• AndreasLa

Borde/Kan man alltid lita på sin doktor?

Jag har nu under flera månaders tid känt att jag både måste kissa oftare, samt känner som om jag behöver kissa även när jag är klar. Gick till läkare för det, och dom hittade bakterie i mitt urin. Enterococcus faecalis. Fick tabletter emot det, men inget hände. Testade furandantin, och medans det verkar ha dödat bakterie så va symtom dom samma. Lämnade nytt prov någon vecka senare, och bakterie va tillbaka.

Doktor misstänker inte prostata trots att jag frågade om det för det är för "sällsynt för någon i min ålder." Jag är trettio.

Testade en till medicin, fortfarande bakterier i urinen.

Här är grejen, det har varken blivit bättre eller sämre. Ingen smärta, blod eller sådant som verkar typiskt vid en UVI. Bara trängningar. Läkare vill nu mäta resurin.Jag har frågat om detta inte borde skickas till urolog, men har inte fått svar. Han ringde i stället och informerade att han skrivit ut något recept efter att "konsulterat" med urolog, och informerade samt att jag skulle mäta urin. Glömde därav fråga igen.

Vad jag undrar är... borde jag följa läkarens tempo och göra allt han tycker eftersom han är en läkare, eller borde jag höra av mig till urolog själv? Vet inte vad som kommer efter urinmätning. Men jag börjar undra om denna läkare vet vad han gör? Men samtidigt har han ju jobb på vårdcentral, borde ju betyda något eller?

• Svar på tråden Borde/Kan man alltid lita på sin doktor?
  • Anonym (00)
    Sök second opinion hos annan doktor. 
    Jag har enormt liten tillit till de  läkare jag numera träffar på vårdcentralerna. Har bytt vårdcentral ett antal gånger och det är stor genomströmning av läkare , troligen är de stafettläkare. Får nästan aldrig träffa samma läkare vi återbesök. Ointresserade, dåligt pålästa i journalen,möjligen även okunniga, flera har i vart fall haft problem med svenska språket och även med engelska.
  • Anonym (Uskan)

Några tips från undersköterskan: 

1. Sitt ner när du kissar och luta dig framåt när du gör det samtidigt som du försöker slappna av ordentligt. Då töms blåsan lättare

2. Köp Tranbärskapslar och ät dessa dagligen tills burken är slut. Det är en vanlig och mycket effektiv huskur mot UVI och dessutom snäll mot kroppen och magen jämfört med antibiotika

3. Ring 1177 och prata om dina besvär, beskriv även hur  psykiskt påfrestande detta är för dig

4. Försök håll dig. Ju oftare du tömmer blåsan, desto mindre känslig blir den och du upplever då trägningar

5. Lita på vården i detta fall. Ditt urin visar på bakterier och du har symtom på UVI. När du blivit av med bakterierna men fortfarande har symtom, DÅ kan du börja misstänka annat. 

6. Tills dess att du visar normalt kissprov behöver du slappna av och ta det lugnt. Du stressar upp dig i onödan. 

7. Försök kom på orsaken till dina besvär. Att inte tömma blåsan ordentligt leder till bakteriehärdar i blåsan. Kan det vara orsaken till att detta uppstod? Eller vad hände strax innan du fick symtom? 

• Anonym (Y)

Du har rätt till en second opinion. 

• EpicF
    Anonym (Uskan) skrev 2026-01-26 22:42:38 följande:

1. Sitt ner när du kissar och luta dig framåt när du gör det samtidigt som du försöker slappna av ordentligt. Då töms blåsan lättare

2. Köp Tranbärskapslar och ät dessa dagligen tills burken är slut. Det är en vanlig och mycket effektiv huskur mot UVI och dessutom snäll mot kroppen och magen jämfört med antibiotika

3. Ring 1177 och prata om dina besvär, beskriv även hur  psykiskt påfrestande detta är för dig

4. Försök håll dig. Ju oftare du tömmer blåsan, desto mindre känslig blir den och du upplever då trägningar

5. Lita på vården i detta fall. Ditt urin visar på bakterier och du har symtom på UVI. När du blivit av med bakterierna men fortfarande har symtom, DÅ kan du börja misstänka annat. 

