• Anonym (Paula)

Varför svartmålas barn med särskilda behov?

Varför är andra föräldrar delaktiga i att smutskasta barn med särskilda behov och kallar dessa barn dumma, stökiga och liknande? 

Där föräldrarna på en skola/förskola är delaktiga till att uppmuntra sina barn att utesluta dessa istället för att ge sina barn verktyg att hantera dessa personer? 

Det borde väl ingå i social kompetens att även kunna hantera personer som är knepiga och svåra? 

• Svar på tråden Varför svartmålas barn med särskilda behov?
  • Anonym (Si)

Instämmer i vad jag uppfattar som vad de flesta skrivit - är någon bara annorlunda ska barnen självklart lära sig acceptera och inkludera den. Är ett barn däremot våldsamt, hotfullt, respektlöst eller manipulativt bör alla barn lära sig att skydda sig och välja bort det umgänget. Ja, det barnet behöver hjälp, men det är inte barnens ansvar att lösa det eller ha överseende. Som förälder ansvarar man för att skydda sitt barn. Vuxna väljer också (i bästa fall) bort andra vuxna som skadar dem, det är väl mer ?socialt kompetent? än att acceptera våldsamma eller elaka personer - oavsett vad det beror på att personen är elak eller våldsam. Önskar jag hade lärt mig det mer som barn, hade besparat mig en hel del bekymmer att inte växa upp och tro att mitt främsta ansvar var att få alla att känna sig accepterade och inkluderade oavsett hur de behandlade mig.

Studiero verkar också underskattas. Det finns en anledning till att barnen är i skolan flera timmar per dag - för att lära sig. De behöver en bra arbetsmiljö. Ingen skulle tvinga en vuxen att utföra kontorsarbete med en arbetskamrat som skriker och springer runt i rummet, varför ska barn behöva utsättas för något som inte är acceptabelt för vuxna? Men det är också fullt ut vuxenvärldens ansvar att lösa. Det är inte barnens (eller deras föräldrars) fel att de störs och blir upprörda, däremot är det extremt oansvarigt av de vuxna som ansvarar för barnet som väcker sådana reaktioner att sätta barnet i en miljö och situation där det blir följden. Alla blir offer.

• klyban
    Anonym (M.) skrev 2026-02-06 10:20:29 följande:
    Ja men det är väldigt nytt och helt och hållet tack vare vår nuvarande regering. För bara något år sedan skulle polisen bara ha konstaterat att "den här individen är inte straffmyndig, så vi lägger ner förundersökningen och hänvisar ärendet till socialtjänsten". Där hade det sedan max blivit några samtal med en snäll socialtant.

Pojken skulle fått gå kvar i samma klass som din dotter ("annars lär sig barnen att man löser problem genom att flytta på människor"), och din dotter hade inte kunnat få hemundervisning hur rädd hon än var för pojken ("barnen hör hemma i skolan och i samhället"). 

Man har även stöd i lagen att hantera dom innan med.
    De enda skillnaden är en annan påföljd är möjlig.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (M.)
    klyban skrev 2026-02-06 11:00:45 följande:

Man har även stöd i lagen att hantera dom innan med.
    De enda skillnaden är en annan påföljd är möjlig.

Hurdå menar du? Och OM det var så, så gjordes det ändå inte. Till och med när barn och tonåringar har VÅLDTAGIT sina klasskamrater, så har de fått fortsätta gå i samma klass. Jag kan leta rätt på artiklar om du vill, det finns flera sådana svenska fall. Rektorerna har då genomgående sagt att det är omöjligt att flytta på elever. 
  • Agda90
    Anonym (Paula) skrev 2026-02-04 17:11:42 följande:

Varför är andra föräldrar delaktiga i att smutskasta barn med särskilda behov och kallar dessa barn dumma, stökiga och liknande? 

Där föräldrarna på en skola/förskola är delaktiga till att uppmuntra sina barn att utesluta dessa istället för att ge sina barn verktyg att hantera dessa personer? 

Det borde väl ingå i social kompetens att även kunna hantera personer som är knepiga och svåra? 

Är det mitt barns ansvar att dessa barn har det bra i skolan eller är det skolans och elevens föräldrars ansvar?

Ska mitt barn behöva stå ut med att en ungjävel tar stryptag om mitt barn och skrattar medans hen gör det?
    Ska mitt barn bli sparkat på för att ungjöveln inte kan uppföra sig?
    Ska mitt barn bli misshandlat och ta hand om ditt barn för att det har särskilda behov??? 

