• Tänk logiskt

Maten slut på lunchrestaurang

Jag äter ofta lunch ute, på lunchrestaurang. Tyvärr har jag en tendens att komma sent dit, en halvtimme innan de stänger lunchserveringen eller så. Och då är det inte ovanligt att den mat jag vill ha är slut, och jag tvingas ta någon annan av de Dagens rätter som erbjuds. 

Nu kan man ju förstå att om det är en populär rätt så räcker den inte, för att det kommer fler lunchgäster än beräknat, men borde inte restaurangen lära sig med tiden vilka rätter som är populära? Om man annonserar på nätet att man har en viss dagens rätt, har man då inte som gäst rätt att förvänta sig att få den rätten om man kommer före stängningsdags?

De flesta lunchrestauranger serverar lunch kl. 11-14, och jag säger inget om den rätt man vill ha är slut om man kommer 13:55, men borde det inte finnas om man kommer 13:30? Eller ska det krävas att man kommer 13:00 för säkerhets skull? Eller 12:00?

Vad tycker ni? Vad är det rimligt att kräva av en lunchrestaurang i den här frågan?

• Svar på tråden Maten slut på lunchrestaurang
  • Anonym (Oj)
    Tänk logiskt skrev 2026-02-02 13:41:39 följande:
    Men problemet är: Vad menas med "i tid"? Det enda man vet säkert är öppettiderna. Men som vi sett ger det ingen garanti. Och någon skrev tidigare i tråden om en lunchrestaurang där vid ett tillfälle schnitzel var slut efter en timme. Och att komma efter en timme om restaurangen har öppet i tre timmar måste väl ändå anses vara "i tid" enligt alla rimliga sätt att se på saken ..?
    Så du tror inte att oddsen är bättre om du går dit tidigare än senare?

Men bra att du insett att det inte finns någon garanti. 
  • Anonym (.)

Ingen kan tydligen svara på när "i tid" är, eller om kl 12 anses vara "i tid"

• Anonym (M)
    Anonym (.) skrev 2026-02-02 16:11:43 följande:

Ingen kan tydligen svara på när "i tid" är, eller om kl 12 anses vara "i tid"

Korrekt, det kan ju inte ens restaurangerna. 

• Anonym (.)
    Anonym (M) skrev 2026-02-02 16:32:26 följande:

Korrekt, det kan ju inte ens restaurangerna. 

Och ändå så pratar vissa i tråden om att TS borde komma "i tid"
  • Anonym (M)
    Anonym (.) skrev 2026-02-02 16:46:05 följande:
    Och ändå så pratar vissa i tråden om att TS borde komma "i tid"

Du kan inte gissa vad de menar med det? 

Påminner om när jag var liten och frågade mina föräldrar när det var ?ibland? och hur man kunde veta när ?ibland? inträffade. 

• Anonym (.)
    Anonym (M) skrev 2026-02-02 17:07:09 följande:

Du kan inte gissa vad de menar med det? 

Påminner om när jag var liten och frågade mina föräldrar när det var ?ibland? och hur man kunde veta när ?ibland? inträffade. 

Nej, och du påstod ju själv alldeles nyss att ingen kan svara på det? Vad är det då för mening med att ge det rådet? 
  • Anonym (Enu)
    Anonym (Oj) skrev 2026-01-31 14:41:31 följande:
    Vilken princip?

Att restauranger får slut på mat så de som kommer i slutet av lunchen inte får välja själv vad de vill äta? 

Vad säger restaurangen själv när du påtalar detta, att du inte gillar deras princip att de inte tar höjd för om du och andra kommer sent så det ändå finnas en full meny att välja från?
    Var står det att TS påtalat detta för restaurange?
  • Aniiee

Man gör en beräkning, garderar upp med 10-20%, och garanterar ingenting en halvtimme innan stägning. Så är det bara. Annars skulle restaurangerna tvingas slänga oerhört mycket mer mat än de redan gör.

Vill du ha en viss maträtt, kom tidigt för att försäkra dig om att det finns kvar. Första timmen eller så.  Annars, kom semast en halvtimme innan stägning. 

Eller.... käka matlåda.

Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
  • Tänk logiskt

Idag gick jag till en lunchrestaurang igen. Jag tänkte jag skulle försöka komma dit lite tidigare, men när tror ni jag kom dit? 13:30 prick! Glad
    Jag ville ha fläsk och löksås. Fick jag det? Ja det fick jag! Det var inte slut. Glad
    Men just efter mig kom en äldre herre som ville ha mos till fisken (som också serverades), och moset var slut. Synd för honom. Gråter Han fick nöja sig med kokt potatis. 
    En nackdel var att brödet var slut, vilket är ovanligt. Men det gjorde inte så mycket. 

• klyban
    Aniiee skrev 2026-02-02 20:10:27 följande:

Man gör en beräkning, garderar upp med 10-20%, och garanterar ingenting en halvtimme innan stägning. Så är det bara. Annars skulle restaurangerna tvingas slänga oerhört mycket mer mat än de redan gör.

Vill du ha en viss maträtt, kom tidigt för att försäkra dig om att det finns kvar. Första timmen eller så.  Annars, kom semast en halvtimme innan stägning. 

Eller.... käka matlåda.

Intressant diskussion och att en del inte riktigt förstår att det är svårt att beräkna hur mycket man behöver laga.
    Och att man inte kan garantera mat till alla, för om man gör, så blir det som du säger en satans massa mat slängd.

Och det är dom inte råd med på lunchrestauranger.

Dock rätt fascinerande att folk inte förstår detta och det svåra i att beräkna mängder.
    För allt som behövs är att ett större gäng kommer som aldrig är där annars, och det kan man inte ta höjd på ska ske varje dag.
    Vilket givetvis innebär att viss mat tar slut.

Sen såg jag något exempel som man kan fundera på vad de tänkte på, men kanske det inte var superpopulärt ställe normalt.
    För efter 1h ska inte maten ta slut och om det är normal antal gäster.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Tänk logiskt

Som det nu är verkar lunchrestauranger mest höfta till det byggt på tidigare erfarenhet. 
    Jag tänker att det borde gå att utveckla algoritmer som kan hjälpa lunchrestauranger att bli mer träffsäkra. Kanske finns det redan sådana algoritmer som större restauranger använder.

Svar på tråden Maten slut på lunchrestaurang