• Anonym (H)

Hyresvärden blev arg

Jag ska flytta och försöker undvika många dubbla hyror.
    Jag har därför lagt upp annons på Facebook och Blocket för att hitta intressenter.
    Jag har sedan förmedlat dem till hyresvärden. 3 ggr har jag skickat personers uppgifter samt bett dem registrera sig på hemsidan. 

Hyresvärden själv kommer inte arbeta för att få den uthyrd i nuläget då hon har en likadan 1a ledig i samma hus. Hon har därför inte ens lagt upp den som ledig på hemsidan.

Idag blev hon arg. Hon skrev ett mejl i arg ton och bad mig ta ner annonsen då de som svarat hittills inte har uppfyllt kraven. 
    hon avslutade med 
    -jag råder dig därför att ta bort annonsen så att vi kan fokusera vår arbetstid på rätt saker.

Nu vågar jag ju inte tipsa fler personer då hon blev arg. Jag blev så förvånad för trodde hon skulle bli glad att jag hjälper till. Så tråkigt när hon inte ens lagt upp den på hemsidan så det är noll chans att få den uthyrd inom uppsägningstiden. 

• Svar på tråden Hyresvärden blev arg
  • Anonym (H)
    Ezmeraldah skrev 2026-02-03 11:05:45 följande:
    Men då så! Föreslå nån av dem som svarat på anonsen  (och uppfyller kraven)?

Vet inte om jag vågar längre eftersom hon blev arg. Skrev att jag skulle ta ner annonsen. Folk kan ju alltid ljuga för mig och säga att de har stabil ekonomi för att få chansen att prata med hyresvärden. Dock är ju hennes nummer ej hemligt då det finns på hemsidan.

grejen är att jag skrev att hyresvärden behövde godkänna dem så egentligen borde de ha insett att det inte var någon idé 

• Ezmeraldah
    Anonym (H) skrev 2026-02-03 11:45:47 följande:

Vet inte om jag vågar längre eftersom hon blev arg. Skrev att jag skulle ta ner annonsen. Folk kan ju alltid ljuga för mig och säga att de har stabil ekonomi för att få chansen att prata med hyresvärden. Dock är ju hennes nummer ej hemligt då det finns på hemsidan.

grejen är att jag skrev att hyresvärden behövde godkänna dem så egentligen borde de ha insett att det inte var någon idé 

Vilka krav har hyresvärden?
  • EnAnonumius
    Anonym (H) skrev 2026-02-03 10:26:22 följande:

Nej? Jag kan däremot omöjligen lösa problemet om hon inte medverkar då det är hennes lägenhet. 

Hon skrev dessutom innan jag började leta att vi kan korta ner uppsägningen om jag hittar någon som kan ta över kontraktet. Så hon hade kunnat säga snällt att hon vill sköta allt själv men det gjorde hon ej

"Hon skrev dessutom innan jag började leta att vi kan korta ner uppsägningen om jag hittar någon som kan ta över kontraktet. Så hon hade kunnat säga snällt att hon vill sköta allt själv men det gjorde hon ej"

OM, hon nu sa detta, varför skrev du inte med detta i din TrådStart? Varför utelämnade du denna information i din TrådStart?

Nu låter det mest som en efterhandskonstruktion. 
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Hmhm)
    EnAnonumius skrev 2026-02-03 14:38:25 följande:
    "Hon skrev dessutom innan jag började leta att vi kan korta ner uppsägningen om jag hittar någon som kan ta över kontraktet. Så hon hade kunnat säga snällt att hon vill sköta allt själv men det gjorde hon ej"

OM, hon nu sa detta, varför skrev du inte med detta i din TrådStart? Varför utelämnade du denna information i din TrådStart?

Exakt, det är ju den viktigaste informationen. Garanterat en efterkonstruktion.

Ts, vi är många som fått betala dubbla hyror 1 månad vid lägenhetsbyte. Nu har du lärt dig en läxa till nästa gång. 
  • Anonym (Q)

Se det från din hyresvärds sida: Hon har just nu två lägenheter som behöver hennes uppmärksamhet, varav en är din och en är tom. Den som är tom får hon ingen hyra från förrän den är uthyrd, medan hon får in hyra från dig enligt ert kontrakt. Var vill hon ha in en ny hyresgäst först? I den tomma lägenheten så att hon kan få in hyra från den med.

Om du rekryterar en ny hyresgäst att ta över din lägenhet så förlorar hon en potentiell ny hyresgäst till den tomma lägenheten samtidigt som hon inte vinner något, eftersom du ändå skulle ha betalat hyran. 

Jag såg att anledningen hon gav till att hon blev arg på dig var att du hade hittat personer som inte uppfyllde kraven, och jag är säker på att det inte är irrelevant, men jag tror inte att det är hela historien. 

