Anonym (VMF) skrev 2026-01-30 09:54:45 följande:
Politiska reformer.. Håller nån med?
Vi måste genomföra reformer för att vitalisera Sverige. Nu har jag här fokuserat på några få exempel som inte är särskilt kontroversiella. Dvs inte direkt höger vänster frågor.
Höj röståldern till 21
Inför tvåkammarriksdag
Separera riksdagsvalet från lokalvalen
Avskaffa presstödet och partistöden helt. Inför istället exempelvis moms och skattebefrielse för medierna
Lägg ned SR och SVT på sikt. Behåll P4 lokalradio, och ha kanske kvar några nationella program från P1. Lite nyheter.. Ha kvar en TV-kanal ett tag, som sänder nyheter och samhällsinformation. I alla fall en tid, tills folk helt slutat titta på livesänd tv. Vilket är en tidsfråga, det ligger nig närmare i tid än vi tror. Kollar nån ens på tv längre som man gjorde förr?
Genomför kommunreform. Mindre kommuner..
Höj rösträttsåldern till 21 - Jag kan hålla med om att den kan behöva höjas då ungdomar idag inte är självständiga lika tidigt som man blev på 70-talet då man sänkte till 18. Å andra sidan betyder det för mig att även myndighetsåldern skulle höjas, är man myndig förväntas man kunna ta egna beslut och stå för dem. En kompromiss vore att höja till 20 så att åldern för att köpa alkohol är samma som myndighets- och rösträttsålder. Det är fullkomligt vansinnigt att man kan sitta i riksdagen och besluta i alkoholpolitiska frågor men inte köpa en flaska vin.
Inför tvåkammarriksdag Nja, det kan göras på väldigt många olika sätt och man behöver specificera vilken befogenhet de bägge kamrarna skulle ha. Jag ser inte att man vinner något på det men förklara gärna vad du tänker dig att fördelen vore.
Separera riksdagsvalet från lokalvalen: Ja, det kan jag hålla med om. Kommunal- och regionvalen drunknar i rikspolitiken inför valet.
Avskaffa presstödet och partistöden helt. Inför istället exempelvis moms och skattebefrielse för medierna : Tveksam. Visst kan man se över reglerna för presstöd, medialandskapet ser helt annorlunda ut nu än när det infördes men partistöden kan nog behövas. Det kostar en hel del att mobilisera inför valen.
Lägg ned SR och SVT på sikt. Behåll P4 lokalradio, och ha kanske kvar några nationella program från P1.: Nej, men jag håller med om att man skulle behöva göra något åt dagens system. Jag gillar egentligen begreppet public service, problemet idag är att de har en ständig politisk vänstervinkling - inte flagrant och öppet men ständigt närvarande.
Genomför kommunreform. Mindre kommuner.: Absolut inte. Snarare kunde några av våra minst kommuner behöva slås ihop. Det åligger kommunerna väldigt mycket som de skall sköta och det fungerar inte med alltför små kommuner. Sedan kan man ju fråga sig varför de inte samarbetar mer, t.ex. med specifikationer inför upphandlingar etc. Kommuner med under 2500 invånare har inte förutsättningar för att sköta allt det de ska göra. Men visst, Stockholms kommun med en miljon invånare är kanske för stor.