• Anonym (VMF)

Politiska reformer.. Håller nån med?

Vi måste genomföra reformer för att vitalisera Sverige. Nu har jag här fokuserat på några få exempel som inte är särskilt kontroversiella. Dvs inte direkt höger vänster frågor.

Höj röståldern till 21

Inför tvåkammarriksdag 

Separera riksdagsvalet från lokalvalen

Avskaffa presstödet och partistöden helt. Inför istället exempelvis moms och skattebefrielse för medierna

Lägg ned SR och SVT på sikt. Behåll P4 lokalradio, och ha kanske kvar några nationella program från P1. Lite nyheter.. Ha kvar en TV-kanal ett tag, som sänder nyheter och samhällsinformation. I alla fall en tid, tills folk helt slutat titta på livesänd tv. Vilket är en tidsfråga, det ligger nig närmare i tid än vi tror. Kollar nån ens på tv längre som man gjorde förr?

Genomför kommunreform. Mindre kommuner..

• Svar på tråden Politiska reformer.. Håller nån med?
  • Anonym (ja nej ja)

Höj röstningsåldern - ja. Men samtidigt måste vi engagera ungdomarna tidigt, både lokalt och nationellt. Ungdomsråd/riksdag?

Tvåkammarriksdag - Nej. Det funkar ingen annanstans heller, utan görs ofta av gammal vana, där rika ska bestämma över de fattiga och de fattiga har en skenröst.

Separera riksdagsval från lokalval - ja, och forkorta lokla mandatperioder och förläng riksdagens (3 vs 5 år)

Avskaffa press- och partistöd - Nej. Däremot freda båda från riksdags- och regeringsnycker. 

Lägg ner SVT och SR - Nej. Men reformera och precisera bådas uppdrag, och freda även dem från nyckerna i Riksdagshuset.

Genomför kommunreform, mindre kommuner. Nja. Många kommuner är redan oroväckande små till folkmängden. Men reformera gärna kommunerna, återställ de gamla landskapens gemensamma eller autonoma ställning och satsa oerhört mycket mer på det som krävs för att kommunerna ska leva (sneglar på Norge).

My two cents on your two cents.

• Tow2Mater

Kanske inte direkt höger vänster frågor men nog lutar dessa refomer höger. Så du kommer nog inte få så många som håller med dig här.

• Finländsk

Riksdagsval och lokalval kan vara bra att ha separat. De andra förslagen känns som att de skulle påverka demokratin negativt. Röståldern kunde sänkas till 16, alternativt engagera ungdomar på något annat sätt, som nämndes i ett tidigare svar.

• Anonym (Rösträtt)

Förbjuda nysvenskar att rösta. Minst 10 år i Sverige och kunna svenska språket innan man får rösta plus att man är Svensk medborgare.

Höj röståldern då dagens ungdomar förstår sig inte på varför man röstar.

Man behöver inte så många  partier som vi har i Sverige. Bort med alla små partier.

Förr i tiden röstade man antingen Blått eller Rött. Enklare för alla att det skulle vara så.

• Anonym (veranika savenka)

Jag är vuxen men förstår inte heller varför man röster. Jag vet inte skillnaden mellan riksdag och regering, eller vad mandatperiod eller tvåkammarriksdag betyder. Men man röstar väl via valsedlar i papper väl? Det hade man kanske kunnat automatisera, typ välja ett block eller parti eller vad det än är och skriva under med bankid, så att folk kan rösta hemifrån.

• Anonym (Rösträtt)
    Anonym (veranika savenka) skrev 2026-01-30 19:19:32 följande:

Jag är vuxen men förstår inte heller varför man röster. Jag vet inte skillnaden mellan riksdag och regering, eller vad mandatperiod eller tvåkammarriksdag betyder. Men man röstar väl via valsedlar i papper väl? Det hade man kanske kunnat automatisera, typ välja ett block eller parti eller vad det än är och skriva under med bankid, så att folk kan rösta hemifrån.

