• Anonym (Anonym)

Otrogen man,ensam utomlands

Vet inte om detta är rätt kategori så ni får ursäkta mig iförväg.
    Vill inte lämna ut för mycket information om mig själv men ska försöka sammanfatta min situation.

Jag är svensk och bor i ett annat land sedan jag var 18år då jag ville flytta ifrån sverige.

Jag är väldigt ensam här pga min introverta personlighet men jag har 3 barn tillsammans med en man som jag träffade här och stannade kvar pga jag behöver inte betala för något och det är en ganska cool stad att bo i.

Han betalar som sagt för allt och jag behöver inte göra mer än att ta hand om barnen /städa osv.

Nu har jag tyvärr upptäckt att han har träffat prostituerade i över ett år! (Det är lagligt här)

Han säger att det inte ska hända igen vilket jag givetvis inte tror på då det har hänt förut för några år sedan.

Vad hade ni gjort i min situation?vi är inte gifta så får inte ett öre av honom vid en seperation.

Vet inte om jag har ork att börja om ifrån ruta ett själv med barnen i sverige.

• Svar på tråden Otrogen man,ensam utomlands
  • Anonym (Oj)

Din man är otrogen (och betalar för det!?) Och du vill inte lämna honom p.g.a du är helt oförmögen att försörja dig själv ? 

• Anonym (Anonym)

Ja, så illa är det????

• Anonym (Oj)
    Anonym (Anonym) skrev 2026-02-04 11:54:04 följande:

Ja, så illa är det????

Då får du väl stanna hos honom då. Hur ska någon här kunna ge dig råd isf?
  • KimLinnefeldt

Du har försatt dig i en svår situation, på sikt. Hemmafru utan pensionspoäng och sjukersättningsgrund.

Men hemma i Sverige är det ingen som lämnas att svälta. Om du lämnar honom så får du underhållsbidrag, som försäkringskassan sedan kräver ut av barnens pappa. Du får barnbidrag och i sista hand ekonomiskt bistånd (socialbidrag). 

Och om du tar ett jobb så har du ännu bättre chanser att bygga ett liv i Sverige.

• Tow2Mater

Du kan inte flytta med minderåriga barn utan pappans medgivande. Hur gamla är de?

• Anonym (Anonym)
    Tow2Mater skrev 2026-02-04 13:01:35 följande:

Du kan inte flytta med minderåriga barn utan pappans medgivande. Hur gamla är de?

minderåriga,han vill inte att vi flyttar men skulle inte förhindra detta då han själv inte vill ta hand om dom ensam pga jobb. Han förstår att han har ekonomiska skyldigheter till sina barn om vi flyttar
  • Anonym (Anonym)
    KimLinnefeldt skrev 2026-02-04 12:46:59 följande:

Du har försatt dig i en svår situation, på sikt. Hemmafru utan pensionspoäng och sjukersättningsgrund.

Men hemma i Sverige är det ingen som lämnas att svälta. Om du lämnar honom så får du underhållsbidrag, som försäkringskassan sedan kräver ut av barnens pappa. Du får barnbidrag och i sista hand ekonomiskt bistånd (socialbidrag). 

Och om du tar ett jobb så har du ännu bättre chanser att bygga ett liv i Sverige.

Tack, viktigt att tänka på förstås . 
  • Teresiat

Kräv giftemål med vettigt äktenskapsförord och parterapi? Är han seriös att vilja gottgöra dig så borde det inte vara ett problem. Ge det sedan ett år till och finns det inget förtroende kvar och du fortsätts äcklas av honom så skiljer du dig och drar till Sverige med barnen.

• Anonym (T)

I din situation skulle jag skaffat en jobb omedelbart för att kunna försörja mig. Sen flyttat ut till egen bostad. Sen funderat på om jag ville stanna eller flytta till Sverige. Barnen skulle få väldigt lite kontakt med pappan om ni flyttar till Sverige. För dem är det nog bäst att du stannar där du är. 

• Anonym (Liknande sits)

Är det svårare att få jobb där än i Sverige? I så fall flytta tillbaka och satsa på någon utbildning i Sverige som ger jobb, plugga distans eller något. Om du inte har någon längre arbetslivserfarenhet dvs? 

Tror det är lättare att flytta medan barnen är yngre, men du nämnde aldrig om det handlar om stora eller små barn? Eller hur många år du bott där? Kanske jobbigt att lämna ett ställe man trivs på?

Svar på tråden Otrogen man,ensam utomlands