Be barn gå och kissa innan de går ut på förskolan?
Tänkte höra hur ni tänker. Sonen är snart 4 och blöjfri. Olyckor kan ju hända men hemma har det inte hänt en enda gång på minst ett år. På förskolan har det hänt tre gånger när de har varit ute på hösten / vintern. Då har de inte bett honom gå och kissa när de går ut efter mellanmål, iallafall första gången, de andra vet jag inte men antagligen var det så eftersom jag hämtar tidigt när han inte har hunnit vara ute så länge.
Jag bad snällt om att de ska be honom gå och kissa innan han går ut för han tänker inte på det själv. Då sa de att de brukar göra det men det måste blivit någon miss och att de ska göra det i fortsättningen. Men sen har det hänt flera gånger när jag har hämtat honom när de precis har gått ut eller är på väg ut , då har jag frågat om han har kissar nyligen eller behöver göra det innan vi går (vi har en bit hem). Och nej så har han inte gjort det nyligen , det kan ha gått lång tid.
Är det helt orimligt att ett barn i den åldern gå och kissa innan utgång? Speciellt på vintern när de har massa kläder som ska av sen och så kanske han inte riktigt vågar fråga fröken när han är ute. Jag förstår att det tar tid men det tar väl längre tid om de måste byta kläder på någon efter en olycka.
Jag är föräldraledig och han har varit hemma över en månad nu, först julledigt sen vädret sen förkylning, nu tänkte jag att han ska tillbaks imorgon men jag känner nästan att jag inte vill att han ska dit på vintern än när det är så här. Det är ju synd om honom om han behöver kissa på sig och inte bra när det är flera minusgrader. Jag skulle kunna försöka hämta innan de går ut nu när jag är mammaledig men det funkar ju inte sen när jag börjar jobba igen (om ca ett halvår).
Har nästan funderat på att byta förskola på grund av det men han trivs annars och har kompisar. Uppenbarligen hjälper det ju inte att prata med personalen. Hur tänker ni?