Nej!
    De gångerna detta har hänt har skolan faktiskt agerat. Tyvärr kan ungen inte bki placerqd i en annan skola. Men jag blev rasande och tog själv kontakt med föräldern som svarade "det är inte mitt ansvar om det händer under skoltid". 

Varje förälder är ansvarig för sitt barn! Dygnet runt!
    Det är inte mitt barns ansvar att hålla ditt barn i handen medan ditt barn lever djävulen!

Mitt barn har numera tydliga instruktioner att slå tillbaka om hen blir slagen på och föräldern ifråga till ungen som tog stryptag har blicivit tydligt informerad att det blir polisanmälan varje gång hens lilla stjärna ger sig på min unge!

Blir mitt barn skadat så.ger jag blanka fan i vad för behov det andra barnet har!
  • klyban
    Anonym (M.) skrev 2026-02-06 11:05:30 följande:
    Hurdå menar du? Och OM det var så, så gjordes det ändå inte. Till och med när barn och tonåringar har VÅLDTAGIT sina klasskamrater, så har de fått fortsätta gå i samma klass. Jag kan leta rätt på artiklar om du vill, det finns flera sådana svenska fall. Rektorerna har då genomgående sagt att det är omöjligt att flytta på elever. 

Det ändrar inget på den nya lagen heller, en del kommer trilla mellan stolarna.
    Faktum är att det fanns möjligheter att hantera även då, det enda den nya lagen gett är möjligheterna till annan påföljd.

För påstå att det inte fanns hanteringsmöjligheter innan, den ljuger.
    Intressant att du inte kan acceptera den fakta.

Kanske du skulle sagt att det var bra att dom stärkte med en lag och en ökad repertoar av påföljder.
    Då hade du i alla fall varit korrekt, än nu antyda det inte ens existerade innan.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (P)
    Agda90 skrev 2026-02-06 11:12:31 följande:
    Är det mitt barns ansvar att dessa barn har det bra i skolan eller är det skolans och elevens föräldrars ansvar?

Ska mitt barn behöva stå ut med att en ungjävel tar stryptag om mitt barn och skrattar medans hen gör det?
    Ska mitt barn bli sparkat på för att ungjöveln inte kan uppföra sig?
    Ska mitt barn bli misshandlat och ta hand om ditt barn för att det har särskilda behov??? 

Nej!
    De gångerna detta har hänt har skolan faktiskt agerat. Tyvärr kan ungen inte bki placerqd i en annan skola. Men jag blev rasande och tog själv kontakt med föräldern som svarade "det är inte mitt ansvar om det händer under skoltid". 

Varje förälder är ansvarig för sitt barn! Dygnet runt!
    Det är inte mitt barns ansvar att hålla ditt barn i handen medan ditt barn lever djävulen!

Mitt barn har numera tydliga instruktioner att slå tillbaka om hen blir slagen på och föräldern ifråga till ungen som tog stryptag har blicivit tydligt informerad att det blir polisanmälan varje gång hens lilla stjärna ger sig på min unge!

Blir mitt barn skadat så.ger jag blanka fan i vad för behov det andra barnet har!
    Nej det utagerande barnets förälder kan inte ta ansvar för vad som händer i skolan. Förutom att tala allvarligt med barnet och fördöma fysiskt våld när barnet är hemma.

Det är skolans sak att barnen har det tryggt och att se till att de lär sig det som de ska lära sig.

Men skolan tar ofta inte ansvar. Av olika skäl. 

Att ha små grupper av olika storlek och med olika inriktning för att stötta barn med svårigheter kostar pengar, kräver lämplig personal och man behöver ordna lämpliga lokaler. 

Att Skolverket under många år rekommenderade inkludering i klassrummet för alla barn har inte hjäpt heller. De tänkte sig att klassrummen skulle bemannas mer och var även allmänt blåögda. 

Kommunerna kunde med stöd av Skolverkets rekommendationer hävda att en ensam lärare med 27 elever skulle kunna ge personligt stöd till de elever som behövde det, plus undervisa resten av klassen, samtidigt som de skulle vara tätt inpå den eller de elever som inte klarade av att vara i storklass, eller var benägna att få utbrott eller ge sig på andra barn. Detta även på rasten.

Jag har sett lärare malas ner av sådant. Är inte lärare, men arbetar i skolan. Lärare har gått från en av de friskaste yrkena i början på 90-talet då skolan var statlig, till att bli yrket med mest sjukskrivningar. 

Jag har sett känsliga barn, psykiskt sjuka barn, barn med npf malas ner av sådana förhållanden. Och brist på arbetsro i klassen som helhet, när t.ex. utagerande barn med npf inte får sina täta raster och omväxling i arbetsuppgifter.