• Anonym (E)

Jag flyttade nyligen från mitt hyreshus, nu hade inte jag dubbla hyror men kände några som letade boende så jag frågade om hyresvärden om det var ok att ge dem hennes kontaktuppgifter, det fick jag gärna göra men då var det ju folk som jag känner (hon var väldigt nöjd med mig som hyresgäst) och inte någon random från marketplace, det är lite skillnad tycker iaf jag

• Anonym (H)
    EnAnonumius skrev 2026-02-03 14:38:25 följande:

Var ledsen när jag skrev så tänkte ej på det.
    Sedan behöver ni inte hoppa på mig för jag har tagit bort annonsen och skrivit det till hyresvärden. 

• Anonym (H)
    Anonym (Q) skrev 2026-02-03 15:45:56 följande:

Se det från din hyresvärds sida: Hon har just nu två lägenheter som behöver hennes uppmärksamhet, varav en är din och en är tom. Den som är tom får hon ingen hyra från förrän den är uthyrd, medan hon får in hyra från dig enligt ert kontrakt. Var vill hon ha in en ny hyresgäst först? I den tomma lägenheten så att hon kan få in hyra från den med.

Om du rekryterar en ny hyresgäst att ta över din lägenhet så förlorar hon en potentiell ny hyresgäst till den tomma lägenheten samtidigt som hon inte vinner något, eftersom du ändå skulle ha betalat hyran. 

Jag såg att anledningen hon gav till att hon blev arg på dig var att du hade hittat personer som inte uppfyllde kraven, och jag är säker på att det inte är irrelevant, men jag tror inte att det är hela historien. 

antar att hon blev arg för hon var stressad i stunden. hon var trevlig fram tills  idag. 
  • EnAnonumius
    Anonym (H) skrev 2026-02-03 17:04:35 följande:

Var ledsen när jag skrev så tänkte ej på det.
    Sedan behöver ni inte hoppa på mig för jag har tagit bort annonsen och skrivit det till hyresvärden. 

Håll isär på vem som skriver vad. 

Jag har inte hoppat på dig för att du tagit bort en annons och skrivit det till hyresvärden. Och jag tänker inte klä skott för vad andra skriver.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Vivi)

Varför förmedlar du folk som inte uppfyller kraven?

• Minkoppte

Inte ett dugg konstigt att försöka slippa dubbla hyror. Jag har också gjort sådär. 

• Anonym (H)
    Anonym (Vivi) skrev 2026-02-03 21:46:44 följande:

Varför förmedlar du folk som inte uppfyller kraven?

Jag skrev att hyresvärden behövde godkänna dem så antog att de hade inkomst när de fortfarande var intresserade. De behövde även registrera sig på hemsidan innan så jag tänkte att hon då kunde titta där innan hon bestämde sig för att kontakta dem då man anger inkomst där. 

• Anonym (E)

Ts, du kan släppa det där nu, det blev lite tokigt bara, du menade väl och det var 3 personer du skickade vidare, inte 30, hyresvärden blev irriterad men hon kommer inte att fortsätta vara arg då du tagit ner annonsen, hon kanske även verkade argare än var hon faktiskt var, om kommunikationen även skedde på sms så är det svårt att veta tonen

Jag har haft dubbla och det suger men försök se det positiva, nu kan du flytta i lugn och ro, du behöver inte ta hela lasset på en gång och sen har du tid att städa ordentligt när allt är tomt

Lämna inte tillbaka någon nyckel så länge du fortfarande betalar hyra, även om du redan flyttat och hon vill in och måla eller vad som, vill hon ha tillgång tidigare så ska även uppsägningstiden kortas ner.

Lycka till med flytten och jag hoppas att du kommer trivas Hjärta

• Ezmeraldah
    Anonym (E) skrev 2026-02-04 11:16:03 följande:

Ts, du kan släppa det där nu, det blev lite tokigt bara, du menade väl och det var 3 personer du skickade vidare, inte 30, hyresvärden blev irriterad men hon kommer inte att fortsätta vara arg då du tagit ner annonsen, hon kanske även verkade argare än var hon faktiskt var, om kommunikationen även skedde på sms så är det svårt att veta tonen

Jag har haft dubbla och det suger men försök se det positiva, nu kan du flytta i lugn och ro, du behöver inte ta hela lasset på en gång och sen har du tid att städa ordentligt när allt är tomt

Lämna inte tillbaka någon nyckel så länge du fortfarande betalar hyra, även om du redan flyttat och hon vill in och måla eller vad som, vill hon ha tillgång tidigare så ska även uppsägningstiden kortas ner.

Lycka till med flytten och jag hoppas att du kommer trivas Hjärta

Bästa svaret! 

TS du ska ju ändå flytta så skit i om hyresvärden är sur eller inte, du slipper ju henne snart. 
Svar på tråden Hyresvärden blev arg