Stekpannan har iofs inte varit Ikea 365+ men kastruller är. 

Aluminium på insidan av kokkärl är väldigt ovanligt i Sverige idag om det ens förekommer. Åtminstone inte i kastruller och grytor. Skulle bli ytterst förvånad om Ikea har lagt in aluminium i stekpannan faktiskt.
    Ännu mer förvånad om ni skulle bli förgiftade. 
    Det är långvarigt bruk av aluminiumkastruller som kan bidra till att några få fick demens tidigare än de annars skulle ha fått.
  • Anonym (+++)
    Aluminium inuti. Förmodligen för att göra stekpannan lättare. Inget farligt.
Svar på tråden Rostfritt stål