Core skrev 2026-01-27 23:23:42 följande:
Jag förstår att det är en annan sak när det ligger något fysiskt problem i grunden, tufft med magstrul så ung.
En av mina ungar hade problem runt samma ålder, med ångest och fobi. När han skulle vara hemma, och det inte gick att få iväg honom, istället för att ta kampen sa jag okej, men plockade undan alla sladdar till tv, dator, stängde av skärmtid etc. Det fanns alltså ingenting att göra hemma. Så har jag gjort med båda ungarna om dom ska vara hemma på lösa grunder. De är nu 12 och 13, ingen av dom har en sjukdag på två år
Jag förstår att det kan verka kontroversiellt, och jag förstår att barn är olika. Däremot tycker jag aldrig att det ska finnas någonting lockande med att vara hemma. Krävs det ska legot ut också.
Men det är en fin balansgång, det får inte verka som en uppenbar bestraffning eller påverkansförsök, då finns risk att barnet på envishet ska hålla sig hemma ändå. Det ska bara vara en tydlig regel, är man hemma så är det för att man mår för dåligt för att göra någonting alls. Man kan samtidigt ge kärlek och sympati, det behöver inte vara likhetstecken med att vara en råbarkad bestraffare.
Det kanske känns elakt nu, men är det inte mer elakt att låta ett barn tappa tråden i livet, i längden?
Det var helt tydligt rätt metod för ditt barn, och jättebra jobbat av dig som förälder!
Som du skriver får man försöka bedöma vad som funkar för det enskilda barnet. Vi provade det du beskriver, men vårt barns ångest var så kraftig att hon hade hellre suttit ensam i ett mörkt rum än att gå till skolan, som gjorde henne fullkomligt panikslagen, bokstavligen.
TS, har ni kontakt med BUP och elevhälsan? Om inte ordna med det så fort som möjligt. En del kommuner har grupper som arbetar enbart med elever med problematisk skolfrånvaro. Försök få hjälp av dem så fort som möjligt. Se till att ha arbetet med att få tillbaka sonen i skolan dokumenterat av tex elevhälsan så att inte Soc kommer och anklagar er för att inte göra något.
Gör skolarbete hemma så att din son inte hamnar efter. Gör han det är det ännu jobbigare att komma tillbaka. Se också till att behålla rutiner kring sömn och mat. Gå upp samma tid som vanligt och han ska klä sig etc som vanligt.
Be läraren berätta för klassen att han har varit sjuk (en vit lögn ÄR ok!) och be klasskompisarna att vara som vanligt mot din son.
Ett annat av mina barn var sjuk i ett par år och kom sen tillbaka till sin klass. Läraren pratade med klassen i förväg och de andra barnen var väldigt snälla och ställde inte frågor.