• Anonym (Inte mammas flicka)

Min mamma äcklar mig

Min mammas hygien har alltid äcklat mig, låter hårt men hon har totalt tappat sin relation till tvål och vatten. Hon har hästar så hon luktar alltid stall. Vilket jag inte har problem med men när hon är på toa tvättar hon sig aldrig. Hon har istället ett behov av att säga om hon har kissat eller bajsat och hur skönt det var. Hon har inte ens tvål i badrummet, så behöver man gå på toa där så får man ta schampoo från duschen och tvätta sig med. Hennes hem är inte smutsigt, hon städar hyfsat bra. Kanske lite "slafsigt" men ingen sanitär fara.  Men just sig själv är hon helt bekväm med att andra ska acceptera. Hon kan stå och klia sig mellan benen när hon lagar mat, hon kan säga att det kliar och uttrycka sitt nöje över att klia sig. Hon smyger alltså inte ens med detta. 

Sanningen är den att jag blir lite äcklad. Jag klarar inte av att äta hennes mat längre. Jag har vid några tillfällen frågat varför hon inte tvättar sina händer men då säger hon att Agnes Wold hävdar att det är helt onödigt. När jag sedan tackar nej till Mat  så blir hon väldigt besviken på miv. Då sitter hon sedan öppet och klagar på mig och att jag är märkvärdig och måste sluta vara rädd för bakterier. 

Sist hon bjöd hem till middag sa jag att jag kommer men äter innan. Hon blir väldigt förnärmad och trycker ner mig. Men jag vill inte äta hennes mat. Mår illa. 

Vad för man ? Vi blir osams och jag blir utfryst av henne när jag säger ifrån. I julas valde hon att inte bjuda mig alls och gav mina syskon 10 tusen i julklapp men inte mig. Jag skiter I pengarna men blir ju ändå illa berörd. Tyvärr tycker jag att min mamma är äcklig och jag vet inte hur jag ska tänka... snälla hjälp mig.

• Svar på tråden Min mamma äcklar mig
  • Dexter dot com

Men är det ingen annan som reagerar när det inte ens finns tvål på toa eller när hon kliar sig i skrevet när hon lagar mat ?

• KimLinnefeldt
    Anonym (Inte mammas flicka) skrev 2026-02-04 09:17:54 följande:
    Min mamma äcklar mig

Min mammas hygien har alltid äcklat mig, låter hårt men hon har totalt tappat sin relation till tvål och vatten. Hon har hästar så hon luktar alltid stall. Vilket jag inte har problem med men när hon är på toa tvättar hon sig aldrig. Hon har istället ett behov av att säga om hon har kissat eller bajsat och hur skönt det var. Hon har inte ens tvål i badrummet, så behöver man gå på toa där så får man ta schampoo från duschen och tvätta sig med. Hennes hem är inte smutsigt, hon städar hyfsat bra. Kanske lite "slafsigt" men ingen sanitär fara.  Men just sig själv är hon helt bekväm med att andra ska acceptera. Hon kan stå och klia sig mellan benen när hon lagar mat, hon kan säga att det kliar och uttrycka sitt nöje över att klia sig. Hon smyger alltså inte ens med detta. 

Sanningen är den att jag blir lite äcklad. Jag klarar inte av att äta hennes mat längre. Jag har vid några tillfällen frågat varför hon inte tvättar sina händer men då säger hon att Agnes Wold hävdar att det är helt onödigt. När jag sedan tackar nej till Mat  så blir hon väldigt besviken på miv. Då sitter hon sedan öppet och klagar på mig och att jag är märkvärdig och måste sluta vara rädd för bakterier. 

Sist hon bjöd hem till middag sa jag att jag kommer men äter innan. Hon blir väldigt förnärmad och trycker ner mig. Men jag vill inte äta hennes mat. Mår illa. 

Vad för man ? Vi blir osams och jag blir utfryst av henne när jag säger ifrån. I julas valde hon att inte bjuda mig alls och gav mina syskon 10 tusen i julklapp men inte mig. Jag skiter I pengarna men blir ju ändå illa berörd. Tyvärr tycker jag att min mamma är äcklig och jag vet inte hur jag ska tänka... snälla hjälp mig.

Vilken - ursäkta - jävla kärring! Hur kan man ge såna presenter till syskonen men inte till dig?

Och det är inte Agnes Wold som bestämmer vad du tycker är smakligt. Det är du. Om du förklarat det för din mamma och hon ignorerar det så är hon - just det - en jävla kärring.
    Dexter dot com skrev 2026-02-04 11:31:03 följande:

Men är det ingen annan som reagerar när det inte ens finns tvål på toa eller när hon kliar sig i skrevet när hon lagar mat ?

