• Anonym (Sissi2)

Min man vägrar trots övervikt!

Min man är 38 år gammal är 181 cm lång och väger ca 115 kg. Han jobbar med att sitta still framför en dator om dagarna och tränar inte. Han satte sig nu kl 23:00 men en påse chips och cola och då sa jag kan du inte försöka tänka på din hälsa?. Då blev han sur för jag kan nämna det ibland och gick in och smällde dörren till vårat sovrum. Jag vet inte hur jag ska säga det på ett bra sätt till honom och ställa det som ett ultimatum. Jag är på riktigt orolig för hans hälsa och jag vill gärna att barnen ser honom mer som en förebild och kanske hänger på aktiviteter med oss för att vi tex gör det och inte blir soffpotatisar pga honom. Jag tränar och rör på mig och har en fin, smal och kurvig kropp så det gillar han så han förstår inte hur det känns för mig. Hur kan jag ta detta med honom och hur motiverar jag honom? Han har tidigare varit väldigt aktiv inom en sport och väldigt smal strax innan han träffa mig alltså för 15 år sedan kanske.
  • Svar på tråden Min man vägrar trots övervikt!
  • Anonym (V)
    Anonym (Hopplöst) skrev 2026-02-01 13:40:51 följande:
    Vad som är "moraliskt fel" eller inte är dock upp till var och en att bedöma utifrån den egna livssituationen och om man kommer fram till att man gjort fel val i livet och vill göra ett nytt.

Det är inte "moraliskt fel" att lämna en person vare sig pga övervikt eller sjukdom. Det handlar om att man kanske först och främst måste se till sitt eget bästa. Många sitter fast i relationer där de mår dåligt pga den andre men har skuldkänslor inför att bryta upp  och då är det bästa att avsluta det hela. Om mannen bara är överviktig så har han valet att börja konditionsträna och gå ner i vikt, om han dessutom är sjuk har han valet att söka vård. Inte ens om partnern är döende ska man behöva känna sig elak för att man lämnar.

Om man känner att man har mycket annat man vill göra i livet än att vara ihop med någon man inte trivs tillsammans med, oavsett vad det beror på, så är man fri att göra valet att lämna.
    Precis så där brukar ca 21,5 % av männen tänka och lämna sin döende partner. 
    Bara ca 2,1 av kvinnorna brukar lämna sin döende partner. 

Siffrorna står för sig själva.

Det är få orsaker som är O.K. när det gället att lämna en dödsjuk person.

Det skille i så fall vara om den personen slår en, trakasserar en eller har börjat vänstra med någon annan. Så man behöver ju inte stå ut med precis vad som helst. Men vad är man för en människa som sviker i en sådan situation?
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Sissi2)
    Anonym (Måns) skrev 2026-01-31 00:51:55 följande:

Det råder verkligen tränings hysteri i detta land, och av någon anledning måste det vara på gym.  On man inte gör det är man lat.

Det går alldeles utmärkt att tex promenera, gå längre promenader, cykla, simma etc. Man behöver inte gå till ett gym. Fattar inte varför folk är helt besatta/insnöade på detta. Är det för att man själv hatar det så mycket, och måste få med andra i sin lidelse.

Din mans största problem är dock maten och spriten. Han behöver äta mer. 70% sitter i kosten. Det spelar ingen roll hur många timmar du tränar eller går till ett gym. Om du ändå fortsätter äta som du gör.

Och för en del är det  inte en viktig sak att gå till ett gym alla har inte det intresset. Speciell människor högre upp i ålder. Däremot skulle han np bättre sv att gå ut och röra på sig i alla fall.

Vill han inte, så vill han inte. Det här beteendet att man ska ändra på andra människor hela tiden. Det går inte. Han måste själv vilja ha den förändringen.

Istället för gnälla, kan du lämna. Det är roligt med en del fruntimmer ni klagar gärna. Men många av er saknar modet att lämna. Är det han som försörjer dig? Eller står för största inkomsten?

Han dricker inte sprit vet inte vart du fått det ifrån sen är han bara 38 år. Ja jag menar vilken sorts tränings som helst såklart. Nej kommer aldrig lämna honom för detta jag älskar ju honom men vill för hans hälsas skull att han går ner. 
  • Anonym (m)
    Anonym (Sissi2) skrev 2026-02-01 23:42:34 följande:
    Han dricker inte sprit vet inte vart du fått det ifrån sen är han bara 38 år. Ja jag menar vilken sorts tränings som helst såklart. Nej kommer aldrig lämna honom för detta jag älskar ju honom men vill för hans hälsas skull att han går ner. 
    Älskar han dig då, som han beter sig och behandlar dig
  • Anonym (Em)
    Anonym (V) skrev 2026-02-01 20:35:17 följande:
    Ja kvinnor brukar stå kvar om mannen får en sjukdom. Det är ju enbart vackert.

