• Anonym (Procent/gemensam)

Gemensam eller procentuell?

Jag är student och lever på csn och min sambo jobbar. Just nu har vi procentuellt delad ekonomi. Utöver att han självklart har mer pengar att röra sig med, så får han ju även förmåner från jobbet med pensionssparande.

Nu är jag gravid och kommer ta studieuppehåll och leva på föräldrapenning innan jag åter går tillbaka till csn för att ta examen. Föräldrapenningen kommer bli halva csn.

Min sambo har nu föreslagit att vi istället ska ha gemensam ekonomi. Han vill att vi tar allt vi får in, betalar allt och sedan delar på resten. Båda två är väldigt noggranna med att jag inte ska hamna i kvinnofällan på grund av graviditeten, så är detta en bättre lösning än procentuellt delad ekonomi? 

Hur har ni gjort? Och hur har ni gjort med pensionssparande under föräldraledighet?

• Svar på tråden Gemensam eller procentuell?
  • Anonym (Roger)

Få barn och leva på halva csn? Sedan är det skatt på det. Du kommer inte få mycket kvar. Hur planerat var detta???  Att skaffa barn när man inte ens har ett riktigt arbete.

Kvinnofälla kommer du ju garanterat hamna i oavsett, du kommer få väldigt dålig pension. Lägger din man undan pengar och sparar åt dig?  Är väl det minsta du kan begära när du riskerar ditt eget liv och föder hans unge.

Jag la undan pengar åt min fru, men vi hade båda välbetalda jobb. Att leva på 1;5 inkomst. Finns det då utrymme för att spara. Men din man kanske tjänar väldigt bra.

• Jemp

För oss var det en självklarhet med gemensam ekonomi när vi fick barn. Ju mer vi ?jobbar ihop oss? som familj, desto mer självklart att vi ska ha liknande förutsättningar. Vi hade visserligen båda jobb då, men det innebar också att kunna ta ut färre dagar utan att gå på knäna ekonomiskt. Det återkommer ju sen under resten av barnens uppväxt, kring vab, ev deltid osv. 

Vi har inte justerat något kring pensionssparande, båda har varit föräldralediga vilket jag tycker borde vara en självklarhet. 

• Anonym (Emmi)

Det låter som att du har valt en klok och omsorgsfull partner. Exakt hur ni fördelar pengarna bestämmer ni själva, men det är helt rimligt att han står för det allra mesta av försörjningen när du är föräldraledig.

• Anonym (Dysterkvist)

Jag hade på riktigt hellre skjutit mig i foten än skaffat barn innan jag hade examen, jobb och bra föräldrapenning.

Din man låter sympatisk men du tar en mycket stor ekonomisk risk här och jag hoppas verkligen att du tgar din examen och inte får ångra det.

Min far drog när jag var 5 år och bildade ny familj där jag inte var välkommen, fast han var gift med mamma och jag var önskad enligt honom själv.

Min svärmor blev lämnad med två barn under 7 år och då var kvinna nr 2 redan gravid. Svärmor jobbade och försörjde honom under hans studier, och sen var det meningen att det skulle vara hennes tur, att också plugga juridik. Men då stack han med sin examen och hon fick bara fortsätta jobba för att klara huset och barnen.

• Jemp

För kvinnofällans del är det väl av större betydelse vad ni gör efter graviditeten: fastna inte i att det bara är du som är föräldraledig/vabbar/jobbar deltid/ensamt tar hand om barn och hem för att du studerar eller eventuellt tjänar mindre. Barnet har mycket att vinna på jämställt föräldras även innan man räknar in ekonomi. 

• Tow2Mater

Hur menar du med bättre lösning? Du får väl jämfora hur vardera alternativet påverkar en båda och er som familj.

När du studerat klart kommer du tjäna mer än honom? Jag antar du pytsar in mer i ekonomin än honom då också.

När ska ni bytas av med fl-ledigheten?

• Anonym (La)

Skräms inte av alla som är neggiga pga låg inkomst. Jag blev klar med juriststudierna och hade inte SGI förrän barnen var 11, 9 resp. 5 år gamla. Hade lägsta fp alt studiemedel fram till då. Ja, det var tight, men vi löste det. Istället var jag betydligt mer flexibel för lämning och hämtning, det är också gult värt. Idag är vi båda höginkomsttagare. Ja, får lägre pension, men barn är ändå det viktigaste i mitt liv. Väntar fjärde barnet nu, har bestämt mig för att sluta stressa och strunta blankt i allt vad ?kvinnofällor? heter. Älskar mina barn och vill vara med dem så mycket jag kan, punkt slut! Grattis till ett bra beslut och en fin man som prioriterar er familj! Låter toppen.

• Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Dysterkvist)
    Anonym (La) skrev 2026-01-29 16:24:01 följande:

Skräms inte av alla som är neggiga pga låg inkomst. Jag blev klar med juriststudierna och hade inte SGI förrän barnen var 11, 9 resp. 5 år gamla. Hade lägsta fp alt studiemedel fram till då. Ja, det var tight, men vi löste det. Istället var jag betydligt mer flexibel för lämning och hämtning, det är också gult värt. Idag är vi båda höginkomsttagare. Ja, får lägre pension, men barn är ändå det viktigaste i mitt liv. Väntar fjärde barnet nu, har bestämt mig för att sluta stressa och strunta blankt i allt vad ?kvinnofällor? heter. Älskar mina barn och vill vara med dem så mycket jag kan, punkt slut! Grattis till ett bra beslut och en fin man som prioriterar er familj! Låter toppen.

Lätt att snacka innan man står där och ser fakta i vitögat.

Nu tror jag inte att just du kommer att lida nöd men bland min mammas vänner är det bara en enda kvinna som inte gråtit och blivit chockad över sin pension, sa hon. Och det var den kvinna som levde med sin man tills han dog vid ca 70. De andra blev skilda eller deras man gick bort före och då blir det inte fett.

Det som funkar för dig kan vara ett dåligt råd till en lågavlönad.
  • Anonym
    Anonym (Dysterkvist) skrev 2026-01-29 14:46:30 följande:

Jag hade på riktigt hellre skjutit mig i foten än skaffat barn innan jag hade examen, jobb och bra föräldrapenning.

Din man låter sympatisk men du tar en mycket stor ekonomisk risk här och jag hoppas verkligen att du tgar din examen och inte får ångra det.

Min far drog när jag var 5 år och bildade ny familj där jag inte var välkommen, fast han var gift med mamma och jag var önskad enligt honom själv.

Min svärmor blev lämnad med två barn under 7 år och då var kvinna nr 2 redan gravid. Svärmor jobbade och försörjde honom under hans studier, och sen var det meningen att det skulle vara hennes tur, att också plugga juridik. Men då stack han med sin examen och hon fick bara fortsätta jobba för att klara huset och barnen.

Hur pricksäker är du då?
    Fast det är klart, det är ju väldigt nära.

Alla är inte karriärister och jagar examen och höga löner.
    Menar du att dessa inte borde få skaffa barn eller?
Svar på tråden Gemensam eller procentuell?