Min syster är den enda som påpekar det, dock verkar hon inte besvärad av att sedan äta maten. Hon är lite lik mamma och har ungefär samma tänk. Hon tycker inte det är lämpligt men hon blir inte äcklad. 

Min bror ser inget, mamma visar inte honom sina ovanor. Hon har ett sätt emot honom. Han är liksom värdefull. 
  • Dexter dot com
    Anonym (Inte mammas flicka) skrev 2026-02-04 11:53:42 följande:
    Min syster är den enda som påpekar det, dock verkar hon inte besvärad av att sedan äta maten. Hon är lite lik mamma och har ungefär samma tänk. Hon tycker inte det är lämpligt men hon blir inte äcklad. 

Min bror ser inget, mamma visar inte honom sina ovanor. Hon har ett sätt emot honom. Han är liksom värdefull. 
    Blir din mamma inte irriterad på din syster när hon påpekar ?
  • Anonym (Ssk)

Hur gammal är hon?

Jag är ledsen att behöva säga det men det du beskriver påminner om demens i ett tidigt stadie. Eller har detta pågått så länge du kan minnas?

Dexter dot com skrev 2026-02-04 12:20:13 följande:
    Blir din mamma inte irriterad på din syster när hon påpekar ?
    Jo lite men min syster äter ju ändå det som serveras så det är acceptabelt då.

Medan jag som verkligen inte klarar äta maten blir kallad för paranoid och märkvärdig. När jag va tonåring och bodde hemma och påpekade liknande så fick jag höra att jag hade tvångstankar kring hygien. Vilket jag nästan trodde själv ett tag men så har aldrig fallet varit. 

Kan tillägga att jag bott hos min pappa och gått ett normalt förhållande till hygien medan mina syskon växte upp med mamma och har blivit lite som henne. 

Min syster har själv sagt att hon tagit efter mamma och slarvar med sin hygien. Hon duschar max 1 gång vecka och eftersom hon inte är uppvuxen med tvål I badrummet så glömmer hon bort det.

Jag satte en gång upp en lapp i badrummet (menat till mina barn ) med borsta tänderna tvätta händerna. Pedagogiskt som många har. Min mamma trodde detta va riktat till henne och skällde ut mig för att jag är bortskämd (minns ej exakt ). Sedan kom det fram att hon blev arg för mina barns pedagogiska lapp och att jag är sjuk i huvudet som skriver lappar riktade till henne. 
  • Goneril

Fy, hon har inte ens basala hygienvanor. Att inte tvätta händerna efter toalettbesök innebär risk för spridning av infektioner, diarré bland annat. Jag skulle aldrig äta hennes mat. Att ta Agnes Wold som ursäkt är löjligt, så äckliga vanor skulle hon aldrig ställa sig bakom. Ja, och att genera er med kliande lite varstans är oförlåtligt..jag skulle markera ordentligt, skulle aldrig ta av mig ytterkläderna hos henne utan hälsa, prata en stund och åka iväg.                                                                                                                                                                                        Syskonen störs säkert också men inte i lika hög grad som du; det beror förstås på pengarna, pengarna, det är jag säker på. Jag skulle fortsätta att vara "märkvärdig" och jag skulle säkert hålla en föreläsning om basal hygien. Var glad att ni inte behöver "sälja er" för julklappspengar, för det är precis vad det är; man låtsas gilla saker och ting för att det lönar sig pekuniärt.

• Anonym (Autist)

Med all respekt men detta låter som nån form av psykisk ohälsa,  kanske rent av nån diagnos.. skulle kunna vara autism.  Att ha svårt med hygien och ha märklig inställning till hygien är ju rätt typiskt för en stor del med autism. 

Goneril skrev 2026-02-04 13:00:34 följande:

Fy, hon har inte ens basala hygienvanor. Att inte tvätta händerna efter toalettbesök innebär risk för spridning av infektioner, diarré bland annat. Jag skulle aldrig äta hennes mat. Att ta Agnes Wold som ursäkt är löjligt, så äckliga vanor skulle hon aldrig ställa sig bakom. Ja, och att genera er med kliande lite varstans är oförlåtligt..jag skulle markera ordentligt, skulle aldrig ta av mig ytterkläderna hos henne utan hälsa, prata en stund och åka iväg.                                                                                                                                                                                        Syskonen störs säkert också men inte i lika hög grad som du; det beror förstås på pengarna, pengarna, det är jag säker på. Jag skulle fortsätta att vara "märkvärdig" och jag skulle säkert hålla en föreläsning om basal hygien. Var glad att ni inte behöver "sälja er" för julklappspengar, för det är precis vad det är; man låtsas gilla saker och ting för att det lönar sig pekuniärt.

