• Anonym (TS)

Be barn gå och kissa innan de går ut på förskolan?

Tänkte höra hur ni tänker. Sonen är snart 4 och blöjfri. Olyckor kan ju hända men hemma har det inte hänt en enda gång på minst ett år. På förskolan har det hänt tre gånger när de har varit ute på hösten / vintern. Då har de inte bett honom gå och kissa när de går ut efter mellanmål, iallafall första gången, de andra vet jag inte men antagligen var det så eftersom jag hämtar tidigt när han inte har hunnit vara ute så länge. 

Jag bad snällt om att de ska be honom gå  och kissa innan han går ut för han tänker inte på det själv. Då sa de att de brukar göra det men det måste blivit någon miss och att de ska göra det i fortsättningen. Men sen har det hänt flera gånger när jag har hämtat honom när de precis har gått ut eller är på väg ut , då har jag frågat om han har kissar nyligen eller behöver göra det innan vi går (vi har en bit hem). Och nej så har han inte gjort det nyligen , det kan ha gått lång tid.

Är det helt orimligt att ett barn i den åldern gå och kissa innan utgång? Speciellt på vintern när de har massa kläder som ska av sen och så kanske han inte riktigt vågar fråga fröken när han är ute. Jag förstår att det tar tid men det tar väl längre tid om de måste byta kläder på någon efter en olycka. 

Jag är föräldraledig och han har varit hemma över en månad nu, först julledigt sen vädret sen förkylning, nu tänkte jag att han ska tillbaks imorgon men jag känner nästan att jag inte vill att han ska dit på vintern än när det är så här. Det är ju synd om honom om han behöver kissa på sig och inte bra när det är flera minusgrader. Jag skulle kunna försöka hämta innan de går ut nu när jag är mammaledig men det funkar ju inte sen när jag börjar jobba igen (om ca ett halvår).

Har nästan funderat på att byta förskola på grund av det men han trivs annars och har kompisar. Uppenbarligen hjälper det ju inte att prata med personalen. Hur tänker ni? 

• Svar på tråden Be barn gå och kissa innan de går ut på förskolan?
  • Anonym (Klara)

Tre gånger under hösten/vintern? Då fungerar det ju nästan alltid.

Jag skulle inte göra en affär av det. Tids nog lär han sig själv att gå på toa själv/säga till när han är kissnödig.

• Anonym (TS)

Vet inte om jag var otydlig. Det verkar alltså som att de aldrig eller nästan aldrig ber honom kissa när de går ut , inte att det bara har hänt de gångerna det har hänt olyckor. För när jag hämtar och frågar om det var längesen han gjorde det eller om han behöver det innan vi går så säger de att de inte vet eller att det var längesen.

• Anonym (TS)
    Anonym (Klara) skrev 2026-01-26 14:01:08 följande:

Tre gånger under hösten/vintern? Då fungerar det ju nästan alltid.

Jag skulle inte göra en affär av det. Tids nog lär han sig själv att gå på toa själv/säga till när han är kissnödig.

Vet inte om jag var otydlig, det verkar som att de aldrig ber honom kissa innan de går ut , inte bara de gångerna det har hänt olyckor.

När jag hämtar när de är på väg ut eller precis har gått ut brukar jag fråga om han nyligen har kissar eftersom vi har en bra bit hem , då säger de alltid att det var längesen så han behöver nog det. Alltså ber de inte honom göra det innan han går ut som de sa att de ska göra.
  • Anonym (Klara)
    Anonym (TS) skrev 2026-01-26 14:02:23 följande:

Vet inte om jag var otydlig. Det verkar alltså som att de aldrig eller nästan aldrig ber honom kissa när de går ut , inte att det bara har hänt de gångerna det har hänt olyckor. För när jag hämtar och frågar om det var längesen han gjorde det eller om han behöver det innan vi går så säger de att de inte vet eller att det var längesen.

Och eftersom han bara kissat på sig 3 gånger så verkar det ju inte vara jätteviktigt att påminna, han klarar ju sig ändå. Sedan kan de ju ha sagt till, men han har sagt att han inte behöver. Du har väl inte koll på hur ofta och vid vilka tider han går på toa. 

