• Anonym (Procent/gemensam)

Gemensam eller procentuell?

Jag är student och lever på csn och min sambo jobbar. Just nu har vi procentuellt delad ekonomi. Utöver att han självklart har mer pengar att röra sig med, så får han ju även förmåner från jobbet med pensionssparande.

Nu är jag gravid och kommer ta studieuppehåll och leva på föräldrapenning innan jag åter går tillbaka till csn för att ta examen. Föräldrapenningen kommer bli halva csn.

Min sambo har nu föreslagit att vi istället ska ha gemensam ekonomi. Han vill att vi tar allt vi får in, betalar allt och sedan delar på resten. Båda två är väldigt noggranna med att jag inte ska hamna i kvinnofällan på grund av graviditeten, så är detta en bättre lösning än procentuellt delad ekonomi? 

Hur har ni gjort? Och hur har ni gjort med pensionssparande under föräldraledighet?

• Svar på tråden Gemensam eller procentuell?
  • Anonym (Roger)

Få barn och leva på halva csn? Sedan är det skatt på det. Du kommer inte få mycket kvar. Hur planerat var detta???  Att skaffa barn när man inte ens har ett riktigt arbete.

Kvinnofälla kommer du ju garanterat hamna i oavsett, du kommer få väldigt dålig pension. Lägger din man undan pengar och sparar åt dig?  Är väl det minsta du kan begära när du riskerar ditt eget liv och föder hans unge.

Jag la undan pengar åt min fru, men vi hade båda välbetalda jobb. Att leva på 1;5 inkomst. Finns det då utrymme för att spara. Men din man kanske tjänar väldigt bra.

• Jemp

För oss var det en självklarhet med gemensam ekonomi när vi fick barn. Ju mer vi ?jobbar ihop oss? som familj, desto mer självklart att vi ska ha liknande förutsättningar. Vi hade visserligen båda jobb då, men det innebar också att kunna ta ut färre dagar utan att gå på knäna ekonomiskt. Det återkommer ju sen under resten av barnens uppväxt, kring vab, ev deltid osv. 

Vi har inte justerat något kring pensionssparande, båda har varit föräldralediga vilket jag tycker borde vara en självklarhet. 

• Anonym (Emmi)