• enlitenapelsin

Fjällenresa med tvååring - hjälp!

Hej på er!

Vi ska iväg med bil upp till fjällen snart och vår tvååring är en glad, men rastlös liten krabat som behöver lite underhållning längs färden. Jag fick höra om idén att ha påsar/burkar med saker som hon kan öppna vid vissa klockslag eller distanser som vi åkt längs med vägen, och jag behöver lite tips på vad jag kan fylla dem med.

T.ex.:

Snacks

Pyssel som funkar i bil

Böcker/leksaker

Annat!

Tacksam för lite tips från er!
  • Svar på tråden Fjällenresa med tvååring - hjälp!
  • Anonym (Ann)

Varför låsa fast sig med fasta tider? Ha med de saker du tar upp och låt henne leka med det när hon vill. Sedan kommer hon väl att sova också, kör tidigt på morgonen så hon somnar om i bilen. Och stanna många gånger så hon får röra på sig. 

• enlitenapelsin
    Anonym (Ann) skrev 2026-02-03 09:20:22 följande:

Varför låsa fast sig med fasta tider? Ha med de saker du tar upp och låt henne leka med det när hon vill. Sedan kommer hon väl att sova också, kör tidigt på morgonen så hon somnar om i bilen. Och stanna många gånger så hon får röra på sig. 

För att jag tänker att det blir ett roligt tidsfördriv då det blir "nyheter" för henne lite då och då istället för att hon bränner ut allt vi har under första två timmarna.

Tack för omtanken om hur vi lägger upp resan! Vi planerar att åka tidigt, ta många stopp och den lilla minimala tupplur hon brukar ta kommer också såklart att bli i bilen - det var dock inte det mitt inlägg handlade om. Har du några tips på vad jag kan fylla burkarna/påsarna med? Glad
  • Anonym (Ann)
    enlitenapelsin skrev 2026-02-03 09:29:37 följande:
    För att jag tänker att det blir ett roligt tidsfördriv då det blir "nyheter" för henne lite då och då istället för att hon bränner ut allt vi har under första två timmarna.

Tack för omtanken om hur vi lägger upp resan! Vi planerar att åka tidigt, ta många stopp och den lilla minimala tupplur hon brukar ta kommer också såklart att bli i bilen - det var dock inte det mitt inlägg handlade om. Har du några tips på vad jag kan fylla burkarna/påsarna med? Glad
    Fast vad då bränner ut allt på en gång? En av er sitter ju bredvid henne i bilen och kan ta fram saker allteftersom beroende på vad hon vill göra. Men visst, vill du göra olika lådor så gör det. 
  • Anonym (ML)

För det första - ta det lugnt. Överstimulera inte. Låt henne få ha lite tråkigt också. 

Ladda ner ljudsagor (eller musik) från sr.se (sveriges radio), ur.se (de har ex Småsagor) eller Spotify. 

Ladda ner appen Playway - så har du alla Sveriges lekplatser. Perfekt att stanna på. 

Med toabesök och mat så behövs inte så mycket mer. 

Vi har svärföräldrarna ca 50 mil bort och förstår känslan för första långresorna. De brukar sova mycket när de är små. 

Åk tidigt. Alternativ ett är att åka sjukt tidigt och planera in frukost efter ett par timmar i bil. Vi har ibland bokat hotellfrukost längs vägen, ibland har vi haft med egen frukost. Då sover barnen vidare tills vi stannar för frukosten. 

Ett annat alternativ är att gå upp hyfsat tidigt och äta frukost och sedan se till att barnet för en förmiddagsvila i bilen. 

Vi hade en liten låda med pixiböcker. Bra storlek. Barnet kan både "läsa" själv och man har godnattsagor med sig. Ha med några extra som kan få komma fram på hemresan. 

Se till att gosedjur och sådant finns tillgängligt. 

Russin i småaskar, majskrokar, vattenflaska.

Hitta en  affär/ litet köpcentrum längs vägen. Om ni så köper en banan bara så är det också lite ombyte till bilfärden och rörelse som funkar speciellt när det är kallt och man inte vill bylta på dem overaller. 

• enlitenapelsin

Tusen tack för alla tips! Vad snällt att du tog dig tiden, det finns mycket matnyttigt i ditt svar! :)

Vill dock förtydliga, kanske var otydlig i min fråga i trådstarten (går det att redigera den mån tro?):

Jag har rest med bil långa sträckor förut med henne, och är van vid allt som rör själva resan - är inte ett dugg orolig inför den. Nu ville jag testa en ny grej för att göra resan ännu roligare och kanske slippa stanna lika många ggr som vanligt, och vill bara ha tips på saker jag kan stoppa ner i lådor/påsar. Jag tror att hon skulle tycka att det var en rolig grej helt enkelt, men min fantasi är inte på topp just nu! Russin, majskrokar t.ex. låter ju toppen att ha i!