Känner att du gör en höna av en fjäder här. 
  • Anonym (Mamma)

Du får tala om för ditt barn att innan byxa på, på toa gå!

• Anonym (TS)
    Anonym (Mamma) skrev 2026-01-26 14:06:17 följande:

Du får tala om för ditt barn att innan byxa på, på toa gå!

Jo jag ska försöka prata med honom. 

När han hade kissat på sig så hade de inte märkt något så han hade gått runt med blöta byxor ute, vi bor en bit norrut och det är väldigt kallt så det känns inte bra. Funderar lite på om han ska vara hemma när jag är mammaledig istället, iallafall de kallaste månaderna. Men då kanske han inte behåller sin plats och så trivs han ju annars. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Klara) skrev 2026-01-26 14:06:03 följande:
    Och eftersom han bara kissat på sig 3 gånger så verkar det ju inte vara jätteviktigt att påminna, han klarar ju sig ändå. Sedan kan de ju ha sagt till, men han har sagt att han inte behöver. Du har väl inte koll på hur ofta och vid vilka tider han går på toa. 

Känner att du gör en höna av en fjäder här. 
    Ja så är det ju. De kan ha frågat och han säger att han in tre behöver. Men det är väldigt kallt där vi bor nu och att det finns risk att han går runt i många minusgrader med blöta kläder känns inte så bra. Isåfall är det om jag försöker hämta innan de går ut nu när det är som kallast. 
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2026-01-26 14:02:23 följande:

Barn har inte alltid samma tidsuppfattning som vuxna och för ett barn kan "längesen" vara allt från 10min tilö en timme sedan. 

Och det är inte heller alltid de kommer ihåg om de nyligen varit på toaletten, eftersom de har annar i tankarna. 

Tre gånger med olyckor på ett halvår är ingenting. 
  • Anonym (g)
    EpicF skrev 2026-01-26 14:55:04 följande:
    Barn har inte alltid samma tidsuppfattning som vuxna och för ett barn kan "längesen" vara allt från 10min tilö en timme sedan. 

Och det är inte heller alltid de kommer ihåg om de nyligen varit på toaletten, eftersom de har annar i tankarna. 
    Personalen. Inte barnet.
  • Anonym (Proportionalitet)

Jag tror det är mycket jobbigare för ditt barn att byta förskola än att råka kissa på sig ibland. 

• EpicF
    Anonym (g) skrev 2026-01-26 14:57:42 följande:
    Personalen. Inte barnet.
    Jag tolkade att hon frågade barnet. 

Men att personalen inte kan svara precis när är inte heller konstigt med tanke på alla de barn de har ansvar för. 
  • Anonym (TS)
    EpicF skrev 2026-01-26 14:55:04 följande:

Tre gånger med olyckor på ett halvår är ingenting. 
    Frågade personalen. Han kan såklart inte svara säkert på det.

Jag tänkte när jag har kommit och han är påklädd och precis på väg ut eller nyss har gått ut, jag hämtar och som sagt har vi en bit hem och ibland handlar vi på hemvägen så då frågar jag ibland personalen om han har kissat nyligen och då har de sagt att han inte har gjort det efter vilan eller mellis till exempel . Fast de sa förut att de brukar be honom gå och kissa innan han går ut. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (g) skrev 2026-01-26 14:57:42 följande:
    Personalen. Inte barnet.
    Precis. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Proportionalitet) skrev 2026-01-26 15:26:56 följande:

Jag tror det är mycket jobbigare för ditt barn att byta förskola än att råka kissa på sig ibland. 

Har ändå funderat lite på det på grund av flytt och att det finns en annan som är mycket närmare nu. Tror inte det blir så ändå men ska fundera på det. Han trivs bra annars nu iallafall. 

• EpicF
    Anonym (TS) skrev 2026-01-26 17:06:41 följande:

Har ändå funderat lite på det på grund av flytt och att det finns en annan som är mycket närmare nu. Tror inte det blir så ändå men ska fundera på det. Han trivs bra annars nu iallafall. 

Då blir bytet pga att ni har flyttar och inte primärt för att han inte vlir påmind dagligen om att kissa innan utgång... 
Svar på tråden Be barn gå och kissa innan de går ut på förskolan?