Agnes Wold inställning passar min mor utmärkt. Agnes hade uttalat sig om kär man behövde tvätta händerna och min mor tolkar detta som att hon gör rätt som knte tvättar sina händer alls. Enda gången man möjligen behöver tvätta sig är efter att man gjort nr 2 men bara möjligen. Vet ej själv vad Agnes sa men så har min mamma tolkat detta. Hon pratar om Agnes jämt men jag tror hon väljer ut det som passar henne bäst. 
    Anonym (Ssk) skrev 2026-02-04 12:24:05 följande:

Hur gammal är hon?

Jag är ledsen att behöva säga det men det du beskriver påminner om demens i ett tidigt stadie. Eller har detta pågått så länge du kan minnas?

Hon är 64 nu. Det har pågått länge. Ungefär 20 år. Hon har däremot narcissitiska drqg som växer och växer (ett kapitel för sig) men jag tänker ofta att det går lite ihop? My way ir no way liksom 
  • Goneril
    Mattrix skrev 2026-02-04 13:39:46 följande:

Min mamma gjode lika, hon är nu i sent stadie av Alzaimers. 

Mamman i den här tråden tycks alltid ha varit så här, ett personlighetsdrag som systern dessvärre ärvt. Antagligen har folk tagit avstånd från systern om de uppfattat henne som äcklig, men alla säger det inte utan drar sig bara undan.                                                                                                                                             Umgicks sporadiskt med en "kompis" som visade liknande tendenser. Man kunde aldrig ha fina kläder på sig hos dem för de hade två stora håriga hundar som fick vara överallt, i soffan, och när man reste sig från den såg man ut som en isbjörn, allt var fullt med hår, till och med handväskan. Droppen var när de lät sina små tvillingar sitta på pottan inför oss gäster.                                                                                                                                Uppvuxen på lantgård och där var det noga med hygienen. Givetvis fick djuren bästa omvårdnad och det hölls rent i ladugården. Det fanns regler: Den som varit  bland djuren fick inte komma in i huvudbyggnaden direkt utan fick gå in via en särskild ingång, en sluss, och byta kläder och tvätta sig. Vi hade aldrig någon häst- eller kolukt hos oss. Att tvätta sig noga efter toabesök var självklart. Detta var 60-tal ska man minnas. Jag tror att alla i vår by hade det så, om det inte var fallet pratades det,  snuskig ville ingen vara och det fick inte lukta häst eller ko i deras hem. TS mamma skulle folk pratat om och undvikit. I vår by hade hon inte accepterats.                                                                   
  • Anonym (B)

Handtvätt och sedan torka med handduk kan hjälpa mot salmonella, vinterkräkssjuka och vissa virus om jag har förstått det hela rätt. Men om spridningen av ett virus är mest luftburen så klart att det inte hjälper fullt ut mot just det viruset.  

Men vi får ju på oss en massa annan skit på händerna i olika sammanhang, inte minst i ett stall. Som vi sedan tar med oss till matlagningen, om vi inte tvättar händerna. Inte särskilt trevligt. 

Tror att det är något mer som är fel i din relation till din mamma. Att hon särbehandlar dig så mycket. Hade hon själv en konstig relation till sin mamma, som hon liksom behöver upprepa gentemot dig? 

• Goneril
    Anonym (Inte mammas flicka) skrev 2026-02-04 14:24:41 följande:
    Agnes Wold inställning passar min mor utmärkt. Agnes hade uttalat sig om kär man behövde tvätta händerna och min mor tolkar detta som att hon gör rätt som knte tvättar sina händer alls. Enda gången man möjligen behöver tvätta sig är efter att man gjort nr 2 men bara möjligen. Vet ej själv vad Agnes sa men så har min mamma tolkat detta. Hon pratar om Agnes jämt men jag tror hon väljer ut det som passar henne bäst. 
    TS mamma tolkar Agnes Wold som fan tolkar bibeln. Citat, AI: "Agnes Wold, professor i klinisk bakteriologi, förespråkar handtvätt med tvål och vatten efter toalettbesök för att få bort synlig smuts och minska smittspridning men tonar ned behovet av hysterisk handhygien i vardagen. Det avgörande är att torka händerna ordentligt för att få bort bakterier."
    Anonym (B) skrev 2026-02-04 15:22:49 följande:

Handtvätt och sedan torka med handduk kan hjälpa mot salmonella, vinterkräkssjuka och vissa virus om jag har förstått det hela rätt. Men om spridningen av ett virus är mest luftburen så klart att det inte hjälper fullt ut mot just det viruset.  

