• Anonym (Paula)

Varför svartmålas barn med särskilda behov?

Varför är andra föräldrar delaktiga i att smutskasta barn med särskilda behov och kallar dessa barn dumma, stökiga och liknande? 

Där föräldrarna på en skola/förskola är delaktiga till att uppmuntra sina barn att utesluta dessa istället för att ge sina barn verktyg att hantera dessa personer? 

Det borde väl ingå i social kompetens att även kunna hantera personer som är knepiga och svåra? 

• Svar på tråden Varför svartmålas barn med särskilda behov?
  • Anonym (P)
    Studentpappa skrev 2026-02-04 18:20:25 följande:

Vi har fått ett tillskott i dotterns klass med säkert alla bokstavskombinationer som finns. 

Han har mer eller mindre förstört klassen, som fungerade bra hela lågstadiet. Han slåss, är alltid otrevlig, mobbas, gapar, bråkar osv. Det finns ju ingen anledning att hantera honom på annat sätt än att undvika honom och hoppas dom återinför OBS-klass eller att han flyttar/blir avstängd.

Nej jag hoppas verkligen inte att de återinför OBS-klass, för dit skickade de alla med någon form av problem!

Elever med inlärningssvårigheter, känsliga elever med 
    autism, utagerande elever med ADHD, elever med koncentrationssvårigheter som inte var hyperaktiva, barn med psykiska svårigheter, barn med rena trotssyndrom o.s.v. Huller om buller. 

Däremot kan man i en del fall behöva placera en elev med stora svårigheter av något slag i en mindre grupp.

En grupp som är anpassad efter de svårigheter som det barnet har och med personal som har rätt typ av utbildning för det. Där man noga har matchat eleverna så att det finns en chans till att gruppen och undervisningen fungerar.

Det kräver resurser och att kommunen satsar seriöst och långsiktigt, samt att den typen av kompetens finns på flera nivåer.

Jag har sett en och annan sådan fungerande grupp. Studieron var bra! Men ofta avslutades den gruppen, inte alls ovanligt. Eller så gjorde man för stora grupper eller samlade för många sådana grupper på ett ställe. Besparingar.

Vi har också problem i Sverige med att skolorna mycket ofta får betala väldigt höga hyror till kommunen. Det ger mindre pengar för att anställa personal, exempelvis som stöd för barn med svårigheter.

Skalar man bort hyrorna och jämför hur mycket pengar som går till grundskolan med andra länder, så visar det sig att den svenska skolan inte ligger lika högt när det gäller hur stora medel man får till undervisningen. Höga hyror är ett sätt för kommunerna att plocka hem lite mer av den statliga skolpengen. 

Ja, barnen får betala med nuvarande system, både de som har svårigheter och de som inte har det. Och lärarna med. Lärarna har gått från att vara en av de friskaste yrkesgrupperna i början på 90-talet till den mest sjukskrivna. 

Jag är inte lärare men arbetar i skolan. 
  • Studentpappa
    Anonym (P) skrev 2026-02-04 20:50:35 följande:
    Nej jag hoppas verkligen inte att de återinför OBS-klass, för dit skickade de alla med någon form av problem!

autism, utagerande elever med ADHD, elever med koncentrationssvårigheter som inte var hyperaktiva, barn med psykiska svårigheter, barn med rena trotssyndrom o.s.v. Huller om buller. 

Däremot kan man i en del fall behöva placera en elev med stora svårigheter av något slag i en mindre grupp.

En grupp som är anpassad efter de svårigheter som det barnet har och med personal som har rätt typ av utbildning för det. Där man noga har matchat eleverna så att det finns en chans till att gruppen och undervisningen fungerar.

Det kräver resurser och att kommunen satsar seriöst och långsiktigt, samt att den typen av kompetens finns på flera nivåer.

Jag har sett en och annan sådan fungerande grupp. Studieron var bra! Men ofta avslutades den gruppen, inte alls ovanligt. Eller så gjorde man för stora grupper eller samlade för många sådana grupper på ett ställe. Besparingar.