Anonym (ML) skrev 2026-02-03 09:43:28 följande:

För det första - ta det lugnt. Överstimulera inte. Låt henne få ha lite tråkigt också. 

Ladda ner ljudsagor (eller musik) från sr.se (sveriges radio), ur.se (de har ex Småsagor) eller Spotify. 

Ladda ner appen Playway - så har du alla Sveriges lekplatser. Perfekt att stanna på. 

Med toabesök och mat så behövs inte så mycket mer. 

Vi har svärföräldrarna ca 50 mil bort och förstår känslan för första långresorna. De brukar sova mycket när de är små. 

Åk tidigt. Alternativ ett är att åka sjukt tidigt och planera in frukost efter ett par timmar i bil. Vi har ibland bokat hotellfrukost längs vägen, ibland har vi haft med egen frukost. Då sover barnen vidare tills vi stannar för frukosten. 

Ett annat alternativ är att gå upp hyfsat tidigt och äta frukost och sedan se till att barnet för en förmiddagsvila i bilen. 

Vi hade en liten låda med pixiböcker. Bra storlek. Barnet kan både "läsa" själv och man har godnattsagor med sig. Ha med några extra som kan få komma fram på hemresan. 

Se till att gosedjur och sådant finns tillgängligt. 

Russin i småaskar, majskrokar, vattenflaska.

Hitta en  affär/ litet köpcentrum längs vägen. Om ni så köper en banan bara så är det också lite ombyte till bilfärden och rörelse som funkar speciellt när det är kallt och man inte vill bylta på dem overaller. 

• Ruter

Jag har ett barn i samma ålder och vi har gjort flera längre resor med henne. Förutom snack som passar att äta i bilen, så har vi haft med oss följande som underhållning.

Böcker att läsa 2-3 st (vi har kört såna med tjocka sidor för pixiböckerna slaktar hon i småbitar) 

Några duploklossar att sitta och sätta ihop plocka isär (funkar ju även med legobitar om man vill ha mindre packning men då måste man ju ha koll så inget hamnarna munnen)

Pysselböcker såna med klistermärken. Jag har tagit ur arken med klistermärken och sitter och ger henne ett i taget och hon klistrar fast dom på sidorna. 

En litet block med blanka sidor och tre färgpennor så hon kan sitta och måla. 

Och även hennes favoritleksaker om hon har några mindre saker. Min har en leksakstelefon med knappar som hon alltid går omkring med, då kan man även leka tex rolllekar och lossas prata med henne genom den eller med andra personer. 

Mindre knopppussel eller sånt pussel med ram runt och några bitar (beroende på nivå på pusselläggandet) 

• Anonym (M)

Barn roas av så otippade saker. En lång hemresa hade sonen ärvt ett par solglasögon av familjen som vi hade brsökt. Han tog av/på, vek ut/ihop skalmarna, la ner och tog ut dem ur fodralet samt gömde dem under t-shirten och tog fram dem. Där gick en del mil Sen regnade det och baktorkaren stod på internall. Han väntade med spänning och tjöt till när den svepte över rutan. 

• Kammen320

Kanske en sån där ritplatta som man kan sudda ut. Det är en speciell magnetpenna med som man ritar med. 
    Klistermärkesböcker som tidigare nämnts brukar vara uppskattade också. Kanske handdockor om ni har så kan ni spela teater för varann? För misstänker att nån vuxen sitter med barnet i baksätet? Böcker att läsa såklart, kanske med luckor i?

• Anonym (My)
    Kammen320 skrev 2026-02-04 20:44:32 följande:

Kanske en sån där ritplatta som man kan sudda ut. Det är en speciell magnetpenna med som man ritar med. 
    Klistermärkesböcker som tidigare nämnts brukar vara uppskattade också. Kanske handdockor om ni har så kan ni spela teater för varann? För misstänker att nån vuxen sitter med barnet i baksätet? Böcker att läsa såklart, kanske med luckor i?

En sån ritplatta fanns alltid i bilen när min son var liten!

På längre resor hade jag även med en påse med små billiga bilar eller plastdjur i olika färger och plockade fram en ny då och då. Han gillade egentligen inte bilar men på en lång resa var det ändå kul ett tag.

Sen sjöng vi sånger där det ingick att klappa händerna, göra grimaser eller annat kul och gjorde fingergubbar (pekfinger och långfinger är ben) som klättrade omkring.

Om det inte stör chauffören kan man även kasta snöbollar, dvs man kramar ihop papper och kastar, eller viker flygplan och kastar.

Är hon fascinerad av tejp kan man göra mycket med sönderrivet papper och tejp. Det finns plastklistermärken med tex djur man kan sätta på fönstret, ta bort igen och flytta på. 

Svar på tråden Fjällenresa med tvååring - hjälp!