Men vi vet ju inte om att den här mannen är sjuk. Om han nu inte är deprimerad och tröstäter. 
    Nä, menade inte att han är sjuk utan spann vidare på ämnet
  • Anonym (Em)
    Anonym (Hopplöst) skrev 2026-02-01 13:40:51 följande:
    Vad som är "moraliskt fel" eller inte är dock upp till var och en att bedöma utifrån den egna livssituationen och om man kommer fram till att man gjort fel val i livet och vill göra ett nytt.

Det är inte "moraliskt fel" att lämna en person vare sig pga övervikt eller sjukdom. Det handlar om att man kanske först och främst måste se till sitt eget bästa. Många sitter fast i relationer där de mår dåligt pga den andre men har skuldkänslor inför att bryta upp  och då är det bästa att avsluta det hela. Om mannen bara är överviktig så har han valet att börja konditionsträna och gå ner i vikt, om han dessutom är sjuk har han valet att söka vård. Inte ens om partnern är döende ska man behöva känna sig elak för att man lämnar.

Om man känner att man har mycket annat man vill göra i livet än att vara ihop med någon man inte trivs tillsammans med, oavsett vad det beror på, så är man fri att göra valet att lämna.
    Ja, det är väl den moderna synen att fokusera på sig själv och sina känslor. I min värld är det moraliskt fel. 
  • Anonym
    Anonym (Em) skrev 2026-02-01 10:42:00 följande:
    Jag attraheras av både personlighet och det fysiska. Hade både beteende och vikt förändrats så vet jag inte om jag stannat i relationen. Hade nog däremot kunna leva med viktökning som berodde på sjukdom, medicin mm. Känns ytligt och fel att lämna någon pga av sånt.
    Så man ska stanna enligt dig om attraktionen försvinner?
    Då får du hellre kalla mig ytlig, det är då ett som är säkert.
  • Anonym (Em)
    Anonym skrev 2026-02-02 15:43:03 följande:
    Så man ska stanna enligt dig om attraktionen försvinner?
    Då får du hellre kalla mig ytlig, det är då ett som är säkert.
    Då läste du inte det jag skrev. Attraktionen kan finnas kvar i personligheten även om det fysiska förändras. Nu är jag inte så gammal men tänker att det blir en naturlig del av åldrandet sedan. 
  • Anonym
    Anonym (Em) skrev 2026-02-02 15:58:47 följande:
    Då läste du inte det jag skrev. Attraktionen kan finnas kvar i personligheten även om det fysiska förändras. Nu är jag inte så gammal men tänker att det blir en naturlig del av åldrandet sedan. 
    För mig räcker inte personligheten för att attraktionen ska hållas vid liv.
    Det är klart att det fysiska förändras med åldern, men oftast är man väl ändå hyfsat lika i ålder och då går det liksom "hand i hand".

Jag är nog vad du skulle kalla för äldre (60-talist) och attraheras ju inte av 30-åriga män som jag gjorde för 30 år sedan.

Min man är 70-talist förvisso, men vi är ändå i relativt samma ålder. Utöver det så är jag i bättre fysisk form än honom.
    Jag jobbar i ett fysiskt krävande arbete som håller kroppen igång medan han jobbar vid skärm och således sitter dagarna igenom.
    Men det innebär inte att han tillåter sig själv att förfalla.

I min värld behöver även ögat ha sitt, jag vill ha en tilltalande man att vila ögonen på. Lika mycket som att vi delar livsåskådning, politisk uppfattning, musiksmak... ja, osv.
  • Anonym (123)
    Anonym (Sissi2) skrev 2026-02-01 23:42:34 följande:
    Kan ni inte börja på något tillsammans då om barnen är lite större? Nåt intresse måste han väl ha? Kan du annars föreslå honom att ta upp sin gamla sport?
  • Tow2Mater
    Anonym (V) skrev 2026-02-01 21:49:33 följande:
    Precis så där brukar ca 21,5 % av männen tänka och lämna sin döende partner. 
    Bara ca 2,1 av kvinnorna brukar lämna sin döende partner. 

Siffrorna står för sig själva.

Det är få orsaker som är O.K. när det gället att lämna en dödsjuk person.

Det skille i så fall vara om den personen slår en, trakasserar en eller har börjat vänstra med någon annan. Så man behöver ju inte stå ut med precis vad som helst. Men vad är man för en människa som sviker i en sådan situation?
    Har fler män än kvinnor livförsäkringar som faller ut till partnern?

Var kommer de där siffrorna ifrån?
  • Anonym (Sissi2)
    Anonym (Sissi2) skrev 2026-01-30 23:19:31 följande:
    Min man vägrar trots övervikt! Min man är 38 år gammal är 181 cm lång och väger ca 115 kg. Han jobbar med att sitta still framför en dator om dagarna och tränar inte. Han satte sig nu kl 23:00 men en påse chips och cola och då sa jag kan du inte försöka tänka på din hälsa?. Då blev han sur för jag kan nämna det ibland och gick in och smällde dörren till vårat sovrum. Jag vet inte hur jag ska säga det på ett bra sätt till honom och ställa det som ett ultimatum. Jag är på riktigt orolig för hans hälsa och jag vill gärna att barnen ser honom mer som en förebild och kanske hänger på aktiviteter med oss för att vi tex gör det och inte blir soffpotatisar pga honom. Jag tränar och rör på mig och har en fin, smal och kurvig kropp så det gillar han så han förstår inte hur det känns för mig. Hur kan jag ta detta med honom och hur motiverar jag honom? Han har tidigare varit väldigt aktiv inom en sport och väldigt smal strax innan han träffa mig alltså för 15 år sedan kanske.