Vi har också problem i Sverige med att skolorna mycket ofta får betala väldigt höga hyror till kommunen. Det ger mindre pengar för att anställa personal, exempelvis som stöd för barn med svårigheter.

Skalar man bort hyrorna och jämför hur mycket pengar som går till grundskolan med andra länder, så visar det sig att den svenska skolan inte ligger lika högt när det gäller hur stora medel man får till undervisningen. Höga hyror är ett sätt för kommunerna att plocka hem lite mer av den statliga skolpengen. 

Ja, barnen får betala med nuvarande system, både de som har svårigheter och de som inte har det. Och lärarna med. Lärarna har gått från att vara en av de friskaste yrkesgrupperna i början på 90-talet till den mest sjukskrivna. 

Dom kan sätta honom på månen för min del. Var som helst utom i klassen.
    Ride it like you stole it
  • Anonym (P)

Du tycker att de ska sätta den problematiska eleven på månen.

Tänk att jag tror att det är en del av problemet idag, att människor inte är intresserade av lösningar som ska fungera för alla parter.
  • Aliona

Min son har en kille i klassen med npf. Han är världens sötaste kille och alla älskar honom, elever som föräldrar. Det var lite missförstånd i fsk-klass, men sedan dess har det gått toppen och han har så många som vill vara med honom och hjälpa honom. 

Men sen finns det andra som stör, slår, skadar sina klasskompisar och gör att de andra inte kan lära sig som de ska. Det finns inte en chans att jag skulle tvinga mitt barn att inkludera ett sådant barn. Jag hade inte tolererat att bli illa behandlad på jobbet, och jag tänker inte kräva att mitt barn tolererar att bli illa behandlad heller. Det handlar inte om att svartmåla barn med särskilda behov, utan att skydda sitt eget barn genom det enda sättet som är rimligt - att hålla sig undan. 

• Anonym (vanir)

Jag säger som flera andra. Vi har aldrig sagt till våra barn att utesluta andra barn. Tvärtom har vi sagt att alla är olika och att man får leka med vem man vill på fritiden, men i skolan får man bjuda till och försöka inkludera alla så gott det går.

MEN vi har också lärt våra barn att sätta gränser och att det är ok att inte vilja vara med någon som skadar dem eller får dem att må dåligt. De ska inte behöva hantera det. De är inte i skolan för att hantera bråkiga eller svåra barn, utan för att lära sig saker och öva sig socialt, precis som barnen med särskilda behov.

Det är vuxnas ansvar att hantera utagerande barn och barn med andra svårigheter. Lärarnas och föräldrarnas. Tyvärr finns inte alltid kunskap eller resurser.

• klyban
    Anonym (P) skrev 2026-02-04 22:08:09 följande:

Tänk att jag tror att det är en del av problemet idag, att människor inte är intresserade av lösningar som ska fungera för alla parter.

Dock måste du förstå att en del har problem med att lösningarna påverkar deras egna barns lärande och att det är det som skapar problem.
    Och en lösning som skapar problem på detta sättet kommer alltid skapa en irritation, och därmed ingen bra lösning.

Hur man ska lösa det, bra fråga, återkom gärna när man har en.(Misstänker det aldrig kommer ske, mer än bunta ihop dom i samma klasser, men även det har sina problem.)

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Mr Family Gay)

Bästa verktyget att hantera dessa ofta våldsamma, dumma och jobbiga barn är våld. Tyvärr är våld det enda språket dessa skitungar förstår. Nu menar jag inte att vuxna ska slå barn, men att barnen själva läxar upp sin "kamrat". Tyvärr är detta inget barn får lära sig nu för tiden. 

Jag hade en sån riktig damp-unge på mellanstadiet som var på mig. En dag slog jag honom hårt i ansiktet och sen slutade han vara dampig just mot mig. Idag sitter denna damp-unge i fängelse, så stördheten/dampigheten växte inte precis bort. 

Det bästa man kan lära sina barn är att slå tillbaka dubbelt så hårt.

• Mrs Moneybags

Jag tror inte det finns någon lösning för alla parter som innebär att alla ska gå i samma skola och/eller klass. 

