Får man sörja en abort?
Det är snart 5 år sedan jag gick igenom en sen abort. Jag var i vecka 15 och fick genomgå den på sjukhus
Inte för att det var något fel på bebisen, inte för att jag inte ville ha barn, inte för att jag inte hade vetat om graviditeten.
Jag blev oplanerat gravid och min partner la beslutet på mig. Vi ville väldigt gärna ha barn, extremt gärna och trots att det inte alls var planerat var jag så glad över graviditeten och älskade den lilla som växte i magen.
Men livet var inte alls upplagt för barn just då. Varken ekonomi, bostad eller jobb var stabilt och jag landade i att jag ville ge mitt barn bättre förutsättningar än vad vi hade då.
Jag sa ja till frågan om jag var säker på mitt beslut, det var en lögn, jag var allt annat än säker, för jag ville inte, men det var vad jag trodde var bäst.
Jag har sörjt den lilla bebis som fick börja och avsluta sitt liv i min mage. Jag läser om folk som fått missfall kring dessa veckor och hur de räknar med detta barn precis som vilket annat barn som helst. Jag läser om hur de sörjer och får stöd från omgivningen och jag känner att jag är i precis samma situation. Men det är jag ju inte, jag fick ett val.. Jag fattade ett beslut och känner inte att jag har rätt att sörja som någon som fått missfall. Känner att jag är hänsynslös mot de som fått missfall för att jag vill sörja precis som de gör, och känner mig hänsynslös som faktiskt önskar att det hade varit ett missfall istället, inte för att det på något sätt hade varit lättare, men för att det hade varit okej att sörja, för att jag inte hade något att säga till om, för att våga prata om det, för att få räkna det som mitt första barn.. För att omgivningen skulle förstå, för att inte trampa på någons tår.
Nu är jag bara en respektlös idiot som satte mig i denna situation själv. Har jag ens rätt att sörja? Hur reagerar omgivningen på min historia? Jag önskar att jag vågade prata om detta med flera, att alla skulle veta vad som funnits och kunde ha varit, men jag vågar inte.