Och jag har sett barn med särskilda svårigheter plus sociala negativa omständigheter i familjen, inte få den skolgång och struktur de behöver för att inte ha kunna trakassera för andra och förstöra för sig själv. 

Det bästa resultatet får man om man sätter in insatser tidigt, på individnivå och även på gruppnivå. 

Det sker inte och det beror bl.a. på brist på kunskap och resurser i skolorna. Brist när det gället lokaler, personal och organisation.

Det är som att kommunpolitikerna mest är intresserade av att det låter snyggt i deras policydokument. Sedan sätter de höga hyror så att det ser ut som att varje barn får en hög skolpeng. Räknar man bort hyrorna så har vi inte så hög skolpeng i Sverige.

Skolan förväntas också kompensera för att samhället i övrigt brister. Var tredje ensamstående mamma som arbetar i LO-yrken har svårt att få pengarna att räcka till mat, på riktigt. 

Finns knappt någon i skolan som inte lider av samvetsstress. Eller så klarar de av avancerat självbedrägeri. 

Men ni kommer inte att höra det från personalen för idag konkurrerar alla skolor om elever med varandra. 
  • Anonym (Förälder)
    klyban skrev 2026-02-05 15:44:11 följande:
    Det finns redan funktioner i samhället och i lagen för dessa saker.

Sett från problemen på vår skola så saknade nog skolan både kunskap, rutiner och resurser för att hantera de våldsamma ungdomar som ständigt ställde till med bråk. Man polisanmälde, sen hände ingenting och sen blev det samma sak igen. Bråk och hot, polisen, ingen åtgärd.

Så här var det hela vår äldstas årskurs 7, polisen var på skolan nästan varje vecka. Sen gick den här klungan med problembarn ut 9:an och då blev det lugnt på skolan. 

Vad som gjordes vet jag inte, men i alla fall inget som gjorde skillnad. Våld, slagsmål och hot fortsatte.

• Anonym (Skojar du?)
    klyban skrev 2026-02-05 15:44:11 följande:
    Det finns redan funktioner i samhället och i lagen för dessa saker.
    Den person jag vet som är mest insatt och har jobbat som rektor har fått lämna sin tjänst och byta till att vara lärare på en byskola för att det var för mycket hot och våld på gymnasieskolan i stan.

Tre ggr har hen varit i tingsrätten över våldsamma FÖRÄLDRAR som inte tål att deras ohängda yngel ställs till svars.

När en påtänd knivbeväpnad man som hade samröre med en elev som enligt uppgift sålde droger på skolan gick runt i korridorerna och vrålade och skulle ha tag i den eleven så förväntades rektor plus lärare själva avväpna den mannen och hålla honom kvar tills polisen kunde orka komma- 3 timmar senare.

Exakt vad i detta tycker du "fungerar?
  • Anonym (M.)
    Anonym (Skojar du?) skrev 2026-02-07 08:47:07 följande:
    Den person jag vet som är mest insatt och har jobbat som rektor har fått lämna sin tjänst och byta till att vara lärare på en byskola för att det var för mycket hot och våld på gymnasieskolan i stan.

Tre ggr har hen varit i tingsrätten över våldsamma FÖRÄLDRAR som inte tål att deras ohängda yngel ställs till svars.

När en påtänd knivbeväpnad man som hade samröre med en elev som enligt uppgift sålde droger på skolan gick runt i korridorerna och vrålade och skulle ha tag i den eleven så förväntades rektor plus lärare själva avväpna den mannen och hålla honom kvar tills polisen kunde orka komma- 3 timmar senare.

Det är ingen idé att försöka diskutera med den personen som du svarar. Personen fortsätter bara att upprepa samma mantra, vet inte hur verkligheten ser ut, och tar inte till sig andras berättelser heller.
  • klyban
    Anonym (Förälder) skrev 2026-02-07 08:30:53 följande:

Sett från problemen på vår skola så saknade nog skolan både kunskap, rutiner och resurser för att hantera de våldsamma ungdomar som ständigt ställde till med bråk. Man polisanmälde, sen hände ingenting och sen blev det samma sak igen. Bråk och hot, polisen, ingen åtgärd.

Så här var det hela vår äldstas årskurs 7, polisen var på skolan nästan varje vecka. Sen gick den här klungan med problembarn ut 9:an och då blev det lugnt på skolan. 

Vad som gjordes vet jag inte, men i alla fall inget som gjorde skillnad. Våld, slagsmål och hot fortsatte.

Okey, men får får man skapa em kunskap då, bara en ny lag löser ju inget eller fixar något.

