• Anonym (TS)

Har unga personer en naiv föreställning om arbete?

Jag har nu letat efter en barnvakt till mina barn på olika appar så att allt ska gå rätt till utifrån skatter och avtal. 

Jag har tydligt skrivit vad jag efterfrågar, hämtning på förskolan av två små barn. Men dom som sedan söker ger först sken av att dom är tillgängliga kl 15 säger vi. Det dom missar att lägga till är att det tar dom sedan 1,5 timme att åka hem
    från skolan och att dom då är tillgängliga 17  och sedan har dom basketträningen vid 17:30-19 men att hon kan efter Träningen. 

Det här är inte en person utan jag har pratat med så många unga personer nu som har den här inställningen. En ganska orealistisk föreställning om vad har faktiskt söker. Att dom inte verkar förstå att vad ska deras tjänst handla om klockan 19:30 när mina barn snart ska sova? 

Unga killar har även sökt jobb och förstår inte att blöjbyten ingår när man har en 1 åring. 

För dom känns det mer som att dom vill jobba och få en lön, men inte att dom faktiskt ska göra ett arbete också. 

Jag vill verkligen inte ha ett slavavtal eller utnyttja någon ung. Men om jag och pappan har möten på kvällarna så vill vi gärna att någon kan göra något kul med barnen under tiden. Någon som kommer hit och pysslar, bygger kojor och när det blir lite varmare går till parken så v föräldrar i lugn och ro kan ha olika styrelsemöten. 

Eller att vi kan jobba över en dag så att vi kan jobba mindre en annan dag och barnen ändå får ha kul. 

Men då funkar det ju inte med en barnvakt som tror att det funkar att hon hör av sig samma dag som en tjej uttryckte att jag kanske kan komma tidigare om läraren ställer in någon lektion. 

Jag tror att 17-18 tiden kan funka utmärkt för en familj som vill att barnen ska få läxläsning. Men jag eftersöker ingen läxläsare. Jag vill att någon hämtar mina barn på förskolan någon dag i veckan bara. 

• Svar på tråden Har unga personer en naiv föreställning om arbete?
  • Anonym (m)
    EpicF skrev 2026-01-30 19:50:54 följande:
    Och du ser ingen skillnad på att frivilligt i princip oavlönad sitta med i bostadsrättsföreningen styrelse mot att jobba natt på ex SÄBO? 

Nattis/ob-förskola har man rätt till när man jobbar på obekväma tider, och om kommunen har sådant. 
    Är det därför TS behöver barnvakt? Pga styrelsemöten i Bostadsrättsföreningen?
  • EpicF
    Anonym (m) skrev 2026-01-31 09:40:16 följande:
    Är det därför TS behöver barnvakt? Pga styrelsemöten i Bostadsrättsföreningen?
    Ingen aning. Men är rätt vanligt att man behöver barn för ex.vis det. 
  • Anonym (m)
    EpicF skrev 2026-01-31 13:01:33 följande:
    Javissr, TS kan ju ha sina barn till att gå på styrelsemötet åt henne.
  • EpicF
    Anonym (m) skrev 2026-01-31 14:08:43 följande:
    Javissr, TS kan ju ha sina barn till att gå på styrelsemötet åt henne.
    Om de är tillräckligt gamla för att sitta i en styrelse. Och då behöver hon inte heller barnvakt. 
  • Anonym (TS)
    EpicF skrev 2026-01-31 13:01:33 följande:
    Du är fullt medveten om att jag inte har möte med någon bostadsrättsförening. Sluta nu. 
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2026-01-31 20:09:20 följande:
    Du är fullt medveten om att jag inte har möte med någon bostadsrättsförening. Sluta nu. 
    Vilken styrelse du ska ha styrelsemöte med vet jag inte och vet du, jag ger blanka fan i det också. 
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (TS)
    ResanTillMelonia skrev 2026-01-31 21:15:00 följande:

Är nog du som är naiv. min dotter är 14 och går i åk 7. det är bara en dag de slutar före 15

Jag letar inte efter minderåriga? har hittat en 24 åring nu som jag tror kan passa riktigt bra. 
  • Anonym (?)