6. Tills dess att du visar normalt kissprov behöver du slappna av och ta det lugnt. Du stressar upp dig i onödan. 

7. Försök kom på orsaken till dina besvär. Att inte tömma blåsan ordentligt leder till bakteriehärdar i blåsan. Kan det vara orsaken till att detta uppstod? Eller vad hände strax innan du fick symtom? 

Man ska inte ta tranbärskapslar eller dricka tranbörsjuce istället för antibiotika. Däremot är det en fördel att ta när man börjar känna av uvi. 

Sedan hjälper det inte direkt mot uvi men det gör att man kissar mer och påvis kan man förebygga uvi. 
  • Earlgrey

Jag tror att din läkare har gjort en rätt bedömning. Att inte tömma blåsan helt ökar risken markant för att bakterier får fäste och orsakar urinvägsinfektion (UVI). Resurin (urin som blir kvar) gör det lättare för bakterier att föröka sig... 
    Så nu får du ha is i magen och se vad dom säger om du har resturin i blåsan... när den har blivit kollad.
    Ring 1777 och fråga dom om råd...... så att du slipper vara orolig. 
    Det låter inte som att det är livshotande precis... 
    Det kan ge tips om vad du ska vara uppmärksam på såsom om du får feber t.ex. 
    Ta råden från undersköterskan som skrev här ovanför också o följ dom...sitt ned o kissa och drick tranbärsjuice etc...
    Om det är resturin fråga vad planen vidare blir o be dem förklara så slipper du vara orolig...

• AndreasLa
    Anonym (Uskan) skrev 2026-01-26 22:42:38 följande:

Jag ska väl fortfarande äta antibiotika? Har läst något om D-mannose som finns i tranbär. Är det något som faktiskt hjälper?

Om du arbetar inom vården, hur fungerar det med remisser och sånt? Min läkare har inte velat kolla prostata eftersom det är "ovanligt" för någon i min ålder. Skickade av ren o skär panik en egenremiss till urolog, men är nu orolig att det ska verkar naivt eller förolämpande för läkare. Min hälsa är såklart viktigare än att "förolämpa" en läkare, men kan det bli något strul med detta?

Angående att ha symtom men inga bakterier: jag skrev i min post att bakterier försvann vid en punk, men symtom kvarstod. Bakterier kom sedan tillbaka någon vecka senare. Men det kanske inte är detsamma.
  • AndreasLa
    EpicF skrev 2026-01-26 21:42:46 följande:
    Du borde få en längre kur än tio dagar.

Enterococcus faecalis är en relativt vanlig orsak till uvi. Både för män och kvinnor, och ibland krävs det höstkru med antibiotika för att bli kvitt den. 
    Har sett flera personer säga det krävs längre kur. Men läkare har inte gett mig något. Borde jag eftersöka längre kur? Jag har ingen aning om hur länge antibiotika ska vara. Det, och vad exakt är en höstkru?
  • EpicF
    AndreasLa skrev 2026-01-27 00:24:22 följande:
    Jag ska väl fortfarande äta antibiotika? Har läst något om D-mannose som finns i tranbär. Är det något som faktiskt hjälper?

Om du arbetar inom vården, hur fungerar det med remisser och sånt? Min läkare har inte velat kolla prostata eftersom det är "ovanligt" för någon i min ålder. Skickade av ren o skär panik en egenremiss till urolog, men är nu orolig att det ska verkar naivt eller förolämpande för läkare. Min hälsa är såklart viktigare än att "förolämpa" en läkare, men kan det bli något strul med detta?

Angående att ha symtom men inga bakterier: jag skrev i min post att bakterier försvann vid en punk, men symtom kvarstod. Bakterier kom sedan tillbaka någon vecka senare. Men det kanske inte är detsamma.
    Ja, du ska fortsätta antibiotika tills kuren är färdig. 

Om du vill skicka en egen remiss för en second option så har du rätt till det och läkaren på vc tar inte illa upp av det och det blir inget strul. 

