Aliona skrev 2026-01-29 11:21:39 följande:
I min sons klass (också åk 3) får de hem gamla nationella prov som läxa nu under vt. Mentorn har också bjudit in föräldrar till en informationsträff om de nationella proven snart så då får vi väl mer information om det är något vi kan öva på hemma, men generellt tänker jag att skolan förbereder barnen och man vet ju från utvecklingssamtalen om det är något de behöver öva extra på.
Öva hemma på gamla prov kan nog vara bra, om barnet vill det? Om barnet inte själv vill så finns risken att man bara ökar pressen och skapar prestationsångest. I de här åldern är det bra att skapa en avslappnad attityd till prov. Har ert barn haft många prov i lågstadiet? Mitt barn har haft jättemånga, inklusive i svenska en gång i veckan under trean. Om inte kanske det kan vara bra att göra dem bekanta med vad prov är.
Känn efter vad ditt barn svarar bra på. En del barn tycker att det är roligt med övningsböcker. Vi undviker det för att inte få honom att känna att han inte duger i skolan, och istället läser vi jättemycket, skriver (inköpslistor, vykort, lappar, Whatsapp-meddelanden osv), spelar alfapet, löser korsord, spelar spel som övar matte, bakar och lagar mat efter recept, låter honom handla och ha koll på pengar, priser och växel osv. För vår del är funkar det bättre med att integrera i vardagen än att sitta ned extra skoluppgifter, men så har de också mycket läxor i hans skola.
Okej. Ja här får barnen en läxa per vecka, antingen läsa i en bok eller en matteuppgift. Men både läsningen och matten är för enkel för min son, självklart läser vi den ändå, men ger honom oftare en svårare bok att läsa högt ur.
Vi har sedan sonen provade Xbox haft läxa innan man får spela. Nu har de andra barnen också upptäckt padda, Xbox osv. Så alla barn gör en "läxa" innan de får spela varje dag.
Stora sonen bad mig om svårare matteläxa när han såg att jag skrivit ut lättare matteblad åt de små barnen, så tror att han uppskattar den hemmagjorda läxan faktiskt.
Ska nog testa och se vad han tycker om de nationella. Då läraren inte informerat alls om vad skolan gör inför dem.