• Anonym (TS)

Har unga personer en naiv föreställning om arbete?

Jag har nu letat efter en barnvakt till mina barn på olika appar så att allt ska gå rätt till utifrån skatter och avtal. 

Jag har tydligt skrivit vad jag efterfrågar, hämtning på förskolan av två små barn. Men dom som sedan söker ger först sken av att dom är tillgängliga kl 15 säger vi. Det dom missar att lägga till är att det tar dom sedan 1,5 timme att åka hem
    från skolan och att dom då är tillgängliga 17  och sedan har dom basketträningen vid 17:30-19 men att hon kan efter Träningen. 

Det här är inte en person utan jag har pratat med så många unga personer nu som har den här inställningen. En ganska orealistisk föreställning om vad har faktiskt söker. Att dom inte verkar förstå att vad ska deras tjänst handla om klockan 19:30 när mina barn snart ska sova? 

Unga killar har även sökt jobb och förstår inte att blöjbyten ingår när man har en 1 åring. 

För dom känns det mer som att dom vill jobba och få en lön, men inte att dom faktiskt ska göra ett arbete också. 

Jag vill verkligen inte ha ett slavavtal eller utnyttja någon ung. Men om jag och pappan har möten på kvällarna så vill vi gärna att någon kan göra något kul med barnen under tiden. Någon som kommer hit och pysslar, bygger kojor och när det blir lite varmare går till parken så v föräldrar i lugn och ro kan ha olika styrelsemöten. 

Eller att vi kan jobba över en dag så att vi kan jobba mindre en annan dag och barnen ändå får ha kul. 

Men då funkar det ju inte med en barnvakt som tror att det funkar att hon hör av sig samma dag som en tjej uttryckte att jag kanske kan komma tidigare om läraren ställer in någon lektion. 

Jag tror att 17-18 tiden kan funka utmärkt för en familj som vill att barnen ska få läxläsning. Men jag eftersöker ingen läxläsare. Jag vill att någon hämtar mina barn på förskolan någon dag i veckan bara. 

• Svar på tråden Har unga personer en naiv föreställning om arbete?
  • Anonym (TS)
    Anonym (Kicki) skrev 2026-01-27 20:09:29 följande:
    Då kan du förlägga styrelsemötet på dagtid.
    Du tror att det funkar i alla branscher? 
  • Anonym (Kicki)
    Anonym (TS) skrev 2026-01-27 20:12:58 följande:
    Hur löser ni det idag?
  • Anonym (TS)
    Anonym (Otänkt) skrev 2026-01-27 20:11:20 följande:
    `Hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhhaaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhaaaaaaaaaaa

Du har aldrig varit utanför tullarna, va?
    Skillnad på mopedbil och moppe? 
  • Anonym (Kicki)
    Anonym (TS) skrev 2026-01-27 20:12:58 följande:
    I vilken bransch fungerar det inte?
  • Anonym (TS)
    Anonym (Kicki) skrev 2026-01-27 20:13:47 följande:
    Hur löser ni det idag?
    Släktingar. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Kicki) skrev 2026-01-27 20:14:31 följande:
    I vilken bransch fungerar det inte?

Finns väl massa ställen där man gör saker fysiskt på plats dagtid. 

• Anonym (Kicki)
    Anonym (TS) skrev 2026-01-27 20:14:59 följande:
    Släktingar. 
    Varför fungerar inte det?
  • Anonym (TS)
    Anonym (Kicki) skrev 2026-01-27 20:19:08 följande:
    Varför fungerar inte det?
    Cancer 
  • Anonym (Kicki)
    Anonym (TS) skrev 2026-01-27 20:16:15 följande:

Finns väl massa ställen där man gör saker fysiskt på plats dagtid. 