Barn ska gå i skolan och känna trygghet och ha studiero. Då kan inte läraren ha uppdraget att ha alla sorters barn i samma klass - barn med olika diagnoser som behöver en helt annan miljö och högre personaltäthet. 

Det är orättvist mot alla inblandade. 

Man kan inte heller kräva av andra barn att de ska ta hänsyn eller vara snälla mot någon som boxar dem i magen, kryper under bänken och sitter och skriker inrid och otid. De är alldeles för omogna för det. Därför blir rådet från de flesta föräldrar att undvika det barnet. 

• Studentpappa

I det här fallet ska 25 st elever anpassa sig till en som enbart är intresserad av att slåss och jävlas. Det är mycket märkligt att barn ska finna sig i misshandel på daglig basis, medans om det sker en vuxen ska man gå vid första slaget. 

Men du har helt rätt jag skiter blankt i hur dom löser det, bara att dottern får tillbaka sin vardag utan att behöva vara rädd för stryk. Konstig önskan va?
  • Anonym (?)

En obsklass alltså men med annat namn? 
  • Anonym (Skojar du?)

Fungerar det för dig att en 14-åring hotar att knivhugga din dotter för att hon inte vill ge honom sin mobil?

Dessa måste bara bort och återanpassas med andra metoder än som erbjuds i en svensk skola.
  • Anonym (P)
    Anonym (?) skrev 2026-02-05 07:29:49 följande:
    Nej, i en OBS-klass blandades elever med olika svårigheter och behov, utan hänsyn till det. Ingen matchning av eleverna, så det kunde bli dålig studiemiljö och elever for illa. 

Man ska så långt som möjligt integrera barn, men det går inte alltid. Ibland behöver barnet liten grupp upp genom hela grundskolan och ibland behöver det bara det under vissa stadier. 

Att integrera barn kräver i rätt många fall mer personal i klassrummet, och att det finns möjlighet att någon extra vuxen är med på rasten. De andra vuxna rastvakterna måste cirkulera hela skolområdet, vaka över alla barn.

Men den extra kan ordna styrda aktiviteter på rasten, utformade för barn med svårigheter, men alla barn som har lust kan vara med. Då är det lättare att få lugn och konflikter hanteras direkt  på plats. En trygghet för barnet med svårigheter med. För en del andra elever brukar tycka att det är kul att provocera barnet med svårigheter. Det blir så roliga utbrott...

De här rastverksamheterna är också bra för blyga barn och förhindrar mobbning. Lyfter rasterna för de som vill delta.

Sedan behöver det finnas mindre grupper som är anpassade till just de elever som inte kan integreras i dagsläget. God matchning mellan eleverna så att de inte stör varandra utan kan trivas, och så att pedagogerna kan anpassa pedagogiken så att de passar just de svårigheterna som eleverna i den gruppen  har. Långsiktiga satsningar av kommunen på personal och lokaler för att skapa riktigt bra lärmiljler även för dem.

Tyvärr ser de inte ut så i komnunerna. Sorgligt för ALLA barn och personalen!
  • Anonym (Förälder)
    Anonym (?) skrev 2026-02-05 07:29:49 följande:
     Vet inte vad de kallar det på er skola, på vår skola är det inget särskilt namn. Men man tar tex barn som inte kan koncentrera sig pga många elever och hög ljudnivå till ett litet separat rum med en extralärare.
  • Jemp

Det ingår ju i den sociala läran att lära sig att inte acceptera att någon sparkar på en (både bildligt och bokstavligt). 

Jag tycker inte jag gör mig skyldig till någon smutskastning, så kanske är jag inte målgruppen för inlägget. Däremot är det bara ett par dagar sen jag pratade om stökiga barn i klassen med både lärare och mitt barn. Det är ju det vi ser, andras diagnoser osv har jag ingen insyn i och lärarna får heller inte berätta om det. 

Jag pratar gärna acceptans med mina barn för de som är lite annorlunda, kräver lite mer hjälp osv. Men när mina barn far illa handlar inte dialogerna om det längre utan hur skolan ska se till att de inte skadas. Sen behöver väl även dessa barn hjälp, men utöver tillsyn är det inte jag som utomstående som är lämpad att driva det arbetet. 