Hej!
    min tråd här. 

Jag kommer aldrig lämna min man för detta, älskar honom djupt och vi har 3 barn tillsammans. Han är en fin man och en väldigt bra pappa. Den som tycker jag är elak skrattar jag åt för jag skall ändå kunna säga saker till min man men visst jag tar åt mig av vad ni säger och skall absolut möta honom på ett bättre sätt. Jag måste dock inflika i att jag tycker att många har så lätt att säga lämna för ganska mycket här på familjeliv. Det är ju inte så lätt att bara lämna och samtidigt man måste ju kämpa lite för sitt förhållande med. Man har ju lovat varandra i nöd och lust liksom? Men tack för all feedback jag uppskattar det. 

• Anonym (m)
    Anonym (Sissi2) skrev 2026-02-02 20:16:23 följande:

Hej!
    min tråd här. 

Jag kommer aldrig lämna min man för detta, älskar honom djupt och vi har 3 barn tillsammans. Han är en fin man och en väldigt bra pappa. Den som tycker jag är elak skrattar jag åt för jag skall ändå kunna säga saker till min man men visst jag tar åt mig av vad ni säger och skall absolut möta honom på ett bättre sätt. Jag måste dock inflika i att jag tycker att många har så lätt att säga lämna för ganska mycket här på familjeliv. Det är ju inte så lätt att bara lämna och samtidigt man måste ju kämpa lite för sitt förhållande med. Man har ju lovat varandra i nöd och lust liksom? Men tack för all feedback jag uppskattar det. 

Så du ska kämpa, men din man verkar ju inte kämpa när han surar och smäller dörrar. Vad är det för beteende mot någon man älskar, som är orolig för en.
  • Anonym (Sissi2)
    Anonym (m) skrev 2026-02-02 20:44:38 följande:
    Så du ska kämpa, men din man verkar ju inte kämpa när han surar och smäller dörrar. Vad är det för beteende mot någon man älskar, som är orolig för en.
    Men det är ju inget fel på honom annars i den bemärkelsen. Han är ju en fin man och väldigt snäll och världens bästa pappa. Sen visst gjorde han fel som smällde i dörren och blev arg men jag har nog varit väldigt tjatig med så jag tror han tröttna på det. Sen ja jag blir ju irriterad på att han inte rör på sig men förhoppningsvis så kommer det snart. man lämnar inte sin man när man har byggt upp ett helt liv sedan 14 år tillbaka. 
  • Anonym (Sissi2)
    Anonym (123) skrev 2026-02-02 17:31:22 följande:
    Kan ni inte börja på något tillsammans då om barnen är lite större? Nåt intresse måste han väl ha? Kan du annars föreslå honom att ta upp sin gamla sport?
    Tyvärr är barnen för små nu. Min yngsta är bara 4 månader och jag ammar men absolut i framtiden. Jag har en plan dock. Sonen ska börja i boxning och min man har själv sysslat med det så jag tror han kanske tycker det är kul och får lusten igen om han följer med sonen till klubben 
  • Anonym (Separerad)
    Anonym (Sissi2) skrev 2026-02-02 20:51:15 följande:
    Men det är ju inget fel på honom annars i den bemärkelsen. Han är ju en fin man och väldigt snäll och världens bästa pappa. Sen visst gjorde han fel som smällde i dörren och blev arg men jag har nog varit väldigt tjatig med så jag tror han tröttna på det. Sen ja jag blir ju irriterad på att han inte rör på sig men förhoppningsvis så kommer det snart. man lämnar inte sin man när man har byggt upp ett helt liv sedan 14 år tillbaka. 
    Det där har noll med saken att göra, hur länge man varit tillsammans om man ska bryta upp eller inte. Jag och exet hade varit tillsammans i drygt 20 år när jag valde att bryta med honom. Nu var det andra problem än vikten som spelade in, men längden på relationen har inget med det hela att göra.
  • Anonym (Sissi2)
    Anonym (Separerad) skrev 2026-02-02 20:59:57 följande:
    Det där har noll med saken att göra, hur länge man varit tillsammans om man ska bryta upp eller inte. Jag och exet hade varit tillsammans i drygt 20 år när jag valde att bryta med honom. Nu var det andra problem än vikten som spelade in, men längden på relationen har inget med det hela att göra.
    Okej men nu är det det enda som spelar in här. 
  • Anonym (m)
    Anonym (Sissi2) skrev 2026-02-02 20:51:15 följande:
    Det är ingen ursäkt för att bete sig aggressivt. Det finns faktiskt ingen ursäkt alls för det.
Svar på tråden Min man vägrar trots övervikt!