Barn är olika, som barn och som unga vuxna. Har en dotter på 30 och ett barn-barn samt en son på 20. 
    Jag var på 80-talet lååångt ifrån där sonen är idag. Man är olika som person, helt klart.
    Sonen är empatisk, omtänksam och trygg i sig själv. Den enda person jag känner som har en tourniqe och första förband i bilen för att kunna hjälpa till om det behövs.
    Min dotter hjälpte tiggare för att hon ville,
    Självklart har deras mammor bidragit till att de blev som de är. 
    Oavsett är jag en väldigt stolt pappa!

• EpicF
    ResanTillMelonia skrev 2026-01-31 21:19:19 följande:

Nej det har inte med psykisk ohälsa att göra. Ca hälften av alla utbrända har också psykiska problem.
    Du vet att psykisk ohälsa ÄR att ha psykiska problem
  • Anonym (?)
    EpicF skrev 2026-01-31 22:34:53 följande:
    Du vet att psykisk ohälsa ÄR att ha psykiska problem
    Är född 67! Var fanns alla med psykisk ohälsa då? Har en mongp-brorsa som mina föräldrar blev rådda att lämna bort
    Var fanns alla barn med olika bokstavskombo? I OBS-klass?
    Dessa barn behöver hjälp men kanske vi är lite för överbeskyddande ibland?
  • EpicF
    Anonym (?) skrev 2026-01-31 23:20:10 följande:
    Är född 67! Var fanns alla med psykisk ohälsa då? Har en mongp-brorsa som mina föräldrar blev rådda att lämna bort
    Var fanns alla barn med olika bokstavskombo? I OBS-klass?
    Dessa barn behöver hjälp men kanske vi är lite för överbeskyddande ibland?
    De fanns då med, men då var det inte lika accepterar att ha psykisk ohälsa som det är nu. 

Även barn med npf-svårigheter fanns på 60-talet. 

Stackars din bror som har ett syskon som kallar honom för mongo. Kan inte varit lätt att växa upp med dig som syskon. Hoppas han har brutit kontakten med dig. 
  • Anonym (?)
    EpicF skrev 2026-02-01 00:08:44 följande:
    De fanns då med, men då var det inte lika accepterar att ha psykisk ohälsa som det är nu. 

Även barn med npf-svårigheter fanns på 60-talet. 

Stackars din bror som har ett syskon som kallar honom för mongo. Kan inte varit lätt att växa upp med dig som syskon. Hoppas han har brutit kontakten med dig. 
    Näää. jag bröt kontakten för ett antal år sedan. Man kan inte ha kontakt med någon som inte passar i sociala sammanhang.  Har du någonsin varit i en situation där du verkligen  skulle ha separerat ditt syskons huvud från kroppen?
    Jag har varit där!
  • EpicF
    Anonym (?) skrev 2026-02-01 00:25:31 följande:
    Näää. jag bröt kontakten för ett antal år sedan. Man kan inte ha kontakt med någon som inte passar i sociala sammanhang.  Har du någonsin varit i en situation där du verkligen  skulle ha separerat ditt syskons huvud från kroppen?
    Jag har varit där!
    Nej, eftersom jag älskar mina syskon. Även mitt syskon med npf. Så jag hade aldrig kommit i en sådan situation. 

Ja, din bror har det nog mycket bättre utan dig i sitt liv. 
  • Goneril
    Anonym (?) skrev 2026-02-01 00:25:31 följande:
    Jag har varit där!
    Detta kan inte vara allvarligt menat, hoppas verkligen att signaturen har kontakt med sitt syskon med Downs IRL Man ska inte skämta om människor med funktionsstörningar, det är verkligen under bältet  ja, och hur skulle någon med det handikappet kunna "passa i sociala ssmmanhang"? Här handlar det om stöd och hjälp och att visa att man som syskon bryr sig, hälsa på, gemensamma aktiviteter etc.
Svar på tråden Har unga personer en naiv föreställning om arbete?