Anonym (VirrigaVira) skrev 2026-01-27 14:28:41 följande:
När kan man ta upp sina fritidsintressen igen?
Fick mitt första barn för ett år sedan ungefär och känner att jag verkligen tappat bort mig själv i föräldraskapet. Inget blir ju någonsin som förut men jag hoppas att det åtminstone blir lite mer friktionsfritt...? Alla föräldrars resa är ju unik, men när kunde ni andra börja ta upp er gamla hobby eller liknande efter att ha fått barn, om någonsin?
Jag tyckte att det var svårt att hitta balansen mellan föräldraskapet och mig själv till en början. Och det är kanske där du är också utifrån din fråga?
För mig var det överväldigande att få barn, jag var trött, lite chockad och bebisen ville vara på mig eller amma nästan hela dygnet de första månaderna. Bebisen accepterade inte heller pappan då, utan bara mig och amningen. Jag tappade mig själv ganska mycket där, och det tog ett tag att hitta tillbaka till mig själv och mina behov. Tror att det tog nästan ett år innan jag kände att jag kunde återgå till det jag gjort innan som träning, gå ut och träffa vänner, sånt.
Men det är rätt viktigt att ha det där egna, att vara en person utöver sitt föräldraskap. Så om du känner att du tappat dig själv så är det kanske dags nu att du börjar återta det? Och förhoppningsvis har du en pappa till barnet som finns där och tar sin del.
Börja litet, gå en promenad på egen hand, eller låt pappan ta barnet på promenad så du får vara ensam och göra nåt eget en stund. Sen får du utöka, vara borta mer, lite längre tillfällen.