• Anonym (Hin Håle)

Jaha, du är en sådan.....
    Oftast finns det inte EN lösning som fungerar bra för alla parter. Allt för länge har skötsamma elever fått gå till skolan med ångest och magont, fått sitta med hörselkåpor och rumsavdelare runt sin skolbänk för att eventuellt få LITE studiero när man testar Metoden som ska vara så bra för ALLA. 

Självklart ska barn med inlärningssvårigheter inte klumpar ihop med våldsamma kriminella barn som misshandlar och pressar klasskompisar på pengar. Men dessa "utåtagerande barn med särskilda behov som är så snälla innerst inne" ska inte gå i en "vanlig" klass. 

• Studentpappa

För sakens skull så finns det fler i klassen med särskilda behov som inte är ett problem. Dom har fungerat som klasskompisar i fyra år nu. En sitter med hörselkåpor och lever i någon parallell värld och får lite utbrott etc. ibland, men skadar ingen.

Men att ha adhd eller vad det här barnet nu har, är ju inget frikort för att vara en våldsverkare, och att andra barn bara ska vända andra kinden till för att få ett par smällar till kan ju ingen tycka är rimligt. Han borde ha nått toppen på åtgärdstrappan för längesen så det är väl bara att hålla tummarna för en förflyttning.

• klyban
    Anonym (Skojar du?) skrev 2026-02-05 07:48:44 följande:
    Fungerar det för dig att en 14-åring hotar att knivhugga din dotter för att hon inte vill ge honom sin mobil?

Dessa måste bara bort och återanpassas med andra metoder än som erbjuds i en svensk skola.
    Det finns redan funktioner i samhället och i lagen för dessa saker.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym
    Anonym (Mr Family Gay) skrev 2026-02-05 07:01:43 följande:

Bästa verktyget att hantera dessa ofta våldsamma, dumma och jobbiga barn är våld. Tyvärr är våld det enda språket dessa skitungar förstår. Nu menar jag inte att vuxna ska slå barn, men att barnen själva läxar upp sin "kamrat". Tyvärr är detta inget barn får lära sig nu för tiden. 

Jag hade en sån riktig damp-unge på mellanstadiet som var på mig. En dag slog jag honom hårt i ansiktet och sen slutade han vara dampig just mot mig. Idag sitter denna damp-unge i fängelse, så stördheten/dampigheten växte inte precis bort. 

Det bästa man kan lära sina barn är att slå tillbaka dubbelt så hårt.

Även nu när 13åringar kan bli dömda till fängelse?
  • Anonym (P)
    Anonym (Skojar du?) skrev 2026-02-05 07:48:44 följande:

Jag skrev att jag ville se en lösning som fungerar för alla parter.

Varför tror du att jag tycker att det är bra att en 14-årig flicka blir knivhotad? Det är verkligen ingen lösning som fungerar "för alla parter"?

Jag har tidigare skrivit ett långt inlägg med olika typer av åtgärder som finns att ta till. Det finns dessutom fler än de som radas upp där.

Min erfarenhet är att man väntar för länge med att göra något när det blir problem med en elev eller en hel klass, En viktig orsak till det är att det saknas både resurser och lokaler för att få fram fungerande lösningar. 
    Detta faller tillbaka på politikerna.

Skolverket har också bidragit genom att tidigare i alla lägen förorda integrering av alla barn. 

Dessutom tar kommunerna ofta ut mycket höga hyror för skollokalerna, så att skolpengen ser högre ut än vad den är. Friskolorna ser på olika sätt till att de slipper svåra elever, och håller ofta kostnaderna för bl.a. elevhälsan till ett minimum. 

I framtiden kommer klasserna att fungera ännu sämre,  för det har i forskning nu framkommit att flödena i sociala medier och allmänt användningen av sociala medier försämrar den genomsnittliga elevens koncentration. 
Svar på tråden Varför svartmålas barn med särskilda behov?