Anonym (Tea) skrev 2026-02-01 13:10:14 följande:
Hur viktigt är det att som mamma eller pappa ha ett eget liv?
Jag har kompisar som är hemma på heltid med sina barn. Barnen går inte i förskolan trots att dom kanske är 4-5 år.
Dom är mycket bara hemma eller ute vid närmaste lekplatsen.
De har aldrig tid eller råd att hitta på saker själva. De läser aldrig böcker själva.
Mina barn ser mig regelbundet åka på konferenser och att jag försvinner för musikaler eller att jag ska hålla föredrag själv någonstans.
Jag visar sedan filmer efteråt vad jag gjort, filmer där jag står på en stor scen och pratar eller liknande.
Sedan är jag massor med dom annars också. Men när mina små barn leker så sitter jag och läser en bok under tiden. Behöver dom hjälp med något så kan dom komma fram, men annars nöjesläser jag själv i samma rum.
Men vad är egentligen bäst?
Så länge man är mycket tid tillsammans med sina barn, så kan man göra det som passar familjen bäst. Att barnen känner att föräldern är intresserade av dem och av vad de känner och tänker. Man kanske inte behöver vara lektant om de leker bra själva. Men att barnen kan söka upp föräldrarna och få respons. Också vara med och göra grejor i hemmet som att baka eller annat.
En del barn med npf-svårigheter har till och med svårt att vara i större grupp när de är små. Behöver lugnare och mindre grupper med barn. För dem kan öppna förskolan då och då räcka, medan förskolan blir övermäktig.
Andra barn orkar inte riktigt med långa förskoledagar, kan behöva kortare dagar.
Så lagom stimulans och möjlighet att leka i naturen ibland, för mer icke-styrd utforskande kreativ lek är bra. Träffa andra barn ibland för just lek. (Små barn leker mer bredvid varandra, men det är också bra.)
Lära sig att ta hänsyn och vänta på sin tur.
Sagor som nöje och träning med att skapa egna bilder av saker inne i huvudet. Utveckling av fantasi med hjälp av sagor, egna berättelser, skapande och eget tecknande.
Allt det här kan ske både i hemmiljö eller i förskolan.
Fler exempel: Resor behöver inte vara långväga, det ett litet barn tyckte bäst om när det gällde en resa kanske var påfåglarna den såg i en park och ett ställe där man kunde bada.
Att göra något själv fysiskt, är mer stimulerande än mycket som den nuvarande digitala åldern kan erbjuda. Vilket inte innebär att det kan finnas sådant som är bra för barn där ibland, åtminstone de lite äldre barnen.