Tusen tack för alla tips! Vad snällt att du tog dig tiden, det finns mycket matnyttigt i ditt svar! :)
Vill dock förtydliga, kanske var otydlig i min fråga i trådstarten (går det att redigera den mån tro?):
Jag har rest med bil långa sträckor förut med henne, och är van vid allt som rör själva resan - är inte ett dugg orolig inför den. Nu ville jag testa en ny grej för att göra resan ännu roligare och kanske slippa stanna lika många ggr som vanligt, och vill bara ha tips på saker jag kan stoppa ner i lådor/påsar. Jag tror att hon skulle tycka att det var en rolig grej helt enkelt, men min fantasi är inte på topp just nu! Russin, majskrokar t.ex. låter ju toppen att ha i!
Anonym (ML) skrev 2026-02-03 09:43:28 följande:
För det första - ta det lugnt. Överstimulera inte. Låt henne få ha lite tråkigt också.
Ladda ner ljudsagor (eller musik) från sr.se (sveriges radio), ur.se (de har ex Småsagor) eller Spotify.
Ladda ner appen Playway - så har du alla Sveriges lekplatser. Perfekt att stanna på.
Med toabesök och mat så behövs inte så mycket mer.
Vi har svärföräldrarna ca 50 mil bort och förstår känslan för första långresorna. De brukar sova mycket när de är små.
Åk tidigt. Alternativ ett är att åka sjukt tidigt och planera in frukost efter ett par timmar i bil. Vi har ibland bokat hotellfrukost längs vägen, ibland har vi haft med egen frukost. Då sover barnen vidare tills vi stannar för frukosten.
Ett annat alternativ är att gå upp hyfsat tidigt och äta frukost och sedan se till att barnet för en förmiddagsvila i bilen.
Vi hade en liten låda med pixiböcker. Bra storlek. Barnet kan både "läsa" själv och man har godnattsagor med sig. Ha med några extra som kan få komma fram på hemresan.
Se till att gosedjur och sådant finns tillgängligt.
Russin i småaskar, majskrokar, vattenflaska.
Hitta en affär/ litet köpcentrum längs vägen. Om ni så köper en banan bara så är det också lite ombyte till bilfärden och rörelse som funkar speciellt när det är kallt och man inte vill bylta på dem overaller.