En sak är dock säker, det fanns redan verktyg för detta, enda skillnaden är att man med en lag har mer eventuella påföljder att försöka med.(Och då givetvis om det tas någonstans och bevisas.)

Anonym (Skojar du?) skrev 2026-02-07 08:47:07 följande:

Har aldrig sagt det fungerar, det jag sagt är verktygen finns och göra något.
    Men det krävs ju också att någon driver det också, en lag ändrar inget mer än att det finns mer påföljder.

Du försöker väl inte tro att lagen kommer få dessa föräldrar att tycka något annat alls väl?
    Så ingen som helst skillnad med lag eller inte på den punkten.

• Anonym (Rut)

Därför att de ofta är dumma och stökiga kanske? 

De enda mina barn har haft problem med i skolan är just de barnen med särskilda behov och bokstavskomninationwr. 

De stör och förstör arbetsron i skolan, de slåss, de stökar, de låter etc. De klottrar, de hugger folk med blyertspennor, de respekterar inte gränser, de snor kepsar och mössor och springer iväg. 

De är i princip jobbiga oavbrutet. 

Skulle du vilka umgås med en kollega som betedde sig aå? Det är väl bara att använda rätt verktyg med den kollegan så är allt en pice of cake?
  • Anonym (Rut)

Många av de här barnen är svåra att hantera. Ibland kan varken föräldrarna själva eller specialpedagoger ens få styr på dem. Men ändå tror du att barn ska klara av det?

Nej det ingår inte att hantera svåra personer i social kompetens. Vuxna som hade betett sig likadant hade man anmält. Tex om en vuxen kollega plötsligt slog mig. Inte skulle jag stannat upp och funderat hur jag skulle hantera den personen fortsättningsvis. Jag hade anmält och velat ha så lite som möjligt att göra med den personen. 
  • Anonym (qwerty)

För att det är fel i huvudet på föräldrar som lär sina barn att mobba andra barn.

• Anonym (Liro)

Om barnet blir svartmålat brukar det bero på att barnets föräldrar vägrar att ta ansvar för det barnet gör.

Minns en fantastisk mamma till ett barn med autism. Hennes son hittade på mycket dumheter och störde barnen på alla möjliga sätt, kunde även i ovanliga fall ge sig på dem fysiskt och psykiskt.

Mamman tog fullt ansvar för varje händelse. Kom till föräldramötet och förklarade sin barns situation. Kom till skolan och förklarade för de andra barnen . Såg till att barnet fick känna med de han var dum mot. 

Gick senare mycket bra för detta barn som idag är vuxen och fullt fungerande. Vilken mamma säger jag bra. Applåderar!

.
  • Anonym (P)
    Anonym (Rut) skrev 2026-02-07 15:37:34 följande:
    Därför att de ofta är dumma och stökiga kanske? 

De enda mina barn har haft problem med i skolan är just de barnen med särskilda behov och bokstavskomninationwr. 

De stör och förstör arbetsron i skolan, de slåss, de stökar, de låter etc. De klottrar, de hugger folk med blyertspennor, de respekterar inte gränser, de snor kepsar och mössor och springer iväg. 

De är i princip jobbiga oavbrutet. 

Skulle du vilka umgås med en kollega som betedde sig aå? Det är väl bara att använda rätt verktyg med den kollegan så är allt en pice of cake?
    Visst kan en del av barnen med särskilda behov ha svårt med kamratrelationer, men inte alla! Det finns former av koncentrationsvårigheter där personen istället är väldigt lugn exempelvis. Eller tillbakadragna autistiska elever. Men dem hör du inte så mycket om.

Ibland kan en elev behöva gå i mindre grupp eller att klassen får en stödpersonal som kan hjäloa vissa elever med behov (och andra också). Ofta behövs det ett litet extra arbetsrum för att kunna få till bra undervisning för alla i en sådan klass.  Men det är här skolan brister! Respektlöst både mot alla barn och personal!

Men efter många år i skolan vet jag också att det finns barn utan någon funktionsnedsättning som mobbar och går på andra barn. Ofta i det fördolda.

En del ägnar sig åt att reta upp barn med funktionsnedsättningar för att de ska få utbrott. Ibland ger de sig på en annan klasskamrat som de upplever som en konkurrent eller så blir ett blygt barn offret. De söker upp någon som har något avvikande, för att trakassera dem. Kan vara något så litet som glasögon. 

Så nej, det är inte svartvitt och det är inte enkelt.
  • Anonym (Trötter)
    Anonym (qwerty) skrev 2026-02-15 17:30:07 följande:

För att det är fel i huvudet på föräldrar som lär sina barn att mobba andra barn.

