Nu hade väl inte jag direkt någon speciell hobby som tog massa tid, tycker dock om att sy, måla och göra diverse mini diy projekt typ, och det har väl inte blivit mycket av det men det är inte enbart barnen (yngsta är 3)
Man får bara hitta en rutin som passar hela familjen, jag vet familjer som har delat upp att pappan har en kväll i veckan och mamman en annan för sig själv där man kan ta hand om sig själv, gå och träna, träffa en kompis eller vad som, den andra föräldern sköter middag och nattningen, det upplägget hade inte fungerat i min familj, man får testa sig fram, jag brukar passa på att gå till gymmet tidigt på helgen då jag ändå är van att vakna vid 6, jag är oftast tillbaka innan barnen är vakna men skulle jag inte vara det så är maken uppe med dem. Jag och en av mina väninnor (jobbar inte ihop) har lunch en vardag i veckan tillsammans, då tillfreds även det "behovet" lite grann även om vi gärna umgås mer och längre när vi är lediga.
Det jag försöker komma fram till att alla familjer är olika, det du får göra är att tänka ut vad du skulle vilja göra och sen se över mär det känns som att det passar, jag menar absolut inte att du ska strunta i dig själv om du inte tror att det finns tid, men det är lättare att lägga till en liten rutin som inte krockar med en annan så att säga, missförstå mig rätt :)
Har du pratat med din sambo/man om detta? Har han egentid? Jag sa till min man för något år sen då jag var på väg att bryta ihop, jag har visserligen 3 barn (2 äldsta tonåringar) men dottern hade varit jobbig hela dagen och jag orkade inte bara mer, jag hade ingen hobby, intressen eller träffade vänner för jag kände bara att jag var tvungen att ta hand om allt och hela min person var bara att vara mamma, han tittade på mig med stora ögon, "men varför har du inte sagt något?" Kanske ska tillägga att han jobbar väldigt långa dagar så vi hinner inte umgås så mycket mer i veckorna förutom middag och på helgerna hittar vi på saker tillsammans, jag tänkte först att han kunde räkna ut själv hur ensam jag kände mig men eftersom han inte hann se den sidan riktigt så blev det inte så, efter det tog han dock lite mer ansvar självmant men jag haf iaf lärt mig att säga till om jag vill göra något själv