• Anonym (Hum)

Fick nåt som inte var mitt

Pappa gav med en dyr gitarr för några månader sen. Han frågade om jag ville ha hem den till mig, jag sa ja och så var det inget mer med det. Han har alltså haft den där i många år.

Sen har det visat sig att han fått för sig att den var min gamla och att det var därför jag fick den. Min bror är nu jättearg över det och säger att jag inte har mer rätt till den än han, som faktiskt spelar gitarr och att jag bara fick den för att pappa mindes fel.

Jag fattar ju att han bara är missunnsam och inte hade tänkt så om det var han som fått den, men vad hade ni gjort? Min dotter spelar på den dagligen, så den står inte och samlar damm liksom.

• Svar på tråden Fick nåt som inte var mitt
  • Anonym (Elvira)

Var det din brors gamla? För i så fall tycker jag att han självklart ska ha den.

Var det din pappas gitarr så be honom skriva papper på att gitarren var förskott på arvet, så att din bror inte blir ekonomiskt förfördelad. Eller om din pappa har gott om pengar på banken så kan han ge din bror en lika stor penninggåva som gitarren är värd. 

• Anonym (Hum)
    Anonym (Elvira) skrev 2026-01-29 23:32:38 följande:

Var det din brors gamla? För i så fall tycker jag att han självklart ska ha den.

Var det din pappas gitarr så be honom skriva papper på att gitarren var förskott på arvet, så att din bror inte blir ekonomiskt förfördelad. Eller om din pappa har gott om pengar på banken så kan han ge din bror en lika stor penninggåva som gitarren är värd. 

Nej den har aldrig varit min brors. Ingen verkar minnas var den kom ifrån från början.
    Varför i hela friden då? Pappa är relativt ung, han gör väl vad han vill med sina saker? Och nej, jag vill inte ha gitarren som en del av ett arv. Min bror gnäller alltid när saker inte är till hans fördel.
  • lunnabo

Du fick den av din pappa och din dotter använder den.
    Inte självklart att din pappa ens kommer ihåg rätt.
    Inte omöjligt att din pappa blivit påverkad av din bror att "minnas rätt".
    Gitarren är inom familjen och du har fullständig legal rätt till den eftersom du har fått den som en gåva vilken överlämnades till Dig.
    En mottagaren gåva är fullt ut legalt bindande vilket inte ett löfte om att senare få något är.
    Behåll du gitarren såvida du kan få din bror att acceptera detta faktum utan ett långvarigt agg till Dig.
    Skulle din bror vara så himla småsint så bara ge den till honom och förklara att det aldrig någonsin varit din avsikt att "lura" honom på denna gitarr som han åtrår så.

• Anonym (Elvira)
    Anonym (Hum) skrev 2026-01-30 11:56:56 följande:
    Nej den har aldrig varit min brors. Ingen verkar minnas var den kom ifrån från början.
    Varför i hela friden då? Pappa är relativt ung, han gör väl vad han vill med sina saker? Och nej, jag vill inte ha gitarren som en del av ett arv. Min bror gnäller alltid när saker inte är till hans fördel.
    Ger man bort värdefulla gåvor till bara ett av sina barn så är det så man brukar göra, för att det ska bli mindre risk för konflikter när man har gått bort.

Men om både du och sin bror får dyra presenter då och då så jämnar det kanske ut sig.
  • Anonym (m)

Fast det är ju inte ditt fel att pappan valde att ge dig gitarren. Brodern får klaga hos rätt person, om han tyckte det var orättvist. Jag hade undvikit diskutera detta med brodern mer.

• Anonym (F)
    Anonym (Hum) skrev 2026-01-29 22:27:46 följande:
    Fick nåt som inte var mitt

Pappa gav med en dyr gitarr för några månader sen. Han frågade om jag ville ha hem den till mig, jag sa ja och så var det inget mer med det. Han har alltså haft den där i många år.

Sen har det visat sig att han fått för sig att den var min gamla och att det var därför jag fick den. Min bror är nu jättearg över det och säger att jag inte har mer rätt till den än han, som faktiskt spelar gitarr och att jag bara fick den för att pappa mindes fel.

Jag fattar ju att han bara är missunnsam och inte hade tänkt så om det var han som fått den, men vad hade ni gjort? Min dotter spelar på den dagligen, så den står inte och samlar damm liksom.

Om det inte var din brors gitarr från början så har han inte större rätt till den än du. 

Kul att din dotter spelar, hon kanske blir sing-songwriter så småningom?
  • Anonym (E)

Eftersom både din bror och din dotter spelar gitarr så är ju det argumentet meningslöst, det hade väl varit en sak om dottern bara sitter och plingar lite medan han är musiker i ett band, men då borde han ju redan ha sin egen, och om det är så är gitarren är väldigt speciell och dyr så hade han iså fall kunnat erbjuda din dotter en av sina i utbyte liksom, enbart för att undvika konflikter, det spelar ingen roll vem som har "rätt" utan istället försöka göra alla nöjda

Men kort svar så har du fått gitarren, inte din bror

• Anonym (F)
    Anonym (Hum) skrev 2026-01-30 11:56:56 följande:
    Ja det fonns väl någon psykologisk orsak till att han alltod är uppmärksam på det.
Svar på tråden Fick nåt som inte var mitt