Jag håller med dig jag förstår inte heller. Speciellt i dag då det finns massor av partier som inte alls behövs, 

Nåt som saknas i partier är Pensionärspartiet för ingen parti tar sig an pensionärerna.

Lika så skulle man behöva ett part för Funktionsnedsatta som i dag inte har några rättigheter.

Alla partier vi har i dag är bara ute efter att Sverige slutar att vara Sverige.
    Anonym (Rösträtt) skrev 2026-01-30 19:32:49 följande:
    Jag håller med dig jag förstår inte heller. Speciellt i dag då det finns massor av partier som inte alls behövs, 

Nåt som saknas i partier är Pensionärspartiet för ingen parti tar sig an pensionärerna.

Lika så skulle man behöva ett part för Funktionsnedsatta som i dag inte har några rättigheter.

Alla partier vi har i dag är bara ute efter att Sverige slutar att vara Sverige.
    Ja pensionärerna är viktiga. Jag har lite funktionsnedsättning men tycker att jag har mycket rättigheter, fast det finns väl fler åsikter. Om Sverige skulle sluta vara Sverige så skulle något annat land ta över landet, eller att Sverige skulle frivilligt uppgå i nåt annat land.
  • Anonym (Rösträtt)
    Anonym (veranika savenka) skrev 2026-01-30 20:12:27 följande:
    Ja pensionärerna är viktiga. Jag har lite funktionsnedsättning men tycker att jag har mycket rättigheter, fast det finns väl fler åsikter. Om Sverige skulle sluta vara Sverige så skulle något annat land ta över landet, eller att Sverige skulle frivilligt uppgå i nåt annat land.
    Håller med dig att pensionärerna är viktiga, men som det är så är pensionärerna det fattigaste folket i Sverige.  Många pensionärer är bostadslösa då pengarna inte räcker till vare sig bostad eller mediciner, kläder eller skor och viktigast mat för dagen.

Funktionshindrade har inga rättigheter inom skolor eller gymnasium. Barnen ska bara gå ett gymnasium utan inriktning. 

Sveriges politiker tänker inte på Svenskarna så ja du har rätt.
    Anonym (Rösträtt) skrev 2026-01-30 20:51:33 följande:
    Håller med dig att pensionärerna är viktiga, men som det är så är pensionärerna det fattigaste folket i Sverige.  Många pensionärer är bostadslösa då pengarna inte räcker till vare sig bostad eller mediciner, kläder eller skor och viktigast mat för dagen.

Funktionshindrade har inga rättigheter inom skolor eller gymnasium. Barnen ska bara gå ett gymnasium utan inriktning. 

Sveriges politiker tänker inte på Svenskarna så ja du har rätt.
    Okej visste inte det om skolor eller gymnasium. Nej menade att du skrev att politikerna vill att Sverige inte ska vara Sverige, men då vill de väl att vi ska uppgå i nåt annat land.
  • Anonym (Rösträtt)
    in te ska vara Okej visste inte det om skolor eller gymnasium. Nej menade att du skrev att politikerna vill att Sverige inte ska vara Sverige, men då vill de väl att vi ska uppgå i nåt annat land.
    Jag har ingenstans  skrivit att Sverige inte ska vara Svenskt.....Det var du som på stod detta.....eller skrev om det.
  • Finländsk
    Anonym (Rösträtt) skrev 2026-01-30 23:40:35 följande:
    Jag har ingenstans  skrivit att Sverige inte ska vara Svenskt.....Det var du som på stod detta.....eller skrev om det.
    Men det gjorde du visst, i inlägg #6. Där skrev du exakt det som veranika savenka säger. Jag är förresten lite nyfiken på varför du valt namnet Rösträtt, då du är så tydligt emot demokratiska självklarheter som rätten att bilda partier?
Svar på tråden Politiska reformer.. Håller nån med?