Studentpappa skrev 2026-02-04 18:20:25 följande:
Vi har fått ett tillskott i dotterns klass med säkert alla bokstavskombinationer som finns.
Han har mer eller mindre förstört klassen, som fungerade bra hela lågstadiet. Han slåss, är alltid otrevlig, mobbas, gapar, bråkar osv. Det finns ju ingen anledning att hantera honom på annat sätt än att undvika honom och hoppas dom återinför OBS-klass eller att han flyttar/blir avstängd.
Nej jag hoppas verkligen inte att de återinför OBS-klass, för dit skickade de alla med någon form av problem!
Elever med inlärningssvårigheter, känsliga elever med
autism, utagerande elever med ADHD, elever med koncentrationssvårigheter som inte var hyperaktiva, barn med psykiska svårigheter, barn med rena trotssyndrom o.s.v. Huller om buller.
Däremot kan man i en del fall behöva placera en elev med stora svårigheter av något slag i en mindre grupp.
En grupp som är anpassad efter de svårigheter som det barnet har och med personal som har rätt typ av utbildning för det. Där man noga har matchat eleverna så att det finns en chans till att gruppen och undervisningen fungerar.
Det kräver resurser och att kommunen satsar seriöst och långsiktigt, samt att den typen av kompetens finns på flera nivåer.
Jag har sett en och annan sådan fungerande grupp. Studieron var bra! Men ofta avslutades den gruppen, inte alls ovanligt. Eller så gjorde man för stora grupper eller samlade för många sådana grupper på ett ställe. Besparingar.
Vi har också problem i Sverige med att skolorna mycket ofta får betala väldigt höga hyror till kommunen. Det ger mindre pengar för att anställa personal, exempelvis som stöd för barn med svårigheter.
Skalar man bort hyrorna och jämför hur mycket pengar som går till grundskolan med andra länder, så visar det sig att den svenska skolan inte ligger lika högt när det gäller hur stora medel man får till undervisningen. Höga hyror är ett sätt för kommunerna att plocka hem lite mer av den statliga skolpengen.
Ja, barnen får betala med nuvarande system, både de som har svårigheter och de som inte har det. Och lärarna med. Lärarna har gått från att vara en av de friskaste yrkesgrupperna i början på 90-talet till den mest sjukskrivna.
Jag är inte lärare men arbetar i skolan.