Mobbarna fins nog snarare bland de vi kallar "normala" som älskar att gå ihop och hacka på allt som är lite annorlunda.

I mitt fall räckte det med att jag skelade för att mobben skulle komma. Dock var jag fysiskt stark vilket gjorde att det kostade mer än det smakade och jag fick vara ifred.
  • Anonym (Rut)
    Anonym (P) skrev 2026-02-15 18:41:30 följande:
    Visst kan en del av barnen med särskilda behov ha svårt med kamratrelationer, men inte alla! Det finns former av koncentrationsvårigheter där personen istället är väldigt lugn exempelvis. Eller tillbakadragna autistiska elever. Men dem hör du inte så mycket om.

Ibland kan en elev behöva gå i mindre grupp eller att klassen får en stödpersonal som kan hjäloa vissa elever med behov (och andra också). Ofta behövs det ett litet extra arbetsrum för att kunna få till bra undervisning för alla i en sådan klass.  Men det är här skolan brister! Respektlöst både mot alla barn och personal!

Men efter många år i skolan vet jag också att det finns barn utan någon funktionsnedsättning som mobbar och går på andra barn. Ofta i det fördolda.

En del ägnar sig åt att reta upp barn med funktionsnedsättningar för att de ska få utbrott. Ibland ger de sig på en annan klasskamrat som de upplever som en konkurrent eller så blir ett blygt barn offret. De söker upp någon som har något avvikande, för att trakassera dem. Kan vara något så litet som glasögon. 

Så nej, det är inte svartvitt och det är inte enkelt.
    Jag pratar utifrån min erfarenhet. De ungarna som mina barn har haft problem med är de utåtagernade adhd barnen. 

Självklart finns det bokstavskombinationer där barnen isället blir väldigt lugna men då är de väl knappast störande för andra barn och därmed inte det som ts är ute efter i sin trådstart heller? Hon pratar ju om de barnen som blir anklagade för att vara stökiga och det blir väl knappast den kategorin du menar. 

Mina barn har som sagt inte haft problem med andra barn än just de barnen ts tycker synd om. Att vissa barn blir mobbade av barn som inte har adhd har väl inte heller med tråden att göra? 

Det ts undrar är ju varför barn inte kan hantera och acceptera de barn som är jobbiga och stökiga. 
  • Bits1975
    Anonym (Si) skrev 2026-02-06 10:30:45 följande:

Instämmer i vad jag uppfattar som vad de flesta skrivit - är någon bara annorlunda ska barnen självklart lära sig acceptera och inkludera den. Är ett barn däremot våldsamt, hotfullt, respektlöst eller manipulativt bör alla barn lära sig att skydda sig och välja bort det umgänget. Ja, det barnet behöver hjälp, men det är inte barnens ansvar att lösa det eller ha överseende. Som förälder ansvarar man för att skydda sitt barn. Vuxna väljer också (i bästa fall) bort andra vuxna som skadar dem, det är väl mer ?socialt kompetent? än att acceptera våldsamma eller elaka personer - oavsett vad det beror på att personen är elak eller våldsam. Önskar jag hade lärt mig det mer som barn, hade besparat mig en hel del bekymmer att inte växa upp och tro att mitt främsta ansvar var att få alla att känna sig accepterade och inkluderade oavsett hur de behandlade mig.

Studiero verkar också underskattas. Det finns en anledning till att barnen är i skolan flera timmar per dag - för att lära sig. De behöver en bra arbetsmiljö. Ingen skulle tvinga en vuxen att utföra kontorsarbete med en arbetskamrat som skriker och springer runt i rummet, varför ska barn behöva utsättas för något som inte är acceptabelt för vuxna? Men det är också fullt ut vuxenvärldens ansvar att lösa. Det är inte barnens (eller deras föräldrars) fel att de störs och blir upprörda, däremot är det extremt oansvarigt av de vuxna som ansvarar för barnet som väcker sådana reaktioner att sätta barnet i en miljö och situation där det blir följden. Alla blir offer.

Du formulerar dig så mycket bättre än vad jag skulle kunna göra. Inget barn ska behöva hamna i en medberoende position gentemot en utåtagerande person, vare sig denne är barn eller vuxen.

När mina barn varit vänner med sådana barn så har jag klargjort direkt när jag har sett dessa tendenser att: Det här barnet äger sitt agerande och är omgiven av vuxna som ska hjälpa det, du kan inte hjälpa det och det är inte ditt fel.

Alla barn har rätt till lugn och ro i sina liv och ska inte behöva dras med i en massa kaos.
Svar på tråden Varför svartmålas barn med särskilda behov?