Att bakterien "kom tillbaka" innebär att de aldrig helt försvann, eftersom antibiotika kuren inte tog helt. 
  • EpicF
    AndreasLa skrev 2026-01-27 00:25:46 följande:
    Har sett flera personer säga det krävs längre kur. Men läkare har inte gett mig något. Borde jag eftersöka längre kur? Jag har ingen aning om hur länge antibiotika ska vara. Det, och vad exakt är en höstkru?
    Normalt antibiotika kur för uvi är mellan 3-7 dagar. Men det kanske krävas kur i 14 dagar eller mer flr att bli helt bra. Och även högre doser och kanske annan antibiotika.

Har de gjort urinodling? 

Hur länge ska du gå på kur nu? Om du fortfarande går på kur?
  • Anonym (M.)

Ring någon av de där apparna som finns nu, och be om en remiss till en urolog. Dessa appläkare brukar vara glada över så liten arbetsinsats som möjligt, så de skriver gärna en remiss till någon annan. De får ju lika mycket betalt för den lilla ansträngningen som en läkare på vårdcentralen som gör en fullständig undersökning av en patient. 

• Anonym (Uskan)
    AndreasLa skrev 2026-01-27 00:24:22 följande:

Ja fortsätt med det om du har kvar, men ät Tranbärskapslar också. Dom gör urinet surt och skapar en dålig miljö för bakterierna. Drick gärna mycket också för att spä ut urinet och skölja ut bakterierna. Själv har jag aldrig ätit antibiotika för UVI, endast ätit Tranbärskapslar och druckit mycket.
    Tranbärsjuice är inte alls lika effektivt pga den låga koncentrationen, men kan fungera som komplement till kapslarna. 

Nej, det blir inget strul. Det känns dock som att du måste få detta kollat av urolog för att kunna få lugn och ro sen. Du är uppenbart extremt stressad över detta. 

Ja, du har ju med andra ord både bakterier och symtom. Dessa hör ihop. 
  • EpicF
    Anonym (Uskan) skrev 2026-01-28 01:17:56 följande:
    Ja fortsätt med det om du har kvar, men ät Tranbärskapslar också. Dom gör urinet surt och skapar en dålig miljö för bakterierna. Drick gärna mycket också för att spä ut urinet och skölja ut bakterierna. Själv har jag aldrig ätit antibiotika för UVI, endast ätit Tranbärskapslar och druckit mycket.
    Tranbärsjuice är inte alls lika effektivt pga den låga koncentrationen, men kan fungera som komplement till kapslarna. 

Nej, det blir inget strul. Det känns dock som att du måste få detta kollat av urolog för att kunna få lugn och ro sen. Du är uppenbart extremt stressad över detta. 

Ja, du har ju med andra ord både bakterier och symtom. Dessa hör ihop. 
    Även tranbärsjuice är lika effektivt som kapslar, men man får dricks mer vilket bara är positivt. 
  • Anonym (Nej)
    AndreasLa skrev 2026-01-26 21:28:40 följande:
    Skickade dock en egenremiss till urolog i blind panik nu på kvällen. Borde kanske inte gjort det än. Men är så livrädd för att bakterie ska spridas o ge mig sepsis eller nåt. Tänkt om läkare ser min egenremiss och blir förolämpad? Han kanske kastar bort mig eller blockerar min remiss eller blir arg och typ... jag vet inte. Gör något? Jag låter helt jävla efterbliven, jag vet. Har ju relativt lindriga besvär jämfört med vad som verkar vanligt med en UVI men är så rädd och nervös och blotta tanken på att jag har denna... sak... inuti i mig? Jag klarar inte av det ibland. Börjar svettas och bli illamående o rädd. Klär av mig och blir istället iskall. Och det är ju symtom på att infektion spridits till njurar, så då blir det värre och jag blir yr. Runt o runt går det. Måste påminna mig själv att jag inte känner mig sjuk eller nåt.

Tänk om jag sabbat allt nu när jag skicka en egenremiss?
    Får du hjälp för din ångest?
Svar på tråden Borde/Kan man alltid lita på sin doktor?