Då är det väl inga problem att berätta. Eller har du inte tänkt igenom din trådstart ordentligt?
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2026-01-27 20:01:43 följande:
    Du sätter inte någon ung tjej på en eu moped på en tungt trafikerad väg med lastbilar. Har du bara ett enormt behov av att reta upp folk eller vad är grejen? 
    Jösses, vet du hur långa unga tjejer och killar som åker eu-moppe eller eu-bil på tungt trafikerade vägar? Det är många det.

Jag har prövat ge dig lösningar, men du inte intresserad. 
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2026-01-27 19:59:42 följande:
    Du verkar mycket fixerad vid styrelsemöten. Hade det varit okej om vi gick och myste bara, shoppa kläder eller tränat
    Nu var det du som tog upp att ni hade styrelsemöte på kvällstid.... 
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2026-01-27 19:59:42 följande:
    Du verkar mycket fixerad vid styrelsemöten. Hade det varit okej om vi gick och myste bara, shoppa kläder eller tränat
    Vad du och din partner väljer att göra när ni har barnvakt är upp till er. 
  • EpicF
    Anonym (Otänkt) skrev 2026-01-27 20:04:16 följande:
    Inte i min branch. 
    Nähäh, så din branch så blir man tvingad att ta på sig olika styrelseuppdrag. Då har du en väldigt udda branch. 
  • Anonym (O)
    Anonym (TS) skrev 2026-01-27 19:57:58 följande:

EpicF skrev 2026-01-27 19:30:46 följande:
    Så varför dissade du då tjejen som gick i skolan på annan ort? 

Om klarar att ta sig till er/förskolan utan att behöva tänka på bussar så borde det inte vara något problem. Men nej, slutar hon 15 kan naturligtvis inte hämta kl 15, men kanske 16 istället. 

Nej om hon slutar 15 så går hennes buss från skolan 15:55 och sedan ska hon byta och då är hon framme nästan 17:00. 

Så problemet är när vissa personer väljer att ha en skola långt från hemmet med mycket dåliga kommunikationer. Detta finns ju även i Stockholm. Alla busslinjer går inte ofta trots att det är långt. 

Har hon ett fordon hon får framföra så är det ju absolut inga problem. 
    Anonym (TS) skrev 2026-01-27 20:01:43 följande:
    Du sätter inte någon ung tjej på en eu moped på en tungt trafikerad väg med lastbilar. Har du bara ett enormt behov av att reta upp folk eller vad är grejen? 
    Det beror väl på om hon är van vid att köra den vägen eller inte. Det är väl egentligen inte du som bestämmer det som arbetsgivare? Det är väl upp till arbetstagaren att vara i tid på lämpligt sätt oavsett. 

Försök att vidga boxen så hittar du säkert ett bra sätt att få en barnvakt. 

---------------------

Och du, jag menar detta uppriktigt: Hoppas behandlingarna går bra för släktingen som är allvarligt sjukt. Ta hand om er.
  • Anonym (J)

Finns det inget mer seriöst företag som säljer barnvaktstjänster? Åtminstone i större städer borde det finnas en marknad för företag som lär upp sina anställda och som agerar arbetsledare och pekar med hela handen där det behövs.

Det kan vara svårt att få koll på vad som gäller i arbetslivet när man inte har en riktig arbetsgivare utan måste sköta allt, utom det ekonomiska, på egen hand.

• TvillingmammaVästgöte

Vi testade detta genom företaget Homemaid för drygt 15 år sen. Vi var nöjda med deras städning och tänkte att de kunde hämta från förskolan en dag i veckan 15:00. Men det var ständiga sjukdomar, vår assistentvar sjuk en  gång av tre, det var massor av problem , vi ville inte ha en vikarie, vi kunde ju inte låta någon som inte kände barnen hämta dem på förskolan. Jag upplevde inte heller att det var bättre för barnen att vara hemma med henne än att vara på förskolan. Kort sagt det var jobbigt och dyrt, så vi gav upp denna idé.
    Flera av mina grannar har eller har haft aupairer från Tyskland och andra europeiska länder och det verkar ha fungerat bra. 

Svar på tråden Har unga personer en naiv föreställning om arbete?