Men vi får ju på oss en massa annan skit på händerna i olika sammanhang, inte minst i ett stall. Som vi sedan tar med oss till matlagningen, om vi inte tvättar händerna. Inte särskilt trevligt. 

Tror att det är något mer som är fel i din relation till din mamma. Att hon särbehandlar dig så mycket. Hade hon själv en konstig relation till sin mamma, som hon liksom behöver upprepa gentemot dig? 

Ja hon särbehandlar mig för att jag som barn valde att bo hos min pappa och att jag nu i vuxen ålder inte behöver henne eller väljer att umgås så mkt. Det är jätte jobbigt då hon vill styra och ställa och uppfostra. Min syster har hon full kontroll över. De umgås konstant och ingen av dem har något direkt umgänge i övrigt. Detvär en tight relation och det är svårt att bli accepterad av min mamma om man inte vill vara "ägd". 

Min syster är snart 35 och har aldrig haft en relation, min mamma är 64 och har varit själv i 20 år. Mamma kommer aldrig träffa någon, hon är för komplicerad. Det är såklart alla andra det är del på. Detta har blivit min lillasysters facit också. Hon kan sitta och säga att hon inte vill uppleva kärlek. Vilket är mkt märkligt att höra ifrån en så ung kvinna. Dock klarar hon inte att parkera sin bil utan att ringa mamma och fråga om råd vart hon ska ställa sig. Hon klarar inte handla något utan att mamma är med. Jag är tacksam att jag ändå har mitt avstånd, även om det kostar mig några tusen då och då som mina syskon får. Hon använder pengar som makt. Nej tack 
  • Anonym (Samma här)
    Anonym (Inte mammas flicka) skrev 2026-02-04 14:27:40 följande:
     Hon är 64 nu. Det har pågått länge. Ungefär 20 år. Hon har däremot narcissitiska drqg som växer och växer (ett kapitel för sig) men jag tänker ofta att det går lite ihop? My way ir no way liksom 
    Jag har haft en liknande situation med min mamma. När jag var yngre var hon ändå noggrann med att duscha och tvätta håret. Handtvätten däremot var däremot inte alltid så viktig. Det eskalerade senare med väldigt dålig handhygien som att inte tvätta händerna efter toabesök och därefter laga mat och slicka sig om fingrarna. Det blev konflikter om jag påpekade det. Har de senaste åren börjat misstänka personlighetsstörning då det har varit mycket konflikter med de flesta runt henne och även en nära släkting med starkt avvikande beteende. Även alkoholproblematik men har skött jobb med mera i stort. Efter pensionen har det blivit katastrof på alla plan. Inte duschat på flera år, sopor överallt osv. Bor nu på boende på grund av fysiska nedsättningar men man misstänker personlighetsstörning och även vanföreställningar.

Jag känner verkligen med dig. Det är så jobbigt och det finns nog inte så mycket man kan göra. Du får stå på dig med att inte äta där men gå inte in i diskussioner, det är ingen idé. Ge en annan ursäkt bara till varför du inte kan äta. 
  • Anonym (B)
    Anonym (Inte mammas flicka) skrev 2026-02-04 16:17:57 följande:
    Ja hon särbehandlar mig för att jag som barn valde att bo hos min pappa och att jag nu i vuxen ålder inte behöver henne eller väljer att umgås så mkt. Det är jätte jobbigt då hon vill styra och ställa och uppfostra. Min syster har hon full kontroll över. De umgås konstant och ingen av dem har något direkt umgänge i övrigt. Detvär en tight relation och det är svårt att bli accepterad av min mamma om man inte vill vara "ägd". 

Min syster är snart 35 och har aldrig haft en relation, min mamma är 64 och har varit själv i 20 år. Mamma kommer aldrig träffa någon, hon är för komplicerad. Det är såklart alla andra det är del på. Detta har blivit min lillasysters facit också. Hon kan sitta och säga att hon inte vill uppleva kärlek. Vilket är mkt märkligt att höra ifrån en så ung kvinna. Dock klarar hon inte att parkera sin bil utan att ringa mamma och fråga om råd vart hon ska ställa sig. Hon klarar inte handla något utan att mamma är med. Jag är tacksam att jag ändå har mitt avstånd, även om det kostar mig några tusen då och då som mina syskon får. Hon använder pengar som makt. Nej tack 
    Jättebra att du inte inordnar dig i din mammas konstiga spel! Jag tycker synd om din syster!

Du klarat dig nog utan de där tusenlapparna!
Svar på tråden Min mamma äcklar mig